Dolkows från Malmö

Dolkows från Malmö skördar framgångar med sina två plattor, singeln ”Silent woods” (Jan ’88) och mini-LP’n ”The story of Robin & the Nudes” som släpptes kort efter singeln.
Kritiken har varit förvånansvärt bra och Dolkows klingar numera i de flesta rockkritikers öron. I Expressen kunde man läsa: ”Först kom en fräck singel, nu kommer en debut-LP med hutlöst stöddig rock’n’roll”, i Aftonbladet stod det om singeln ”Silent woods” baksida ”Old Mr. Cutter”: ”Starkt besjälad pop i varmt halvtempo med fin sång, vassa gitarrer och kraftig melodi”. Rocktidningen Slitz skrev: ”Dolkows gör tung gitarrstrypande rock i Iggy-land som räcker långt…” och flera sydsvenska dagstidningar har visat sitt intresse för bandet.
Dolkows har med andra ord intresserat många rockskribenter.
Dolkows bildades i början av 1986 och har sen dess spelat ute flitigt i södra Sverige med ett 80-tal spolningar i bagaget, inklusive ett par mindre turnéer i Finland bl.a. som förband till Lädernunnan. Det visade sig senare att i Finland blev intresset stort för deras rock, det resulterade att deras plattor släpptes på Finska skivbolaget Gaga Goodies, som förövrigt drivs av Miettinen, stor rockentusiast som även gör rocktidningen Ratbeat i Helsingfors.
Många har reagerat på att Dolkows släppt sina plattor just på Gaga Goodies. Peter Andersson basist i bandet säger att det bara blev så och att de större skivbolagen i Sverige är på tok för sega, Amalthea i Malmö hade Dolkows på gång men Miettinen hann före. Det bekymrar sig inte Dolkows över med tanke på vad som släpps på Amalthea i dagsläget.
Det snackas mycket om Hoodoo Gurus i samband med Dolkows och de erkänner att relationerna till Hoodoo Gurus och Australisk rockmusik är starka. Men jag måste säga att Dolkows har en egen profil som är klart intressant. Efter ett ivrigt diggande av deras plattor och en radio-lyssning tyckte jag att det passade med ett par ord med Peter Andersson… here we go…

Hur känns det att vara ett rockband i Malmö?
— Bra tycker jag även om det inte finns så många grupper och rockställen här är det ändå rätt bra. Vi är goda vänner med många av banden i stan bl.a. Hidden Charms, Wilmer X, Babylon Blues, Karl Kanga m.fl. Det är ju inte så konstigt att relationerna oss emellan är bra eftersom Malmö är en rätt så liten stad.

Jag har hört goda rykten om Kulturbolaget (rockställe i Malmö)?
— KB är ett bra ställe och säsongen hittills har varit lysande med massor av bra rockmusik. Utan tvekan är KB Sveriges bästa och mesta rockklubb.

Vad tycker du är det bästa med Malmö och Skåne?
— Nära till Köpenhamn och Danmark och ett bra utbud av utländska grupper som besöker Malmö-Lund-Köpenhamnsområdet. Att det bor gott om folk i Skåne och snygga flickor är det gott om… Vintern är inte så outhärdlig som uppe hos er.

Hur vill ni beskriva er själva och er musik?
— Kort och gott popmusik med en jävla gitarrvägg…

Det pratas ju mest om Hoodoo Gurus i samband med er men var hittar man era starkaste influenser förutom det?
— Velvet Underground, Hüsker Dü, Flesh For Lulu det är en massa annat också men det är alltid en svår fråga för alla har vi en ganska personlig smak förutom allt som redan har nämnts om oss.

Ni har blivit jämförda med grupper som Nomads och Pushtwangers stör det er?
— Nej

Vad tycker du om Pushtwangers ”äventyr” förra året som begav sig till Australien och lirade?
— Det var fräckt… jävligt fräckt…

Skulle ni göra likadant om det blev på tal?
— Ja, vi har diskuterat det och att försöka genomföra det nån gång.

Hur tror du Australier ser på Sverige och vi Svenskar?
— Dom tycker säkert att vi är lika exotiska som vi tycker att dom är…

Ni undviker att spela covers, varför det?
— Vi håller oss till eget material och vi har aldrig spelat någon coverlåt.

Hur ser du på grupper som i stort sett livnär sig på covers, jag syftar på bl.a. Nomads?
— Nomads är ju pionjärer på det området och plockar bra obskyra låtar från skivsamlingarna ”Nuggets” och ”Pebbles” och till och med ännu äldre låtar, jag tycker det är klart bra. Det trista är ju hela 60-tals ”revival-grejen” med band som ser ut och låter som grupperna gjorde för över tjugo år sen, då är det trist.

Vad tror du gjort Australienrock så populärt de senaste åren?
— Folk upptäckte väl att det inte bara är i USA och England som det görs bra rockmusik.

Vad är det mest utmärkande med 80-talsrocken?
— Den är för intellektuell och ”businessminded”…

Men en sån tillställning som Roskildefestivalen och svenska varianten Hultsfred är väl något som är positivt och ganska utmärkande för 80-talet?
— Just Roskilde och Hultsfreds-festivalerna är ju lysande exempel på bra festivaler och Roskilde förra året var ju minst sagt en höjdare.

Hur ser du då på svenska rocken av idag?
— Tyvärr så råder det stagnation och stiltje bland svenska rockband idag. Det finns väl ett par undantag som Lädernunnan, Nomads och Sator för att dom är så skoningslösa… och Union Carbide Productions är klart skoningslösa men det blir lite för mycket Stooges-nostalgi…

Varför tror du att Lädernunnan och exempelvis Pushtwangers går hem bättre utomlands?
— Just därför att dom är så osvenska… jag menar titta på Imperiet och Lolita Pop… jag tror inte att de kommer att ha en chans utanför Sverige. Eller om man tar typiska svenska företeelser som Lundell, Orup och Wilmer X så tror jag att ingen av dom kommer att lyckas utomlands.

Många av dom ”inhemska” grupperna leker oftast popstjärnor redan efter en medverkan i exempelvis Slitz, vad tror du gör svenska grupper så ”stroppiga” och svenskarna så idolfixerade?
— Jag håller inte riktigt med dig i ditt påstående. Jag tycker nog att det är mycket värre i exempelvis England men visst förekommer det även här hemma. Karl Kanga är ju ett lysande exempel på idolfixering och en artist formad av rockmedia. Orup likaså men däremot tycker jag att Di Leva sköter sig bättre, han är en ”king”.

Hur tror du att rock-klimatet ser ut i Sverige om tio år?
— Jag tror inte att det finns något rockliv i Sverige om tio år. Rocken kommer att vara vad jazzen är idag. En musiktradition som hålls rullande med hjälp av statliga bidrag, tyvärr…

Vad tror du att ni själva gör om tio år?
— Det är då inget i rock’n’roll cirkusen i alla fall…

Eftersom ni är på ett Finskt skivbolag, vad anser du om finsk rock?
— Den är råare och bättre än den svenska, men genomgående sämre sångare. Några av favoriterna är bl.a. Nights Of Iguana, Melrose och L’amourder live. Det är jävligt roligt att grupper som dom säljer mycket skivor i Finland, vilket dom aldrig skulle göra här i Sverige. Svenska grupper som låter som dom har ju aldrig en chans att sälja särskilt mycket. Så rock-klimatet är betydligt bättre än i Sverige, det finns fler tidningar, mer radio och TV utrymme etc. etc. En bättre rocktradition helt enkelt.

Läser ni Ratbeat som Miettinen på Gaga Goodies gör?
— Ja

Vad tycker ni i övrigt om alternativ press?
— Det är en jävla tur att den finns annars hade utslätningen varit total. Tack för att ni finns!

Om du hade en jukebox vad skulle du fylla den med för plattor?
— Allt från Bananarama till Hüsker Dü, det blir högst personligt när det gäller plattor:
Slim Harpo — ”I’m a king-bee”,
Hoodoo Gurus — ”My girl” och ”Death ship”,
Waterboys — ”Whole of the moon”,
Leathernun — ”On the road”,
Prince — ”Starfish and coffee”, ”Paisley park”, ”Raspberry beret”,
Zodiac Mindwarp — ”Primemover”,
David Bowie — ”Life on Mars” och ”Starman”,
Dr Ross — ”Cat squirrel”,
Jesus & Mary Chain — ”Happy when it rains”,
Lou Reed — ”Perfect day”,
Rolling Stones — ”Exile” det mesta från den,
Doors — det mesta från Doors plattor…
det är vad jag kan komma på just nu.

Om vi tittar tillbaka på 60-talet vad har ni för kärlek till den tidens musik?
— Det fanns ju många bra grupper på 60-talet precis som det gjorde under 70-talet. Någon speciell kärlek till just 60-talsmusik har vi inte, varken mer eller mindre…

Skulle du kunna tänka dig att ni stod i kråsskjortor och rev av en bunt Kinks-låtar?
— Nej inte Kinks-låtar eftersom vi inte spelar covers men däremot kan jag tänka mig att vi kan stå i kråsskjortor. Peter och Uffe brukar turas om att spela i kråsskjortor ibland.

Du nämner 70-talet som ett bra årtionde?
— Dom var många, vad jag kommer ihåg just nu så gillar jag givetvis Bowie, Stooges, Lou Reed, Led Zeppelin, Mott the Hoople, Only Ones, Sex Pistols, Clash, Stones, Jam osv. osv.

När får man se er åka omkring i en turnébuss med bardisk och sexiga groupies?
— Så snart som möjligt…

Vad händer härnäst?
— Vi kommer att spela ute mycket, så mycket som möjligt och i höst kommer nästa singel…

Boka Dolkows:
Scandinavian Music Service
Tel: 036 — 16 66 66 eller 16 66 65