EDGE OF SANITY — Sveriges intelligentaste death-metal band har åter igen visat hur dödsmetall ska låta. Glöm allt vad DISMEMBER och UNLEASHED heter — hade EDGE OF SANITY legat på ett större bolag hade det inte varit något snack om saken. ”The Spectral Sorrows” är ett mästerverk späckat med hits, varenda låt är riktlinjer för hur tung metall ska låta när den är som dödsast. Snart kommer det en MCD som följer upp ”The Spectral Sorrows”, den är dock mer ”alternativ” än vad som kan uttydas i intervjun. Denna dammiga intervju med Dan Swanö handlar mer om ”The Spectral Sorrows”, hans samarbete med GODSEND och hans egna studio UNISOUND… read and weep!

Naturligtvis börjar vi med givna: Har du något att tillägga?
Nja… kan vitt bara säga det att det är skojigt att ytterligare en gång ge sig in i HYMEN’s knasiga värld. Det var inte alls många frågor heller??? Ähum! Vissa vete fan vad jag ska svara på. Hoppas inte det tar upp hela tidningen bara… here we go!

SPÖKLIKA BEDRÖVELSER

Ni har nu gjort er tredje fullängdsplatta, mer än vad både GRAVE och DISMEMBER släppt men ändå är ni fortfarande ett av de mindre stora banden. Varför är det så tror du? Bolagets fel? Tror du att det kommer ändras något nu när ”The Spectral Sorrows” är ute?
Jo du. Visst har jag tänkt samma tanke men en sak får du ha klart för dig: När både GRAVE och DISMEMBER kom in i musikbranschen av det läskigare slaget visste inte jag vad death-metal var för något. Jag tycker dom har ett värdigt försprång, det som irriterar mig lite är alla nya band som bildats 91-92 som släpper första plattan som jag personligen tycker låter som ett enda hopkok av massa olika idoler (låter som en bra beskrivning på HYPOCRISY… /Red), säljer tre gånger så mycket som vi har gjort. Visst har BLACK MARK lite att ta på sig skulden för. Vad hände med graveringen av första plattan? Var tog distributionen av första plattan vägen? Vi har inte haft någon direkt turné och visat upp oss på. GRAVE och DISMEMBER och de andra har turnerat och spelat in plattor på löpande band, sådant ger nog resultat! Kanske ger Tomas sina mastertejper en hemlig kraft som gör att dom säljer? Jag vet inte! Kanske är vi lite för kommersiella/okommersiella för att nå ut till massan?

Ni hade först 13 låtar klara inklusive er första låt ”En Burk Sylt” (eller ”Pernicious Anguish” som den numera heter), och så förbättrade du det välbekanta outrot ”Serenade For The Dead” så att det skulle bli 14 låtar eftersom du är vidskeplig, men så tog ni bort ”Burken” då den inte riktigt passade in och då blev det ju 13 låtar i alla fall! Kommer den att föra otur med sig nu?
Om man säger så här. ”Pernicious Anguish” var med på plattan ända fram till vi la sång på den och allt bara flippade ut och vi insåg att den var helt enkelt för jävla kass för att ligga på samma platta som de andra låtarna. Vi diskuterade vidskepligheten och ingen hade haft otur med 13, snarare tur. Första gången jag hade 0 hål hos tandläkaren var den 13:e så va fan? Plattan blev bra, skitbra recensioner, bra förhandsorder etc. Jag är helt nöjd med vårt beslut om att låta den leka med ”Kill The Police”.

Det gläder mig att ni inte softat ned er, även om tempot oftast är längre nu, men från början skulle väl en hel del softare låtar med riktig sång etc typ ”Elegy” vara med? Vart tog den och låtar som ”Evil Breeds Evil” vägen förresten?
Jovisst. Antar att vi chockade en del med vår diskutabla demoinspelning av vissa låtar till ”The Spectral Sorrows”. ”Elegy” är nu åter med i sammanhanget men knappast lik originalet. Nu är den vår mest grindfyllda E.O.S. låt någonsin och fan vad bra den är. Bara titeln remains. ”Evil Breeds Evil” togs bort och vi använde texten till ”The Masque” där det behövdes. Vissa riff har letat sig in i nya låtar likaså original introt på ”Darkday” fick ge vika för ”The Spectral Sorrows” så det ligger på återanvändningshyllan. Vi har faktiskt skrivit 80% av nästa CD, vi har lagt in en överväxel i skapandet nu och motorn går bättre än någonsin. 11 minuters (+- 3-4 min) eposet ”Twilight Masquerade” kommer sannerligen att höja några öronbryn (?), likaså mega bisarra industri/VOIVOD låten ”Hellfuck” kommer få svaga personer att vomera… mer aggro än någonsin förr…

Ingår någon av de nya låtarna i ”Epidemic Reign” serien eller är det ett avslutat kapitel?
”Lost” är ”Epidemic Reign part 5” då vår farbror går igenom världshistorien från istiden, men han kommer inte så värst långt… Adam och Evert är fortfarande kvar!

Vad anser du att ni förbättrat sen ”Unorthodox”, stilen är ju i stort sett den samma men låtarna är betydligt mer smarta och mogna på något sätt tycker jag, tycker du?
Jag har börjat skriva låtar när jag känner för det i stället för att tvinga fram låtar när jag ”måste”. Jag tror också att vi helt enkelt lärt oss skriva låtar på ett bättre sätt. För några år sedan betvivlade jag att vi skulle kunna följa upp ”Unorthodox” men nu vet jag bättre, vår fjärde CD kommer bli den bästa, det känns bara så jävla bra just nu och vi har hittat ett ljud vi ska jobba på, vårt ljud. Dock 100% bättre på nästa CD.

Samtliga låtar har ju en läskig tyngd i sig samtidigt som riffen/slingorna är bättre än någonsin och du varierar ju rösten fint mellan olika dödsröster och något skummare inlägg med vanlig sång, är detta EDGE OF SANITY av idag?
Nämen Anders du har ju hajat allting! Grattis! Klart att vi hittat vår stil. Vi har en stil med melodiösa gitarriff blandat med aggromangel etc och vi kommer hela tiden hitta på nya hyss för att inte invaggas i någon slags säkerhet. Dödsmetall är en musikform som har utvidgats något enormt sen jag först kom i kontakt, då var det ju hädelse att ha ett melodiöst gitarrsolo ta mig fan. Nu för tiden… no comments! Nästa CD kommer ha ungefär samma stuk som förra… ehhr… den nya, men extremerna är betydligt mer extrema så att säga (låter lovande! /Red).

Ni har med en cover på skivan, MANOWAR’s ”Blood On My Enemies”. Ni spelade även in den tidigare då den skulle vara med på den inställda ”When All Is Said” maxin. Varför just den låten?
Jag tog upp förslaget någon gång för ganska länge sen men inte förrän ”When All Is Said” var på tal gjorde vi den första versionen som spreds en del i advance form, turnén som den skulle släppts i samband med dök aldrig upp och plattan förblev osläppt. Jag och de andra var helt överens om att den skulle vara med på CD:n eftersom den är så jävla mäktig och ruskigt simpel på samma gång, det är ju inte någon ZAPPA-låt precis. Benny är en MANOWAR fan och likaså Lindberg, personligen gillar jag vissa låtar men nu för tiden är dom bara för mycket… ”Kings of metal”??? Nja… ”Wimps of metal” kanske?

OFFRAD SVARTROCK

Berätta lite om låten ”Sacrificed”, hur kom ni på den och är den inte lite väl rip-off?
Visst är den rip-off. Jag ville bara visa alla trångsynta typer att Gothic stuket inte är något man behöver vara någon slags märker gubbe med solbrillor för att göra bra. Sampa hade lirat något riff från första SISTERS OF MERCY plattan på repningen och jag tänkte om man kanske skulle göra en cover på den, men den var för lurig så jag gjorde en egen. Ganska simpel låt men tack vare arret blev den powerful som Sven-Åke!

Varför programmerade ni trummorna på den, kunde du inte ha ställt in trumljudet med triggern så att Benny i alla fall fick lira låten?
Svar: Negative! Bempa är ingen maskin, ingen kan vara så tajt och trist som en trummaskin. Jag ville ha ett maskinellt komp så både bas och trummor blev programmerat. 5 guror och 3 dubbade sång och 10-15 samplade bakgrundskörer blev det vi fokuserade oss på. I någon stor tysk blaska kommenterade som ”Sacrificed” med att ”Andrew Eldritch skulle bli stolt om han hörde den”. Sådant känns ballt. Samma fall som med MANOWAR, inget direkt fan men vissa prylar är jävligt bra och kul att lyssna på i tio minuter, sen gäsp!

Hur tänker ni göra live med ”Sacrificed”? Den lät ju inte så värst lyckad i MTV specialen…
”Sacrificed” kommer nog aldrig mer att köras live, i så fall med bas och trummor på DAT så får Bempa och Lindberg spela pingis! Den blir en fånig rocklåt med riktiga trummor och utan allt bakgrundstjafs… näe… MTV var ett rejäl misstag… förlåt!

BLACK MARK hårdsatsar ju ”Sacrificed”, de tryckte t.ex upp en speciell promo CDs för att kolla radiostationerna. Är inte det lite dumt för låten representerar ju inte skivan för 5 öre?!! Alla kommer ju att tro att ni gått över 100% till svartrock!
Visst har du rätt. ”Sacrificed” har absolut inget med E.O.S. riktiga stil att göra men det gäller att utmärka sig och chocka folk i dagens metalvärld där nästan allt är gjort. Boss tände på ”Sacrificed” redan i London och om han vill backa upp oss som ett svartrock band får han väl göra det men någon direkt ”Sacrificed II” lär det inte bli. Alla metalfreaks som hört den tycker den är skitball och likaså gamla punkare etc. Det är nog ett sätt att nå ut till en lite bredare lyssnarskara också. Dödsmetallare brukar ju gilla FIELDS OF THE NECROFILIM etc så kan dom väl knappast hata ”Sacrificed” eller?

Låten ”Feedin’ The Charlatan” som Drette sjunger lead på låter på alla sätt och vis (sång-, låt- och soundmässigt) väldigt likt det ENTOMBED sysslade med på ”Hollowman”, kommentar?
Fråga Drette… han och Bempa är 100% skyldiga för den låten. Det var menat som en slags kängcore låt och visst påminner det mycket om nya ENTOMBED stuket men hur många band har inte plankat deras gamla stil… någon ska väl planka det nya också. Den är manglig och jag tycker att den blev bäst ljudmässigt på hela skivan… bäst mix och så.

Apropå ENTOMBED, så räknas väl dom och CARCASS till 2 av de absolut största death-banden, vilken platta tror du kommer att bli höstens stora hit, ENTOMBED’s ”Wolverine Blues” eller CARCASS ”Heartwork”?
Eftersom Amon inte haft så mycket att göra med nya CARCASS vete fan (Öh? Han har väl gjort minst 40% av materialet på skivan… även om det är lite för mycket… hm. /Red). Nya ENTOMBED vete fan heller? Jag tror båda kommer att sälja bra men hur dom gamla fansen reagerar? Jag skulle råda alla att spela av dessa två plattor av trendgrannen och köpa MERCILESS ”Unbound”, inte bara för att jag fick till ett bra ljud på den utan den är M E T A L!!! Och är det något svenskt band som borde ha sålt plattor så är det fan MERCILESS, dom var först… hoppas nu bara att NO FASHION inte messar något med denna kanonplatta…

MAJESTÄTISK PRODUKTION

Trots att gitarrljudet är fett värre, trummorna pampiga och fina och produktionen i allmänhet väldigt majestätisk så är du inte riktigt nöjd, varför?
Trumljudet låter burk! Jag vet vad allting beror på tyvärr. Efter att jag mixat DISSECTION’s kanonplatta bestämde jag mig för att byta monitorer i studion. Dom nya lät skitbra… för bra. Slutresultatet blev att hemma lät det tunt och beklagligt, många fina inspelningar gick åt helvete på grund av detta helt meningslösa byte, det fick jag ångra djupt, men geniet Peter In De Betou på ”Cutting Room” lyckades fixa till basen och mellanregistret när vi gjorde Eumaticen på plattan, tack! Nu är de gamla fina burkarna på plats och i kombination med mina nya investeringar låter det skitfett! Det är väl virveln som jag inte är nöjd med, det blev jag inte på DISSECTION eller MERCILESS heller… men man är helt beroende av hur trummisen slår också, vissa saker rår man inte för… och att både repa in låtar och fixa ljud och grovlyssna tagningar etc tänker man inte på vissa saker. På ”Unorthodox” fick vi ett pärla virvelljud i studion på de första låtarna vi lirade in sen blev man liksom döv och Benny märkte inte att vissa stämskruvar hade skruvat upp sig själva och virveln lät anal! Vi ska inte ens diskutera första plattans virvelsound… Men jag måste väl säga att virvelljudet på GODSEND och LUCKY SEVEN plattan är svårslaget. De är väl de två produktioner jag är mest nöjd med av alla tror jag.

Drette och Sampa har ju väldigt skilda gitarrljud på skivan, berätta om funktionen av dessa ljud!
Drette gillar BOSS HM-2 med mycket mellanregister à la ”Left Hand Path” medan Sampa gillar ett bas och diskantfyllt maff-ljud, och ihop låter det helt enkelt svinfett. Båda la sina gitarrer i stereo och det gav ett extremt fett resultat! Yes hell! Gitarrljudet är jag 100% nöjd med… Drettes kunde dock varit ännu råare och skitigare!

Basisten Anders medverkar inte på skivan på grund av värnplikt, vem spelade basen?
Det gjorde Drette eller Dread som han ville bli kallad på nya plattan. Jag vet faktiskt inte hur framtiden ser ut för Lindberg? Han får gärna dyka på alt igen men frågan är om han är intresserad… annars får vi väl ta in Kenta… eh?

Effektmässigt är det massor med festligheter på den, Kristi korsfästelse, blodflöde, distsång, stämsång, ett otal dubbningar etc. Hur mycket tid lade ni ned på inspelning, effekter, mix etc?
Vi började den 19:e juli och höll på veckodagar till och med den 6:e augusti tror jag. Inte så värst många dagar men vi jobbar jävligt bra ihop när vi går in för det. Vissa låtar typ ”The Masque” hade varken Bempa, Drette eller Sampa hört när jag drog upp den första dagen i studion… den blev helt okej. Nästa platta tror jag vi spelar in periodvis på lediga dagar i studion… kanske, kanske inte… vem fan vet?

SOLOPROJEKT

Ni skickade ut en gul flyer i våras där ni bl.a skrev att det gått rykten om line-up förändringar, vad var det för rykten? I början av 1992 var du själv på gång att sluta i EDGE OF SANITY men så blev det inte, vad var det som fick dig att stanna kvar?
Jag var helt på det klara med att sluta med E.O.S. och vad jag skulle göra vete fan. Jag är en mycket impulsiv (Necroplasma) person som inte tål mycket strul innan jag börjar lessna. Jag tyckte väl att E.O.S. inte blev tillräckligt seriöst, men efter ett tag insåg jag att dom andra måste ju känna för att lira annars blev det ju skit. Jag tänkte spela in en soloplatta ett tag men när jag började skriva låtar blev det automatiskt nya E.O.S. prylar. Det räckte med en lyckad repning och mycket värmande ord från Boss för att få mig på fötter igen. Nu jävlar kokar Kalmar! Nu ska EDGE OF SANITY ta över världen… hellfuck!

Hur känns det nu när det t.o.m. gått så långt att ett Stockholms demoband gjort covers på ”Enigma” och PAN.THY.MONIUM’s ”III”?!! Inga vanliga covers…
Det känns faktiskt rätt kul. EXENTOR har ju verkligen gått in för det också och jag har fått 3-4 brev med förfrågningar om EDGE OF SANITY låtar på tabulatur (noter/ackord/text). Ha ha… stackars jävel som ska lurka ut våra psykopat saker. Men visst har vi skrattat åt vissa tappra försök till liknelse men jag måste tillägga att jag blev stolt, för att betraktas som influens är ett mål för mig musikaliskt… keep on rocking guys!

Du har i skrivandets stund varit med på 7 LP/CD’s, 4 7″ och minst 5 samlingsskivor (med reservation för bortglömda) och mer är på gång. Är du en riktig rockstar nu?
Har jag? Jag antar att jag är en rockstar eftersom jag inte hållit räkningen! Vissa klassar mig säkert som en rockstar men jag har faktiskt en enorm distans till allt med musikbranschen, det är jävligt snårigt där och jag tänker inte blanda mig för mycket med folket där… jag trivs här under min korkek…

En rolig fråga: Kan du räkna upp alla band/projekt som du har haft som du minst spelat in en låt med (alla soloband, alla gästinlägg etc)?!!
Jag kan ju alltid försöka med mina enmansband och andra projekt men gästinläggen kan bli värre, here we go: UNICORN, GHOST, SNÖRBE & KAFFEKASSK, MAAH, ICARUS, ATTENTION, EDGE OF SANITY, PAN.THY.MONIUM, ROUTE NINE, INCISION, TÄRJANTULLE, PULTNARP, MALFEITHOR, BREJNDEDD, SLUMLORD, PICTURE AN ASS FULL OF PEDESTRIANS FROM THE TWILIGHT ZONE IN DISGUISE, ULANBATOR, WOUNDED KNEE, DOOM, DECAY, MORTIFY, DISKA, ANATHEMA, HI-TECH, O, SUBWAY MIRROR, MERRY MY TIGER, FORDZ, WINTERCURE, ARGENTUM, Robbans och mitt tyska death band, KILL, CRYPTIC DEATH, ABSCESS, KING OF CARRION, ROBERTS TRALLKVART, K-ULAN, PEDESTRIANS, MANFRED VILLES, SKYLIGHT, MASTICATE, ABRUPTUM, PULTE/CARNAGE, SMYGEHUK & THE JANGLERS, CARBUNCLE, SKRAMMEL, MOROT, STYGG DÖD, ARG VARG, NEVERMIND, MORION, TOM NOUGA, R & J & THE MANMACHINE, RAVE, MACERATION, GODSEND, DISSECTION, MERCILESS, KATATONIA, näe fan… mer orkar jag inte fast jag säkert glömt hälften… (inte illa men var tog ERLAND, AGA, ERRATIC RADIATION osv vägen??? /Red)

Tycker du som nybliven fader att man ska börja skolan vid 6 års ålder i stället för vid 7?
Jag tror inte man är mogen för skolgång ens vid 7 års ålder. Jag minns inte ett smack från när jag gick i ettan och jag kanske är dum i huvudet men jag anser att 7 år är lite tidigt men någonstans får man väl dra gränsen men 6 år är definitivt för tidigt.

Vad tycker du om följande: 1) CLOSE-UP, 2) Gammal yoghurt, 3) Polisskolan filmerna, 4) Mordet på Euronymous samt 5) Complication tapes?
1) Jag tycker det är ballt att Robban har fått något annat än en svettig programtid i lokalradion för att göra sina åsikter hörda. Robban är skapt för CLOSE-UP och kul att Crickas kunskaper i datorns ädla värld kom till användning förutom omslag tid alla mina projekt! Tack för det Cricka, betydde mycket för E.O.S. och de andra med fräscha omslag! Jag gillar CLOSE-UP skarpt och jag vet att vissa fanzinesnubbar känner sig nästan våldtagna av dom (fy fan för att bli våldtagen av Robban!) men det är deras pryl, låt dom hållas, dom gör ju det faktiskt jävligt bra och har oftast bra features och många band gillar deras demosidor när de får bra kritik annars liknas det vid ett slakthus.
2) En fin låt av farbror Robert men yoghurt smakar jävligt ila så gammal yoghurt måste vara bland det vidrigaste en levande organism kan förpestas med.
3) 1-3 är ju fina… många klassiska prylar men jag såg nyligen alla ”Macken” och dom slår allt, synd bara att ”Tornado” skulle vara så förbannat jävla uruselt skitsämst… (Snack, ”Tornado” är bra! /Red)
4) Jag tycker det är synd att Öysten blev mördad, i och för sig dyrkade han döden så han borde ju egentligen tycka det är skönt? Men MAYHEM var ett band som många såg upp till och kopiorna får all uppmärksamhet som MAYHEM borde ha fått… hoppas plattan kommer ändå.
5) Hm… jag sa fel OK? Jag vet faktiskt att det finns fler som tror det heter det och jag läste någonstans att det hette ”complication tapes” och va fan… ingen är perfekt. Comp. tapes i allmänhet är väl bra om dom är proffsigt gjorda, många är alldeles för långa och trista. Ett C60 räcker gott, har fått ett 120 band packat med bröte en gång i tiden… det spelade jag över!

GUDASÄND INSATS

Strax efter E.O.S. plattan spelade du in GODSEND’s skiva ”As The Shadows Fall” som lär bli en milstolpe inom doom men hur fan tror du att Gunder skulle ha klarat sig utan din insats bakom trummor, mick och mixerbord?
För det första spelar Benny trummor på GODSEND plattan, jag sjunger endast och trycker ned några tangenter (Oopps! Fel av mig, sorry, men vem säger att du inte satt bakom trummorna när du sjöng? /Red). Innan GODSEND plockade jag ned det gamla slutsteget och de gamla monitorerna igen och vips blev det ett abstrakt fett ljud! Det var kul att få arrangera sången och jag är ganska nöjd så här långt… lite väl surt ibland men va fan. GODSEND hade/har faktiskt basist och sångare i Norge, varför Gunder kom själv vet jag inte, kanske var rädd för att hans pengar och 14 timmars tågresa inte skulle resultera i något värt pengarna? Jag vet att Gunder är nöjd med slutresultatet och rodde hem ett bra deal med franska HOLY Records och plattan är på G… buy för fan… kalas doom!

Sånginsatsen anser jag vara din bästa någonsin, mörkt, ultramörkt, vanligt, 3 stämmigt och tufft! Hur nöjd är du?
Jag tycker själva grundrösten är bra som fan. Vissa låtar typ ”With The Wind Comes The Rain”, ”Slaydream”, ”Spiritual Loneliness”, ”Beyond The Mist Of Memories” är kalasbra medan ”My Lost Love” känns trög och sur… inspirationen tog väl slut. Körsången i titelspåret kunde varit bättre (VA? Det är ju det som är så jävla bäst!!! /Red), men jag la all sång på en dag och hade aldrig hört dom med sång innan så visst är jag nöjd med min helhetsinsats.

GODSEND plattan var ju ett bra exempel där du kunde manipulera lite som en riktig producent men hur är det med andra inspelningar, kan du tränga dig på och ändra i andra gruppers demo/skivinspelningar när du hör något som är helt galet?
Nja… inte kan jag sätta mig upp mot bandet om dom är 100% nöjda med något jag tycker låter skit. KATATONIA ville att jag skulle hjälpa dom få rätsida på ett sound och sagt och gjort fick dom ett deal, det hade dom knappast fått med sina tappra 2-takts försök! Jag producerade faktiskt inte GODSEND. Gunder hade så bra arr till låtarna att allt flöt. Jag tror inte jag har producerat en enda platta på det sätt jag skulle vilja. Då vill jag ha en bra ljudande tejp med färdiga förslagsarr till låtarna, sedan komma med bandet och repa och justera redan där, låta dom repa på mina justeringar och om dom håller går man in i studion och gör en förproduktion sen rättar man till allt som inte låter bra, skriver vissa prylar på något sätt etc. Det är en producent… nästan som en manusförfattare.

UNISONT LJUDANDE

Hur mycket pengar har du nu lagt ned på din egna studio UNISOUND och har det verkligen varit värt det?
Jag skulle tippa på att jag lagt ned runt en 60-70 000 allt som allt och det får du knappt en fungerande 24 kanalsbandare för men visst låter det ballt ändå? Det är värt vartenda öre och nu är jag egen företagare i UNISOUND Recordings med momsplikt, egenavgiften F-skatt och hela faderullan…

Ett svenskt talesätt är: ”Man lär sig något nytt varje dag” — lär du dig något nytt varje dag ”studiomässigt”?
Det beror på. Jag lär mig nog något nytt varje produktion om man säger så. Ibland hittar man vissa effekter som är bra på saker man inte trodde förut etc. Det kan också gå åt helt fel håll… vissa nya jobb tycker jag låter kasst.

Nu tänker du flytta ut ur rummet utan fönster. Vilka för-/nackdelar kommer det att innebära? Tror du att ditt sound kommer att förändras något i en ny lokal?
Visst, det kommer att bli mycket bättre. Inget är ju sämre för akustik än en gammal halvisolerad betong lokal där allt får klinga runt och flippa reflexer etc, med ett kontrollrum och ett stort inspelningsrum med perfekt akustik (specialbyggt!) och utanför en korridor som är diverse meter lång med äkta delay och reverb för ljud à la ”Creatures Of The Night” med KISS… det ska bli ball som helvete, yes! Skulle kunna jämföra det med ditt datorköp. Du vet nog vilka fördelar den ger dig i ditt arbete men du har ju fortfarande all ”Skrivmaskinsrutin” bakom dig. Det blir bara bättre och jag kommer jobba mer med äkta reverb och äkta rumsklanger etc. Mycket skojigt!

Finns det något band som du skulle vägra att spela in? (ULTIMA THULE kanske…?)
Jag har vissa band som jag tror skulle ha svårt att jobba med där en eller flera personer stör mig personligen… inga namn men visst skulle jag ge alla en chans om dom ville men jag tycker dom skall hålla sig till sina gamla studios. ULTIMA THULE skulle jag inte alls ha något emot att spela in. Min brorsa gjorde lumpen med en av dom och dom verkar inte vara lika blåsta som folk verkar tro… har aldrig hört dom dock. Jag tycker då det är underligt att inga Svärtinge punk band har ringt ännu… dom verkar ju behöva bättre ljud?

Dags igen, har du något att tillägga nu då? Tack för svar!
Tjosan… jag tänkte att det skulle ta mig flera veckor att svara men det bara flöt på. Hoppas ingen tröttnar på mig, jag kommer hänga med ett bra tag till. Köp nya EDGE OF SANITY och kolla själva vad ni tycker, annars kan ni ju avnjuta det kalasfina omslaget… layouten är helt kalas och hela BMP verkar ha renoverats… Tack Anders, lycka till i datavärlden!

Ja, det är bara att tacka Dan för de snabba svaren — han svarade nämligen på intervjun på bara några timmar samma morgon som han fick den! Tänk om alla kunde göra så! Då skulle jag i och för sig sitta här med 10 intervjuer klara och 1000 saker att recensera… hm… jaja, slutsvamlat. Stort lycka till till Sveriges intelligentaste death-band och jag ser redan fram mot platta nr 4 som enligt uppgift ska heta ”Police Of Death” och släppas på WILD RAGS! EDGE OF SANITY kommer eventuellt att turnera i Tyskland nästa vår, troligen ihop med MERCILESS om Danne får som han vill! Allt beror dock på om BLACK MARK har råd eller inte. Turnén med CEMETERY, MORGANA LAFEY och INVOCATOR har inte gått så bra (28 pers i Berlin…). Skulle de plötsligt dyka upp i din stad (även om du inte bor i Tyskland!) så se dom! För mer info om EDGE OF SANITY och UNISOUND skriv eller ring till:
Dan Swanö
Bergslagsvägen 43
612 37 FINSPÅNG
0122 – 11450, 17479 (studion)