12/1 1984 Ett stort paket med första numret anländer från ett tryckeri i Danmark. Allmänt ”punkigt” innehåll och ”punkig” layout.
Karaktäristiskt för första numret var den lutande logotypen 101. Läsning: English Dogs — råpunk från England (en av medlemmarna återfinns i Prodigy numera), 77 is Here, 77 in 84 (artikel om 77-punk och band som Buzzcocks, Cortinas, Eater, Dickies, Radiators, Vibrators, Radio Stars m.fl.), Glamrock — Rock, glitter, läder och kedjor (kortartikel om Hanoi Rocks, Twisted Sister m.m.).
Övrigt innehåll: The Apostles (veganer och halvt homosexuellt punkband typ The Pop Group i kollektiva Crass-traditionen från England), Destructors (råpunkband bildat 1977 från engelska Petersborough typ Discharge/Exploited), Ramones (kort historisk artikel) Sixten Redlös, Ernst & The Edsholm Rebels, Asocial (svenska punkband) och The Finish Punk Rock (om finsk punk) m.m.
Under den här perioden lyssnar man frekvent på det mycket informativa och fräcka radioprogrammet Ny Våg, bläddrar och radannonserar i den då ledande rocktidningen Schlager och hatar TV1:s och TV2:s musikprogram (de enda TV-kanalerna i landet). Fanzineklimatet är starkt i lilla Sverige med de största namnen Larm och Anarki & Kaos som förebilder. Nu släpps också The Smiths första album, som går varmt hemma i pojkrummet hos redaktör Boström. Men punken hägrar fortfarande trots allt. Andra skivinköp är bland annat Cocteau Twins, The Alarm, Madness, Black Flag, The Church, The Sound, Imperiet och en enorm uppsjö mindre kända grupper. Brev och småpaket från hela världen börjar att strömma in till lilla ettnollett.
En studiecirkel bildas kring tidningen hos skaparen Nicke Boström på Lingonstigen i Luleå — i gänget återfinns Mattias Alkberg, numera känd som poet och frontfigur i rockbandet The Bear Quartet — kaffe, mammas goda bullar och spisande av skivor för hela slanten.
ettnollett #2 börjar att ta form.
26/4 1984 ettnollett #2 släpps och efterfrågan är stor etter radannonser i Schlager. Tidningen går som smör i solsken — pris 10:-.
Intervju med brittiska råpunkbandet Disorder (där artikeln inleds med frasen; ”Dom är knäppa, dom är skitråa och dessutom jävligt roliga!”), artikeln om tysk punk (skriven av tyska punkaren Dirk Werner), intervjun med brittiska Conflict (som släppte skivor på det spektakulära skivbolaget Crass records med punkkollektivet, och polarna i Crass), Black Flag (med numera världskända Henry Rollins) och svensk råpunk som Kramp, Mob 47 (från Stockholm) och The Past (från Köping). Den fetaste artikeln, Swedish Punkscene, handlade om svensk punk och dess historia.
Nicke Boström startar även kassettetiketten Morning Moon (i kölvattnet efter punktidens samlingskassetter Varning För Punk som gavs ut via föregångaren till ettnollett — fanzinet PACK) och bildar punkbandet Jesus I Betong.
Vid det här laget studerar redaktör Nicke på Fotograflinjen i Luleå, åker på tågluff med fotokompis Tony och rockar bl.a. i London, Glasgow, Paris och Hamburg.
Bandet Jesus i Betong dör nästan lika kvickt som det bildades…
Investerar i nya skivor med The Cult, The Smiths, Red Rockers, Flesh For Lulu, Butthole Surfers, Ramones, Killing Joke och singlar/album med svenska gäng som The Nomads, Vacum, Stockholms Negrer, The Shoutless, Imperiet och The Wayward Souls.
Ett stort skivpaket från brevvännen Jello Biafra (Dead Kennedys) anländer.
ettnollett #3 börjar att ta form.
22/5 1985 ettnollett#3 släpps. Matnyttig läsning om de svenska punk/garagerockbanden Terror Pop, Hedda Gambler, Zeb & The Fast Ones och The Neurones. Och artiklar med undertitlarna Fan detta är kult! och California Underground om amerikanska singlar och album som anlänt från Jello Biafra i San Francisco.
Nicke Boström sniffar på flytt från Luleå till Stockholm samtidigt som 1985-års upplaga av Roskilde-festivalen håller på.
Brev fortsätter att strömma in till ettnollett. Bland annat ett uppmuntrande brev från Jonas Almqvist på radioprogrammet Ny Våg (Jonas var även medlem i Lädernunnan).
1/9 1985 Specialnummer ettnollett #4 ges ut där man bl.a. kan läsa om Psychotic Youth, The Offenders, The Bangles, besöken i London, Punkaren som blev frälst (sanningsbaserad artikel) och om ny svensk poppunk som Alliansen och Slam. Dessutom en liten belysning på det här med klädstilar. Vem minns inte stilen New Hippy som främst företräddes av Morrissey i The Smiths? Typiskt för denna klädstil var färggranna skjortor sammanknutna vid magen. Byxorna var urtvättade blåjeans och man skulle helst vara utan skor, eventuellt ha sandaler — en medvetet ”slapp” stil som tillät långa halsband för både flickor och pojkar…
Andra tidstypiska stilar gick under benämningarna Go Western (hos band som Bluebells och Aztec Camera) och Suitably Rich (som företräddes av David Bowie och Roxy Music och då fanns bland band som Frankie Goes To Hollywood och Duran Duran).
Under hösten sker den planerade flytten till Sundbyberg utanför Stockholm.
En intensiv period med koll på mängder av liveband avverkas på stamställena Ritz, Westermans och Kaos i Stockholm. Några av grupperna är Cortex, Stomachmouths, The Creeps, Dansdepartementet, Twice A Man, The Nomads, Nick Cave, Leathernun, Sonic Youth m.fl. Lika intensiva som konsertbesöken är skivinköpen av grupper som Go-Betweens, The Cure, Jesus & Mary Chain, Echo & The Bunnymen, Prefab Sprout, Felt, Weather Prophets, Siouxsie & The Banshees, Sisters Of Mercy, The Cramps, Red Skins osv.
26/5 1986 ettnollett #5 ges ut. Innehållet domineras av garagerock/popband och nya svenska grupper som Hollywood Indians, Pinheads, Vacum, The Undertakers, Athletic Arabs. Underland, Beat Im Keller m.fl. Och nya artikelserier som Noizy Newz Australia (om den alternativa musikscenen i Australien) och Rumours Straight From The Milkway (av Jörgen Westman från Psychotic Youth). Dessutom premiär för serier tecknade av Robban Svensson och Jonas Andersson (cool serie baserad på Cortex låt Jesus i betong) och ett inslag om videor.
27/11 1986 Ett jättepaket anländer från Jello Biafra i USA. Han berättar om sina tvister med rättssystemet och hans vistelse i fängelset efter rättegångarna han varit indragen i i samband med en affisch som medföljde Dead Kennedys-albumet Frankenchrist. En artikel i ettnollett är på sin plats.
18/12 1986 Nummer 6 av ettnollett ser dagens ljus. Innehållet domineras av svenska garagerockband som Voodoo Dolls, Public Vein, Snuff Movie Watchers och The Undertakers. En trivsam artikel om videojukeboxar publiceras: Le Scopitone, mer serier och en Australienrapport. Skivrecensioner av Ramones, The Dogs, Jason & The Scorchers, R.E.M.’s, The Smiths, Jesus & Mary Chain, Primal Scream, Beloved m.fl.
1/4 1987 ettnollett #7 släpps (de första 100 exemplaren åtföljs av en ettnollett-badge). Läsning om amerikansk och svensk 60-tals-inspirerad garagerock och The Cynics, Thee Fourgiven, Hi-Jackers, specialartiklar som The Battle of the Garages/South California (Yard Trauma, The Untold Fables, Gravedigger V, The Tell-Tale Hearts m.fl.), Roumors straight from Norway (norsk garagerock/Willy B Review), Leonard Nimoy (Star Trek) och vi skriver om nya skivor med Go-Betweens, My Bloody Valentine, The Primitives, The Stems, Hoodoo Gurus, Weather Prophets.
3/7 1987 Andra ettnollett-besöket på Roskildefestivalen äger rum. Gästande amerikanerna i Sonic Youth avverkar ett av tidernas bästa gig i ettnolletts värld. Andra överraskningar på årets festival är The Go-Betweens och Echo & The Bunnymen.
Kort efter Roskildefestivalen är det premiärför Hultsfredsfestivalen den 7 augusti. ettnollett glömmer aldrig My Bloody Valentine och de katastrofala spelningarna med P.I.L. med John Lydon (Johnny Rotten från Sex Pistols) som fick en sten rakt i skallen och skanderade; ”Fuck you Hultsfred!” Vi glömmer inte heller Jesus & Mary Chain som var över 1 timme försenade och druttade omkring på scenen aspackade — och vi hatade dem allihopa!
17/11 1987 Stockholm har bl.a. gästats av garagerockbandet The Chesterfield Kings som festade järnet på klubben Ritz tillsammans med ettnollett. Jeffrey Lee Pierce och The Gun Club rockar i Stockholm och ettnollett #8 ges ut.
Ett skräckinjagande konvolut och en skräckfilmsspecial erbjuds i tidningen. Mer godis: Jello Biafra (Dead Kennedys), Yard Trauma, Mystic Eyes, The Shamen och artiklar med titlarna Garage Francais (fransk garagerock mellan åren 1964-1987), Down Under Australia, en easy-listening-artikel kallad Villaägarmusik, serier och en ny avdelning för så kallad ”indie” kallad Värstpop (My Bloody Valentine, The Primitives, Summer Suns…).
Stockholm får fler intressanta besök under hösten/våren 1987/1988. Bland de intressantare märks Billy Bragg, The Gun Club, The Shamen, The Church och ettnollett-aktuella The Hard-Ons från Australien.
Framåt sommaren visar det sig att ettnollett-idolerna The Ramones kommer till Sverige och Gröna Lund i Stockholm — det pirrar!
27/4 1988 ettnollett #9 ser rockvärldens ljus.
Uppladdningen inför sommaren bjussar på exklusiv intervju med The Chesterfield Kings (som spelat in sitt nya album med Dee Dee Ramone från just Ramones), The Hard-Ons, Thee Fourgiven, Jeremy Gluck (The Barracudas). Övrigt: ROIR (det ökända kassettbolaget med en Koreaveteran i 60-årsåldern baserat i New York), The No More Censorship Defense Fund (Jello Biafra) och en rejäl artikel om Svenska Fanzines från 1977-1987.
Sommaren 1988 uppehålls av de numera traditionsbundna besöken på Roskilde- respektive Hultsfredsfestivalen. Hösten laddas upp med flera starka skivor från grupper som My Bloody Valentine, Sonic Youth, House Of Love, Pixies, R.E.M., Sugarcubes, Go-Betweens, Loop, Dinosaur Jr, Wonderstuff, The Chills, The Pastels osv. Ett mycket starkt år sett till alla album-debuterande band. Konserthösten i Sverige visar sig bli minst lika intressant med tina besök av The Go-Betweens, Sonic Youth, The Telescopes, My Bloody Valentine, The Shamen m.fl.
28/10 1988 släpps ettnollett #10.
I det tjocka numret kan man läsa om godsaker som The Huxton Creepers, The Stems och The Exploding White Mice (alla från Australien), svenska Dolkows och The Maryland Cookies. I tidningen medföljer ettnollett’s första flexiskiva (tryckt i 1000 ex) med surfpopbandet The Neurones.
Övrigt innehåll är en exklusiv artikel om Svenska Popfabriken i Klippan med legenden Sven Tall, en stor Australienspecial (8 sidor) och bl. a. en rapport från Los Angeles och dess rockscen.
Nu gör också den anspråkslösa Sarah-poppen intrång i ettnollett’s värld och vi skriver bl.a. om Another Sunny Days klassiska wimppop-ep I’m in Love With a Girl Who Doesn’t Know I Exist…
På Sveriges Radio och i P3 går frekvent inspirerande radioprogram som Bommen (senare Lilla Bommen) och i den svenska televisionen tampas vi ideligen med undermåliga musikprogram. Numera gäller i stort sett bara brittiska Super Channel (som renodlad musik-videokanal) och MTV.
Förberedelserna inför ettnollett #11 präglar hela tillvaron.
En våg av ny psykedelisk pop och rock inspirerar till innehållet i det kommande numret.
4/3 1989 ettnollett #11 kläcks. Det albumaktuella psykedeliapopbandet Rubbermind Revenge från Berlin viker ut sig på det psykedeliska omslaget. Hela numret präglas av en psykedelisk ton och vi får även stifta bekantskap med Nottinghams The Venus Flytrap och The Lunachicks. I den stora artikeln Nypsykedelisk pop-special kan man läsa om nya band i genren från b till v (Bevis Frond, Dukes Of Stratosphear, 14 Iced Bears, Green Pajamas, Viva Saturn osv.)
Vi recenserar ny indie som Stone Roses; My Bloody Valentine, Some Loves, Wishing Stones, Loop osv. Och som vanligt en hel del garagerock som sig bör i ettnollett.
Roskildefestivalen 1989 bjuder på tre höjdarkonserter i ettnollett’s värld — Swans, My Bloody Valentine och Pixies.
Slutskedet under 1989 visar upp flera överraskningar vad gäller live-artister. Vi får än en gång stifta bekantskap med My Bloody Valentine plus ett antal brittiska indieband. Och det då unga begåvade och okända popbandet The Wannadies från Skellefteå gör en trevlig spelning på Cityhallen i Stockholm — ett ställe som vid det laget bubblade av nya svenska grupper. Samtidigt pågår det upplyftande arrangemang via klubben Electric Garden — en klubb som håller livescenen med utländska mindre kända artister på en förvånansvärt hög nivå (med besök från England, USA och Australien).
Året inleds med brittiska The Telescopes som spelar på klubben Electric Garden och följs av amerikanerna Giant Sand och Adrian Borland (The Sound). Senare uppföljs dessa utmärkta gig av ytterligare ett utsökt gig signerat House Of Love, som företräds av våra egna begåvade popkonnässörer i The Wannadies. The Church från Australien visar också var skåpet ska stå under våren.
Ytterligare en överraskning står det mycket unga, lovande pophoppet This Perfect Day för, som premiärlirar på Cityhallen i Stockholm med bl.a. Jakob Hellman i publiken.
22/2 1990 kommer nummer 12 av ettnollett. Mycket Australien även i detta nummer och en exklusiv intervju med The Bam-Balams, kanadensiska Big Bang Theory, amerikanska Tommyknockers och de svenska indiepopbanden TV Pop Crisis (numera Easy), Tall Riders, Intermission och Lunchroom Manners.
Nya plattor med AC Marias, Pale Saints, Etienne Daho, Mudhoney, Summer Suns, Benny Profane, The Connells omtalas och en ny fast avdelning kallad Vinylgodis från 60-talet inträder i tidningen. En flexiskiva med garagebanden Pedaç Moped/New Rose medföljer tidningen.
Det kritikerrosade brittiska indiebandet The Stone Roses gästar också Electric Garden och Stockholm, och många i publiken — däribland ettnollett — undrar varför de egentligen är så hypade i England — sååå bra var de ju inte!
28/6-1/7 1990
Roskildefestivalen 1990 satsar stort och vi får bland ett hundratal andra band se The Cramps (med en strippande Lux Interior), Nick Cave (som alltid i Svart kostym och Svart lugg i högform) och det då ganska okända Oxfordbandet Ride.
Hultsfredsfestivalen bjuder bland annat på Buzzcocks (trots allt en rätt slapp comebackspelning) och The Charlatans.
Under hösten och vintern byggs ettnollett #13 upp. En rockigare ton andas över det kommande numret med flera gitarrband som sannolikt skulle tilltala dagens alla rockers.
22/3 1990 — ettnollett #13 ges ut. Innehållet domineras av tuffare garagerockband som ryska Va-Bank, australiska Proton Energy Pills och svenska Sister James, Pedaç Moped, Terror Pop m.fl. Dessutom en liten special kallad Spacepop där band som Ultra Vivid Scene, Loop och Sonic Boom tas upp. Dessutom frossar vi i Vinylgodis från 60-talet och skriver om nya skivor med The Hummingbirds, Edsel Auctioneer, The Cynics och This Perfect Day m.fl.
En exklusiv flexiskiva med psykedeliarockarna The Vampyres Ov Justice och Loose följer med i tidningen.
19/8 1990 ettnollett #14 firas med liten fest. De första 200 exemplaren av tidningen åtföljs av en 7″-singel med Sundsvallsbandet The Shades Of Orange. I tidningen kan man läsa om ovannämda band plus en drös nya svenska grupper som The Cashflaggs (fd. The Undertakers), The Maryland Cookies, Fertilizers m.fl. Dessutom brittiska The Nivens, australiska September Gurls och Fugazi från USA.
Mer läsnyttigt; Down Under Australia, Vinylgodis från 60-talet, Värstpop (Slowdive, The Charlottes, The Pastels, Pale Saints o.s.v.). Och nya skivor i drivor med Another Sunny Day, Mary-Go-Round, The Prayers, The Fury Things, Goo Goo Dolls, Ed Kuepper, The Beasts Of Bourbon och exempelvis Happydeadmen.
I januari 1991 startar Nicke Boström tillsammans med ett gäng kompisar en klubb i Stockholm som under de närmaste två åren baserar sig på ny alternativ pop/rock och techno. Klubbarna går under en mängd olika namn som Rephlex, Gyro, Bleep, Blissed Out, Brain, Disco Banylon, Wembley och Plop — ett par/tre liveband uppträder. Bland livebanden återfinns Submarine Prophets, The Performers (medlemmar från Wylde Mammoths) och Lunchroom Manners.
Ett evenemang uppförs även i Luleå (förutom i Stockholm) med Bear Quartet och det unga skatepunkbandet Skümback som förband (numera kända som Fireside).
Året inleds förövrigt med en antal starka livekonserter med Robyn Hitchcock, Ride och The Replacements.
Roskildefestivalen har premiär för sitt ”nya” dansmusiktält under namnet Deeday och vi får stifta bekantskap med band som Orbital, 808 State, The Charlatans, Lush, Wedding Present och finnarna i Poverty Stinks. Ett herrans regnoväder förvandlar Roskilde-festivalen till en gigantisk lerpöl.
I Hultsfred kan man bl.a. njuta av brittiska Pale Saints och amerikanska Lemonheads.
Om ettnollett 414 var lyxigt med sin sjutumssingel, så var nog nummer 15 ovanligt lyxigt med två sjutumssinglar (Honeymoons och Thee Expression)!
6/8 1991 — ettnollettfest i samband med #15. Tidningen andas psykedelia och pop med skvättar av distad rock. Vi möts av artister som Submarine Prophets, Honeymoons, Revolver Bop Agents, Thee Expression och brittiska Blow-Up och Milk. Dessutom; Värstpop (Loop, Bleach, Five Thirty, Chapterhouse, Codeine m.fl.), och vi skriver om debutskivor med Smashing Pumpkins, The Candy Skins, Darkside och Heavenly.
I det 40-sidiga numret finner man även en intressant spotlight på det skotska skivbolaget Egg records (Bachelor Pad, The Prayers, Change Of Seasons och Church Grims m.fl.)
1991 års slut bjuder på flera intressanta konserter med bland andra Jonathan Richman och Popsicle på tapeten.
Och 1992 års början inleds starkt med gästande namn som Slowdive, The Jesus & Mary Chain, Mudhoney och exempelvis Boo Radleys.
30/4 1992 ettnollettfest igen i samband med nummer 16. Ett stöddigt nummer med The Orb, Nirvana och The Residents på konvolutet som speciella dragplåster.
Övrigt innehåll i det skrytiga nummer 16 är brittiska Darkside (med folk från Spacemen 3), Thee Hypnotics och svenska The Bear Quartet, Popsicle, Blithe, Suredo m.fl.
Vid det här skedet öppnas intresset för techno och modernare dansmusik i artiklar som Newest Latest (Nightmares On Wax, LFO…) och Ambient House (The Orb, KLF…).
Vi skriver också om nya sjyssta plattor med Codeine, Swervedriver, Teenage Fanclub, Lush, Gumball, Chevelles och Dinosaur Jr.
13/6 1992 Här har den lilla och gemytliga Emmabodafestivalen premiär! Festivalen åtföljs av veteranen Roskilde och den fortfarande relativt unga Hultsfredsfestivalen.
Stockholmshösten 1992 inleds med ett par feta konserter delvis tillsammans med australiska The Church’s Steve Kilbey och Marty Wilson-Piper på Electric Garden (Melody) och Pavement + Sonic Youth på Fryshuset. Fryshuset har aldrig funkat bra som konsertlokal, men både Pavement och Sonic Youth överraskar trots den deprimerande sporthallsmiljön.
1993 laddas upp med finbesök från brittiska The Sundays, Momus och Suede.
13/5 1993 Ett nummer som alltmer präglar ettnollett’s ”poppigare” inriktning. Nu skriver vi om, och rekommenderar, mer än gärna ”nya” popband som Pulp, Boo Radleys, Ride, The Sundays, Sebadoh och Mercury Rev osv. ettnollett visar också upp ett nytt ansikte, ett ansikte som visar sig bli det fortsatta.
Trivsam läsning och exklusiv intervju med Andy Bell från brittiska Ride (med Andy och hans nya fru Idha från Stockholm), Londonbaserade flumpopbandet Sun Dial, Boo Radleys, Hair & Skin Trading Company (fd. medlemmar från avsomnade Loop), skotska The Clouds och svenska Whipped Cream, The Wannadies, Souls, Flowerhappy, White Stains, Gone, Godspeed m.fl.
De numera fasta avdelningarna Down Under Australia, Svensk Pop, Club Teen, Newest Latest, Demo, Contemporary Youth Report (minimalistisk techno), Värstpop, Intro och Intro-spot återkommer och kryddas på extra av en Sub Pop-special om Codeine, Rein Sanction, Come och bl.a. Love Battery.
Vi bekantar oss också med nya skivor av Golden (Saint Etienne), Sneetches, Drop Nineteens, Polvo, Fat Tulips, Moose, Sheer, Spectrum, Bear Quartet, Ocean Colour Scene, Belltower och Nightblooms.
På dansmusikfronten kan du läsa om Mark NRG, Baby Ford, Hypnotist, Future Sound Of London, Orbital, Derrick May, Irresistible Force, Kevin Saunderson m. fl.
Januari 1994 — ettnollett 10 år!
I februari besöks Stockholm bl.a. av The Charlatans och skottarna från Nectarine No.9 på den lilla krogen Tre Backar. Nu har också en ny klubb vaknat till liv via skivbutiken Pet Sounds ägare, kort och koncist kallad för Pet Sounds Bar.
I mars kunde man beskåda de — för den tiden — nya lovande popbanden Eggstone och bob hund.
5/4 1994 ettnollett #18 släpps. Den alternativa popscenen väser sig allt starkare och ettnollett vill vara med. Nummer 18 bjussar på artiklar med Spiritualized, Pulp, Belltower, Edsel Auctioneer och svenska Bubblegum Ride, Cloudberry Jam, Singer, Puffin och bl.a. Jenkins Ear. Premiär också för en filmartikel om gangsterfilmer under rubriken: Heroic Blodshed — Gangsterfilmer från Hong Kong.
Annat matnyttigt: hiphop-artikeln Gnettorap, Voyages of the Enterprise (koll på Leonard Nimoys och William Shatners coola nyutgivna cd-album), Fanzinekrönika (skriven av den numera omtvistade Flashback-redaktören Jan Axelsson), debattartikeln Montezumas Hämnd (av Lars-Erik Holmqvist från popbandet Lunchroom Manners), Sub Pop-special (Sprinkler, TAD…), Contemporary Youth Report (om technolabeln Overdrive) och Intro-spot (om Red House Painters, TV Personalities, Syd Barret m.m.)
Vi frossar i nya pop/rockplattor med Saint Etienne, Velocity Girl, Bear Quartet, Main, Edsel Auctioneer, Paul Roland, Måns P Månsson, Toiling Midgets, Red House Painters m.fl.
Vi recenserar techno/dansplattor med Irresistible Force, CJ Bolland, Aphex Twin/Polygon Window, Black Dog, C-Tank, B 12, Genetic Error, Das EFX osv.
Under maj och juni händer intressanta saker i Stockholm. Vi besöks av utsökta popband som Saint Etienne, Pulp och The Cardigans och på Hultsfredsfestivalen träffar vi på Oasis och tar exklusiva foton. Detsamma gäller vid mötet av Pulp där redaktör Boström tar sig en rejäl krogrunda solo tillsammans med Jarvis Cocker i Pulp.
Sensommaren och hösten 1994 är händelserik och ingen musikintresserad människa kan känna sig sysslolös i det musikklimat som råder för tillfället.
21/8 1994 — ett färgstarkt nummer 19 i smöret Bregotts färger i gult, grönt och vitt kommer till världen. Ett utpräglat USA-nummer visar det sig bli. En exklusiv intervju med idolen Kurt Raiske och Uttra Vivid Scene publiceras, och artiklar om och med The Posies, Springhouse, Mercury Rev och Idaho.
Övrigt innehåll i ettnollett #19 är: Main, A West Side Fabrication (skivbolag) och ny svensk pop som Green, Poodle, Crescent Venus, Sunshine och The Varlets. En liten spotlight på Stereolab, Seated! och 18 Wheeler plus småartiklar som And God Created Pop (ny finsk pop), Pop Think-In (debatt om cd-skivans intrång), Contemporary Youth Report #4 (bl.a. om techno från Chicago, New York och Berlin som Jamie Hodge, Scan X och Sad World), Wooow Jazz (jazzartikel författad av Lars Ohlson, känd som ”technofarfar” i Stockholm) och Newest Latest (som berör ämnena breakbeat, house och hardcoretechno).
I samband med ettnollett #20 firas också 10-årsjubileet av ettnollett och en nedläggning av tidningen planeras!
5/12 1994 — ettnollett #20 släpps — 10 år som fanzine! Dominerande i det tjocka ”avskedsnumret” är artiklarna om Beastie Boys, Stereolab, 18 Wheeler, Codeine och den exklusiva intervjun med Peter Wahlbeck.
Fler intervjuer är bl.a. med Prolapse, Rose Chronicles, Codeine och ett antal svenska gäng som Fireside, Refused och Starmarket.
Det bjuds också på flera specialartiklar i nummer 20; Drags! (om fräcka dragsterskivor från 60-talet), …åååååh tjejer! (om tjejer på vinyl på 60/70-talet), Londonpop (om scenen i London och klubben/skivbolaget PIAO!), Spock vs Kirk (Star Trek) och bl.a. Bird & hane (av jazzkrönikören Lars Ohlson alias ”technofarfar”).
Saker och ting händer i Nicke Boströms liv och under våren 1995 tänds nya krafter — ettnollett fortlever! Anledningen till detta är delvis en händelserik vår med mängder av live-artister på besök som Velvet Crush, Teenage Fanclub, Gene, Boo Radleys.
20/4 1995 ettnollett #21 ges ut under helt ny skepnad — ny layout, ny logotyp, grovrastrerat bildomslag och ett annorlunda innehåll jämfört med tidigare. Första numret släpps som nummer 20+1 och presenterade inhemska gäng som Bear Quartet, This Perfect Day, Red Sleeping Beauty och Millencolin m.fl.
I tidningen medföljer dessutom en postorderkatalog med ettnollett’s skivbolag Delicious Goldfish Records. Annat trivsamt innehåll är en exklusiv artikel om och med bröderna Karminsky — The Karminsky Brothers — i London som gett ut ett antal intressanta cd-skivor + att de är väl anlitade easy-listening-dj’s, Londonpop (PIAO!, Emperor Julian, Lung-Legs, Quickspace Supersport), Newest Latest (om LTJ Bukem, Armand Van Heiden, Ol’ Dirty Bastard m.fl.).
Under sommaren njuter vi av både Roskilde, Hultsfreds och Emmabodafestivalen.
Flera intressanta artister besöker också huvudstaden. Teenage Fanclub, Stereolab, Buffalo Tom, Saint Etienne, Etienne Daho, Cast och bl.a. Lloyd Cole.
Mitt i all sommarsmet färdigställs det kommande numret av ettnollett.
10/9 1995 kan man införskaffa det nya numret av ettnollett — #22. Nick Drake pryder förstasidan och en kortfattad artikel kan avnjutas i tidningen. Dessutom mycket svenskt — och skånskt — som Cinnamon, Leslies, Semester, Club 8, Alexis och t.ex. Able. En fin introduktion till skivbolag inleds som ny artikelserie kallad Skivbolagsspaningen. Denna gång kan man stifta närmare bekantskap med det smått legendariska skivbolaget Vinyl Japan.
Annat att frossa i: brittiska Thurman, Nostalgisidan med Telly Savalas (”deckarmusik”) och Newest Latest (Wu-Tang Clan, Prodigy, Raekwon m.fl.) och Emmabodafestivalen 1995.
Vi rotar i skivpaketen och recenserar bland många skivor Black Grape, Earthling, Garbage, Morrissey, The High Llamas, Cast och New Order.
Det är inte bara konsertdårar som vi på ettnollett som njuter av alla finbesök på konsertfronten. Nu börjar också klubbscenen i Stockholm att vakna till liv och delar av ettnollett-redaktionen är flitiga discjockeys. Flera utländska DJ’s besöker Stockholm och bland dessa återfinns Chemical Brothers — mer kända som The Dust Brothers vid den här tidsperioden.
Sensommaren och hösten går mot sin ända och redan i januari 1996 är ettnollett #23 klar för tryckplåtarna. Samtidigt spelar bl.a. Tindersticks, Cornershop, Chemical Brothers och Stereolab i Stockholm.
11/2 1996 ettnollett #23 är släpps till musiklansen ute i landet i skinande blå kulör. Och vad passar bäst om inte ett brittiskt popband med blått på repertoaren — The Bluetones.
Mer exklusivt är artiklarna om och med amerikanska skridskoåkande isprinsessan April March, japanska lolitan Jenka och inslaget om Space Age Bachelor Pad Music med den smått underfundiga rubriken Hi-fi Halleluja! undertecknat Marcus Törncrantz. Det bjuds dessutom på en skivbolagsspaning från självaste Madrid — Siesta Records. Annat matnyttigt är kortartiklar om finska popbandet Supperheads, australiska The Dirty Three och skånska Doolittle, Acid House Kings och Still. Newest Latest behandlar KRS One, Cypress Hill, Group Home, Tha Dogg Pound m.fl.
På skivfronten syns karameller med Saint Etienne, Palace Music, Stereolab, Dubstar, Pizzicato Five, Komeda, Ballistic Brothers, The Auteurs, Popsicle, Sonic Youth, Babybird, Spain och Vanessa Daou.
Våren och försommaren 1996 visar upp en finfin konsertscen i Stockholm. Detta mycket tack vare den eminenta rockklubben Studion och Gino som plockar hit band efter band från USA och England. The Posies och High Llamas är två av besökarna.
Man börjar ju att undra, men nu har ettnollett existerat i närmare tretton år och alla är förvånade — främst Nicke Boström som bara inte kan hajja hur fort tiden går…
Tros huvudbryn fortsätter ettnollett sin mission att skriva om muuuusiiik…
Roskildefestivalen besöks av Nicke Boström för tionde året (fotograf Roger Eriksson är värre med sina sammanlagda tolv år).
Nu är det också premiär för en efterlängtad festival utanför Stockholm, mer känd som Lollipop.
I samma andetag som Lollipop-festivalen pågår är ettnollett #24 precis färdigt.
25/7 1996 — ettnollett #24 kommer nybakat från tryckeriet i Solna. Nu kan vi också stolt presentera ett par gedigna intervjuer signerade bob hund-fanatikern Gustav Gelin.
Brittiska Stereolab lyser i orange kulör på konvolutet och bob hund lyser klart som nosen på en vovve. Övrigt innehåll är de amerikanska easy-listening-konnässörerna Combustible Edison, Fint Tillsammans, The Immediates, en kort Roskildesammanfattning, Skivbolags-spaningen (Ché Trading Ltd), Ooh la la (fransk gitarrpop) och premiär för DJ-artikeln Sidan 12 (som enbart riktar in sig på vinyltolvor). Premiär är det även för den nya hårda avdelningen i tidningen för hård musik, kort och gott kallad för Heavy Shit.
Newest Latest övergår alltmer till renodlad hip hop i sina inslag (Total, Hettah Skeltah, Geto Boyz, Brotherhood osv.). Vi andra poppiga frossar i nya plattor med Nearly God, Club 8, Ride, Mark Eitzel, Cocteau Twins, Kent, Beloved, Francoise Hardy, Ash och t. ex. They Go Boom!!
Förberedelserna inför ettnollett #25 är redan igång och det ska visa sig att ett av de bästa numren av tidningen kommer ut vid årsskiftet 1996/1997. Detta nummer blir också det bäst säljande numret någonsin.
Under sommaren, hösten och vintern jobbas det för fullt och flera intressanta händelser äger rum i ettnollett’s värld. Trevliga möten med artister som Mazzy Star, Wedding Present, Jack, The Cardigans, bob hund, Sebadoh och The High Llamas sker.
6/12 1996 ser ett nytt nummer av ettnollett dagens ljus — nummer 25. The Cardigans, Babybird, Kirk Lake och de mindre svenska grupperna Blissful, Mismates, Riviera, Speaker och The Tambureens exponeras.
Fortsatta fasta artiklar som Skivbolagsspaningen (Marsh-Marigold), Heavy Shit, och den nya bekantskapen Easy om easy-listening plus en gästkrönika om Dj:en Bruce Leenus och lite till. Vi exponerar nya skivor med Saint Etienne, Lamb, Red House Painters, Omni Trio, Doris Days, Lilys, Fatboy Slim och t. ex. bob hund.
Nu stundar en intensiv period av konsertbesök och intervjuer. Bland dessa återfinns brittiska Lamb, Babybird, Eggstone, Ocean Colour Scene, Trans-Am, Supergrass, Beth Orton och The Chemical Brothers. Den sistnämnda dj-duon medverkar också i en stor intervju i det kommande numret av ettnollett, som fått nytillskott i form av skribenten Johanna Olofsson (numera Dagens Nyheter/City).
Införskaffar mängder av nya skivor med bl.a. Jimi Tenor, Gentle People, Sarah Cracknell, Dinosaur Jr, Depeche Mode, Prefab Sprout, Trans-Am, Louis Philippe, Roni Size, My Life Story, Pavement osv
Det visar sig att det kommande numret blir ett starkt nummer.
22/5 1997 ettnollett #26 släpps och vi arrangerar fest på haket Tuben i Stockholm med uppträdande av Ipswich vs Tottenham, numera känd som Rasmus.
Matnyttig läsning om The Chemical Brothers, Lamb, Weeping Willows och mindre kända Celeste, Him Kerosene, Planet Of The Poodles och ovannämnda Ipswich vs Tottenham. Dessutom en udda specialare med metalbandet Paradise Lost — inte alls i ettnollett’s stil, men… Heavy Shit!
Traditionsenliga besök utförs under sommaren på de flesta större festivalerna. Under hösten beskådas namn som They Go Boom!!, Tindersticks och i december ser alla fram emot besöket av popkungen Morrissey.
1/9 1997 Partaj igen på Tuben. Denna gång med livebandet Happydeadmen.
Det Vicksblåa numret av ettnollett #27 går i de franska färgerna med frontnamnen Alex Gopher och Etienne de Crezy i Motorbass, Dimitri From Paris och popnördarna i They Go Boom!! Förutom dessa franska kopplingar innehöll tidningen artiklar om brittiska skivkollektivet Skint, Walesiska Stereophonics och våra egna Happydeadmen, Eggstone, Björn Olsson — som premierar nya artikelserien Personporträttet — och bl.a. Honeysuckle. Mer gottigottgott i form av de nya avdelningarna; Påväg (nya svenska artister), I bokhyllan (bokrecensioner) och de fasta Sidan 12, Easy, Newest Latest, Demo, Heavy Shit, Visste du att… m.m. Vi exponerar dessutom sommarens festivaler i artikeln Festivalsommar.
Nu förbereder vi det tjockaste numret i ettnolletts snart 15-åriga historia. Vi möts av en äldre, rundare och tröttare Morrissey i Solnahallen utanför Stockholm i december.
1998 börjar med att vi går på filmpremiär och festar tillsammans med brittiska The Supernaturals, halvsover tillsammans med The High Llamas, träffar Saint Etienne som vi ser akustiskt utan Bob och Pete, men som dock kan avnjutas med en glittrande Sarah Cracknell. Vi har ett par fester igen på Tuben innan klubben läggs ner och vi får för första gången se det skotska, kritikerrosade bandet Mogwai — som mestadels påminner oss om en korsning mellan Codeine och My Bloody Valentine — gamla trotjänare!
8/5 1998 ettnollett #28 ges ut. I samband med detta har vi fest på Tantogården (på Söder i Stockholm) med livebanden Shermans och Endive.
Innehållet domineras av en exklusiv intervju med drum’n’bass-kungen Goldie.
Artikeln med Goldie utjämnas med de poppiga banden Blueboy, Trembling Blue Stars, Arabesque och musikgourmen Louis Philippe och japanska Jenka. Mindre känt, som sig bör i ettnollett, är Monostar, Cessna, Sideshow Bob, A Shrine, Reminder, Cloudberry Jam och t.ex. Granada.
Vi presenterar dessutom en skivbolagsspaning på föregångaren till smått legendariska Sarah records — Shinkansen Recordings.
Nya bekantingar i detta tjocka nummer är också Fanzineguiden (tips om diverse små tidningar), ettnollett’s musikhistoria, David St. Hubbins berättar (fräcka rockanekdoter) och den oberoende guiden till televisionen; Fönster mot TV-världen.
Under årets Hultsfredsfestival erbjuder ettnollett en trevlig tillställning i en trädgård med gratis öl, korv, dj:s och livsmusik. Artisterna Revolvo och Fint Tillsammans gav oss något riktigt fint under körsbärsträdet och visst hade vi det riktigt fint tillsammans alla vi som var med i solskenet… En tradition som vi ska leva upp till.
Detta gör vi å andra sidan redan i augusti på Emmabodafestivalen när vi serverar nybakta bullar, frallor och kaffe vid lunchtid på lördagen. Akustiskt tillsammans med bullen och kaffet kan man avnjuta bandet Hell On Wheels vid lunchtid precis innan regnet börjar att falla över Smålandsslätten. I samband med detta släpper vi också ettnollett #29.
8/8 1998 Litet gemytligt release-kalas med nybakta bullar och kaffe med pop. ettnollett #29 är ett snabbare och något tunnare nummer producerat under sommaren. Vi kan dock avnjuta en hel del trots allt, och skillnaden från ett vanligt nummer är egentligen hårfin.
Planerande inför det trettionde numret av ettnollett förbereds genast efter utgivningen av #29.
Nu är avståndet inte långt till 15-årsjubileet och ettnollett #30.
Konsertåret 1998 visar sig bli ett av de bättre. ettnollett skakar hand och samtalar med J Mascis, festar med Alex Paterson i The Orb, skålar och skämtar om skidåkning med den enligt ryktena ”sterila” Neil Hannon, mer känd som Divine Comedy och skotska Belle& Sebastian trollbinder hela pop-Stockholm under en kväll.
I Roskilde blir det eftertest med delar av The Jesus & Mary Chain och Bobby Gillespie, OCH ingen glömmer givetvis den fantastiska återföreningen med KRAFTWERK!
Jo, sen var det ju det här med framtiden. Vi ska ju ha kul tillsammans med Mercury Rev, Lamb, Mogwai och alla de andra när de kommer hit!
Lämna ett svar