I början april kunde svenska folket ta del av Malmökvintetten David & The Citizens på skiva för första gången på riktigt Att bandet är gör-det-självare inser man så fort man synar deras specialutformade skivomslag. Att de ger ut sin första fyrspårs-EP själva gör de heller inte mindre intressanta.
Bandets historia tar sin början 1999 då David Fridlund (sång/piano/gitarr) flyttade till Malmö med ett antal låtar i bagaget och började leta efter medmusikanter. Han tog hjälp av vännen Mikael Carlsson på bas, senare trummor (även i Homeland) som tog med Jenny Wilson och Karl-Jonas Winqvist (båda numera i First Floor Power).
D & C första spelning ägde rum på det nu nedlagda Den blinda åsnan i Malmö och senare samma år intog de Hultsfreds demoscen och Emmabodafestivalen. En demo spelades in i Tambourine Studios. Efter det att Jenny och Karl-Jonas flyttat till Stockholm för att satsa på First Floor Power så fångade David och de andra upp Alexander Madsen (elgitarr) och Conny Fridh (bas) och så småningom värvade man trumpetaren Magnus Bjerkert (även i Sharif).
Vad de spelar för instrument borde väl egentligen lämnas lite mer öppet då vi här talar om ett band som har upp till fjorton (!) instrument med sig på scen under sina konserter. Detta ger antydningar om att man har med en handfull mycket begåvade musiker att göra, men även en typ av musik som aldrig ens skulle komma i närheten av ordet ”mainstream”.
I botten kan det vara ren pop men det är arrangemanget som gör det hela till något unikt.
Hur gör ni låtarna?
— Jag gör låtarna hemma och de blir rätt hårt prövade. Ofta är låten skriven akustiskt och håller den inte ensam så brukar den slopas. Då är det ingen idé att de andra piffar upp den, menar David.
Bandet hämtar influenser från alla typer av musik. Inslag från flamenco, vals och boogie-woogie kan dyka upp, stundtals dramatisk, intelligenta arrangemang toppade med humor och melodier som lever ett eget liv med hjälp av udda instrument och komp.
Att musikbranschen har sina egna oskrivna och skrivna lagar om hur någonting ska vara är något bandet fått känna på under resans gång inför arbetet med sin debutskiva.
David hade ett förlagskontrakt och David & The Citizens spelade in lite låtar förra sommaren som de skickade runt till några bolag.
— Vi fick svar från ett bolag som tyckte att det var bra men som inte tyckte att det fanns någon låt på demon som skulle kunna passa som singel. Vaddå passa som singel?? Nä, sa vi och tänkte att vi ger ut det själva. I och med att vi fått så mycket uppmärksamhet så blir vi sporrade att fortsätta. Magnus tillägger: Ska någonting bli som man vill ha det så får man ta det i egna händer. Vi har tagit ödet i egna händer.
Förlaget hade gärna sett att en lite gladare låt än Now She Sleeps in a Box in the Good Soil of Denmark hade stått på inspelningsschemat för de få dagar bandet fick lov att spela in i Tambourinestudion. Men de förlaget fick ge sig.
I våras fick Magnus möjligheten att få börja jobba på Adrian Recordings efter att ha drivit ett bokningsbolag på hobbynivå. Då skivbolagets grundare gick bort tidigare i år blev ansvaret ett annat och Magnus flyttade upp till Hultsfred för att ägna sig åt Adrian på heltid. På skivbolaget återfinns även hans andra band Sharif och så David & The Citizens förstås.
Titelspåret på debut EP:n Now She Sleeps in a Box in the Good Soil of Denmark handlar om en flicka som försöker ta sig hem efter ha irrat runt i ett surrealistiskt drömland i femton år. I pappersbladet inuti singeln står det vad varje låt handlar om. Katten på omslaget är ritad av David som tidigare gått konstskola. Magnus står för layout och en reklambyrå fick i uppdrag att knåpa ihop pappersfodralet till skivan.
— Även om det bara är en så liten sak som ett omslag så är det ett statement, säger Magnus.
I sommar spelar David & The Citizens på flera festivaler och i samband med Hultsfredsfestivalen släpptes deras andra alster I’ve Been Floating Upstream EP.
Lämna ett svar