Det handlar om en salig blandning, en ihopkopplad brygga mellan följande stilar: Döds, black och heavy metall. Naglfar behärskar denna blandning på ett anmärkningsvärt sätt, på samma sätt imponerar de genom det genomtänkta, och mycket väl arrangerade låtmaterialet de är besittare av. Talangfulla musiker som de må vara, så stampade de inte länge i demodjungeln. Debutskivan “Vittra” är snart ute på Wrong Again Records, Jens/sångaren i Naglfar har svarat trevligt och snabbt på min intervju…

Jens, saker och ting har rullat på väldigt snabbt och smidigt för er jämfört med andra band. Har det varit till det bättre tror du? Att stå och repa i motvind i ett antal år hjälper ju bandet att bli starkt. Demon “Stjärnfall” (Stella Trajectio) och en promo hann ni släppa, får jag be om de klassiska intrycken som följde detta?
— Goddagens Tom, Läget? (Ok.. /red anm.) Jo, det är väl helt sant att det går ganska snabbt framåt för Naglfar. Tja, själv tycker jag såklart att det är bra att det rullar på som det gör och jag är ju 100% nöjd med vår musik så personligen så känns det inte som om vi skulle kunna “mogna” så mycket mer genom att släppa fler demos och dylikt. Okey att det är jäkligt orättvist att vissa väldigt bra band aldrig kommer någonvart medan andra får skivkontrakt med en gång, men många verkar ju gilla vår musik så jag antar att det inte var ett så himla stort misstag av Wrong again att signa oss…
— Jepp, “Stella Trajectio”-demon släppte vi i oktober -94 och det var den vi fick skivkontraktet på. Promon spelade vi in i april -95 och det var mest för att testa de nya låtarna i studion och höra helheten så att säga.
— Responsen på demon har varit väldigt bra och i skrivandets stund har vi sålt ca 600 ex av den, vilket är rätt så bra för att vara en debutdemo tycker jag. Promon har jag knappt hört någon respons på alls, det beror nog på att vi inte alls har spridit den, möjligtvis har Wrong again skickat ut ett gäng..? Men de polare som har hört den verkar tycka att låtarna är snäppet vassare än demon.
I december kommer er debutskiva “Vittra” ut, berätta om inspelningen och Abyss studio, hur kom det sig att ni valde just Abyss? Avslöja och promota allt om “Vittra”?
— Ja, det stämmer. Jag snackade visserligen med Wez och Wrong again idag och han ville släppa “Vittra” i början på november, men om man räknar med alla förseningar som jämt uppstår så blir det väl i December den släpps…
— “Vittra” innehåller 9 låtar varav 3 fanns med på demon och de tre promo-låtarna är också med. Kan dock påpeka att både demo och promo-låtarna är bättre på skivan, och går i ett högre tempo och låter allmänt mycket bättre! Jag är i alla fall jävligt nöjd över “Vittra” och det är bara att hoppas på att ni andra blir det också…
— Well, angående inspelningen då: Vi spenderade 11 dagar i studion sammanlagt, vilket var ganska lagom. Vi hade en jäkla otur (eller rättare sagt jag) eftersom min röst kraschade totalt efter jag hade lagt sång på de tre första låtarna, då beslutade vi oss för att sticka hem några dagar tidigare (istället för att sitta i studion och uggla för att hoppas att rösten skulle komma tillbaka). Sen stack jag och Adde (gitarr) tillbaka till studion en vecka senare och gjorde färdigt sången och mixade inspelningen. Vi funderade ganska mycket på vilken studio vi skulle välja, och det blev Abyss som sagt… Det berodde bla på att den är billig och bra plus att då jag ringde så var studion inte särskilt bokad, det var ju inte så kul när jag ringde till Unisound och fick höra att den var fullbokad i över ett halvår.
— Well, Abyss studio rekommenderar jag i alla fall starkt, bra ljud och Peter är lätt och trevlig att jobba med! Jag tror vi kommer att spela in våra kommande alster där oxå!
Du skriver ju även Dusk mag och äger en dator. Känns det kul att kunna göra all layout till eran skiva? Vissa idéer som skiljer sig kanske? Vad anser du om den kraftiga datavåg som sveper över landet idag? Saknar du inte skrivmaskin zine’n? De verkar nästan helt försvunna…
— Jorå, visst gör jag Dusk mag, mitt senaste nummer #3 är jag väldigt nöjd över. Dusk mag #4 ska jag börja på snart, men just nu arbetar jag på layouten till vår platta. Den layouten kommer dock skilja sig en hel del jämfört med Dusk mag. Layouten till Dusk mag försöker jag få snygg men ändå fanzine-aktig så att säga, medan till plattan kommer jag göra det betydligt stilfullare med rena bakgrundsbilder, snyggare typsnitt och vissa sidor är ju också i fyrfärg.
— En annan ganska stor skillnad är ju att man måste vara mycket noggrannare när man gör layout till en Cd. I ett fanzine är ju tex. ett stavfel inte så farligt, men till Cd måste man vara extremt noggrann i massvis av avseenden tex. mått, mörkhet/ljushet på bilder osv. Jag kanske ska göra layouten till någon kommande Wrong again platta också, vi får se… I alla fall, jag gillar den nya datatekniken, man kan göra mycket snygga och fräcka. Nu på senare tid har jag lärt mig otroligt mycket som jag inte kunde tidigare, men ändå har jag hur mycket som helst kvar att lära.
— Jag ska försöka ta mig in på en Grafiker-utbildning senare om jag fortfarande är intresserad då. Just nu tycker jag det är himla kul att hålla på att mixtra med bilder och text och dylikt.
Ni spelar en salig men skön blandning av döds/black/heavy metall, ni står lite med benen inne i allting skulle man kunna säga, beskriv eran musik och låtbyggande för oss?
— Jag håller med om att vi spelar en blandning av det du nämnde, jag vet inte riktigt hur det kommer sig utan vi gör i regel låtarna så vi tycker dom blir bra. När det gäller just låtskrivandet så brukar jag i alla fall tänka mycket på arrangemanget och se till så att det blir bra. Det finns en hel del band som har massor av bra riff men förstör allt med helt usla låtuppbyggnader.
— Sen finns det också vissa band som egentligen inte har så överdrivet bra riff men lyckas skapa otroligt bra arrangemang med effektfulla taktbyten och dylikt och därigenom gör helt suveräna låtar. Våra låtar brukar tex, nästan alltid innehålla refränger.
Ni använde er av trummaskin på demon, responsen på det var väl knappast populär? Nu har Matte (nya trummisen) hoppat av bandet, och igen får ni febrilt leta efter en ersättare, Naglfar förbannelse? Hur stor inverkan har det nu när skivan och ev. spelningar kan komma att stunda?
— Det faktumet att vi använde trummaskin på demon känns ju lite irriterande nu när man är van att spela med en trummis som trixar till allt betydligt roligare och så, men faktum är att väldigt få har riktigt klagat på trummaskinen. Många påpekar det, men skriver att programmeringen och trumljudet är så pass bra att man inte tänker på att det är en trummaskin. Själv är jag nöjd över programmeringen, fast nu kan jag programmera trummaskinen ännu bättre. Att Matte lämnade Naglfar för ett tag sedan är jäkligt irriterande. Han är ju en duktig och snabb trummis och det kommer garanterat att bli svårt att hitta en likvärdig ersättare. Just nu i skrivandets stund är det väl ingen panik direkt, vi tar det lite lugnt tills plattan är ute, men efter skivan är släppt så börjar det krisa sig om ingen trummis dyker upp. Bara det faktum att vi kanske måste ställa in en eventuell liten Europa-turné plus diverse spelningar känns ju jäkligt trist. Men som sagt så söker vi alltså efter en ny trummis, och om någon läser detta är intresserad så föreslår jag att ni hör dig snarast!
En split-Cd tillsammans med Everdark på Fullmoon production?
Blir det inte någon sorts krock med “Vittra” när det gäller promotion etc? Berätta hur du tycker att Wrong again sköter sig, so far?
— Nja, först och främst måste jag poängtera att den där split-Cd’n bara kanske blir av. John på Fullmoon production har ringt till mig och fullkomligt tjatat oss till att ställa upp, men vi sa att vi var tvungna att få ett kontrakt att skriva på så att vi inte blir rippade och detta kontrakt har jag inte sett skymten av trots att jag skulle fä det för typ över en månad sedan…
— Everdark har fått sitt kontrakt och deras sångare sa att vårt kontrakt var på g. Vi får se helt enkelt. Hur som helst har Fullmoon redan börjat sprida flyers om denna split-Cd även fast vi inte ens fått kontraktet. I alla fall, split-Cd’n kommer i så fall innehålla vår promo + någon demolåt.
— Den där split-Cdn ser jag både positivt och negativt på, det positiva är ju att vi sprider namnet (inte minst i Usa) betydligt mer plus att det är alltid kul att få sina inspelningar på Cd. Men det tråkiga är ju att alla låtar kommer även finnas på fullängdaren fast i betydligt vassare versioner.
— Om split-Cd’n blir av så hoppas jag att den släpps efter “Vittra” så att det inte blir något missförstånd… Det skulle ju vara trist om någon köpte den och trodde att det var fullängdaren…
— Vad Wrong again tycker om split-Cdn vet jag inte. Dom har sagt att det är ok, och jag tycker att de borde vara nöjda eftersom Fullmoon kommer sprida vårat namn utav bara sjutton trots att vi inte ens är signade där. Antagligen så kommer det att vara massor av reklam för “Vittra” i bookleten till split-Cdn he, he. Annars tycker jag att Wrong again har skött sig väldigt bra, det har inte varit något som helst problem bortsett från någon liten detalj som att bolaget fortfarande är skyldig mig 1000 spänn sedan resan till skivinspelningen.
— Okey att Wrong again kanske inte har bäst distribution än så länge, men dom jobbar på det i alla fall. Jag är jäkligt nöjd med dom och vi ångrar inte för fem öre att vi skrev på!
“We are Naglfar — fuck you!”?
— Yeah! Hårdrock! Ha, ha, den där frasen är bara en sjuk grej som vi kom på när vi spelade in promon. Sen när jag gjorde omslaget till den så fick vi ett ryck och skrev ut det på omslagsbilden helt enkelt! Har ingen speciell betydelse egentligen, men folk får väl tolka det hur dom vill.
Keyboard har varit och är fortfarande lite allmänt hatat av scenen, är du lika frågande till det som jag? Du lirar ju lite i Naglfar, på inspelningar osv. men varför inte live? Keyboarden tillfogar ju en stämning, perfekt för just live-framträdande. Kommentar?
— Jaså? Är keyboard verkligen hatat, det har jag inte märkt… Det är väl alla onda black-band som klagar på det antar jag. I alla fall, jag spelar som sagt keyboard på inspelningar, men live struntar vi i det. Det beror främst på att vi inte repar ned keyboard i regel, men även så jag är helt säker på att det skulle gå åt helvete ifall vi försökte spela med keyboard live. Då står man typ och vrålar och röjer järnet, och sen ska man plötsligt börja lira keyboard mitt i en låt när man är lite yr + att man kanske ska sjunga samtidigt. Chansen att jag spelar fel är typ 95% skulle jag tro. Vi har snackat lite lätt om att kanske ta in någon session-medlem som bara spelar keyboard live, men vi får se helt enkelt hur det blir med den saken…
Lyriken i Naglfar? Är det död och mörker och det förbjudna som fascinerar och präglar den? Känslor av kliché någon gång?
— Vad texterna exakt handlar om tänker jag ej gå in på i detalj, det får ni avgöra själva när ni läser dom.
— Det jag kan säga är att dom har med det gamla vanliga att göra, dvs, döden, sorg, självmord osv. osv. Jag kan knappast påstå att våra, eller åtminstone mina, texter är särskilt nyskapande. Men å andra sidan är jag klart nöjd över mina texter och det är ju det som är det viktiga.
— Egentligen skulle jag föredra att inte skriva ut texterna till skivan eftersom jag skriver texterna för min egen räkning och inte för att alla i hela världen ska läsa dom, men eftersom många har tjatat så gör vi lyssnarna en tjänst och skriver ut texterna.
Om vi återgår lite till skivkontrakt. Nu för tiden signas det genom brev etc. Förut kom bolagsgubbarna och tittade på bandet i fråga när de spelade live, det gjordes i allmänhet mer research innan det signades. Är det konkurrensen som skrivit om spelreglerna tror du?
— Det har du faktiskt rätt i nu när jag tänker efter. Inget skivbolag har då varit och spanat in oss live, eller var kanske Bengt och smygkikade senast vi lirade…? Näe, det verkar som att det är betydligt lättare att få skivkontrakt idag än var det var för ett par år sedan, men framför allt så verkar skivbolagen signa allt dom hör. Tänker främst på House of kicks/No fashion rec, fy faan vad dom har signat band på senare tid. Antingen planerar de att bli ett jättebolag inom death och black-metallen eller så har de signat sig upp över öronen och då kan allt gå åt helvete.
Nu tycker jag du ska berätta om hur du ser på framtiden för hårdrocken i allmänhet, även lite poesi om din egen bakgrund i genren är på sin plats…
— “…Poesi om din egen bakgrund..”?? Vad menar du? Ska jag berätta när jag började lyssna på hårdrock eller vad? (Så ja, nu förstod du… /red anm.)
— Jag minns inte exakt när jag började lyssna seriöst, jag vet att Kiss var storfavoriter i lågstadiet, men då lyssnade man knappt på musiken. När jag var typ 10-11 år så började jag i alla fall lyssna seriöst på Iron Maiden minns jag i alla fall, tyvärr hade man nästan aldrig råd att köpa skivor på den tiden (fast det har man ju inte nu heller egentligen…). Sen blev det Metallica, Slayer, Testament osv. när man blev lite äldre och slutligen var det ju ren dödsmetall som gällde.
— Det jag gillar mest är väl den melodiska death/black-skolan men även vissa rena brutal-mangel band och även riktiga black metal skivor går varmt hemma hos mig. Samt att man också lyssnar på lite gammal heavy metal, just nu är jag helt såld på Judas Priest fy faan va bra dom va! Vad gäller framtiden för hårdrock så är det svårt att säga. Just nu är det ju black metal som gäller och jag har faktiskt ingen aning om vad som kommer att ersätta den som ny trendmusik. HC är visserligen trendigt, men det kommuner aldrig att ersätta death och black metal eftersom skillnaden är för stor attitydmässigt. Kanske är det tung doom/death som blir framtidens grej…? Ingen aning faktiskt!
I min recension av er “promo ’95” påpekade jag att din röst känns fruktansvärt stabil, berätta om din röst?
— Öööh, det går ju fan inte att berätta om sin röst!! I alla fall, min sång på promon är jag inte så värst nöjd över nu, den blev för ljus och alldeles kraftlös. (skitsnack /red anm.) På skivan fick jag äntligen till rösten som jag ville ha den, ljus och hysterisk men fortfarande kraftfull. Jag är då nöjd över sången på “Vittra”.
Två osignade svenska band som ska ha ett kontrakt?
— Hmm… Nu när Allegiance, Setherial och Beseech är signade så får det bli Gates Of Ishtar från Luleå och Bewitched härifrån Umeå (eller ja… Anders från Katatonia är ju också med i Bewitched kom jag att tänka på…). Det kommer nog inte att bli något större problem för ovan nämnda band att fixa en bra deal.
Naglfar och dess framtid?
— Debutplattan “Vittra” i November/December som sagt, eventuellt en split-Cd nån gång också… Förhoppningsvis en ny trummis och därigenom en jäkla massa spelningar runtom i landet. Eventuellt fyrfärgs-tröjor med skivomslaget kommer senare, ej bestämt ännu…
— Vad nästa release blir vet jag inte, kanske en mini-Cd…
Tack för din tid Jens, tillägg?
— Tack själv Tom för den här välskrivna intervjun. Ni som inte har demon ska givetvis beställa den av oss för 30:-, vi har bestämt oss för att inte trycka upp fler när den här pressen är slut så passa på! Naglfar t-shirts finns också såklart för 100:- inklusive porto.
— Tvåsidigt vitt tryck på svarta tröjor, jäkligt snygga tycker jag. Annars så kan ni ju spana in plattan när den släpps, något annat finns väl inte att tillägga antar jag. Stöd Naglfar! Kontakta oss på följande adress: NAGLFAR, P.O. Box 3523, 90310 UMEÅ.

Tack Jens för dina långa och vettiga svar, ännu finns det snubbar som ser till att scenen lever, fast det är klart Jens är ju Zine/redaktör så han vet naturligtvis hur tråkigt det är med korta “diva/svar”. Jag anser att ni bör kolla in deras skiva “Vittra” när den dyker upp i er lokala skivaffär, den är som pyttipanna, en salig blandning av de bästa stilarna, såsom: Döds/Black/Heavy metall.
Skivan som har alla ingredienser för en schysst tid framför stereon. Slutligen önskar jag dom lycka till med deras jakt på en trummis, tro mig jag vet hur svårt det är och jag lider med dom…