I första numret av Benzine hade jag (som alla som läst det vet) en ganska så kritisk artikel om Dia Psalma. Jag tyckte dock att Dia Psalma i alla fall skulle ha en chans att försvara sig, så därför skickade jag ner ett ex till Ulke och bad han skicka upp en kommentar. Svaret lät inte vänta på sig, och här följer nu Ulkes försvarstal:

“Jag vet inte, men av nån anledning så tycker jag att det är roligare å läsa hatartiklar än ‘vanliga’. Men tyvärr så verkar dom flesta som skriver såna, bara grunda dom på lösa rykten å sånt som kompisar har sagt. Anledningen till att ‘Gryningstid’ inte låter som skivorna innan är inte på grund av pengar. När vi spelade in skivan trodde vi inte att nån skulle köpa den eftersom den inte lät som förut. Å att den inte lät som förut? Det finns säkert 100 band som låter som Strebers å dessutom gör det bättre än oss. Så om vi skulle spela likadant åxå, skulle vi låta som en kopia som kopior till oss själva. Å på tal om Strebers. Folk verkar inte fatta att man inte tjänar ett jävla öre på en CD-singel. Det kan till å med vara så att skivbolaget går back på en CD-singel om den inte säljer ganska bra. Okej, vi får väl några tusen för att ‘Elsa’ har spelats på radio ibland. Visserligen sa vi att det inte skulle bli några Strebers-låtar mer, men i början när vi hade ca 10-15 Dia Psalma-låtar så blev vi rätt tvungna att sno några av Strebers för att inte konserterna skulle bli för korta. Sen när det fanns tillräckligt många låtar blev folk ganska sura när vi inte körde ‘Elsa’. Eftersom skivan som ‘Elsa’ är med på börjar bli rätt gammal, å ganska stor del av publiken undrade va fan det var för låt, så gav vi ut den igen. Av någon anledning hamnade den på ‘Trackslistan’, vilket folk tror är vårat folk åxå. Men vad jag har förstått så är det inte banden som gör så att dom hamnar där, utan folk som röstar fram låtarna. Nu skrev ju i och för sig inte du nåt om ‘Tracks’, men dom flesta retar visst upp sig på det. Men va fan, jag råkade lyssna på det för ett tag sen, å då spelade dom både Radioaktiva Räker å Coca Carola plus att ett amerikanskt ‘punk’-band (Green Day /Red) låg 1:a. Skit samma, nu kom jag visst ifrån ämnet lite.
Hur som helst, dom som tror att ‘Elsa’-singeln gjordes för att tjäna pengar på, kan ta sin nyinköpta KSMB-CD å trycka upp i röven (Jag kommer till KSMB senare). Å om du tror att vi gjorde det för att vi ska tjäna mera pengar på gamla Strebers-skivor, så har du jävligt fel. Konstigt nog, så är faktiskt du den första som har trott så. Inte ens vi själva har tänkt på att folk kunde tro det. Men även om det sälja fler skivor med Strebers, så tjänar vi inte många kronor på det. Å eftersom vi inte har anmält en enda Strebers-skiva till ‘STIM’ eller ‘NCB’, så får vi inte ett enda öre när nån Strebers-låt spelas i radio (eller TV).
Angående ‘Tro rätt…’-singeln, så skulle den ha kommit innan ‘Gryningstid’ av naturliga skäl. Men på grund av diverse strul, så blev det inte så. Jag kan hålla med om att det är skrämmande å släppa en låt från en fullängdare på singel ett halvår efter. Å just därför sa vi att den fick kosta högst 25:- i affärerna. Tycker du att det är för dyrt, så är det inte mycket att göra åt. Jag har tyvärr inte hört samlings-CDn ‘Levande Flådd’ som du bara betalade 60:- för, men att jämföra en CD-singel med en samlings-CD prismässigt är helsjukt. På en samlingsskiva är allting redan betalt (studiotid å sånt). Å pressningen på CD-skivor kostar nästan lika mycket vare sig det är en singel eller en fullängdare. ‘Definitivt 50 spänn’ som vi är med på kostar ännu mindre.
För att bevisa att Dia Psalma inte spelar för att tjäna pengar, så kan jag ju nämna att nyligen hörde ‘Absolute Music’ av sig. Dom ville ha en av våra låtar med på sin nästa samlingsskiva med ‘hits’. Det enda vi behövde göra var att säga JA, ingenting mer. Vi hade fått ca 200 000-400 000:- utan att göra nånting. Men vi tackade nej till pengarna (för att vi inte vill ‘sälja’ oss, som många tycker att vi har gjort redan). Jag kan åxå nämna att vissa av oss brukar låna pengar för att ha råd med mat till sina katter. Folk får gärna hata Dia Psalma för att dom tycker musiken är värdelös, men dom som hatar oss för att dom tror att vi gör det vi gör för att tjäna pengar, har inte mycket i huvudet.
Konstigt nog, så tycker samma personer ofta att våra snabba låtar är bra. Vad är skillnaden? Att trummorna går snabbare? I så fall lyssnar man inte på musiken, utan bara på om låtarna går så snabbt som möjligt. Ännu konstigare är att fortfarande samma personer tycker att dom lugna Strebers-låtarna är bäst ofta, fast dom gnäller på att Dia Psalma spelar så jävla mycket lugna låtar. Jag förstår faktiskt inte. Är det något allvarligt fel på folk?
Vi har ju förresten gett ut en singel till. Den som vi kastade ut i publiken på konserterna. Å den är inte heller gjord för att tjäna pengar på. Vi fick in lite pengar på gamla skivor med Strebers, å istället för att ta pengarna själva, så gjorde vi en singel för dom, som vi inte har tjänat ett öre på. Den kostade ca 20 000:- att göra, men det tyckte vi att publiken var värd.
Nu måste jag åxå komma med lite kritik. Att ha en artikel med ‘nya’ KSMB efter en artikel om att Dia Psalma bara spelar för att tjäna pengar, känns ganska fel. Jag kan tala om att ‘ett av Sveriges mest intressanta punkband, KSMB’, verkligen spelar enbart för pengarna. Anledningen till att dom inte har haft så många spelningar som dom kunnat haft, är att dom tog mellan 50 000 å 100 000:- för en spelning. Nu har väl lyckligtvis många av arrangörerna förhandlat ner priset, för att överhuvudtaget kunna boka dom. Å anledningen till att knappt några originalmedlemmar är med, beror på att vissa inte ställde upp på att vara med ‘bara för pengarna’. Å det där tjafset om att Sonet frågade om dom ville göra en skiva, stämmer inte så bra. Jag vet i alla fall ett skivbolag som tackade nej när ‘nya’ KSMB letade efter nån som ville ge ut den redan påtänkta skivan, på grund av det kommersiella syftet.
Men annars så var ‘Benzine’ klart godkänt.”

Jaha, så tyckte alltså Ulke. Nu till lite åsikter om hans åsikter. Först och främst, man kan ju inte ändra sin egen musikstil för att andra har börjat spela likadant. OK, det finns 100 band som låter som Strebers, men nämn ett av dom för mig och jag skulle som skivköpare bli jävligt lycklig. För övrigt var Strebers först med att spela som dom gjorde, och alla vet det. Det spelar väl ingen roll om ens “kopior” låter likadant, man ska väl ändå inte behöva byta stil för det!? Det hade varit en sak om ni hade varit trött på att spela samma “Strebers-stuk” som ni gjort i typ 6 år och ville förnya er, men så var tydligen inte fallet. Sen så kan ni ju inte först säga att det inte ska bli några Strebers-låtar och sen ändra er ett par månader senare! Jag har förståelse för ert problem, men såpass mycket tankekraft att ni förstod att ni inte skulle ha nog många Dia Psalms låtar för en konsert i början, tycker jag att ni borde ha kunnat uppbringa. Det är alltså inte själva tilltaget att spela Strebers-låtar jag är irriterad på, det är det dubbla budskapet, den kluvna tungan. Sen att ni tryckte upp en ny Elsa-singel tycker jag fortfarande är ett jävla sätt. Ulke sa att det var mycket folk på konserterna som inte visste vad det var för låt. Dom kunde väl fortfarande köpa Strebers-skivan?! Ni kanske insåg det, men visste att namnet Dia Psalma var mer säljande!? Tänk också på dom Dia Psalma-fans som har varit med sen Strebers-tiden! Dom ville ju säkert få tag på dom andra låtarna som fanns på Elsa-singeln, och var då tvungen att hosta upp 40 kr för två låtar samt en sämre version av en låt dom redan hade. Ni kanske inte har sålt er, men jag tycker då det verkar som att ni har övergett era trogna lyssnare för den nya publiken, trendpunkarna. Och förresten, om ni bara ville ha ut låten till era nya lyssnare, vad hindrade att ni spelade in den på er cover-singel som ni släppte ungefär samtidigt som Elsa-singeln? Eftersom ni själva ger sken av att vara så noga med att lämna Strebers bakom er, kan man ju anse att ni hade kunnat göra en Strebers-cover. Ni är väl två skilda band, eller? Och sen att folk köper mer Strebers-skivor tack vare/på grund av Elsa-singeln tycker jag är synnerligen naturligt. Folk hör Elsa, tycker den är asbra och får sen höra att det är en Strebers-låt. Du tror inte att dom spottar ur sig slantar till en Strebers-skiva då? Sen ska i och för sig inte jag yttra mig i frågan om ni tjänar pengar på Strebers-skivor eller inte, eftersom jag inte är insatt i STIM/NCB-köret. Rent logiskt borde ni väl ändå tjäna en eller annan krona!? Tro Rätt…-singeln är ett annat kapitel. Jag är glad att du har så mycket förstånd att du håller med om att det är skrämmande att släppa en singel på en låt från en fullängdare så snart efter skivsläppet (det var fan inte en dag mer än fyra månader mellan fullängdaren och singeln). OK, jag tog ett jävligt dåligt exempel med “Levande Flådd”, men jag kan ta vilken annan som helst av dagens skivor som annat exempel. Jag måste däremot säga att jag hade haft förståelse för den singeln ifall den släppts i “promo-syfte”, alltså före skivan släpptes. Det var dock synnerligen irriterande när ert drag att ta 25:- för den gav er stämpeln “non-profit” på flera ställen. OK, ni kanske inte spelar enbart för profit, men en sån stämpel ska ni inte vinna genom den singeln.
Vidare tycker jag att det verkar synnerligen mystiskt att ni genom att tillåta Absolute Music att använda en av era låtar skulle ha tjänat 200 000-400 000, men med över 75 000 sålda skivor inte har tjänat nog för att kunna mata era katter!! Om man räknar på att Dia Psalma får 5 spänn för en skiva, så skulle bandet ha tjänat 75 000 gånger 5 kr = 375 000 kr. Det kanske inte riktigt stämmer, men en siffra ganska nära den nämnda borde i varje fall vara riktig. Om man vidare räknar med att ni har sålt dom skivorna under ett år, samt tar typ 15 000:- för en spelning, borde det ge var och en i bandet en årslön på runt 200 000 kr. Jag vet att det finns folk som har betydligt mindre årslön, och dom har inga problem med pengar till kattmat.
Sen att skillnaden mellan dom lugna och snabba låtar ni spelat genom åren enbart är farten på trummorna, har jag (och många med mig) kraftigt underskattat trummornas betydelse. Är skillnaden mellan till exempel Strebers-låten “Betongens Kungar” och Dia Psalma-låten “Emelie” (visst heter den så?) bara trummornas tempo? Låter skumt!! Angående den singeln som ni kastade ut på konserter har jag inget att invända, jag tycker att det var bra gjort!! Men om ni ändå skulle spela in en singel hade ni väl kunnat ta med lite bättre material!? Nu var det bara en töntig unplugged-version av “Flickan och Kråkan”, tre (!) i det närmaste likadana versioner av “Great Balls of Fire” (vem fan vill ha tre likadana versioner?) samt nån låt som jag inte minns vad det var för nånting.

Vidare! Dia Psalmas (läs Ulkes) angrepp på KSMB ska inte jag besvara. Nä, jag gav Steppan i KSMB chansen att själv ge sin syn på saken genom att ställa några snabba frågor:

Ulke skriver att KSMB “verkligen spelar enbart för pengarna”. Han säger också att ni tar mellan 50-100 000 för en spelning. Stämmer verkligen det?
Om Ulke verkligen sagt detta är han full av skit och vet inte ett jävla någe vad han pratar om. Det förhåller sig på följande sätt: Vi tar betalt av dem som kan betala och som vill tjäna pengar på oss. Men det handlar inte om 50-100 000 kr. Vi spelar däremot gratis om det är för välgörande ändamål och vi tycker att det är en schysst grej. Som exempel kan jag nämna Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen vilka vi spelat gratis för. KSMB har antagligen gjort fler gratisspelningar än vad Ulke gjort och kommer att göra i hela sitt liv. Min fråga till Ulke blir givetvis, om inte han spelar för pengarna? Gör han inte det kan han hädanefter skänka sina gager till t.ex. Amnesty International eller Röda korset. Jag tror dock utan att känna Ulke att han knappast är någon idealist utan vackert kommer att behålla sina gage-pengar.

Han påstår sig vidare veta att “Anledningen till att knappt några originalmedlemmar är med, är att vissa inte ställde upp på att vara med bara för pengarna”. Kommentar!
Ulke är full av skit och verkar veta mer om KSMB än vad jag gör. När vi började spela igen fick givetvis alla som en gång varit med i KSMB vara med igen. En del tackade nej och en del ja. Argumentet att vi bara skulle spela för pengarna kom aldrig upp. Jag tror dessutom att gamla KSMB-medlemmar kan tala för sig själv och behöver inte Ulke som språkrör.

Dia Psalmas sångare säger också att “det där tjafset om att Sonet frågade om KSMB ville göra skiva stämmer inte så bra”. Hur var det egentligen?
Ulke kan knulla sig i röven, han vet inte ett skit vad han pratar om. Vill du veta sanningen är det ju bara att kolla med artistchefen på Sonet.

Slutligen säger han att han känner till ett skivbolag som tackat nej till att släppa den redan påtänkta skivan på grund av det kommersiella syftet. Vad rör det sig om?
KSMB har aldrig någonsin skickat någon demo eller frågat något skivbolag om vi får ge ut en skiva. Skivbolagen har alltid kommit till KSMB.

Har du något du vill säga till Ulke efter dom här påståendena?
Förutom att Ulke verkar vara helt hjärndöd och troligtvis kommer att bli utnämnd till Sveriges största mytoman genom tiderna, vill jag önska dem lycka till och hoppas att deras 1995 blir lika framgångsrikt som deras 1994.

Så är det. Ord står mot ord. Ta ställning själva! Tilläggas bör också att jag hoppas att läsarna inser att dom här artiklarna, nästan lika mycket som en “hatkampanj” mot Dia i Psalma, är en protest mot trendpunken och dess anhängare. Därav inte sagt att jag i själva verket tycker att Dia Psalma är rätt bra, för det gör jag fan INTE. DIA PSALMA SAX. Om man däremot bortser från deras musik har jag om inte svängt, fått en lite mer neutral inställning. Folk som känner Ulke betydligt bättre än mig har tagit han i försvar med ganska vettiga argument. Ett tag funderade jag till och med på att döpa om artikeln till “Varför Ogillar Jag Dia Psalma”, men va fan? Nån måtta får det ändå lov att va. Det finns också värre exempel på trendpunk (läs Green Day) än Dia Psalma, även om jag tycker att det fortfarande finns en del att tvivla på. Fortsättning kanske följer…