Hep Stars säljer mest skivor. Ligger etta på Idoltoppen. Är dyraste popbandet. Hepparna är helt enkelt störst i dagens pop-Sverige. Just nu.
Det är ingen som på allvar hotar deras breda popularitet. Hep Stars är lika inne i pop-Sverige som Sven-Ingvars i Svensson-Sverige!
Nåväl. Hepparna är värda framgången. Dom har jobbat i många år och kört med en idé som dom själva trott på. En kommersiell stil som jag personligen helt tog avstånd från i början. Jag tyckte att det lät f-n om Hep Stars!
I dag är det andra bullar. Även den värste motståndare till Hepparna måste kapitulera för deras genialitet när det gäller att träffa mitt i prick med de rätta låtarna på skiva.
Samtidigt frågar sig också pop-Sverige vilka som härnäst ska bestiga tronen.
Själv hoppas jag förstås på Shanes — som ju onekligen ligger ganska bra till. Tyvärr kan jag inte här skriva och berömma dem hur mycket som helst. Även om jag tycker att Shanes är toppen på alla sätt.
Jag råkar nämligen vara deras manager sen drygt tre år tillbaks! Är liksom part i målet som det brukar heta.
Tages kommer med nya showidéer. Projektorer och belysningseffekter på scenen som gör sig riktigt bra när det är mörkt i salongen.
Frågan är bara hur projektorerna ska fungera i sommar. Vid söndagsmatinéerna i våra folkparker — och vid norrlands-kvällsljusa festplatsshower.
Personligen tror jag att Tages måste komma med ännu några nya grepp för att kunna konkurrera med Hepparna på allvar. Även om Tommy Blom & Co tillhör något av det festligaste och trevligaste man kan råka på i dagens pop-Sverige.
Ola & Janglers, Fabulous Four och Hounds känner man igen på skiva från skiva. Ett bra tecken på personlighet. Men frågan är om någon av dessa grupper ska kunna ta upp tronkampen?
Kanske får vi istället en helt ny grupp? Fast håll med om att det ser ganska osannolikt ut just nu. En svensk Monkees-grupp skulle visserligen kanske kunna dyka upp — om det hade funnits kommersiell radio och TV. Men nu finns det alltså inte — och därmed torde det vara ganska så knivigt att göra ett nytt jättenamn i den svenska popvärlden.
Sen får intressenterna (managern, skivbolaget eller läskedrycksfabriken) satsa hur mycket pengar de vill.
Men håll med om att det vore intressant om t. ex. Prippen plockade ihop ett gäng festliga grabbar, kallade dem för Zingos och lät reklamkontot för läsken Zingo läggas på gruppens matchning istället! Risken är väl kanske bara den att det går som för Merrymen. Att gruppen spricker — medan läsken växer och får ”fullvuxen smak”…