(Stockholm/Visby)
DAGGAN

När, var och hur började allt?
— Allt började redan 1988 genom att jag och en vän startade skivbolaget Frequent Frenzy i Stockholm för att ge ut ett band som vi gillade, Omala. Det var startskottet för en label som fanns fram till 1994. Scenen då var ganska levande och påminner lite om hur det är idag faktiskt med många spelställen och mycket som hände. Efter att jag och Thomas som startade FF la ner så tog jag en paus ett par år och drog igång en ny label, Origin, med folk från bland annat Omala och Graham Lewis (Wire). Där var inriktningen mer elektronisk och experimentell, ungefär som det som idag kallas electronica. Banden vi gav ut på den etiketten var Obconic, He Said Omala, Hox och Ocsid. Origin-labeln var aktiv fram till 1999 då jag hade fått nog av Stockholm och flyttade ut på landet på Gotland. Jag var också ganska trött på “musikbranschen” och la helt ner musikdelen i mitt liv för att göra lite andra grejer. Fem år gick och 2004 tyckte jag att det gnälldes väldigt mycket om pirater, internet och det kändes som om de helt tappat framtidstron. Samtidigt tyckte jag att hela musikscenen började leva upp igen och det gjordes en massa bra musik.
— Jag träffade ett finfint band, Novak (som numera heter Antennas), på Gotland och Novoton var fött. Jag såg bara fördelar med den nya tekniken och ville använda det så mycket som möjligt för att indievärlden skulle ha samma möjligheter att få ut sin musik. I samma veva startades därför Klicktrack, en nedladdningstjänst för oberoende artister och bolag. Novotons stall växte snabbt och band som Black Belt, Antennas, Existensminimum, Pascal, Paper, Norma och Hyper Plastic anslöt sig till vår musikaliska familj.
Det mest minnesvärda under åren?
— Tro det eller ej men jag älskar faktiskt allt som jag jobbar med. Annars skulle det inte vara värt allt jobb. Men en av mina favoritskivor var en CD med Instant Life ‘I made arrangements for world peace’, som vi gav ut 1994. Jag lyssnar än idag mycket på den skivan. Sen var det första gången jag såg Pascal live — deras andra spelning någonsin — och jag bestämde mig på stört den kvällen att jag ville ge ut deras musik. Releasen av Pascals senaste album ‘Galgberget’ var extremt rolig också eftersom den fick så enormt mycket bra mottagande och suveräna recensioner i all media.
Framtidens Novoton?
— Från och med Normas debutalbum och drygt ett år framåt kommer vi att släppa ett gäng grymma plattor med Norma, Hyper Plastic, Antennas, Existensminimum, Skriet (sidoprojekt med Isak från Pascal) och Pascal. Vi har aldrig gjort så många releaser under ett år tidigare så det känns extra skoj. Jag ser fram emot varenda en av de skivorna. Säkert kommer det att dyka upp nåt nytt band jag gillar också. Jag har börjat kika på ett samarbete med an annan label som jag gillar för att vi ska bli större och få mer kraft tillsammans. Det kommer att offentliggöras snart. Vi har stora förhoppningar inför framtiden med alla nya möjligheter som den kan ge. Vi gillar den nya tekniken och kommer alltid att försöka finnas där folk som gillar musik finns. För mig har det alltid varit musiken, allt annat är sekundärt.