Mark O’Sullivan i The Mighty Quark tröttnade på att bli bortdribblad av diverse skivbolagschefer och satte bollen i rullning genom att starta ett eget bolag, King Syndrome Sounds.
Första skivan på bolaget är Ian Hendrick’s Disco, som knapphändigt kan beskrivas som elektronisk dub med utflykter till diverse andra musikgenrer. Plattan har redan släppts i Frankrike och fått lysande recensioner och en varmt mottagande.
— Vi spelade live på F-Communications radioprogram, och vi dj:ade med några av killarna från Yellow Productions, säger Mark.
I oktober kommer gruppen åka tillbaks till Frankrike för tre live-spelningar.
— Jag älskar verkligen Paris, tillägger Mark, som från början kommer från Cork, Irland.
— Jag flyttade till Sverige på grund av att jag har astma. Ett år åkte jag till Sverige i en vecka, kom tillbaks en vecka till nästa år och bestämde mig för att stanna. Baksidan av den irländska ekonomin är föroreningar. I Cork finns det en massa industrier och… det finns mycket kroniska sjukdomar, cancer, astma…
Hade det inte varit för Marks astma hade han kanske blivit fotbollspelare i stället för musiker, han hade början av en karriär på gång innan han var tvungen att sluta. Å andra sidan har musiken alltid funnits där.
Till Marks tidiga musikaliska influenser kan räknas The Clash, Kraftwerk, Afrika Bambaata. Numera lyssnar Mark bland annat på Maurizio och de andra i Chain Reaction/Basic Channel/Rhythm & Sound/Pole-gänget, något som kan höras när man lyssnar på Ian Hendrick’s Disco.
Skivans omslagsidé kommer från fotbollsspelet Subbuteo (minnesgoda läsare kanske kommer ihåg New Orders World in Motion (Subbuteo mix), från deras officiella VM-i-fotboll-singel 1990).
Detta tydligen rätt svåra spel är, eller var, populärt bland den brittiska och irländska ungdomen. En av Marks kompisar hade ett gammalt exemplar liggandes på vinden, som fick stå modell för omslagsdesignen.
Att använda studiotid
Den andra medlemmen i The Mighty Quark är Walter Bäcklin, som bor i Uppsala. Mark berättar hur de träffades.
— Jag blev tillfrågad att hjälpa till med en inspelning — bandet ansåg att inspelningsteknikern i studion behövde hjälp. Det var Walter, och efter ett tag insåg jag: “Den här killen är ett geni!” Det slutade med att vi använde bandets studiotid till att spela in vår eget material.
— Vi använder inte loopar, vi samplar individuella ljud och kör dem igenom en mängd effekter. Vi har varsin AKAI sampler, vi komponerar på varsitt håll och skickar det till varandra på zip-disketter. Sedan träffas vi och gör färdigt låtarna. Ibland gör jag färdigt nåt som Walter gjort, ibland är det tvärtom.
På skivan hörs förutom Marks och Walters samplers även en bunt live-musiker.
— Martin Q Larsson, killen som spelar trumpet på Solidarity, han gjorde det live. Han är en fantastisk jazzmusiker. Jag vill släppa en hel skiva med hans musik.
Oförstående skivbolag
Ian Hendrick’s Disco är inte Mark och Walters första album. Förra året gav de under namnet Boolaboss ut skivan Nature Will Be Satisfied på det kortlivade bolaget Left Right Recordings.
— Boolaboss-albumet var ett sorts experiment, delar av materialet på det fungerade, andra delar räckte inte hela vägen. Jag gillar detta albumet bättre.
— De första två spåren på albumet spelades in runt tiden för Boolaboss-projektet. Vi sa till varandra: “Det är den här sortens musik vi vill göra!” Vi spelade upp det för skivbolaget, men de fattade inte vad vi menade.
— Jag spelade The Mighty Quark för en annan stockholmsk skivbolagschef, och han gillade det — men innan han kunde släppa det på skiva var han tvungen att veta om killarna i Disco Sthlm gillade det. Annars kunde han inte släppa det. Det är helt vansinnigt.
— Det finns massor av bra musik i Stockholm som aldrig kommer ut, jag haren fyra-fem band jag vill släppa, och ingen annan tar i det för det är inte den sortens musik som släpps i Stockholm. Det frodas en väldigt trångsynt attityd häromkring, musiken måste vara ren, allting ska vara så väldigt slickt. Jag är så trött på Stockholms klubbkultur.
Det tycks dock vara bättre på andra ställen i landet.
— Jag gillar verkligen tolvan en kille från Göteborg, Gravity, släppt på det lilla bolaget A PMS Plan. Hade han varit från Stockholm hade ingen signat honom. A PMS Plan var från början ett stockholmsbolag, men de har flyttat till London nu. De kunde inte arbeta med stockholmsattityden emot sig.
Mark är dock inte den som bara ondgör sig över klubblivet, han gör något åt det. Han har startat en liten inofficiell klubb på en bar i närheten av sin lägenhet på Söder, där folk kan spela vad de vill utan att behöva anpassa sig till vad publiken förväntas vilja höra.
— Sist vi körde var det packat med folk.
Mark är annars ännu mer entusiastisk över nästa musikaliska äventyr.
— För tillfället är jag på gång med ett otroligt spännande projekt, folk kommer bli totalt överraskade! Jag producerar musik till en välkänd nordisk sångare, ni kan aldrig gissa vem…
Två låtar av The Mighty Quark kan laddas ner från www.mp3.com/quark.html
Lämna ett svar