Sator är ett band som spelat en framträdande roll i svensk rockmusik under drygt tio år. Det har också gjort att bandet nästan betraktas som en institution i svenskt musikliv. Nu har det blivit dags att för första gången på tre år släppa en platta med egna låtar, och det känns i ett sådant sammanhang relevant och intressant att reda ut de sista oklarheterna i nystanet.
När de nyligen besökte Göteborg på turnén med Whale, passade vi på att ställa några frågor som skulle kunna hjälpa till att kartlägga det mönster efter vilket Sator lever, hur Sator ser på omvärlden och sig själva. Blottlägga en Sators kodex.
Vi träffar Chips Kiesbye och Micke Olsson nästan precis samtidigt som Whale sätter igång med sin soundcheck, så det blir en frågestund med mycket högljutt brus i inte bara bak- utan också i förgrunden.
Är Sator ett pop- eller rockband?
– Vi är nog både och. Folk har en lite sned syn på vad som är pop. Beatles är pop, det är det. Men folk i allmänhet tycker nog att t.ex. Orup är pop, och det är det som ligger som grund för popdefinitionen. Och i förhållande till en sådan definition är vi nog mer ett rockband.
Vad är unikt med den nya plattan jämfört med tidigare plattor?
– Framför allt är den inspelad senare i historien. 1998 närmare bestämt. Den är mer varierad än tidigare plattor. Dessutom var det lite annorlunda kring inspelningen av den. Det var mycket väntan på grund av olika saker; det tog tid att samordna allt med alla inblandade.
På singeln Howling finns ett handavtryck. Vems är det, och hur fick han/hon ren handen efteråt?
– Det är Chips och Kents. Vi använde plasthandskar. Så enkelt var det. Men visste ni att singeln finns både med och utan handavtryck? Dessutom finns singlar med bara fyra fingrar. De finns fortfarande att få tag på, men de är inte billiga.
Kan man framföra rock på något annat språk än engelska?
– Jo, det kan man. Fransk punk låter bra. Äkta på något sätt, utan att bli pretentiöst. Tyska kan också vara bra. Die Toten Hosen är ett exempel på ett band som låter bra på tyska.
Vad krävs för en fulländad livespelning?
– För en fulländad livespelning krävs att man har låga förväntningar och att det är en bra publik. En fulländad spelning är det man alltid ska sträva efter. Om man uppnår den är det dags att lägga av, då har man inget kvar att sträva efter – allt kommer att bli sämre. Vi är ju också mer av ett liveband än ett skivband, så vi strävar hela tiden efter att göra den perfekta spelningen.
Vem är världens genom tiderna mest underskattad musik- respektive textförfattare? Och varför?
– Chips Kiesbye och Kent Norberg. Därför att vi borde sålt miljontals skivor, men det har vi inte gjort.
Beskriv Sators betydelse för musikklimatet med maximalt 3000 ord.
– Vi kom fram och slog igenom under en period när det inte fanns något som liknade det vi spelade. Vi spelade en form av hård depprock som vi i princip var ensamma om när vi kom. Det är vad vi gjort som haft mest betydelse. Sedan var de flesta etablerade och kända banden från storstäder när vi blev kända. Vi visade att man kunde komma från en småstad och slå igenom.
Vilken svensk respektive utländsk TV-serie är mest rock´n´roll?
– Den utländska måste vara Batman. Serien från 60-talet med Adam West. Den svenska… Tja… Clark Kent? Nej… Snarare tvärtom. Anti rock´n´roll… Jo! Kapten Zoom måste det vara. Mycket psykedelia där…
Hur kommer det sig att Sator fortfarande existerar? Vad driver er att fortsätta?
– Vi har fortfarande inte gjort den perfekta plattan. Den nya är mycket nära, men inte den perfekta, så vi lär fortsätta ett tag till. Sedan fungerar personkemin mellan oss väldigt bra. Hade den inte gjort det hade det nog sett lite annorlunda ut.
Tycker ni att er musik ändrats genom åren? Kan man tala om olika musikaliska perioder? Hur kan man beskriva musiken på den kommande plattan?
– Jo, vi utvecklas hela tiden. Det gör nog i princip alla band. När vi släpper en platta är den på något sätt en reaktion på plattan som kom innan den, liksom den i sin tur var en reaktion på den föregående. Först var vi väl lite av ett deppband, som följdes av att vi utvecklades till ett liveband en period, och nu är vi nog ett popband. Vi har mognat, och det märks i att vi tagit in nya influenser på nya plattan, den är mer varierad än tidigare plattor.
Finns det någon skillnad mellan snabb rockmusik och punk? Har det någonsin funnits?
– Punken idag måste ha ett budskap, det är mycket viktigt. Texter om tjejer och sådant är pop, texter om sprit är rock och samhällskritiska texter hör punken till. Sedan kan man väl egentligen inte säga emot om ett band utger sig för att spela punk. Mycket handlar ju också om attityd.
Lämna ett svar