Med detta nummer av KAKOFONI följer som du säkert upptäckt en CD (om ingen har snott den förstås).
Den ena av STREBERS-låtarna är ATOMBOMBSFÖRÄLSKELSEN som är hämtad från albumet ÖGA FÖR ÖGA, den andra är en tidig version av låten TERRORBALANS och det är samma sättning som spelar på den som på ÖGA FÖR ÖGA, det vill säga: ULKE, MICKE, J.R. och PELLE.
Det finns således en senare version av TERRORBALANS där det är ULKE, J.R. och ZTIKKAN och som du kan hitta på CD:n KALLT STÅL/VARMT BLOD.
Men stopp nu har vi gått händelserna i förväg. Vi ska ta historien något så när från början.

STREBERS bildades i Strängnäs sommaren 1985 och det är således tio år sedan vid det här laget. Delar av STREBERS-historien har skrivits i tidigare nummer av KAKOFONI. #1 innehöll en sidas presentation som bandet skrivit själva, i #2 fanns en artikel på ett par sidor med bandets historia och några intervjufrågor plus bilder från en spelning på City Hallen i Stockholm. I #4 fanns en kort dödsruna över trummisen J.R. och i #5 gjordes ett litet reportage från spelningen på Gröna Lund i Stockholm. Nu är alla som läser detta nummer av KAKOFONI kanske inte trogna KAKOFONI-läsare, kanske ser du tidningen för första gången så därför tar vi historien från början.
Den första uppsättningen av STREBERS bestod av ULKE på sång och gitarr. J.R. på trummor eller Johnny Rebell som det brukade uttydas, samt Pelle på bas. Efter bara några veckor planerade man att spela in en singel och låten CELL 43 spelades in i replokalen och kom senare att ges ut på albumet KAOS & SKRÅL (vilken egentligen heter KAOS & SKRÅL 85–87 vilket är en mycket märklig titel eftersom den innehåller inspelningar från 85–88).
Den första skivan kom istället att bli UNG & ARG. Ytterligare en EP kallad på LIV & DÖD samt en LP kallad UR LED ÄR… hann denna första uppsättning av STREBERS spela in.
– Den pressades bara i 1000 ex, vilka såldes slut ganska snart och den är i dag mycket svår att få tag i, säger Ulke. Vi hade faktiskt funderingar på att göra en nypress… men den pressades i Holland och firman där hade tyvärr slängt våra grejer, så det gick inte.

Nåväl, 10 av låtarna från första LP:n finns med på den tidigare nämnda samlingen KAOS & SKRÅL. Bland de återstående låtarna finner man en extra snabb och extra arg version av UNG & ARG, vidare en låt som PELLE sjunger på engelska, ytterligare en låt på engelska kallad RONNIE WANT’S WAR och en låt kallad RADIOAKTIV. Det är få grupper som lyckats åstadkomma en lika heljuten debut-LP och den är värd att leta efter. Nå, finner du den inte så är KAOS & SKRÅL ingen dålig CD-samling, tvärt om, så du får hålla till godo med den. Förutom redan nämnda låtar finns låtarna från de två första EP-skivorna samt ytterligare två låtar vilka jag återkommer till.

Hösten 1986 så gjorde ASTA KASK vad man kallade THE LAST TRIPP TOUR genom Sverige med avslutning på KOLINGSBORG i Stockholm. Därefter insomnade bandet. STREBERS var inte sena att utsätta ASTA KASK’s sångare, gitarrist, låtskrivare och grundare MICKE för framgångsrika värvningsförsök. Så i januari 1987 anslöt sig MICKE till STREBERS. Med denna förstärkta uppsättning av bandet spelade man in albumet ÖGA FÖR ÖGA i mars 1987.
Eftersom den med sina åtta låtar blev ett mellanting mellan en full LP och en mini-LP så kallade man den maxad mini! Idag finns den utgiven på CD tillsammans med tredje EP:n BAD BOYS BEHIND BARS och ytterligare tre bonuslåtar; en tidig version av MAKTEN & HÄRLIGHETEN samt en cover på OH MAMA som LILIE & SUSSIE hade fått en stor hit med.
Historien om OH MAMA lär vara att både STREBERS och SATOR började spela den här låten oberoende av varandra. STREBERS var först med att spela in den och sedan gjorde även SATOR det, men SATORS version kom ut tidigare. Då tyckte man inte att man kunde släppa den efter att SATOR hade gjort det. Det skulle ju verka som om man försökte härma SATOR för vilka OH MAMA blev genombrottslåten. En riktig storsäljare, jag tror den sålde GULD!
Man kan fråga sig vad som hänt om STREBERS släppt sin version innan? Nåväl nu släpptes STREBERS version inte offentligt förrän på ÖGA FÖR ÖGA CD:n 1993. Den tredje bonuslåten är studioversionen av HERR SLENTRIAN/FRU APATI som är hämtad från samlingen VÄGRA ANPASSNING! från 1991. Andra grupper där är skånska PUKE, halländska Sabotage 81, Stockholmska LIVIN’ SACRIFICE och Sumpanbandet TREDJE KÖNET med flera. HERR SLENTRIAN/FRU APATI skulle egentligen hamnat på EP:n BAD BOYS BEHIND BARS, men så blev det inte.
Fram till den EP:n hade STREBERS gjort alla sina inspelningar i Studio Svängrummet i Nyköping men den här gången gick någonting snett. ULKE berättar:
– Det var mycket strul med den EP:n, först spelade vi in den i en studio, men ljudet där var så jävla kass, så vi blev tvungna och lira in den igen på annat håll. Så vi åkte och testade en studio i Eskilstuna… och VILKET LJUD!!!! Vi trivdes som fan där och körde in alla låtarna igen. Alla utom HERR SLENTRIAN/FRU APATI.
Den nya studion var Studio Tuna och nyinspelningen gjordes i januari 88.
ATOMBOMBSFÖRÄLSKELSEN är som sagt hämtad från ÖGA FÖR ÖGA-albumet och texten lyder:

ATOMBOMBSFÖRÄLSKELSEN

När alla ljusen brunnit ut
å all bensin har tagit slut
när all värme som finns kvar
e den från din kropp
me gitarren i min hand
slogs ja stolt för mitt land
en dåres kamp blev till nåt
som andra skrattar åt
men fast ni använde gevär
sitter också ni här
mellan dessa gråa väggar
å hör ljudet av ingenting

ATOMBOMBSFÖRÄLSKELSEN

Våran jord har suddats ut
i en sista stor atomsalut
för mänsklighetens
enfald å girighet
nu kvittrar inga fåglar mer
en stor tom krater e va ja ser
ett stort monument
över den totala dumheten
men här i skyddsrummets bur
sitter vi alla som djur
vi kan inte gå ut här
om vi inte vill dö förstås

ATOMBOMBSFÖRÄLSKELSEN

Men i din kropp där finns de liv
ett hopp om en annan tid
långt långt bort härifrån
nån annan tid nån annanstans

Den andra låten TERRORBALANS finns tidigare utgiven på samlings-LP:n REALLY FAST VOLYM 4 från 1988. Andra band på den samlingen är PUKE och RÖVSVETT med flera.
Nu gjorde man inte bara skivor under de här åren man spelade också flitigt.
Man började få spelningar på de stora festivalerna. Sommaren 1987 spelade STREBERS på GÄRDESFESTEN i Stockholm och sommaren efter spelade de på HULTSFREDSFESTIVALEN.
STREBERS gjorde så sin sista spelning i november 1988 i Uppsala innan man splittrades.

Från den spelningen finns en live-version av HERR SLENTRIAN på samlingen KAOS & SKRÅL. Jag var där och kan rapportera att det var en riktigt rolig spelning. Den återstående låt på KAOS & SKRÅL, vilken jag ej nämnt ännu, är en av de inspelningar från Studio Svängrummet som skulle hamnat på BAD BOYS BEHIND BARS.

Splittringens tid varade inte särskilt länge. Efter att Micke lämnat STREBERS vaknade åter ASTA KASK hösten 1989 och genomförde en mindre turné. ASTA KASK gjorde bland annat ett par spelningar på VITA HUSET i Täby tillsammans med ROLANDS GOSSKÖR och en av dessa spelningar hamnade på LP:n SISTA DANSEN (vilken bör ha kommit ut på CD när du läser detta). Man gjorde även en större spelning tillsammans med SATOR. Sista spelningen som ASTA KASK gjorde var på FRYSHUSET i Stockholm i november 1992 även den finns på CD kallad FRÅN ANDRA SIDAN och två av ASTA-medlemmarna finner man nu i COSA NOSTRA.

Nåväl nu skulle det inte handla om ASTA KASK och COSA NOSTRA utan STREBERS.
Inte heller STREBERS splittring varade särskilt länge. Fram på vårkanten 1989 kände ULKE och J.R. att det kunde vara roligt att spela igen så man värvade basisten ZTIKKAN. Men det skulle bli något nytt, man skulle spela Cowboypunk och sjunga på engelska. Sagt och gjort man spelade in vad som var tänkt att bli en mini-LP, istället blev det tre singlar eftersom det var ballare och dom gavs ut under namnet SIX GUNS. Det var dock ingen som tog stilbytet på allvar eller tyckte att det var särskilt kul.
Alla fortsatte att betrakta gruppen som STREBERS och efter en spelning som SIX GUNS så tog STREBERS själva inte det hela på så stort allvar utan fortsatte att spela vanlig STREBERS-punk och tur var väl det. SIX GUNS-skivorna hette SILVER, SEX & SIX GUNS vidare BUENAS NOCHES FROM HELL samt BACK FROM THE DEAD, inga titlar som fastnar så där omedelbart i huvudet. Jag minns att jag talade med en något nerslagen J.R. som vid detta tillfälle inte alls hade samma omåttligt optimistiska gå-påaranda och kamplusta som utmärker hans namne från TV-serien DALLAS, så Cowboypunkare han va.
– Det var dumt att göra tre singlar, vi skulle gjort en mini-LP istället. Det hade blivit lite billigare. Singlarna är svåra att sälja också det är ingen som vill köpa TRE singlar. Dom är inte särskilt bra heller.
Hur många har ni pressat?
– 500 av varje men det går trögt att bli av med dom. Nu skulle vi vilja göra en ny STREBERS-skiva men vi har inga pengar fast vi får ju skylla oss själva.
Idag är SIX GUNS-skivorna eftersökta rariteter, fast frågan är om de är värda att söka efter? Någon av låtarna var väl OK men projektet som helhet var inte så kul.

Det blev skivbolaget BIRDNEST som fick finansiera de kommande STREBERS-skivorna och kanske var det bra att det dröjde lite innan STREBERS kunde ge ut skivor igen. På så vis han den nya uppsättningen spela ihop sig lite mer ordentligt än vad som var fallet på SIX GUNS-skivorna och slutresultatet blev bättre.
1990 kom först EP:n & KRÅKAN och senare LP:n I FÄDRENS SPÅR. Året efter kom mini-LP:n KALLT STÅL/VARMT BLOD och så la man ihop KALLT STÅL/VARMT BLOD med I FÄDRENS SPÅR på en CD. Titelspåret tillhör de bästa låtarna med folkmelodi och punkrefräng. I inledningen till denna artikel nämnde jag att det fanns en senare version på låten TERRORBALANS och denna finner vi här. Sammanfattningsvis är det en mycket bra CD, även om jag inte tycker att den är fullt lika helgjuten som ÖGA FÖR ÖGA.
När nästa STREBERS-CD kommer ut 1992 är J.R. borta. Han omkom i en bilolycka, ryktes plötsligt bort mitt i arbetet på den nya STREBERS-CD:n. Ryktes bort från flickvän och föräldrar. När jag skrivit den här artikeln har jag kommit på mig själv med att tänka på J.R. som alltjämt levande och trots att åren gått är det overkligt och obegripligt när en ung människa dör.
Även om J.R. inte är med, är sista STREBERS CD:n TILL EN VÄN i hög grad Johnnys verk. Han var med och planerade CD:n och flertalet texter är hans. Min favorit är den enkla, tragiska STYRMAN BERG “han spottar och skrattar och visslar i moll” men även JAG BRINNER som andas optimism i en värld som kanske inte är alltigenom vacker och på delvis samma tema KÄRLEKSMISSILER som handlar om att leva här och nu, världens ondska till trots. Man kan genom sina handlingar och känslor besegra det onda.

När det framåt sommaren blir dags för STREBERS att ge sig ut och spela igen har man STIPEN (känd från det utmärkta metall-bandet MERCILESS) på trummor. Man spelar över hela landet under sommaren och hösten inför entusiastisk publik i ofta överfyllda spellokaler. När det bandet går in i inspelningsstudion igen i mars 1993 så är det under det nya namnet DIA PSALMA, vilket betyder “strängaspel”.
Innan vi lämnar STREBERS-perioden så ska jag nämna något om de samlingskivor som de medverkat på. VÄGRA ANPASSNING! och REALLY FAST har redan nämnts. Vidare medverkar STREBERS på CD-utgåvan av VÄGRA FÖR HELVETE! och på live-CD:n ÄVEN VACKRA FÅGLAR SKITER. Först STREBERS och sedan DIA PSALMA medverkar också på HARDCORE FOR THE MASSES- och DEFINITIVT 50-samlingarna.

Sist men inte minst är DIA PSALMA med på NEJ TILL EU-samlingen. Till 1994 års turné gjorde man en udda special-CD som inte gick att köpa utan som endast delats ut gratis på spelningarna. Vill man ha ett riktigt udda samlingsobjekt (varför skulle man vilja det??) är dock en samlings-EP där STREBERS medverkar och som bara gick ut till dem som prenumererade på CBRs postorderlista, det mest udda man kan få tag på och som sagt endast för fanatiska samlare.
Vi andra kan ju nöja oss med att ha STREBERS fyra CD, DIA PSALMAS CD; GRYNINGSTID, och kanske någon av DIA PSALMAS olika CD-singlar, NEJ TILL EU-samlingen bör man ju också införskaffa medan det alltjämt går, där deltar hela 33 grupper och artister så det finns många goda skäl att införskaffa den, förutom syftet.

Efter att ha läst om STREBERS och DIA PSALMAS skivor och historia så blir det dags för en färsk intervju med ULKE.

När jag ringer upp ULKE så har han varit och repat tidigare på dagen, så jag börjar med att fråga hur repandet gått?
– Jo, det har väl gått hyfsat., Fast de nya låtarna kommer inte så snabbt som de borde. Vi tänker börja spela in i mars fast det är väl ingen katastrof om vi gör det senare, men tanken är att det ska kunna komma ut en ny CD till sommaren, då vi ska ut och turnera igen.
Det har varit ett ganska fantastiskt år, vilket är det bästa minnet från det gångna året?
– Det är svårt, det har verkligen varit fantastiskt, det är nästan som om det gått lite för fort, man har inte riktigt hunnit fatta vad som har hänt. Det har inte riktigt gått att hänga med. Jag tror ändå att spelningen på Liseberg i Göteborg i början på sommaren är en av de saker jag minns bäst. Det var kring 12000 personer i publiken. Det är inte så att det är roligare att spela på en stor scen än i en liten lokal det är nästan tvärtom, men det är ändå roligt att ha spelat inför en riktigt stor publik och det var en speciell upplevelse på Liseberg.
När du talar om att det gått för fort så kommer jag ihåg när vi sågs i början av höstturnén. Då sa du att det första du skulle göra när du kom hem var att lägga gitarren på hyllan och inte röra den på två veckor och det var andra dagen på turnén som du sa det.
– Det blev mer än så. Jag tror inte att jag rörde gitarren på över tre veckor. Det är inte själva spelandet som blivit tråkigare, det är tvärtom, spelningarna blir bara roligare, det har verkligen varit kul, det är turnéprogrammen som har varit för hårda. Jag hade just varit ute på turné med KRYMPLINGS och det gjorde att det blev två månader på raken med spelningar varje kväll, vilket gör att man i stort sett inte gör något annat än att sitta i en turnébuss och det är väldigt jobbigt.
Vi spelar i och för sig på olika ställen med det är ändå samma vägar man åker på hela tiden och det blir tjatigt. Om man kunde ha en eller två dagar ledigt varje eller varannan turnévecka så skulle man klara det mycket bättre, om man fick vila och göra någonting annat än att sitta i bussen. Så vi har sagt till att vi ska ha någon dag ledig om vi gör fler riktigt långa turnéer. Dessutom fick jag halsfluss i slutet av höstturnén, vilket inte gjorde saken lättare.
Jag kan förstå att bussåkandet inte är så kul. Jag har turnerat mycket mindre men tycker ändå att det blir jobbigt efter några dagar. Jag tänkte att vi skulle gå tillbaka till början. När började du spela och vilket var ditt första instrument?
– Det var blockflöjt. Jag var 9 år tror jag, jag gick väl i trean och började spela blockflöjt i skolan. Året efter så började jag spela gitarr och då slutade jag med blockflöjt.
När började du med fiol?
– Nej jag spelar inte fiol, vi har lånat in musiker som har spelat fiol på våra inspelningar. Det är lite synd, det hade varit roligt att kunna spela fiol själv. Man ångrar nästan att man inte lyssnade mer på föräldrarna, som tyckte fiol var bra. Pappa försökte spela fiol när han var ung men det gick visst inte så bra så det blev inget. Men det hade varit kul att kunna det.
Jaha, då blir det väl blockflöjt på nästa CD?
– Nej det vet jag inte. Vi har faktiskt pratat om det förut och det är inte omöjligt att det blir av någon gång faktiskt.
Hur är det med folkmusiklåtarna? Är det gamla folkvisor som ni har arrangerat eller har ni gjort låtarna själva?
– Vi har gjort dom själva, men dom är ju ett resultat av vårt folkmusikarv, det låter ungefär som gamla folklåtar annars skulle det ju inte låta som folkmusik. Vi har tydligen någon slinga som egentligen är JÄMTLANDSVISAN har jag hört, men det visste vi inte om själva.
Reportern kan nämna ett undantag till, slutslingan på GULA LÅTEN är känd som HORGALÅTEN. Men nu lämnar vi folkmusiken och återgår till punken. Hur kom det sig att du blev punkare?
– Det var en kille i min klass som hade köpt med en LP med SEX PISTOLS och han gillade den inte så jag fick köpa den för 10:-tror jag. Det var det häftigaste jag hört någonsin. Ungefär samtidigt gick det ett program på TV om punken med SEX PISTOLS och EBBA GRÖN tror jag det var. Det var väl då jag blev punkare. Den gången räckte det med att stubba håret för att raggarna skulle börja jaga en. Idag ser alla ut mer som dom själva vill utan att någon reagerar på det lika mycket. Jag känner att mina punkrötter fortfarande finns kvar och det är fortfarande mycket sån musik som jag lyssnar på.
När ni började med STREBERS så var det väldigt mycket “Gör det själv” som gällde, ni gjorde allt själva, fixade spelningar, gav ut skivor och så vidare. Idag har ni allt ordnat för er bokningsbolag,” skivbolag som gör väldigt mycket. Upplever du att det är en stor skillnad och är det något du tänker på?
– När du säger det så är det en jävla skillnad egentligen. När det gäller spelningar så är det inte så stor skillnad för mig, för det var mest J. R., vår trummis, som skötte det. Han var nästan som ett bokningsbolag. Men det var ändå stor skillnad. På sätt och vis var det roligare förr när man satt och packade skivorna själv, man kände att man var mera delaktig, man kände verkligen att man gjorde något. Nu är det mera som att det bara händer och man märker inte att man är med på samma sätt. Nu gör vi i stort sett ingenting utom att spela.
Vilket är det roligaste minnet eller bästa minnet från STREBERS-perioden?
– Oj! nu avslöjar du vilket dåligt minne jag har. Det är svårt att säga något speciellt. Det var så mycket man upplevde. Men jag tror det bästa var nog ändå när man första gången satt med den allra första skivan i handen. Det var det största som hade hänt i hela ens liv och så var det med varje ny skiva i början. Det var en enorm känsla.
Ni har alltid spelat låtar mot krigets vansinne både med STREBERS och DIA PSALMA, låtar som KRIG & FRED, ATOMBOMBSFÖRÄLSKELSEN, ATOMVINTERNATT, KALLA SINNEN och en massa andra. Om man ser på det gångna året och dom år som har gott så har det knappast blivit lugnare i världen. Det är krig i Bosnien, Tjetjenien det har krigats i Rwanda, Moldavien och så vidare.
Hur ser du på framtiden är du pessimist eller optimist kommer det kunna bli lugnare i Världen under nästa år eller fram till år 2000?

– Jag är väldigt pessimistisk. Jag tror inte att vi kommer få uppleva år 2000. Man har mycket värre vapen idag och dom hittar hela tiden på nya djävulska vapen. Förr var det kanske tusen man som möttes mot tusen man ute på en åker, det kunde inte påverka vad som hände på andra sidan jordklotet, idag räcker det med en enda bomb för att slå ut en hel stad var som helst på jorden. Idag räcker det med att ett fåtal människor är vansinniga eller ondsinta för att åstadkomma oändligt mycket förintelse, förstörelse och lidande. Idag går det att förstöra hela Jorden. Jag tror inte att det dröjer så länge till ett tredje världskrig.
Nej det är verkligen vansinnigt Ingen kan vinna på det utom möjligen några vapenhandlare och vapentillverkare. Dessutom har man nästan ingen kontroll på vapnen.
– Nej just det. Det är säkert svenska vapen som används i dom krig som pågår.
Är du eller har du varit med i någon fredsrörelse eller fredsorganisation?
– Nej det har jag aldrig varit. Jag sjunger om det, man kan ju försöka påverka, men tyvärr tror jag inte att det hjälper. Så länge man reagerar och försöker finns det trots allt hopp!