I dyningarna efter den stora punkrock-vågen som drar genom landet med, ni vet vilka band som härförare, har flera nya försvarare av arvet från STOOGES och MC 5 dykt upp. Ett av de band som lyckats sticka ut i mängden är The Peepshows, hemmahörande i gnällbältets huvudstad Örebro. Förutom att de levererar punkrock av det kaxigare slaget har de en attityd som fullkomligt skriker sex, drugs och rock’n’roll. Det finns inte många band i Sverige som lever rockmyten fullt ut men The Peepshows är definitivt ett av dom.
Både jag och mitt intervjuoffer Lurgo, basist och senaste tillskottet i gänget, gillar KISS. Lurgo gör det så mycket att han har låtit tatuera in omslaget från 1976 års Rock and roll over på underarmen. Förövrigt gjord av Hunk Golden, enligt Lurgo världens bästa tatuerare, från UNION 69 och Living Art Tatoo. Det är dock inte Rock and roll over som hamnar överst när jag ber honom lista sina fem favoritplattor genom tiderna utan istället det självbetitlade debutalbumet Kiss från -74, vilket tätt följs av plattor med OZZY, AC/DC’s High Voltage, IRON MAIDEN’s tre första samt METALLICA’s Master of Puppets. Kanske inte vad man väntar sig höra från en kille som lirar bas i ett punkrockband, snarare en samling skivor som skulle passa hemma hos vilken hårdrockare som helst. Lägg till detta att det band Lurgo helst ser återförenat är en återuppstådd Elvis eller AC/DC med Bon Scott på sång, och ni förstår att det inte är något vanligt band vi har att göra med.
Förutom Lurgo Peepshow på bas består Peepshows av Johnny Go-Go – trummor, Addey’O – sång och gitarr samt Mange Heartbreaker – Gitarr. För att få veta mer om bandmedlemmarnas förflutna ber jag Lurgo dra det gamla vanliga om tidigare medlemmar och band etc.
— Några tidigare band som är värda att nämnas finns väl inte men vad fan, det är klart att vi har lirat i olika band förut. Efter som jag är sista medlemmen in i Peepshows så vet inte jag så mycket om de tidigare boysen men efter vad jag har hört så var det en hel del drugs inblandat, men efter att grabbarna plockade upp mig på den där strippklubben i Köpenhamn så bestämde vi oss att satsa på musiken i första hand och började tjäna en djävla massa deg.
Ja, innan Lurgo äntrade scenen så var Peepshows en fem man stark konstellation som om jag ska vara ärlig mest lät som ett urvattnat HELLACOPTERS. I fanzines runt om i världen så har det även klagats en hel del på att just influenserna från tidigare nämnda band skiner igenom allt för väl. Likaså när jag hade mitt första möte med grabbarna då de spelade i Kumla tillsammans med THE PRICKS, F.Y.P mfl. körde nästan alla i bandet med Nicke Andersson-uniformen, alltså risigt halvlångt hår och keps. Även om grabbarna på senare tid hittat sin egen stil så är det ganska uppenbart att Hellacopters varit en inspiration i början, något som Lurgo inte förnekar.
— Det vore ju att ljuga om vi sa att Hellacopters inte influerat oss i början, och dom är ju fortfarande ett av våra favoritband men dom kanske inte är en lika stor influens som på de två första singlarna.
Med de två första singlarna menar han den självbetitlade 7″ och splitten med PUFFBALL som släpptes av bolaget Speed Demon 1000 som jag tills Lurgo rättar mig trodde drevs av sångaren och gitarristen Mange.
— Speed demon 1000 är i grund och botten Grisens label men det är sant att Mange hade ett finger med i spelet på Puffball-splitten, om det hade med att göra att Grisens socialbidrag inte räckte eller att Mange var sugen på att börja släppa plattor vet jag inte. Jag tror inte att det kommer något mer med The Peepshows på Speed Demon 1000 men man ska aldrig säga aldrig Speed Demon är ju ett utav världens coolaste vinylbolag.
Ser man på där fick man alltså förklaringen till inristningen i vinylen på splitten med R’N’R TERRORISTS som lyder Grisen borde fan ta och städa sin lägenhet. Grisen är alltså mannen bakom Speed Demon 1000 som för övrigt haft en sjutummare med STROLLERS på gång jävligt länge nu.
REDLIGHT ADDICTION
Sidekick records, som likt The Peepshows är stationerade i Örebro, har från att varit ett renodlat hardcore/SKA-bolag börjat profilera sig på Oi/Street-punk med band som BOMBSHELL ROCKS, GUTTERSNIPE och VOICE OF A GENERATION i sitt stall. Sedan en tid tillbaka kan man även hitta Lurgo med kompani på Sidekicks något som till en början inte känns helt lätt att smälta. Hur känns det då att hamna som ensamt punkrockband bland en massa hardcore/ska/oi-band.
— Det känns guld, det är inga som helst problem snarare en fördel att vara ensamt punk/r’n’r-band. Vi känner ju att Jallo satsar lika hårt på oss som t.ex. Voice of a Generation eller Bombshell Rocks. Dessutom är vi polare med både dom som jobbar med bolaget och de andra banden så att signa med Sidekicks var lätt det bästa vi kunde gjort.
Då kan man ju undra om det kommer mera plattor på Sidekicks att se fram emot, jag hörde talas om en fullängdare till hösten kan det vara något?
— Japp, det kommer det att göra. Den 19 Oktober går vi in i Sound Lab igen och spelar in 15-16 nya låtar till vår första fullängdare. Vi kommer att fortsätta jobba med Matte Form (MILLENCOLIN) som någon sorts producent och Mjerre (NASUM) som tekniker. Vi ska jobba stenhårt på produktionen den här gången så bered er på något i hästväg. Arbetsnamnet på plattan är Redlight Addiction och beräknas släppas i Januari/Februari nästa år. Dessutom så kommer Radio Blast Records att släppa en 7″ på en av låtarna samt något osläppt material. Förmodligen kommer det fler singlar från plattan men inget mer som är klart just nu.
Som alla andra tuffa rockband har Peepshows släppt alla sina plattor, fyra 7″ och en 10″, på vinyl på diverse bolag runt om i världen. Vi snackar alltså om svenska Frank records, amerikanska 007 records samt spanska Safety Pin records. Hur kom ni i kontakt med dom, vad har dom släppt samt är det något nytt på gång?
— Frank records kom vi i kontakt med genom Grisen (Speed Demon 1000) som var inblandad i Frank på något sätt innan han flyttade till Örebro och startade sitt eget bolag. Sedan har vi varit med på deras samlingsskiva The Second Comming och även släppt en split 7″ med R’n’r Terrorists. På 007 records har vi släppt Go to Hell b/w Thy will 7″. Safety Pin kommer att släppa Right About Now på 10″ vinyl. Just nu vet jag inte om vi kommer att släppa något mer på något av de här bolagen men vi kommer definitivt att fortsätta släppa sjutummare och vara med på samlingar på mindre bolag i framtiden. Bara vi har material nog så att det inte får en negativ effekt på våra fullängdare.
Lurgo nämner split-singeln med R’n’r Terrorists som är den andra vinylen där Peepshows delar utrymme med ett annat band. Tidigare har man även splittat med Västerås finaste speedway-rockers Puffball som också ska ut på en Europaturné tillsammans med Peepshows i höst under namnet Swedish Nitro European Tour 99. Hur kom då grabbarna i kontakt med dessa band, är det gamla polare månne?
— Puffball är gamla polare ända sedan TRIBULATION-tiden. R’n’r Terrorists var det Micke (HYMANS, Frank records) som hade kontakt med.
Ytterligare ett band som man hört nämnas tillsammans med Peepshows är THE ROCKETS från Halmstad, som tillsammans med Peepshows avverkade en sverigeturné i våras och då bland annat gästade The Evil Cave i Norrköping. Givetvis var undertecknad där och höll så när som på att missa Peepshows eftersom de spelade innan Rockets vilket förvånade eftersom de knappast är lika namnkunniga som örebro-boysen.
— Nej visst, men The Rockets har ett mycket längre set än oss och vi resonerar som så att så länge vi är relativt okända så kör vi ett lite kortare set på 6-8 låtar beroende på vad det är för gig. Risken med att köra för långt set innan folk känner igen låtarna är att det blir trist och folk kommer bara ihåg oss som det där bandet som bara stod och malde en massa skit. Då är det bättre att bara ösa av typ 7 låtar, thats it! Annars så var Norrköping kul, kanske inte vårt bästa gig men helt ok.
Har ni några nya turnéer på gång, jag läste något om spelningar i Spanien i höst?
— Den 13 September startar The Swedish Nitro European Tour 99 i Amsterdam. Det är vår första Europaturné och vi ska åka ihop med PUFFBALL i 3 veckor och lira i Holland, Portugal, Spanien, Frankrike, Tyskland och Danmark så det kommer att bli nice!
BÄTTRE ÄN ORIGINALET
Punkrock är utan omsvep en genre som knappast gjort sig känd för att vara nyskapande. Snarare är det en återvinnings-station för gamla riff från klassiker med RAMONES, KISS, AC/DC mfl. För ett par år sedan såg jag även en intervju med Alex Hellid från ENTOMBED där han sa att anledningen till att Sverige har så pass mycket bra band är att vi är så pass bra på att sno från andra och sedan stöpa det i en egen form, något som Lurgo håller med om.
— Ja det stämmer att svenska band är bra på att sno från andra och få det att låta eget, det kanske beror på att svenska band i regel är bättre på att lira och så länge det görs snyggt och med glimten i ögat så va fan!?
Peepshows själva snor ju rätt friskt från andra band och bl a har Mange Heartbreaker, till punkrockblaskan Denimzine, gjort uttalandet Ja va fan, vi snor från en massa band, så det är inget som de sticker under stolen med. Förutom att det flörtas med Turbonegro vid flertal tillfällen bl a ljudbilden på Right About Now som är farligt nära norrmännens Apocalypse Dudes. Vilket givetvis inte är en nackdel då det är bland det bästa ljud jag hört. I låten Right About Now kan man även känna igen introt från Ramones gamla örhänge Rock’n’roll Radio. Hur pass mycket kan man då låna från andra band utan att det blir fånigt, tycker Lurgo.
— Kul att du gillar ljudet på Right About Now det blev helt okej med tanke på att vi hade ganska snålt med tid i studion. På vår kommande fullängdare kommer vi att ha närmare en månad i studion så då kan du vänta dig en produktion av världsklass. Om man får sno ett riff som från Rock’n’roll Radio, svar ja. Om ett punkband snor ett sådant riff är det inte mer stöld än om ett bluesband lirar en blues 12:a.
Från att låna riff är inte steget långt till att gå steget fullt ut och göra en cover, vilket Peepshows har gjort på senaste alstret, den sju låtar långa MCD/10″ Right About Now. Där ger de sig på Jeff Dahl’s I don’t wanna som åtminstone för mig var en ny bekantskap. Hur kom det sig då att de fastnade för just den låten samt kommer vi att träffa på mera covers på framtida Peepshows-plattor?
— Vi tyckte att låten va schysst och vi visste att vi kunde göra den bättre än originalet, vilket jag tycker vi lyckades med! Vi ska även spela in en DICTATORS-cover nästa vecka till Japan utgåvan av Right About Now. Vi jobbar faktiskt just nu med layouten till den. Vi kommer att licenssläppa den under annat namn, nämligen Right About Now — Right About Then. Det kommer att bli en specialsamling på JVC Records och den kommer att innehålla de europeiska Right About Now-låtarna, Go to Hell b/w Thy Will-singeln, R’n’r Terrorists splitten samt en låt från en samling plus tidigare nämnda Dictators-cover och en outgiven låt. Så om någon missat singlarna, som börjar ta slut, så försök att få tag i den här plattan. Det går nog bara via import men JVC är ju svinstora så dom har nog någon hemsida man kan kolla in. Den släpps hur som helst i December 99.
SPRIT, BRUDAR OCH SKIT
Numera är det snarare regel än undantag att såväl stora som små band har väl utformade skivomslag och hemsidor. Så även i fallet Peepshows som till sin hjälp har kompisen Magnus Bergman aka Bebba.
— Bebba gör allt praktiskt jobb med hemsidan, T-shirts och omslag. Oftast kommer någon av oss upp med en idé och sedan jobbar Bebba och jag fram ett förslag hemma hos honom på hans dator.
Genomgående för det mesta som Peepshows lagt sin hand vid är att det finns lättklädda brudar lite här och där. Porr och pinuppor verkar helt enkelt vara något som ligger grabbarna varmt om hjärtat, både med tanke på namnet Peepshows och bilder på skivomslag. Givetvis undrar man ju om detta intresse inte legat dom i fatet då politiskt korrekta punkare inte alltid ser med blida ögon på porrindustrin.
— Ja du har uppfattat det helt rätt att vi gillar porr och pin-ups. Det enda strul vi haft var någon kvinnlig reporter som skulle intervjua oss efter Puffball’s releaseparty men som vägrade fortsätta pga vår syn på porr men vad fan om jag inte minns helt fel så var samma reporter bra djävla sugen på Heartbreaker senare på kvällen. Dessutom skulle jag vilja se Jenna Jameson och co på väg till banken, skulle inte tro att de känner sig speciellt förnedrade.
Som tur är finns det andra medier som inte hakar upp sig på Peepshows personliga intressen utan ser till den kvalitativa musik som de spelar. Både den småborgerliga tidningen Expressen samt radions P3 Live har uppmärksammat grabbarna då de bara hade ett par vinylsinglar i bagaget, vilket inte är många förunnat.
— Mediauppmärksamheten är sjukt viktig i musikbranschen idag och vi trivs som fan i helvetet med all uppmärksamhet. Vad det beror på? Det är nog att vi är ett band som sticker ut ur mängden, vi lever och andas The Peepshows 24 hours a day sedan gör vi låtar med klass!
Jodå, självförtroendet är det i alla fall inget fel på, och för att späda på ryktet om Peepshows som ett band som lever efter rockmyten till hundra procent avslutar Lurgo med följande väl valda ord.
— Vi gillar att supa och det står vi för. Vi super lika hårt varje helg, spelning eller inte, och det är klart att det är sprit, brudar och skit när man är ute och lirar, hela rockklyschan för fan!
DISKOGRAFI
s/t, 7″, 1997, Speed Demon 1000
s/w Puffball, 7″, 1998, Speed Demon 1000
s/w R’n’r Terrorists, 7″, 1999, Frank Records
Go to Hell, 7″, 1999, 007 Records
Right About Now, MCD/10″, 1999, Sidekick Records
Kommande:
Redlight Addiction, CD, 2000, Sidekick Records
Lämna ett svar