Pelle Olofsson mötte upp med Paola för att snacka konstfascister, musik och leksaker. Och så tvingade han henne göra ett associationstest. Michael Lokner stod för ett gäng fina fotoserier på en bakgård på Kungsholmen. Varsågoda.

Paolas debutalbum Stockcity Girl har nyligen släppts och under våren har singeln Above the Candystore varit svår att undvika. Stockcity Girl är skriven och producerad av Paolas make Klas Åhlund (Teddybears Sthlm) och tillsammans har de skapat en klassisk popplatta fylld av hitar med tunga basar och blippande orglar. Tidigare var Paola mest känd för att hon sjöng Teddybears Sthlms Yours to Keep. Förutom solokarriären är hon medlem i musikkollektivet Moder Jords Massiva, discjockey och driver klubben Höga klackar på Ohlssons skor i Stockholm. Dessutom har hon just avslutat sin utbildning på Konstfack. Vi träffade Paola för att snacka musik, konst och inspiration.
Är konst och musik på blodigt allvar eller är det viktigt att hålla en viss distans?
— Man ska definitivt ha distans annars finns det ingen vits med det. Musik ska vara en rolig och avslappnad grej. Jag tycker inte om när det blir skitnödigt, det blir bara tråkigt. Vissa tangerar till att bli musikfascister vilket jag har svårt för. Samtidigt kan det vara lite roligt för de anstränger sig lite mer och kan hitta många pärlor. Min brorsa är musikfascist och ibland kan det vara lite jobbigt. Men oftast är det kul eftersom han hittar en massa bra musik — så slipper jag leta. Han fungerar ungefär som en bra sökmotor.
Hur var det på Konstfack, fanns det många konstfascister där?
— Det var en hel del sådana. Jag undvek gängbildningarna på skolan och höll mig mest för mig själv. Men jag röker inte och dricker inte kaffe och då försvinner en stor social bit. Och så åt jag inte där heller för jag får studentkårsvibbar av att värma en plastbunke i mikron. Konstvärlden kan bli väldigt isolerad, bara för konstmänniskor. Musikvärlden är mycket öppnare. Konst måste man anstränga sig för att ta del av och många har förutfattade meningar om att konst är svår. Musik däremot är mer lättillgängligt och något som de flesta har en åsikt om.
Har du några kompisar från Konstfack som du fortfarande umgås med?
— Jag har en del bra vänner från alla skolor jag har gått i. Även fast jag varit lite av en loner har jag ändå alltid varit väldigt social. Den där klassiska mallen, där man ska vara på ett speciellt vis och bara så, stämmer sällan.
Vad tyckte de på Konstfack om att du höll på med musik?
— Det var olika. En del tyckte att det jag gjorde var jättebra, andra var inte så imponerade. När man går på konstfack är man utvald för att man kommit in så alla känner sig lika bra, unika och duktiga. När videon till Yours to Keep visades på tv var det många som blev förvånade över att jag sjöng, men vad ska jag göra? Springa runt och snacka om det? För mig var det inget konstigt för jag har ju alltid sjungit. Jag är så glad över att jag alltid haft sången vid sidan av och att det har kommit till den nivå det är på idag. Det hade varit jättejobbigt att gå ut Konstfack efter så lång utbildning och ändå vara tillbaka på noll. Det är den krassa verkligheten för många, det blir hårdare och svårare att försörja sig inom konst och design. Ett fåtal får stipendium eller blir uppraggade av en gallerist under sin studieperiod. För mig känns det skönt att kunna gå in i en seriös musiksatsning. Jag är konstnär och artist och vill känna mig fri att göra vad jag vill inom olika områden. Det handlar om att vara kreativ och få respons. Vem vill gå och harva utan att bli sedd eller hörd?
Tror du att musikkarriären kommer att underlätta för dig som konstnär?
— Jag försöker slå ett slag för konstnärskapet. Det är jättekul att få den här chansen att prata, inte bara om musik, utan också för att lyfta fram konsten. Många undrar om jag inte ska kombinera konst och musik och jag har ambitionen att försöka gå mer åt det hållet. Jag jobbade tillsammans med min styvbrorsa och gjorde omslaget till skivan. På releasefesten skulle det vara kul att visa videoprojektioner med videon till Above the Candystore och de kortfilmer som jag gjorde på konstfack. Kortfilmerna är väldigt lika musikvideor men mer arty.
Vad har du för inspirationskällor?
— Det är främst tidningar och böcker. Ibland musik och kanske konstutställningar. Men de flesta idéerna kommer från livsstilsmagasin. Jag är en riktig sucker på magasin med ögongodis som id, Sleazenation och Fjords. Andra inspirationskällor är barnböcker, min leksakssamling och så fotograferar jag mycket, snapshots på mina vänner. Men egentligen är det svårt att säga vad man inspireras av. Det blir som att analysera varifrån en viss tanke kommer.
Leksakssamlingen?
— Leksakerna ska locka rent estetiskt, till färg, form och plast. Jag har ingen speciell inriktning på mitt samlande, typ Star Wars-figurer. Det är en blandning av allt möjligt, det viktigaste är att de är enkla, roliga, barnsliga och coola. Jag köper leksakerna på specialiserade antikaffärer.
Många författare läser aldrig sina egna böcker för att de känner sig klara med den kreativa processen. Hur är det för dig?
— Vad gäller musiken så lyssnar jag gärna på mitt äldre material för att se om det fortfarande håller. Vi blåste nyligen liv i en gammal Moder Jord-låt. Jag hade glömt bort hur den lät, men den funkade fortfarande så det var kul. Att en gammal låt fortfarande håller betyder ju att den är bra.
Vad skulle kännas bäst, att sälja 200 skivor till musikfascisterna eller 200 000 till en bredare publik?
— Hellre säljer jag fler och når ut till folket. Om någon är obekväm med det så… Jag tror att det där ger med sig. Numera skriver ju till och med fanzines om bred musik som självklart kan vara bra trots att den når ut till många. Inom hiphop ska alla vara så underground och det är fult att sälja mycket, men det har nog mer med artisterna att göra än musiken. Håkan Hellström är ett bra exempel på någon som lyckats charma alla med sin valpiga gladhet.
Vad har du för framtidsplaner? Blir det någon turné i sommar?
— Vi håller på att jobba på det nu (början av maj, reds. anm.). Man vill ju ha bra musiker med sig och det är inte alltid de man vill ha är lediga. Vi satsar på ett par festivalspelningar och sedan blir det en turné till hösten. Det ska bli jättekul att komma ut och spela, det är något som jag verkligen ser fram emot.

Associationstest.

Vi passade på att utsätta Paola för ett klassiskt associationstest. Ett ord läses upp för testpersonen som omedelbart ska svara med det första ord som den kommer att tänka på. Här är Paolas svar.

LA MUSIK    PAOLA
Gul         Svart
Träd        Löv
Asfalt      Regn
Mjuk        Hård
Stad        Hus
Varmt       Kallt
Doktor      Stetoskop
Sjö         Gräs
Glass       Kallt
Fot         Nagel
Radio       Brun
Tandborste  El
Kanin       Vit
Matta       Äcklig
Apelsin     Orange
Tidning     Lukt
Luft        Vind
Krokig      Klo
Tid         Klocka
Vin         Rött
Eld         Orange
Grön        Flaska
Hatt        Svart
Barn        Gullig
Olja        Hal