I striden om titeln ”gnällbältets skrikigaste” ligger Kumlatrion The Pricks tveklöst i tätstriden. Sedan starten för snart fem år sedan har bandet roffat åt sig en taktfast plats i den svenska punkfloran. Bandets grundare och enda kvarvarande originalmedlem Janne Elfsten, står även till svars för skivetiketten Hard-On Records. Ett bolag i sann ”Do it yourself”-anda där Pricks samtliga releaser går att hitta sida vid sida med band som HIVES, SAIBON och till hösten även racerpunksen i ZEKE.

Första gången jag kom i kontakt med The Pricks var våren ’97 då jag begav mig till bandets hemstad Kumla för att se det amerikanska punkbandet F.Y.P. då de gjorde ett nedslag där på sin europaturné. Innan F.Y.P. intog scenen spelade bla. TROUBLEMAKERS, PRIDEBOWL, en tidig upplaga av THE PEEPSHOWS samt The Pricks som då precis hade släppt sin första sjutummare Press Play on Tape.
Jag föll direkt för bandets med adrenalin fullproppade punk och när den dåvarande gitarristen Thomas gick runt och sålde singlar var ett inköp ofrånkomligt. Då jag redan vid denna tidpunkt hade planer på ett fanzine gjorde jag en intervju med bandet. Sedan dess har det hänt en hel del för bandet både beträffande medlemmar och skivsläpp. Jag ber därför Janne redogöra för händelseförloppet från det att Press Play on Tape kom ut till och med dagsläget.
— Efter Press Play on Tape släppte vi Shoot You in the Head 7″. Den blev folk intresserade av och den sålde slut ganska snabbt. Efter den kom splitten med Hives som också sålde slut ganska snabbt och vi började få mer och mer spelningar. Därefter kom singeln MMM! This is Good Stuff som enligt mig är den bästa. Sen kom vår fullängdare som jag inte är så jättenöjd med, men den har ett par bra låtar. Vi har även varit med på några samlingsplattor och en 4-bands split på KenRock.
När ni läser detta finns även en sjutummare med fem nya låtar ute och medverkan på en fyrbolags-split med bla. Hard-On Records och Italienska Proud to be Idiot Records, vilken är planerad till september/oktober, är klar. Singeln var enligt Janne först tänkt att släppas på CD vilket inte blev fallet helt enkelt för att det inte kändes rätt för bandet att släppa på CD. Faktum är att det enda som inte enbart finns på vinyl med bandet om man bortser från medverkan på samlingar är fullängdaren Destroy High Society. Förvisso en bra platta men som enligt mig inte på långa vägar kommer upp i samma klass som bandets sjutummare.
— Jag håller med dig helt och hållet, säger Janne, fullängdaren känns inte bra. Jag är mest nöjd med Shoot You in the Head och MMM! This is Good Stuff!. De är det riktigt ös i. Vår nya singel kommer i och för sig bli jävligt bra också men lite mer poppunk än tidigare.
När man spottar ur sig skivor i den takt som The Pricks gör undrar man givetvis hur det går med försäljningen och om killarna kammar hem någon deg på sina plattor.
— Man blir inte rik på tokpunk. Fast om alla pengar hade lagts i burk och inte använts till nya skivor hade det varit en del. Jag tycker att de flesta pengarna går åt till att köpa porto, posten borde fan sänka sina priser, det är så jävla dyrt.
Tell me about it! Posten borde jävlar i mig ha smisk på bara stjärten. Trots att de närapå har monopol kan de inte ens till priset av en förmögenhet lyckas få fram brev i tid.
Av Jannes svar kan man räkna ut att bandmedlemmarna försörjer sig på annat sätt än genom musiken. Så vad pysslar The Pricks med vid sidan om bandet?
— Jag jobbar som lagerarbetare åt ett uthyrnings- och rekryteringsföretag i Örebro. Basisten Andersson jobbar som städare på ett stort mobiltelefonföretag i Kumla och Carlos II jobbar som personlig assistent åt en kille i rullstol. Annars blir det väl mest titta på TV och video, supa och köpa skivor för min del. Vad de andra gör har jag ingen aning om.
Sedan en tid tillbaka har bandet till viss del lämnat hemstaden Kumla. Janne har flyttat till den större grannen Örebro och trummisen Carlos II bor i Åsbro några mil utanför Örebro. Den enda som bor kvar i Kumla är Andersson som stadgat sig med radhus och familj. Som tur är repar bandet fortfarande i hemstaden, så Kumla får en rekorderlig dos punk åtminstone ett par gånger i månaden.

GG Elfsten

Tidigt i karriären blev The Pricks uppmärksammade i medier av såväl underjordisk modell som av grövre kaliber. Efter ett gig i Stockholm sålde Janne en singel till P3’s Håkan Persson ovetande om att det var han vilket sedermera mynnade ut i en radiointervju och duktigt med speltid i P3. Fanzines som No Rule och Vit Slavhandel har intervjuat bandet och när den amerikanska punkblaskan Maximum Rock’n’roll hörde av sig för en intervju var The Pricks med på noterna. Grabbarna körde det gamla TURBONEGRO-knepet och intervjuade sig själva och skickade över Atlanten. En genialisk idé som även kan ses i No Rule #9. Lagom till utgivningen av Destroy High Society tog även Close-Up notis om bandet och gjorde en intervju och nyligen listade Close-Up’s skribent Christoffer Johnsson The Pricks som Sveriges svar på tungviktarna POISON IDEA, ett band som Janne inte har någon större koll på.
— Personligen vet jag inte så mycket om Poison Idea. Har aldrig gillat deras musik. Men jag vet ju att de har ett högt inflytande på många band, så det är väl bara att tacka och ta emot. Man kanske ska smeka upp plånboken och gå och köpa nya Close-Up.
Nej, någon större likhet med just Poison Idea har även jag svår att hitta, det band som mest lyser igenom i Pricks musik är tidigare nämnda F.Y.P.
Janne är även ett stort fan av GG Allin och innan bandet tog namnet The Pricks hette de under en tid GG ELFSTEN AND THE MURDER PUNKIES och spelade låtar av GG Allin.
— Det var Sami, vår gamla trummis, och en kille som heter Drutten och jag som hade det bandet. GG betydde mycket för oss då. Nu lyssnar jag mest på hans tidiga skivor. Det finns faktiskt en riktigt tidig inspelning med Pricks när vi kör en GG-låt. Den spelades in efter att vi hade bytt namn till Pricks och börjat göra egna låtar. Det måste ha varit sommaren ’96 om jag inte minns fel Det är väl tänkt att Hard-On Records ska släppa en CD med alla singlar och en massa osläppt material någon gång om några år.
För att få en större koll på vad som influerar bandet frågar jag Janne som står bakom det mesta av materialet vad det är som snurrar mest på tallriken hemma i Örebro.
— Hemma hos mig rullar det mycket David Bowie, filmmusik från äldre filmer, Tom JONES, Zeke, F.Y.P., BEATLES, Paul McCartneys första LP är ett mästerverk. GG Allin, MOTORHEAD, DWARVES, SMALL FACES, ENTOMBED, THE WHO, SLAYER och massor med annat.
En ganska blandad kompott och kanske inte vad man hade väntat sig av en herre som gastar i ett skränigt punkband som enligt de själva mest attraherar en publik av risiga punkare som dricker sig fulla på mäsk och folköl.

Gör som The Pricks, gör det själv

Från och med i år ligger Pricks på det nystartade bokningsbolaget Generation Bookings som drivs av Kimmo och Hasse från det trevliga punkbandet VOICE OF A GENERATION och genom dem hoppas bandet få en hel del spelningar. Något som det varit ganska tunnsått med den senaste tiden. Sedan Sverigeturnén tillsammans med HENRY FIATS OPEN SORE under våren ’99 har det bara varit enstaka strögig. Utomlands har det inte varit något alls även om en spelning i Köpenhamn var planerad men fick ställas in pga diskoteksbranden i Göteborg.
Tycker då Janne att Sverige har ett bra musikklimat för ett band av Pricks kaliber?
— Nja… Det är väl inte sådär jättestor rush efter våra skivor och det blir inte så jättemånga spelningar. Nu ligger vi på Generation Bookings och de har fixat några spelningar och det fungerar jävligt bra.
Ni kanske har förstått att Pricks är ett band som gör det mesta själva eller med hjälp av nära vänner. Här läggs inget i händerna på skivbolagsfolk som inte vet vad punk handlar om. Hittills har alla Pricks skivor släppts av Janne själv på egna etiketten Hard-On Records. Är det ett medvetet val och har det funnits några andra intresserade?
— Vi har släppt alla plattorna själva eller rättare sagt jag har släppt dom. Det är nämligen jag som sköter Hard-On Records och jag som betalar allt. Vi har försökt att få andra bolag att släppa något men det är svårt om man inte spelar rock’n’roll eller något annat trendigt. Det enda som andra bolag har släppt med oss har varit samlingar. Namnet Hard-On Records får mig direkt att associera till punktrion HARD-ONS. Är namnet möjligtvis en hyllning till bandet?
— Oh nej. Jag hade aldrig hört talas om Hard-Ons när jag startade Hard-On Records. Jag såg dem på Hultsfred ’99 men det var fan inget att ha. Fast deras sångare och gitarrist var jävligt duktig.
Bland banden som omger Pricks på Hard-On börjar det bli ett tämligen celebert gäng. Hives som nu spelas på radion var och varannan dag splittade tidigare med Pricks och kommer till hösten med ännu en singel på Hard-On och även en singel med Zeke är att vänta.
— Jag vet inte riktigt när den kommer att släppas. Det hänger på dem och hur mycket pengar jag har i kassan just då. Jag kom i kontakt med Zeke när jag letade band till Trash ’em up Baby Vol 1. De tackade nej, men efter det har vi hållit kontakt. Sen bestämde vi oss för att göra en sjutummare istället.
En singel med Zeke kommer ju onekligen bli en storsäljare men vilken av plattorna på Hard-On har sålt bäst hittills?
— Jag har fan ingen aning vilken som har sålt bäst — säger Janne tankspritt innan han ändrar sig — Jo, det måste vara Hives/Pricks splitten, den har sålt 700 exemplar.
Till sist känner jag att jag måste avsluta med att fråga Janne en sak jag alltid undrat. Hur kommer det sig att The Pricks lirar sån utsökt, snabb och ösig punk?
— Ingen aning. Vi gör det vi känner för. Vi går inte efter trender som visst vartannat jävla band gör i Svergie. Vi skiter i allt helt enkelt. Annars så är vi bäst och snart kommer vi och mördar nån i din hemstad.
Väl valda ord från Janne Elfsten, main man i The Pricks, som får avsluta denna intervju.

DISKOGRAFI:

Press Play on Tape
7″ 1997 Egen Prod.
Shoot You In the Head E.P
7″ 1997 Hard-On
s/w The Hives
7″ 1998 Hard-On
MMM! This is Good Stuff
7″ 1998 Hard-On
Destroy High Society
CD/LP 1999 Hard-On
The Pricks
7″ 2000 Hard-On