Gas & Glue skapades i turnébussen mellan Grenoble och Clermont-Ferrand i Frankrike. Vi hade varit och spelat i Grenoble kvällen innan i vad som mer än något annat påminde om en thinnerfabrik. Det vill säga egentligen var det en ganska ordinär källarlokal till övervägande delen fylld med en tämligen ordinär publik, mest fransmän och fransyskor förstås varav vissa punkare andra inte men även en del amerikanska studenter och vi talade även med ett par svenska flickor som var där för att lära sig franska ordentligt men som innerst inne var ganska glada över att ha träffat några andra svenskar och råda bot på lite av sin hemlängtan.
Nåväl förutom ovan nämnda hade även ett större gäng thinner- och bensinsniffande punkare också letat sig ner i källaren och de var dessa som gjorde att doften som slog emot än nere från källaren förde tankarna till en thinnerfabrik. En av dessa thinnersniffande fransyskor lyckades slita sig från sin thinner-flaska och få upp intresset för vår trummis Mick och ville definitivt släpa med sig honom hem. Det blev en liten dragkamp mellan henne och oss då vi väldigt gärna också ville ha med oss vår trummis. En kamp som vi vann!! Nå därför kunde vi nu sitta lyckligt förenade i en skakande turnébuss som kämpade sig fram längs slingrande bergsvägar genom det Franska centralmassivet och smälta intrycken från föregående kväll. Det var vår basist Jan Dahlbom som kom med idén att vi skulle göra en låt om eller snarare mot sniffning.
Att sniffa är ett av de snabbaste och mest effektiva sätt som finns att misshandla sin hjärna på ett vis som aldrig går att reparera. Några skakiga mil längre fram på vägen hade vi hjälpligt lyckats repa in den nya låten som vi sedan spelade samma kväll i Clermont-Ferrand.
Låttiteln Gas & Glue var klar men trummisen fick sjunga en ordlös text, ett slags guttural aggression parat med vrede. Vi fick enorma applåder för vår nya låt som vi skapat i bussen tidigare på dagen. Bussen var förresten en orange- och svartmålad VW som vi döpt till Snabba blixten då den gick på tre cylindrar och kunde komma upp i en svindlande hastighet av nästan 40 km/t i uppförsbackarna.
Vi hade haft lite problem med Snabba blixten, förutom att den drog nästan lika mycket olja som bensin så var det läckage lite här och var. Såväl bensinångor som avgaser läckte in och gjorde oss till ofrivilliga sniffningsoffer vilket hade varit ytterligare en inspirationskälla till vår nya låt.
Situationen förbättrades dock avsevärt om vi stängde av det luftburna värmesystemet och man blev av med merparten av ångorna, vilket gjorde att vi körde runt utan värme och hela tiden i sällskap av en för årstiden ovanligt kall kallfront som hade valt att färdas exakt samma väg genom Europa som vi. Så trots att vi var långt inne i maj så föll snön när vi så sakteliga skumpade fram mot den Schweiziska gränsen. Detta var ett par dagar efter spelningen i Clermont-Ferrand och vi hade hunnit med en spelning i senapsstaden Dijon där jag klämt iväg några glödande gitarrsolon och vi även gjort ett TV-framträdande.
Nu hade vi bråttom över till Schweiz. Vi tog därför den kortaste vägen från Dijon över höga bergspass längs smala vägar på väg mot Neuchattel där vi tänkte övernatta. Vi behövde hinna till en bank för att få tag i friska kontanter. Med cirka 20 minuters marginal kom vi fram till den Fransk-Schweiziska gränsen där vi fastnade dock hos nitiska tullkontrollanter som med stor noggrannhet genomsökte bil och bagage. I botten på en av våra väskor fann de en plastpåse med tvättmedel vilken de antog var narkotika. Inte visste vi vad tvättmedel heter på franska så vi fick försöka spela upp ett litet teaterstycke där vi tvättade och hängde tvätt. Tullkontrollanterna fattade inte ett dyft och trodde säkert att vårt märkliga beteende berodde på att vi petat i oss en del av det vita pulvret strax innan.
Situationen var ironiskt. Här stod vi på gränsen mellan Europas mest vinpimplande, thinner- och bensinsniffande land och dess tyngst narkotikaberoende land och var misstänkta för narkotikasmuggling! Vi, som just gjort en antidroglåt och som haft fullt besvär med att tacka nej till allt vin vi blivit bjudna på utan att verka oartiga. I det förbättrade reprisuppförandet av vårt teaterstycke fick vi dem att inse att det vita pulvret var tvättmedel. Då fann de en gammal blodig yxa i bilen. Det vill säga den var bara rostig inte alls blodig, men i tullarnas ögon dröp den säkert av blod. Därefter fann de fransk anarkistlitteratur och det var det molniga vädret till trots solklart att vi var yrkesterrorister. Yxan och anarkistlitteraturen hade vi fått i present, presenter som vi inte uppskattade just nu på gränsen mellan Frankrike och Schweiz men som vi annars tyckte var alldeles utmärkta.
Efter mycket dividerande och diskuterande fram och tillbaka mellan alla de franska och schweiziska tullarna kom de väl fram till att vi varken var narkotikasmugglare eller terrorister och vi kunde kraftigt försenade rulla in i Schweiz. Bankerna i första byn var givetvis stängda, vi hade inga Schweizer-franc och nästan ingen bensin. Vi kunde dock rulla nästan hela vägen till Neuchattel på de brant nedåtlutande alpvägarna. Det var fredag eftermiddag närmare halv sex när vi slutligen kom inrullande i den vid Neuchattelsjön vackert belägna alpstaden. Här fick man verklig insikt i begreppet Schweizisk bankservice, ty till en omätlig lättnad visade sig bankerna vara öppna och servicevänliga och detta trots att vår check var felaktigt utställd.
Med fickorna fyllda av prasslande papperssedlar kunde vårt äventyr fortsätta. Det gör dock inte denna historia vilken bara utgör ett brottstycke om några dagar ur en många veckor lång turné. Låten Gas & Glue kan du höra på den med Kakofoni medföljande CD:n. Den låter dock inte riktigt lika dant som den gjorde de där första kvällarna i Frankrike. Till att börja med har jag skrivit en text. Jan Dahlboms tanke var att ha en klar antisniffningstext. Jag hatar dock pekpinnetexter så den text jag sjunger är oklar och kanske därför mer verkningsfull än en rak pekpinne.
Låten har dessutom ornamenterats och tempot sänkts jämfört med i Frankrike. Idéerna till merparten av ornamenteringen fick jag efter att ha sett det Italienska bandet Raw Power som vi spelade tillsammans med. Slutligen är det H:son numera i Full Metal Jacketz som trummar på inspelningen och Bengus som spelar sologitarr. Bengus är annars känd från AB/CD men har även spelat med The Weed. Gas & Glue är hämtad från samlings CD:n Vägra Anpassning! där även Strebers, Puke, Tredje Könet, Asta Kask, Sabotage 81 och Livin’ Sacrifice medverkar. Andra CD-samlingar där vi medverkat är The Legacy med band som Sort Sol, Omnitron, In The Colonnades, Nej till EU (se recension på annan plats i tidningen), Vägra för Helvete där vi har en svenskspråkig version av Gas & Glue givetvis betitlad Bensin & Lim. Dessutom har vi medverkat på ett antal vinylsamlingar Vågrätt Samliv, The Apromus Compilation samt en split-EP med Livin’ Sacrifice. Låtarna från split-EP:n finns även på en bildsingel med en bild ritad av Nicke i Entombed. Det finns med andra ord en del att välja på om du vill höra mer med Raw Animal.
Lämna ett svar