Still going strong!! Jovisst, Expulsion ska och känner väl de flesta till som läser Falken Zine!? De har funnits sedan ’88, men har dock inte haft det lika lätt som exempelvis Entombed. Många av er höjde säkerligen på ögonbrynen när deras självbekostade mini-Cd “A bitter twist of fate” låg ute i skivdisken. Som efter lagboken skrev de sedermera på ett kontrakt med Flying/Godhead Rec. (Italien). Debutplattan “Overflow” har nu varit ute ett tag, och det var med en stor entusiasm som jag drog iväg en intervju till Stefan/Expulsion. Ska jag vara lite personlig, så kan jag meddela att de är ett av mina favoritband, sedan är det ganska självklart att ni ska sticka och köpa deras skiva. Jag har ju aldrig fel när det gäller bra och själsligt nära metall!! I’M PROUD TO GIVE YOU A PIECE OF DEATH…

Hej på dig Stefan, November ’88 startades cirkeln. Den har till och från cirkulerat i skymundan. Nu är året ’95, er tid har kommit fastslår jag. Ge mig en jävla massa intryck om the years 88-’95…
— Tjena, tjena. Det var väl alldeles rasande trevligt att du tror på oss just nu! Jag tror att Falken Zine’s tid är här också, jorå. Intryck från “The seven first years i was in Expulsion”, det kan med lite otur bli en jävla massa… Så vi tar väl lite lösryckt skit: Ett av de grundläggande intrycken är att det är sådan fet jävla skillnad mellan då och nu. Jag menar; 1988 hittade man med lite tur en Nihilist-demo och en Morbid-demo när man var ute och rensade skivaffärerna för alternativ till Death och Sepultura.
Nu finns allt i massor på Cd. Fan, nu finns det ju mer Norska band än vad det fanns metalsnubbar då (typ…)! Allt detta ändrades -91, och med vår vanliga timing så var vi tvungna att lägga bandet på is då “metalboomen” slog igenom med full kraft och alla band signades på stört. Naturligtvis så skall det påpekas att undergroundscenen har det ju vart full fart på sedan fan vet när.
Jag brukar ta en liten revival då och då och kolla igenom ‘zinelådan och läsa några gamla kulturtyngda publikationer. En del som skrev ner första Morbid Angel-demon för att det bara var ett jävla oväsen och att vi aldrig skulle få höra något mer av dom. Det är bara att slå på MTV för att få reda på resten…
Ni har på senare tid sänkt ner tempot i era låtar, det är även en jämnare struktur i dem. Efter en så massa år så är det klart att man lär sig jobba på ett annat och bättre sätt än tidigare, berätta lite om hur ni framställer en låt?
— Just strukturen är något vi har jobbat med extra mycket på de nya låtarna. Tidigare så har själva flödet varit lite sådär, tycker vi själva. Vi har faktiskt aldrig lyckats få någon jävla ordning på ett ultimat sätt att jobba ihop låtar på.
Det är alltid olika. För att nämna två nya exempel; en låt som heter “Endeavour” började Anders skriva i augusti ’94, och vi repade in lite av den då, nu ett år senare så är låten inte riktigt klar ännu! Å andra sidan har vi “Into another side”, där vi kom till replokalen och sade att nu jävlar skriver vi en låt. Alla bidrog med delar och idéer och en timme senare hade vi låten färdig (och hittills så är den en av de bästa nya låtarna vi har!). Jag hoppas att det är just det här förfarandet som kanske gör att det blir som det blir, att inget går enbart på rutin. Jag är övertygad om att det skulle vara rätt tråkigt att bli för inrutad i låtskrivarmönster 1a enligt “Expulsions regelbok om god death metal-framställning”.
Det vart tyst ett bra tag om er, men plötsligt dök eran självfinansierade mini-Cd “A bitter twist of fate” upp. Var det klart ifrån början att ni skulle släppa den själva och i så fall varför just en mini-Cd?
— Det var ju ungefär under den här sk dödsmetalboomen. Gick man in i en skivaffär här i Stockholm så fanns det helt klart fler demokassetter än folk som var villiga att köpa dessa, och det är inte så förtroendeingivande för ett band. Vi bestämde ganska tidigt att vi var tvungna att ge ut vår demo på Cd för att sticka ut lite ur massan.
Det var hyfsat jävla dyrt att ge ut en Cd-singel, så att det var aldrig något snack om någon längre variant. Det var inte meningen heller, det var mera en “hej, här är vi!” demo-Cd grej. Med tanke på att vi gick 11 kr back på varje sålt exemplar, så var det ingen lysande affär rent ekonomisk.
Å andra sidan spelar man nog inte death metal för att vara ekonomisk.
Vad jag kan minnas ifrån diverse recensioner på just den, så var det mest snack om att ni varit borta så länge etc. i recensionerna, tycker du inte att musiken kom lite i efterhand? Hur var responsen i övrigt?
— Det är till stor del riktigt det du säger, det var lite “ja jävlar nu är dom tillbaka, för dom har varit med aslänge typ då Entombed hette Nihilist och Dismember hette Dismember, och musiken är väl bra.”
Jag har för mig att i en av de större svenska fanzinen så nämndes inte var det var för sorts musik de egentligen recenserade! Det var typ “första låten är sakta, andra är snabb och den sista är båda delarna, men jag gillar ju sånt. Dom här grabbarna har varit med sen Dacke dog bla bla bla…”.
Kanon. Jag vill också bli recensent… Men för att vara lite positiv, så tycker jag ändå att det känns som de flesta recensionerna var positiva, och det är vi mäkta glada över!
Dra den aktuella line-upen i Expulsion?
— Den aktuella line-upen är typ samma sedan hur länge som helst, dvs sångaren Fredrik Thörnqvist, sologitarristen Chris Vowden, basisten Anders Holmberg, trumslagare och cymbalist Calle Fransson, och jag själv Stefan Lagergren som spelar gitarr. Det är i grunden samma line-up som när vi bildades, fast utökad och förstärkt.
Vi har en jävligt bra blandning av snubbar i bandet, alla är olika till sinne och sätt. Det gör att det blir roligt och ofta mycket produktivt att lira. Sedan så känner alla varandra så in i helvete bra att det alltid blir raka puckar och inget jävla lell.
Overflow har varit ute ett tag nu, hur tycker du att den tagits emot hittills? Hur kom det sig att ni beslöt er för att signa till Godhead rec? Nystartade bolag medför alltid en risk att signa till, hade ni detta i bakhuvudet kanske?
— Det vore fel att säga att “å vi har bara fått himla bra recensioner”. Vi har samlat ihop en namnlista för att Frankrike skall provspränga kärnvapen i England istället, om jag säger så. Närå, allvarligt talat så är det också här övervägande bra recensioner. Det är extra kul att det alltid har varit några tidningar som hellre skulle offra sina båda ben än deras Expulsion-plattor. Angående skivkontraktet så signade vi faktiskt inte med Godhead!
Det var först när jag läste newssidan i Terrorizer som jag fick reda på att vi var signade med det nystartade bolaget Godhead. Vi signade med Godheads moderbolag Flying Records. Flying Records har en ganska diger meritlista så det var hela tiden ok för oss. Bolaget har ungefär 60-70 anställda på fem kontor, så dom har en bra och stabil organisation. Etiketten Godhead har också anställda på varje kontor som enbart håller på med Godhead. Flying Records övertog nyligen Cathedral-Lee Dorian’s label Rise Above också, vilket ger lite pondus.
Johan Edlund gästsjunger på låten “At the madness end”, du går ju tillbaka med Johan sedan länge. Ville ni göra en kul grej eller vad?
Du (Holmberg med) spelade ju ihop med Johan i Treblinka innan, så det måste ju ha varit en kul grej för er tre, eller? Själva låten påminner faktiskt om en delad kaka, 50% Expulsion och 50% Tiamat. Jag har också för mig att du tyckte att Treblinka också var delat när du och Anders lirade där, skumt eller vad säger du? Berätta om det?
— Alla i bandet är väl bekanta med Johan och Tiamat. Fredrik växte upp med honom, och vi andra har spelat med Johan. Vi tyckte att eftersom vi har många goda musiker och sångare som vänner, så varför inte bjuda in någon att gästa på plattan?! Johan hade varit och hälsat på i studion i ett tidigare skede av inspelningen, så det kändes som ett naturligt val.
Själva tycker vi att resultatet blev jävligt bra, och det var naturligtvis en jävligt kul grej att han ville ställa upp! Att det blev just på “At the madness end” är väl för att den är lite på samma planhalva som Tiamat lirar (lirade?) på. Vad som är lite halvtråkigt är att den versionen aldrig kan utföras live, då Johan naturligtvis är en mycket upptagen ung entreprenör med sitt eget band.
Har något annat bolag varit intresserade av er på sista tiden? Feel free to berätta om eran deal med Godhead Rec. Förresten stämmer det att ni tjuvade bort Chris ifrån ett annat band?
— Skivbolagen har väl fått suga i sig att dom inte kan få oss på ytterligare ett par år… hahaha! Däremot så är det väl lite nya distributörer och ett musikförlag som har hört av sig. Dealen med Godhead/Flying löper över tre år och tre album.
Det är ett worldwide kontrakt och vi har oberoende distribution i hela Europa (och Japan tror jag), och Flying Records distribution i USA och Italien. Förvånande nog så gav Flying redan från början ett mycket bra kontrakt, vilket tydligen är ovanligt. Vår advokat tyckte att om vi inte fick igenom några ändringar alls så var det bara att signa ändå!
Men vi fick faktiskt till det ännu bättre tack vare lite hårda handskar och bländande förhandlingsteknik (host!). Vi ville ju knappast att eventuell dispyt skulle uppklaras av domstolen i Nepal (alla har väl fan en egen domare på en hemlig lönelista i Italien!).
När vi däremot fick första dealen från musikförlaget var det helt åt andra hållet! En öken deal som vi inte är klara med ännu… För att fortsätta; ja, vi mer eller mindre snodde Chris ifrån ett annat band!
Vi var sedan tidigare flyktigt bekanta med Chris, och vid ett tillfälle stötte vi på honom och frågade helt enkelt om inte han kunde splittra sitt band och börja med oss! Chris sade ja! Ana vår förvåning! Det visade sig att Absurd, som då var Chris band, hade legat lite nere en stund och alla andra medlemmar höll på med annat vid sidan av också. Nu är Absurd rejält R.I.P. och Chris är en bergfast medlem i Expulsion.
Du skrev “Poserkill mag” för ett jävla tag sedan, dränker jag dig i nostalgi nu, eller vad? Vad tycker du om dagens Zine? Behövs Falken så mycket som jag tror ha, ha?
— “Poserkill” var nog världens mest korkade tidning. Det var så jävla mycket internt skit i den så det var löjligt. News-spalten liknade mer en skvaller-spalt, typ “Nicke anklagade luffarn för att ha snott L.G.’s sprit” och “Forsberg i Tribulation har köpt en Nihilist-tröja”. Det var lite den kvaliteten överlag. Jävligt konstigt att det bara blev ett nummer, eller hur?!
Tyvärr är jag numera jävligt dålig på underground! Skäms, skäms! Naturligtvis är fanzines typ lika viktigt som syre för nya band inget snack om saken. Det som gör det lite surt är att utgivningen i 99% avfallen är så sporadisk och att det oftast är väldigt långt mellan numren, så att mycket kan kännas gammalt redan i tryckpressen. Vilket naturligtvis är mycket förståeligt. Jag hoppas att Falken Zine kan hålla målsättningen med att vara en färsk tidning! Det behövs. (Lita på Falken, vi håller stenhårt på att vara färska. Men då får vi ha ett bra stöd av våra läsare, det tager nämligen på krafterna. /Red anm.)
Jag tycker mig höra att Entombed har rippat ett riff ifrån eran låt “With aged hands” alltför uppenbart…
— Öööhh… Jag måste medge att jag inte har noterat något sådant tilltag från Entombed! Det betyder absolut inte att det du säger är fel, men det har på något sätt undgått mg! Och ändå är “With aged hands” den enda låt som jag skrivit helt själv på “Overflow”! Vare sig det är så eller inte: all respekt åt Entombed!
Hur ser den närmaste framtiden ut för er?
— Nu i eftermiddag ska jag snacka med skivbolaget och bestämma när vi ska boka studion för nästa album. Planerna är att gå in typ i November och börja spela in den. Vi har en handfull låtar klara, typ åtta nio stycken i skrivande stund. Utvecklingen går mot lite rakare och kortare låtar, de riktigt slöa, doomiga sjuminuterslåtarna är inte många, utan är ersatta av mer ösiga dito (utan att mena att det går i hundranittio). Det är dock minst lika tungt som alltid. Vi har en hel säck med idéer som vi skall genomföra för att få en roligare (alltså inte mer klämkäck och skojfrisk utan snarare trevligare, alltså inte god och mysig, utan… coolare… ööh…) och framför allt bättre andra-platta.
Kan du säga två bra osignade svenska band idag, som ska ha ett skivkontrakt?
— …Misdemeanor och Haystack.
Usch, nu är jag tömd på frågor. Eventuella tillägg är ditt Stefan!?
— Det var ett alldeles jättetrevligt och övervägande charmant tilltag att visa sånt grovkalibrigt intresse av Expulsion. Tack som fan för en intressant och väl genomtänkt intervju. Mera mera! Alla som önskar någon information får gärna skriva till Expulsion Goddammit Co, Fornminnesv 20, 1 tr, 18632 Vallentuna (Det är faktiskt sant att vi fick registrera ett juridiskt handelsbolag med det namnet, även fast det uttryckligen står i lagen att ett firmanamn inte får innehålla svordomar! Goddammit!). Tack än en gång!

Jag är sååå jävla nöjd över att Stefan poängterade att intervjun var bra. Speciellt när man har lagt ner hela sin själ i den, mums. Tack Stefan för dina kanonsvar.
Expulsion är ett enormt bra death metal band, ni har liksom inte råd att missa denna grupp. För alla finsmakare, döden är säker…