Petter är inte bara verbal på platta och scen, utan även i intervjuer. Något som uppskattas av media. La Musik uppskattar också Petter mycket för hans öppenhet. Tack vare den hade vi nämligen en väldigt trevlig och sen kväll på redaktionen då Petter kom och spelade upp sin favoritmusik.
Petters intresse för skivor och musik nästan ohälsosamt stort och som han själv säger det i en intervju på annan plats i detta nummer: ”Man kan gå till Skivsamlar-Lasse och bläddra i tre timmar och gå hem med fyra vinyler som kostar 2000 spänn. Och komma hem och vara aslycklig över det!”
Skönt med besatta artister, eller hur?
JOHNNY CASH
A Boy Named Sue
– från albumet At San Quentin (live), 1969
Under min uppväxt ”plågade” min farsa mig med Bob Dylan, Neil Young och Johnny Cash. Musik som jag först långt senare började gilla. Den här låten är rå, såsom jag upplever att bra country är eller ska vara. Jag gillar ju nästan allt Cash gjorde men det här är en riktigt grym låt på ett riktigt bra album.
LINTON KWESI JOHNSSON
Sonny’s Lettah (Anti-Sus Poem)
– från albumet Forces Of The Victory, 1979
Linton klassas ju som en poet. Han har släppt böcker med sina texter. Han är en politisk textförfattare och sjunger mycket om sådana saker som t ex The Clash sjöng om. Problem med polisen och annat i Brixton. Om Thatcher-eran som var tuff för många. Det här albumet var också den första kontakten jag hade med reggae och toast. Låten visar på ett sätt att reggaen och toasten var förgrunden till rap. Det var genom min storebror jag upptäckte det här.
MARVIN GAYE
What’s Going On
– från albumet What’s Going On, 1971
På grund av att jag mest lyssnade på reggae och hiphop under min uppväxt så missade jag någonstans hela souleran. Det är något som jag under de senaste åtta åren har tagit igen. Den här skivan upptäckte jag via en tjej i gymnasiet som jag var kär i. Vi lyssnade väldigt mycket på det här. Fortfarande den bästa soulplattan jag lyssnat på och en grymt bra låt.
BERES HAMMOND
They Gonna Talk
– från albumet Music Is Life, 2001
Reggaelåt som handlar om en tjej han träffar som det blir lite snack om. Här finns raden ”Something was meant to be, so why don’t you let it be” som jag är svag för. Den raden och den här låten har också inspirerat en låt på mitt nya album som heter ”Vad som går runt kommer tillbaks”, som jag gör med Club Killers, ett skareggaeband.
KEN BOTH
Ain’t No Sunshine, 1972
– från albumet Black Gold and Green, 1973
Klassisk låt i en fantastisk version av en reggaelegend. När jag är ute och spelar skivor så är det här en låt som jag ALLTID spelar. Underbar text. En låt som jag skulle kunna sitta hemma och lyssna på i timtal. Inte för att deppa utan för att få en ”schysst vibe”.
DION & THE BELMONTS
I Wonder Why
– från albumet Presenting Dion & The Belmonts, 1959
En låt som användes i filmen I skuggan av Bronx. Har dessutom använts i pizzareklam. En låt som de flesta säkert känner till fast inte egentligen vet riktigt vad det är för något. Jag gillar doo-wop, hur grymt som helst. En fantastisk låt med underbar sång. Också något jag spelar ute och som gör folk glada.
BJARNE AMDAHL, & THORBJÖRN EGNER
Rövarnas Letarvisa
– från albumet Folk & Rövare i Kamomilla Stad, 1960
Min första barnskiva var en nyinspelning av det här med olika artister. En skiva jag kan utan och innan och som jag nu spelar för min son, även om han inte fattar någonting. Men han tycker det är kul när jag spelar den.
KENTA
Kan det va’ fel på systemet, 1981
När Bajen vann SM-guld var vi som medverkat på Bajenplattan med på spelningen vid firandet på Medborgarplatsen. Innan spelningen satt jag i två timmar med Kenta i en loge, tillsammans med hans ”bodyguard” som Kenta uttryckte det. Att lyssna på Kenta och hans polares kackel under dessa timmar var helt sjukt. Väldigt speciellt tugg. Kenta var en mäktig snubbe. Jag påverkades mycket av de här filmerna, Ett anständigt liv och Dom kallar oss mods.
GETO BOYS
Mind Playing Tricks On Me
– från albumet We Can’t Be Stopped, 1991
Det här är kanske de hårdaste gangsterrapparna som någonsin existerat. Men den enda i gruppen som har gått vidare och blivit en stor stjärna är Scarface, som enligt många av nuvarande större amerikanska rappare anses vara en av de tre bästa MC:s i världen. Jag skrev min första raptext till instrumentalen i den här låten. Intressant är att raprefrängerna då bara var ett musikaliskt litet parti. Det är luftigt och man lämnar det ganska skönt öppet. Ofta till skillnad idag då det ska hända allt möjligt i refrängen, alla rappar och skriker och det är fullt ös.
D-NICE
25 Ta Life, LP-mix
– från albumet To Tha Rescue, 1991
D-Nice var en av medlemmarna i Boogie Down Productions och det här är också en av de låtar där jag använde instrumentalen till att träna mina raps hemma, mina skrivna texter. Handlar om att han hamnar i nått jidder med en snubbe på gatan och en polare skickar fram en picka. Sedan står han där och ska bestämma sig om han ska skjuta och ta straffet, 25 år i fängelse. En ganska enkel, basic raphistoria men jävligt cool.
BOOGIE DOWN PRODUCTIONS
Criminal Minded, 1987
Ett av 80-talets mest inflytelserika hiphopgrupper med originalmedlemmar som KRS, D-Nice, DJ Kenny Parker och Scott La Rock, som blev mördad strax efter det här albumet släppts. Ett grymt bra album. Tungt.
EPMD
Strictly Business, 1988
Också en av de tidigare hiphopgrejerna jag kom i kontakt med. Alla deras album heter något med ”business”. Själva titellåten, som är en sampling av Bob Marleys I Shot The Sheriff, är ju, ja, hela albumet är ju som sagt bra men framför allt den här låten (lycklig suck)… den är grym.
FAT JOE
The Shit Is Real (släpptes på 12″ 1994)
– från albumet Represent, 1993
Detta upptäckte jag tack vare att en av mina bästa vänner bodde i New York och var mycket i Bronx vid den här tidpunkten. Han träffade Fat Joe The Gangster som han hette då, och hela det här gänget som han målade med. Fat Joe var från början en graffitimålare. Han är grymt respekterad och stor i New York. Det här är också den rapparen som jag identifierar mig mest med, som MC. Just för att det handlar mer om feeling än teknik. Den här låten visar också hur mycket mer ”gung” hiphopen hade i sig för tio-tolv år sedan.
M.O.P.
Stick To Ya Gunz
– från albumet Firing Squad, 1996
Här kan jag öppet erkänna att refrängen till Saker och Ting från mitt album Bananrepubliken är väldigt inspirerad av den här refrängen. Det här är en av de fem bästa gangsterraplåtar som någonsin gjorts. Slutar aldrig att snurra hemma.
DIVERSE ARTISTER
Beat Street (soundtrack), 1984
En av de viktigaste skivorna för mig. Jag såg filmen, köpte soundtracket, som är ett grymt sådant. En film vars musik påverkat mig väldigt mycket som artist och människa. Men mitt största minne är att jag och en kompis breakdansade till det här i Slussen och försökte få folk att lägga pengar i en hatt.
N.W.A.
Straight Outta Compton, 1988
Niggers With Attitude, första gangsterrappen som kom från Kalifornien efter Ice-T. Här hette bandmedlemmarna bl a Dr. Dre, Ice Cube, Eazy-Z och MC Ren. Slog igenom big time överallt. Titelspåret handlar om Compton, som var deras slum de kom ifrån. Grym skiva.
CYPRESS HILL
Cypress Hill, 1991
Första albumet och den stora låten var ju Stoned Is The Way Of The Walk. Bandets DJ Muggs verkar dock vara ett riktigt ”asshole” med en allmänt pissig inställning till annan musik och allt annat med för den delen. Och intressant här är att DJ Muggs utgett sig till att vara producent för hela albumet. Vilket de flesta nu efter årens lopp alltmer betvivlat. Grejen är att producenten och låtskrivaren The Alchemist vid den här tidpunkten jobbade som assistent till Muggs. Men när The Alchemist, som är en av mina absoluta favoriter, blev ett eget namn lämnade han Muggs och sedan dess har ju inte Muggs kunnat leverera någonting bra alls. Allt dog efter att The Alchemist stack, så man kan ju förmoda att The Alchemist ligger bakom många av låtarna utan att ha fått någon credit av Muggs för det hela.
THE NOTORIOUS B.I.G.
Juicy (12″)
– från albumet Ready To Die, 1994
En grym låt som bygger på Mtume’s Juicy Fruit och också mycket viktig för mig, rap-svängen tog liksom ett nytt kliv med det här. En ny era på hela hiphopen inleddes kan man säga. När jag lyssnade på det här första gången var jag som mest uppe i hiphop och befann mig dessutom i en egen identitetskris. Måste också framhålla Puff Daddy, eller P Diddy som han numera kallar sig, ge honom både respekt och cred för hela den här grejen. Tar man fram alla riktigt bra hiphoplåtar som släppts de senaste tio åren så hittar man säkert P Diddy och hans etikett Bad Boy bakom sjuttio procent. Han är en grym producent helt enkelt. Sett som soloartist rappar han inte tekniskt bäst men har en grym känsla och dessutom har ingen levererat så många hiphopdansklassiker som P Diddy.
KILLAH PRIEST
B.I.B.L.E.
– från albumet Heavy Mental, 1998
Killah är som bekant en av medlemmarna i Wu Tang Clan-kollektivet och det här släpptes under en period då man handlade allt som hade med det att göra. Jag tycker dock att Killah solo är lite mer eftertänksamt än Wu Tang Clan. Bokstäverna står för Basic Instructions Before Leaving Earth och låten är en av de kanske fem största inspirationskällorna till mitt första album Mitt Sjätte Sinne.
WU TANG CLAN
C.R.E.A.M.
– från albumet Enter The Wu-Tang (36 Chambers), 1993
Står för Cash Rules Everything Around Me, också en ganska schysst förkortning. Det här är på riktigt. En jävligt bra låt som spelades in i en väldigt spartansk miljö. Jäkligt skönt inspelat, det luktar källare. Och första rhymen som de lägger här går ju till historien som en utav de bästa rapverser som skrivits.
SMOOTHE DA HUSTLER
Broken Language
– från albumet Once Upon A Time In America, 1996
En rappare som försvann lika snabbt som han dök upp. Det berodde inte på att han var en dålig rappare, tvärtom så ansågs Smoothe Da Hustler som en av de bättre på den tiden. Men han var en ”troublemaker”, väldigt besvärlig att ha att göra med, så folk ville inte jobba med honom. Men här har vi en historieberättare och det här är en av hiphopens klassiska låtar som många andra har gjort versioner på. Tungt beat och hör hur han latjar med orden. Han jobbar tydligen med Ice-T idag i nåt projekt.
BRAND NUBIAN
Slow Down
– från albumet One For All, 1990
Hela albumet är kanon men det här är också en hiphopklassiker, en låt som man bara måste ha. Fantastisk, bara helt sjukt grym. Den här spelar jag fortfarande minst två gånger i veckan kan jag säga, hemma eller när jag är ute och spelar, och det är lika bra varje gång. Spelar ingen roll om jag står i Örkelljunga, folk älskar låten överallt.
BOB DYLAN
Hurricane
– från albumet Desire, 1976
Min pappa har inte gått bort, men jag har ändå, med visst ”våld”, tagit över hans Dylan-samling. Det innebär att jag har nästan samtliga Dylan-skivor som släppts, i stort sett på vinyl. En ganska mäktig samling att gå igenom när man väl började lyssna på den för första gången. Min syster berättade om hela historien i texten till Hurricane långt innan jag hörde den för första gången, historien om den svarte boxaren som åkte i fängelse för något han inte gjort. När jag sedan hörde låten blev jag helt tagen. Texten är enorm, bara håller på och håller på. Blev som bekant en film senare.
TOM WAITS
Time
– från albumet Rain Dogs, 1985
Nu har jag varit inne och rotat i syrrans skivsamling. Det här är en av världens finaste låtar. Väldigt vackert omslag dessutom. Det här liksom sådant som Dylan och Cash, inspirerar mig mycket när jag själv ska skriva faktiskt.
JIMI HENDRIX
All Along The Watchtower
– från albumet Electric Ladyland, 1968
Jag gillar Dylans originalversion men Hendrix lyfter låten till helt andra höjder. Hela Mitt Sjätte Sinne inspirerades av första raden: ”There must be some kind a way out of here, said the Joker to the Thief”. Det här är bland det bästa grejer som någonsin gjorts, ett mästerverk rakt igenom i Hendrix händer. Klassiskt album för övrigt.
GANG STARR
Daily Operation, 1992
Ännu ett av de här för mig viktiga albumen. Här har vi en rappare vars enkla stil influerat mig mycket. Take It Personal är en jäkligt fin låt.
BUJU BANTON
Voice Of Jamaica, 1993
Hela skivan — galen, och framför allt Tribal War, en FAN-TAST-ISK låt. Det här hörde jag i samband med att jag träffade en av mina idag bästa vänner och själsbroder — han som hade bott i New York och umgåtts med Fat Joe och hans gäng — på en reggaefest i Uppsala som han var med och anordnade. En av de grejer som dök upp på den tiden och som vi lyssnade mycket på.
LATIN KINGS
Borta I Tankar
– från albumet I Skuggan Av Betongen, 1997
Kort och gott så är det här är en av de bästa svenska hiphoplåtar som gjorts. Grym låt, bra text.
PETTER
Mitt Sjätte Sinne, 1998
Så har vi mitt debutalbum, vilket säkert uppfattas som väldigt egotrippat av en del. Men det ligger mig varmt om hjärtat fortfarande. Det var en väldigt personlig platta som handlar om att vara 24 år och inte veta vad man ska göra. Att inte ha någon utbildning, vara ordblind, jobba som diskare, plugga lite konsthistoria, inte veta vart du ska någonstans i livet och dessutom blivit fimpad av en tjej för Stakka Bo. Fäll en tår som inleder albumet var den första låt jag gjorde en demo på. Därför fick den också inleda.
CORNELIS WREESWIJK
Mäster Cees Memoarer, 1993
(Box)
Jag var väldigt kär i den här tjejen som jag alltså sedermera blev dumpad av för Stakka Bo, haha. Hon ville plugga i England, det ville inte jag men dum som jag var följde jag med ändå och började där plugga engelska. Men jag hade en grym hemlängtan, och jag åkte hem lite tidigare än tjejen. Men mitt i den där hemlängtan i London så kom morsan och farsan och hälsade på och då hade de med sig den här boxen till mig. Den här betyder så mycket för mig att jag har två exemplar av boxen hemma. Cornelis är lika stor för mig som Dylan, Cash och alla de där.
Lämna ett svar