— Jag vet fan inte vilka som är med längre. Det är nog Blackmoon, All och jag. Vi repar aldrig, utan gör låtarna i studion. Nya skivan, ”We Are War”, spelades in för ett och ett halvt år sedan. Jag tror den kommer i början av sommaren.
David ”Impious” Larsson reder ut turerna kring hans andra konstellation, WAR. Men nu är det inte WAR vi ska prata om, utan IN AETERNUM, som är högaktuella med sin fullängdsdebut, ”Forever Blasphemy”, på amerikanska Necropolis. Ett verk som jag med gott samvete kan rekommendera folk som gillar välspelad och aggressiv death/black metal i stil med DISSECTION.
IN AETERNUM startade upp som duon BEHEMOTH i juni 1992 och släppte under den beteckningen två rehearsaltaper, ”Domini Inferi” och ”The Ancient Kingdom”. Två år senare sparkade David ”den där jävla sångaren” och blev därmed den ende kvarvarande medlemmen. I och med att polska BEHEMOTH började bli stora plus att det kom in nytt folk i bilden tyckte Sandviken-musikanterna att det var på sin plats med ett namnbyte — till IN AETERNUM. Första skivreleasen blev 1997 års mini-CD ”And Darkness Came” på Davids egna etikett From The Dark.
Sättningen utgörs i dag av David på sång och sexsträngad yxa, gitarristen Paul Johansson (före detta medlem i klassiska SORCERY), basisten Mats Eldblom och trummisen Joacim Olofsson.
Det har cirkulerat skitsnack kring Necropolis, men än så länge är kvartetten mer än nöjd med sitt stall.
— De pushar som fan för oss, vi har inget att klaga på. Vi är det första bandet de slängt ut på en riktig turné. I våras var vi ute på vägarna med IMMORTAL och vi ska spela på Wacken-festivalen i augusti.
— Necropolis ska även ge ut ”Forever Blasphemy” på gate fold-vinyl och det är ju skitcoolt. Inspelningen ska också pressas på kassett via något polskt bolag. Det kan inte bli bättre — att ha sin platta ute i tre olika format.
Killen har definitivt ”the good old metal spirit”. Enligt frontmannen låter det mesta som kommer i dag standard och intetsägande. Tycker IN AETERNUM att de själva är originella?
— Jag förstod att den frågan skulle komma, klämmer han ur sig med världens asgarv. Originella och originella… Finns det några originella akter egentligen? Norge hade många starka namn i början av nittiotalet. Titta på dem nu, det är bara en massa trallsyntar och folk som sjunger om skog och snö. Det är inte brutalt! Keyboards är förbjudet i IN AETERNUM. Det är likadant med spelningar nu för tiden. Alla står bara med armarna i kors och tävlar om vem som ser tuffast ut.
Är internet metal? IN AETERNUM har i alla fall en egen hemsida man kan besöka på http://www.apa.se/inaetemum. Där kan man bland annat ladda ner smakprov på olika låtar. En rolig sak som jag inte visste innan jag besökte siten var att CD-presseriet vägrat trycka iläggsbladet till albumet.
David skrattar i vanlig ordning och berättar:
— Skivan tillverkades i Österrike och de är väl katoliker och tål kanske inte hur mycket som helst. Bilden skulle alltså ligga bakom själva CD:n. WITCHERY har en brud som visar pattarna på sin nya mini, det var visst helt OK.
— Men vi fick inte ha med en bild på vår polare som visade röven. Det passade så bra — ett arsle och texten ”enjoy or fuck forever off”. Det klassades som stötande material.
Avslutningsvis, hur ser framtidsplanerna ut?
— Vi ska släppa en bildsingel på ett nystartat tyskt bolag, som nog kommer att kallas Metal Supremacy Records. Vi har lirat in en ny låt, vid namn ”Demon Possession”, och W.A.S.P.-covern ”Hellion”. Inspelningen skedde i Stockholms Necromorbus. Det blev riktigt bra faktiskt. Jag tror vi gör ett nytt studiobesök vid årets slut, för att spela in en ny fullängdare. Hälften av materialet är redan klart.
Snabba tag. Men det lär säkerligen dröja innan nästa utgåva ligger på diskarna. Tills dess, se till att kolla upp ”Forever Blasphemy”, den rockar hårt.
Enjoy or fuck forever off!