Hur hård får en samlingsplatta bli egentligen? Jag menar, att bara ha HYPOCRISY, ARCH ENEMY och MERCYFUL FATE på samma album borde vara tillräckligt. Men Close-Up och House Of Kicks bjussar även på storheter som TESTAMENT, METALIUM Och SIX FEET UNDER — tre grupper som ni även hittar ingående intervjuer med på sidorna som följer. Och utöver dessa finns det hela tio band till att lyssna på. Är vi bäst, eller?

EFTER EN MINDRE Sverige/Norge-turné med tyska EDGUY är det så dags för svenska STEEL ATTACK att inta världen med sin hårdslående speed/power metal.
Bandet bildades 1997 av Salas metalkrigare Steve Steel och Dennis Vestman, och i maj 1998 släpptes första demon, ”Mighty Sword Of Steel”. Tyska AFM var inte sena att signa combon, och varför kan ni höra på det här numrets gratis-CD, där de medverkar med ”Dragon’s Skull” från debuten ”Where Mankind Fails”. I sättningen finns även en gitarrist som studerat på det världsberömda GIT, Guitar Institute Of Technology, i Hollywood, så räkna med teknikaliteter.
Fröet till Dalarnas hårdaste, HYPOCRISY (intervjuade i Close-Up #5, #17 och #24), såddes redan 1984 när Peter Tägtgren och några polare startade CONQUEST. Ensemblen splittrades dock 1988 när Peter for till USA och Florida för att uppleva den amerikanska dödsmetalens stora genombrott. Tre år senare var han hemma igen, och spelade då ensam in en demo under namnet HYPOCRISY. En tape senare hörde Nuclear Blast av sig och snabbare än BRUTAL TRUTH hinner avverka ”Collateral Damage” hade Peter samlat en komplett sättning bestående av Jonas Österberg, Lars Szöke och Mikael Hedlund.
Gruppen blev snabbt en trio efter det att Jonas Österberg fick lämna plutonen, och idag har de fem fullängdare, två EP:s och ett livealbum på sitt samvete. Det sjätte, självbetitlade alstret, som självklart släpps på Nuclear Blast, inleds med ”Fractured Millennium”, samma spår som du kan njuta av just nu, om du är prenumerant vill säga.
ARCH ENEMYS (se #19) tredje album, efter kanonsläpp som ”Black Earth” och ”Stigmata”, har titulerats ”Burning Bridges” (Century Media). Förutom bröderna Amott, Mike och Chris, består konstellationen av Johan Liiva, Daniel Erlandsson och Sharlee D’Angelo (MERCYFUL FATE/WITCHERY). Och som vanligt är det bara att banga och vråla till dessa musikaliskt överlägsna mästare. ”The Immortal” rockar. Hårt.

HAR MASSACRE GJORT ETT FYND när de signat BRONX CASKET CO., som består av D.D. Venni och Tom Mallere från OVER KILL, Myke Hideous från MISFITS, Jack Frost från SEVEN WITCHES och Charlie Calv från SHOTGUN SYMPHONY? Låter de verkligen som en mystisk mixtur av TYPE O NEGATIVE, gamla BLACK SABBATH och SISTERS OF MERCY? Döm själv efter att ha lyssnat till ”No Miracles”, som vi har plockat från det självbetitlade förstlingsverket.
MERCYFUL FATE (se #7 och #28), som även snackar skivor på annan plats i detta nummer, har finurligt nog döpt sitt nionde album till ”9” (Metal Blade). Den otroligt inflytelserika orkestern, med den falsettsjungande dansken King Diamond som frontman, presenterade sig redan 1982 med en självbetitlad EP, som raskt följdes av ”Melissa” och ett av åttiotalets främsta metalalbum, ”Don’t Break The Oath”.
CRADLE OF FILTH, DIMMU BORGIR, MEGADETH, METALLICA. Alla har de influerats av MERCYFUL FATE. Nu är det din tur. ”Last Rites” är nummer sex på det här numrets gratis-CD. När du har hört den är det bara att inhandla ”9” som bland annat innehåller ”Buried Alive”, ”Burn In Hell”, ”Kiss The Demon”, ”Church Of St. Anne” och andra höjdarspår.

YTTERLIGARE ETT GÄNG som i det närmaste får betraktas som veteraner är NOMADS, som bildades i Solna redan 1981 (hur många av Close-Ups läsare lyssnade på hård musik då?). Nick Vahlberg och Hans Östlund diggade RAMONES, NEW YORK DOLLS, STOOGES och SONICS — amerikanska punksluskar som blev perfekta förebilder för ett garagepunkrockband som NOMADS. Inom några månader släppte de sin första sjua på Hans pappas eget bolag, året därpå kontrakterades de till Amigo och sedan har det rullat på med ytterligare en singel, två mini-LP:s, en samlingsplatta och fem fullängdsalbum. Killarna har avverkat bolag som Sonet och Lance Rock, men befinner sig nu passande nog på White Jazz. Nya plattan heter ”Big Sound 2000” och erbjuder garagerock packad med en aldrig sinande energi. Lyssna bara på ”The Fast Can’t Lose” och bli frälst du också!
”Colony” heter IN FLAMES (se #19 och #24) sjätte släpp efter ”Lunar Strain”, mini-CD:n ”Subterranean”, ”The Jester Race”, shapemini-CD:n ”Blask Ash Inheritance” och ”Whoracle”. Göteborgarna släppte sina två första verk på Skånes Wrong Again, men befinner sig sedan tre år tillbaka bland stjärnorna Nuclear Blasts vältrimmade stall.
Kvintetten bildades 1990, och siktet var redan då inställt på melodiös death metal. Sättningen har ändrats ett antal gånger genom åren, och det senaste tillskottet är skinnpiskande Daniel Svensson, tidigare i SACRILEGE.
På nya plattan finns spår som ”Pallar Anders Visa” och ”Ordinary Story”, men det är ”Scorn” du kommer att få avnjuta om du smackar in ”Independent Music For Independent People Vol 7” i CD-spelaren.
Power metal på No Fashion? Jo, det är dagens sanning. Järfällas INSANIA (STOCKHOLM) gör det möjligt. Den sex man starka orkestern har besökt Sunlight och Tomas Skogsberg för att sätta album nummer ett, ”World Of Ice”, på tape. På detta nummers House Of Kicks-producerade CD kan fans av kraftfull, melodiös hårdrock à la HELLOWEEN och BLIND GUARDIAN få sitt lystmäte i och med ”Carried By Wings”.

FJORTON ÅR EFTER SLÄPPET AV klassiska ”Speak English Or Die” har moshplutonen S.O.D. (STORMTROOPERS OF DEATH), som längre fram i tidningen granskas mer ingående under vinjetten I Närbild: Hultsfredsfestivalen, äntligen masat sig ner i studion för inspelning av ett andra album.
S.O.D. bildades 1985, då de båda ANTHRAX-medlemmarna Scott ”Not” Ian och Charlie Benante i samband med inspelningen av ”Spreading The Disease” upptäckte att det fanns några dagars ledig studiotid över. Snabbt kontaktades roddaren Billy Milano (på den tiden i PSYCHOS, senare i M.O.D.) och den före detta ANTHRAX-basisten Dan Lilker (därefter med i numera insomnade NUCLEAR ASSAULT och BRUTAL TRUTH, idag i black metal-manglande HEMLOCK).
Efter tuff budgivning blev det Nuclear Blast som fick äran att sätta sin logga på återföreningsopuset ”Bigger Than The Devil”, från vilken ”Shenanigans” hämtats till den ena av Close-Ups två gratis-CDs. Bara omslaget har gjort denna långa väntan värd, en otroligt fyndig drift med IRON MAIDENS ”Number Of The Beast”.
Sergeant D är tillbaka!
Vampyrer finns det gott om inom black metal-världen. I Sundsvall representeras de blodsugandes skara av ABYSSOS, som startade tidigt 1996. Läderlapparna har hunnit med en demo, ”Wherever The Witches Might Fly”, samt fullängdaren ”Together We Summon The Dark” (Cacophonous). Nu är de aktuella med ”Fhinsthanian Nightbreed”, ett symfoniskt verk inspelat i Academy Studios i England. ”Firebreathing Whore” är låt nummer elva, och den är alldeles gratis.
HELLACOPTERS (se #22 och #33), kommer som flera andra akter på den här gratisskivan från huvudstaden, men valde konstigt nog att spela in sitt tredje alster, ”Grande Rock” (White Jazz), i värmländska Silence i stället för sedvanliga Sunlight. Om detta är orsaken till HELLACOPTERS nya sound tvista de lärde.
Fullängdspremiären ”Supershitty To The Max!” kom 1996 och ledde bland annat till att HELLACOPTERS fick öppna för Kiss på deras Europa-turné året därpå. Uppföljaren, 1997 års ”Payin’ The Dues”, har sålt i oändliga massor, och nu är det dags för Nick Royale, Lill-Robban, Bobba Fett, Kenny och Robban Hellacopter att bevisa en gång för alla varför dieseldoftande rock’n’roll är tuffast. ”The Electric Index Eel” ger svar på tal.

ÄR PORNOGRAFI, DROGER OCH VÅLD din grej kanske SUNDOWNS mörka metal med inslag av elektronika är något som passar. Kvartetten debuterade 1997 med ”Design 19” på Century Media. Aktuella ”Glimmer”, varifrån ”Lifetime” hämtats, har satts på tape i vokalisten Mathias Lodenmalms studio, LabTech, och verket är producerat av Lodenmalm och batteristen Chris Silver.
Gruppen, som tidigare hade den gamle TIAMAT-basisten Johnny Hagel (nu fullt satsandes på soloprojektet CINNAMON SPIRAL) i sättningen, låter meddela att ”Glimmer” är mer ”in your face” än förstlingsverket.
Det finns en anledning till att ATARI TEENAGE RIOT (se #33) har placerats sist på den här kompilationen. Deras ”Atari Teenage Riot II” från nya albumet ”60 Second Wipe Out” (Digital Hardcore) är helt enkelt för hård för att inleda en metalplatta.
Tyskarna har sedan starten 1992 spritt sitt ultrapolitiska budskap med hjälp av kompromisslös, benknäckande mangelmusik som borde få vilket CANNIBAL CORPSE-freak som helst att skaka loss. Fullängdsdebuten, ”Delete Yourself”, kom 1994. ”The Future Of War” släpptes 1997. Men tro inte att kvartetten legat på latsidan däremellan. Hur många remixar de gjort till andra artister vet de nog inte själva. Hur som helst, ”Atari Teenage Riot II” är definitivt en värdig avslutning på en hård platta.
Och gratis är den också…