Från de mörka skogarna i Borlänge mullrar dalmasarna i Dozer fram, likt en schaktmaskin på högvarv. Efter ett par singlar med kompisarna i DEMON CLEANER samt en tolvtummare med amerikanska UNIDA i ryggen, stundar nu debutalbumet In the tail of a comet på Man’s Ruin records. Att ett så pass bra band som Dozer inte uppmärksammats mer i hemlandet är en skam, för att råda bot på detta frågar Chrome ut basisten Johan och trummisen Erik.
Året var 1995 och platsen var Borlänge. Efter att ha spelat i diverse mindre seriösa konstellationer slog Tommi på gitarr, Fredrik på sång och gitarr, Erik på trummor och den dåvarande basisten Magnus sina påsar samman under namnet Dozer. Magnus ersattes av nuvarande basisten Johan hösten 97, och det är den sättningen som gäller även idag. När grabbarna inte levererar högoktanigt tunggung till massorna tillbringar Fredrik vardagarna bakom skolbänken medan Tommi jobbar som snickare. Den andra halvan av bandet dvs mina intervjuoffer lever rockstjärnelivet fullt ut och går på bidrag.
Namnet Dozer får mig omedvetet att associera till något mäktigt och tungt vilket även passar bra in på den musik som kvartetten tillsammans skapar.
— Jag har för mig att vi tänkte heta Bulldozer men tyckte att det var för långt och kortade ner det. Dozer låter väl typ som ’här kommer nån och kör över dig!’ Vilket stämmer bra in på musiken.
Ja, om de känslor som uppenbarar sig när Riding the machine, öppningsspåret på Hawaiian cottage 7″, strömmar ut genom stereon är de samma som att bli överkörd av en bulldozer så kommer ni hitta mig som en blöt fläck på närmaste vägbygge, sanna mina ord.
När man snackar om blytung musik av modell 70-tal går det inte att undgå att nämna ett band som BLACK SABBATH. I Dozers fall känns det inte heller helt fel att referera till tragiskt avsomnade KYUSS som förde vidare vibrationerna från Sabbath in i 90-talet. En gissning som inte känns helt fel är att plattor av båda dessa band snurrat en hel del hemma hos Dozer.
— Vi influeras av allt möjligt, allt vi lyssnar på t ex Kyuss, FU MANCHU, MONSTER MAGNET, RAMONES, THIN LIZZY, KISS, WILDHEARTS, CLUTCH, MISFITS mm. Det går att räkna upp massor med band som på något sätt givit oss influenser. Kyuss har väl spelat en stor roll. Innan dess var det mest grupper som IRON MAIDEN, Kiss, Sabbath, SOUNDGARDEN, MÖTLEY CRUE och Ramones som gällde.
Den svenska rockscenen blomstrar för fullt, och grabbarna är inte sena att nämna några bra svenska band.
— Alla gillar vi HELLACOPTERS mycket och även MISDEMEANORS nya låtar är kanon! NOMADS, SATOR och THE MAGGOTS från Stockholm är också skitbra.
För de som hört Dozer kommer det knappast som en överraskning att höra namn som Kyuss, Fu Manchu och Monster Magnet nämnas. Framför allt influenser från Kyuss tycker jag skiner igenom en hel del i Dozers låtar. Det var ju trots allt John Garcia och kompani som låg till grund för den genre som media i dag refererar till som Stonerrock, en benämning som Erik och Johan för övrigt inte tycker är speciellt bra. Själv föredrar jag benämningen ökenrock som kan användas utan att göra några antagande om bandens drogvanor.
STÖRRE INTRESSE I EUROPA
Splittringen av kultförklarade Kyuss har resulterat i flera band som alla gett nytt blod till ökenrocken. Gamla Kyuss-medlemmar spelar eller har spelat i bl a QUEENS OF THE STONE AGE, NEBULA, Unida och SLO BURN. Även Fu Manchu har ju sedan en tid tillbaka Brant Björk, som trummade på de tre första Kyuss-plattorna, i sättningen. Vilket av dessa band förvaltar då arvet efter Kyuss bäst enligt Dozer.
— Jag kan bara tala för mig (Erik) och Johan i den frågan och för oss är nog Nebula det bästa.
Just Nebula och kollegorna Unida har tillsammans varit på en europaturné under sommaren och på några av datumen hade Dozer äran att agera förband. Grabbarna berättar för mig om turnén i glada ordalag.
— Det var skitkul, schyssta killar i alla banden. Vi spelade i Köln och i Bielefeld på Subway Records tioårsjubileum tillsammans med Unida, Nebula, ZEKE och CELLOPHANE SUCKERS. Sen drog vi till Holland och spelade i Eindhoven som förband åt EARTHLINGS?.
Utomlandspelningar med inom genren stora band slår högt, men på hemmaplan har det inte varit speciellt gott om tillfällen att se Dozer live.
— Intresset är större utomlands verkar det som. När det gäller Tyskland och Holland spelningarna så ringde vi Cargo records som distribuerar Unida/Dozer splitten och hörde om vi kunde spela med Unida för att promota skivan och det tyckte dom lät bra.
Ett bra bevis på att egna initiativ och ’do it yourself’-anda kan leda till mycket, tycker jag. Framför att anlita ett bokningsbolag sköter alltså bandet själva det mesta av jobbet med att fixa gig, genom skicka runt demo-kassetter och ringa till arrangörer etc.
DEMON CLEANER
Det senaste Doxer-vaxet att komma från plattmakaren är en split 12″ med tidigare nämnda Unida släppt av Meteorcity. Att få dela vinyl med tidigare Slo burn/Kyuss sångaren John Garcias senaste konstellation är lite av en dröm som gått i uppfyllelse för Dozer. Bara Garcias närvaro på plattan gör att den får en given plats i mången rockers skivback.
Meteorcity som även har skivor med Nebula, LOWRIDER och Misdemeanor på sitt samvete släppte i fjol en samling vid namn Welcome to meteorcity där Dozer bidrog med låten Supersoul. Denna platta som dessutom ståtar med band som SHEAVY, NATAS och Unida blev lite av ett startskott för Dozers karriär.
— Vi hade inte spelat så mycket runt om i landet förrän 98 då det började hända saker. Efter att första singeln och samlingsskivan på Meteorcity kom ut började folk visa mer och mer intresse. Innan dess så var det väl nån låt på P3 som spelades, annars var det glest mellan spelningarna. Men nu har vi väl spelat lite här och där i landet. Vi har spelningar i Göteborg, Borlänge, Falun och Östersund inbokade för tillfället och i september åker vi tillbaka till Tyskland och Holland med Demon Cleaner i två veckor.
Demon Cleaner ja, ett band som ofta kommer på tal i samband med Dozer. Inte så konstigt kan man tycka, då de har samsats på två stycken sjutums vinyler och båda är klara för skivsläpp på Man’s Ruin i vinter. Hur känns det då att bli så pass sammankopplade med ett annat band, jag kan tänka mig att det även tjatas en del om Kyuss rent influensmässigt?
— Demon Cleaner är kompisar till oss och vi delar replokal med dem. Tommi och Kimmo (Demon Cleaner) är kusiner samt delar lägenhet och vi har inget emot att bli hopkopplade varken med Demon Cleaner eller Kyuss.
Nej minsann, vem skulle ha något emot att bli nämnd i samma mening som dessa band.
SINGLE OF THE WEEK
De två splittarna med Demon Cleaner, släppta på det tämligen anonyma bolaget Molten Universe har förgyllt min tillvaro vid flera tillfällen, och eftersom jag aldrig tidigare hört talas om detta bolag så ber jag killarna reda ut begreppen.
— Martin Stangefelt i Demon Cleaner har hand om Molten Universe. En sista split med oss och Demon Cleaner kommer i höst. Molten släpper även en samling med svenska stonerband.
Första splitten vet jag finns i olika färger och i begränsad upplaga. Hur ligger det till med Hawaiian cottage är det samma visa där?
— Jadå, Hawaiian cottage finns i 500 ex. 100 i lila och 400 i orange.
Där ser man, känns skönt att man kan sälla sig till en av de 100 lyckliga som har en lila vinyl. Den som inte kan skatta sig lika lycklig kan ju alltid njuta av det snygga omslaget som ser att vara hämtat direkt från den amerikanska västkusten någon gång på 70-talet. På framsidan kan man beskåda lunch-restauranten Hawaiian cottage med ett tak som en ananas och på baksidan en parkering full med gamla amerikanare. På skivans tacklista står det även ’tack till mamma för fotot’ är det något gammalt släktfotografi kan man fråga sig, och jag får veta att Martin i Demon Cleaner’s mamma tog kortet på semester i USA för länge sedan. Vi lämnar Hawaiian cottage och går tillbaka till första split 7″ med Demon Cleaner som förutom flitigt spelrum i P3 även blev Single of the week i brittiska hårdrocksbibeln Kerrang. Hur kändes det, samt har ni fått ytterligare respons från England?
— Det kändes jävligt bra, men vi blev ganska förvånade. Vi fick även fler bra recensioner i Kerrang plus lite brev från folk i England som gillar oss.
BENGT ÄR BÄST
En annan person som också gillade singlarna är den amerikanske illustratören Frank Kozik. Han gillade Dozer så pass att han bestämde sig för att släppa deras debut CD på sitt bolag Man’s Ruin. Det var dock många turer fram och tillbaka om vilket format det skulle bli och när skivan skulle komma, nu verkar till slut allt vara spikat och klart.
— Först var det tänkt att det skulle bli en 10″/CD, sen var det meningen att vi skulle splitta med nåt band och sen frågade Man’s Ruin om vi ville släppa en fullängdare och det ville vi så klart. Den kommer Januari år 2000 i formaten 10″ med 4 låtar och CD med 9 låtar.
Under dödsmetallens storhetstid på 90-talets början var svenska band bland de största och att sätta sina låtar på tape i studio Sunlight, med Thomas Skogsberg bakom spakarna var snarare regel än undantag. För tyngre rockband i samma skola som Dozer är det inte riktigt lika lätt att hitta en studio med en producent som kan sin sak. Fredman, Sunlight, Abyss och Benro i all ära men ingen av dessa har lyckas få fram det skitiga och mäktiga ljud som krävs för att framhäva ökenrockens storhet. Framför att göra som Stockholms Misdemeanor, åka till Rancho De La Luna i Kalifornien där genrens demonproducenter Fred Drake och Dave Catching huserar, så har Dozer spelat in samtliga plattor hemma i Borlänge med anonyme Bengt Backe som producent. Onekligen verkar Backe kunna sin sak, för att citera Erik så är Bengt helt enkelt bäst. Mycket på grund av att han vet hur de vill ha det och även kommer med egna idéer och förslag om hur det ska låta. Tillsammans uträttar de stordåd, det är bara att hoppas att flera personer upptäcker Bengt Bäckes och Dozers storhet så att de får den uppmärksamhet de förtjänar.
Som en liten aptitretare i väntan på In the tail of a comet kan man gotta sig åt den Misfits-hyllning som Freebird records kommer att släppa i höst. Där medverkar Dozer nämligen med skräckrockarnas gamla sing-a-long dänga She.
DISKOGRAFI
s/w Demon Cleaner, 7″, 1998, Molten Universe
Hawaiian cottage, 7″, 1999, Molten Universe
s/w Unida, 12″, 1999, Meteor City
Kommande:
s/w Demon Cleaner, 7″, 1999, Molten Universe
In the tail of a comet, 10″/CD, 2000, Man’s Ruin
Lämna ett svar