Cosa Nostra, av många ansedda som “f.d. Asta Kask”, är ett band som drabbats av motgångar av alla slag. Är det inte krånglande studios så är det skador på bandmedlemmar. Som basisten Nicke säger: “Efter alla reparationer har vi nog mer stål och plåt i våra kroppar än vår publik har i sina nitbälten”. Det var trummisen Bjurre som, förutom att vara den senaste som skadade sig, var vänlig nog att svara på mina frågor.
Jag har hört att du har sågat dig i fingrarna. Stämmer det?
Nja, inte sågat. Jag har klämt av fyra fingrar. Kapat av, klippt av om man säger.
Det låter ju inte bra!?
Nä, det gick inte så bra heller. Det var, vad ska man säga… En arbetsplatsolycka. Jag försöker arbeta nån gång emellanåt. Och i en sån här kantpress, jag vet inte om du vet vad det är?!
Nja, du?
Det är en maskin som man bockar plåt i. En sån var det, och kniven gick ner och däremellan var mina fingrar. Så fyra fingrar på vänsterhanden klippte jag av. Det var ingen höjdare. Dom hängde i senor och nerver, så jag hade tur, jag klarade det då, men dom var åt lite alla möjliga håll, fingrarna.
Hur har det gått? Kan du trumma i fortsättningen?
Nej, inte än. Men jag var inne i går i Göteborg, och då tittade dom på fingrarna. Nu ligger jag i hårdträning och håller på att träna fingrarna. Det ser väl ljust ut för framtiden, så att säga. Det gör det. Men jag kommer väl inte att få fullt grepp. Men jag har bara ett krav, och det är att kunna hålla i en trumpinne, och med vissa hjälpmedel och så, så kommer jag förmodligen att kunna börja spela igen till våren, men det kom olägligt. Vi skulle ut på Sverigeturné i mars, så. Det hade blivit lite komplicerat att genomföra, om man säger så.
Ja, det kan man ju förstå.
I och för sig, jag är en jävel på att spela med en hand nu. Det hann inte gå en vecka innan jag satt i replokalen. Jag skadade mig på måndan, på söndan så satt jag i replokalen och repa. Det går inte att hålla sig borta. Jag har ju frisk fot och frisk högernäve och dom måste man ju hålla igång, för annars blir det ju jävla svårt när man drar igång sen. Det är bara att köra på.
Över på annat nu. Först och främst, varför slutade egentligen Asta Kask?
Varför Asta Kask slutade? Ska vi ta den långa eller den korta historien?
Ta den långa, sånt gillar jag!
Du gillar dom långa?! Nå, det var väl som så här då: Vi började med Asta, och precis som alla band jag spelat i, så har det vart som ett kompisgäng. Det har blivit som så, man lever ju nästan ihop. I och med att det är så mycket åsikter och sånt inom punken, vill det ju verkligen till att man passar ihop som människor. Och Asta Kask… Jag anser väl att vi hade en jävligt bra sammanhållning i bandet. Vi sa alltid det från början, att om nån slutar, då lägger vi ner bandet, för det går inte att ersätta nån, det blir inte samma sak. Asta Kask var inget band som bara gjorde musik, det var så mycket runt i kring också. Och sen var det ju det att Hörnen, som spelade bas då, han skulle flytta till Stockholm då, och då blev det av naturliga orsaker rätt så svårt att hålla ihop bandet. Dels så kände väl… Jag vet ju inte om alla, jag kan ju bara svara för hur jag kände det. Vi hade ju hållit på länge, man kände att man hade hållit på att harva den där tvåtakten i hur många år som helst, och det kändes som om det var dags att bryta där. Vi var på topp, det var dags att lägga av.
Var ni nöjda med det ni hade uträttat som Asta Kask?
Näej, det finns väl alltid saker som man hade velat göra om eller göra bättre. Men… På det stora hela så är man ju nöjd, man lär sig av misstagen också. Det går ju inte att ha nåt ogjort som man har gjort, det är ju ingen idé att sitta i efterhand och ångra sig. Det går ju inte.
Nä, men hur gick det då till när Cosa Nostra bildades?
Ja, du. Det är också en historia för sig det. Efter Asta, så var det väl lite schismer mellan oss i gamla Asta. Vi var väl inte direkt världens vänner, till exempel jag och Bonnie, vi sågs inte på två år. Vi tålde inte att se varandra, om man säger så. Så jag höll på och harva runt lite, bland annat så lärde jag upp några killar här nere i Mariestad. Dom hade aldrig hållit i ett instrument, så då drog jag igång dom och lärde dom spela. Så då blev det att… Det kryssade runt lite folk i det här bandet, och sen fick… Hur fan var det nu? Jo, sen fick jag nys om att min kusin… Av en tillfällighet, jag hade inte tänkt på honom, men han spelade lite punkmusik. Av en tillfällighet så kom jag att tänka på honom, så då började han med att prova lite. Han halkade in i bandet. Sen, via en annan kille, som spelade gitarr i den första uppsättningen av Cosa Nostra, då kände han Svein. Förresten, känner du till alla folk som är med i Cosa?
Jo, då!
Det gör du!? Ja, men då kände han till Svein, så då var det först Nicke, jag, Svein och så var det en kille som heter Mikael Dahl. Det var första uppsättningen, men då hette vi inte Cosa Nostra.
Vad hette ni då?
Vi hade inget namn, utan vi var i startgroparna, så att säga. Sen av en tillfällighet så blev det så att Bonnie, han hade gått på sitt håll och tyckte att det var dumt, och jag gick på mitt håll och tyckte att det var dumt. Du vet, ingen vill ju ringa första signalen. Det finns ju inte så gott om punkers och så här nere, så till slut en dag så tog vi kontakt. Då ville han komma ner och prova lite att spela, och han gick ner i lokalen, och sen var han också fast i bandet. Då hade vi hållit på och kört lite, vi gjorde låtar på engelska i det här bandet som vi höll på att prova med. Då var det Svein som skrev text och sjöng, och han är ju engelsman. Det är därför som vi har en låt på engelska i Cosa Nostra, som ligger på första plattan. Den är väl lite en kvarleva därifrån. Ja, så var det. Mer komplicerat var det inte.
Jag tycker att Cosa Nostra har hållit en förhållandevis låg profil om man jämför med Asta. Är det frivilligt?
På vad sätt tänker du då?
Ja, Asta var ju det kanske största bandet i Sverige och var typ överallt, medan man inte hör så mycket om Cosa Nostra om man inte letar, så att säga.
Nej, det kanske man inte gör, men det kan bero mycket på att vi är rätt så struliga. Det har vart mycket strul för Cosa Nostra. Basisten bland annat, han drog av sig båtbenet, det krossade han på en konsert när han gjorde stagedive, så då var det fyra månaders uppehåll där. Sen hade Bonnie strul med familjen, och då spelade vi ju inte på ett år. Det har varit mycket uppehåll och sånt, och nu klämde ju jag av mig fingrarna då. Så vi har hela tiden legat i startgroparna, så att säga. Men, jag vet inte om det är speciellt för norra Sverige, men nere i söder, där tycker jag nog att vi har börjat göra oss ett namn, att dom flesta känner till oss. Angående det, mycket är väl det, att vi har ju inte gjort så många spelningar än. Om man jämför med Asta, vi gjorde väl 260 eller 280 spelningar. Vi har ett par spelningar kvar för att nå upp i det, men vi räknar med att ånga på, så vi kommer!!
När ni blir uppmärksammade så är det ju ofta som före detta Asta Kask. Hur är det?
Det blir vi inte nu. Det vill jag inte påstå, det tycker jag har försvunnit helt och hållet. I början… Det är det som är så svårt med att bilda ett nytt band, man vill ju inte fortsätta på samma linje som Asta Kask gjorde. Det var väl lite därför vi ledsnade på det, Asta skulle ju låta på ett visst sätt. Om vi hade lagt in ett solo i en låt eller gjort en ballad, då hade det hetat att vi hade sålt oss. Asta Kask skulle låta på ett visst sätt: Tvåtakt i ett jävla tempo och två minuter långa låtar. Det misstaget vill vi inte göra med Cosa Nostra. Det är därför vi alltid har med nån lugn låt, och försöker experimentera lite, för att inte bandet måste låta på ett visst sätt, det får en viss prägel på sig. Det är väl lite mer fritt spelrum nu än vad det var med Asta Kask. Vad fan var frågan, ha-ha?
Det var att ni ofta blir uppmärksammade som f.d. Asta.
Ja, just det, det här gentemot Asta Kask. I början när vi var ute och körde, då var det ju väldigt mycket gap om att vi skulle spela Asta-låtar. Jag menar, då hade vi ju lika gärna kunnat döpa om oss till Asta Kask igen, och fortsatt och köra dom låtarna, så är det ju. Det är väl ingen omöjlighet att i framtiden köra nån Asta-låt, men det ska va när vi har material att luta oss tillbaks på. Att folk går för att titta på Cosa Nostra, och inte går och tittar på Cosa Nostra som gör Asta-låtar, för då blir det ju fel. Och sen sa vi ju det där när vi la av med Asta, att Asta Kask är ju Asta Kask, det går inte att ersätta nån. Även om Bonnie och jag är 50% av Asta, så kan vi ju inte slänga in två gubbar till och stå och köra Asta-låtar, det är ju inte schysst gentemot dom andra. Så vi satsar på Cosa Nostra först och främst, sen är det ingen som vet vad vi kan lägga in för nåt, men det ska i så fall va nån låt som Bonnie har skrivit. Omöjligt är det inte, men först och främst jobbar vi som sagt med Cosa Nostra-material. Det känns inte roligt heller för oss att spela gamla Asta-låtar, det är ju ett avslutat kapitel, det är ju några år sen. Nästa år är det tio år sen vi hade sista spelningen.
Ni är väl ganska trötta på dom låtarna?
Nä, det är man väl inte så sett, det kan va rätt kul att lyssna på ibland, men det är ju inte så att jag känner för att spela dom. Inte när man har nytt material.
Hur tycker du att Cosa Nostra skiljer sig från Asta?
Ja, det är väl som jag nämnde förut, att det finns inga begränsningar på hur man får spel i Cosa Nostra. Det finns inga givna mallar. Vi fick väl lite kritik i början. “Under Ytan” fick lite kritik, och det kan jag väl delvis hålla med om, skivan låter splittrad. Det är ingen linje genom alla låtar, men vi har alltid vart såna att vi försöker hitta en nerv i en låt, och bygga upp den på ett visst sätt, och då gör det ju att låtarna sinsemellan blir väldigt olika. Därför blev det väl kanske ingen röd tråd genom den plattan, om man säger så. Men det tycker jag att vi har blivit bättre med på “Eldar”, den senaste CD’n då.
Är ni annars nöjda med “Eldar”?
Ja, det är väl alltid som med allting, att… Kan du vänta lite?
Jo, då. (Av vad jag förstår så försöker Bjurres dotter här få honom att titta på hennes nyinköpta Bingolott, he-he)
Det var internt familjärt här. Jag kan säga som så, att jag vet att dom andra är väldigt nöjda. Men jag själv är inte nöjd med trumljudet. Annars, låtmässigt och så är vi väl nöjda, men när vi hade mixat den klart i studion och så, då var vi väldigt missnöjda allihop, för då lät det inte bra överhuvudtaget. Det var en nybyggd studio vi var inne i, och den var felbyggd, så den sög en massa jävla bas den där studion. Det gjorde att det fan knappt gick att spela den när man kom hem. Men då finns det ett nytt system, som finns på Capriorn i Stockholm, man går in digitalt och kan lägga om hela ljudbilden fast man ändå har mixat klart. Så vi fick åka dit, och det räddade hela projektet, vi slapp mixa om den. Men, låtmässigt sett är jag som sagt klart nöjd.
Hur har responsen varit?
Den har vart, hur ska man säga… Över förväntan. Den säljer väl väldigt bra, det gör den.
Har du nån aning om hur mycket den har sålt?
Öööh, inte exakt. Men jag kan väl tänka mig att det är uppemot 5000 nånstans.
Annars tycker jag att distributionen verkar ha varit ganska bristfällig. Det känns liksom som att ni aldrig har fått chansen att surfa på punkens framgångsvåg…
Njäe, det stämmer kanske. Jag vet faktiskt inte vad det kan bero på, jag kan bara spekulera. Vi ligger ju på Rosa Honung, jag vet inte, om man hade typ legat på Birdnest, om dom har bättre kanaler. Jag kan inte den här biten med distribution överhuvudtaget, men man kan ju spekulera i vissa… Jag kan tänka mig, att ifall vi legat på Birdnest, hade det väl varit lättare att få ut plattan eftersom Birdnest är ju ett välkänt begrepp i musikbranschen idag, och det är ju inte Rosa Honung. Vi är ju det enda bandet som ligger på Rosa Honung. Men det bekommer mig inte så mycket. Det vi siktar på, det är att hitta våran publik, precis som Asta gjorde. Asta sålde väl inga megaupplagor när vi höll på, men vi hade ju en trogen publik som inte var konjunkturkänsliga. Det spelade ingen roll vilket årtal det var, så sålde vi lika mycket plattor. Man visste vart det brann iväg. Men visst, det vore väl kul att sälja mycket skivor och hitta en större publik, det vore väl inte helt fel ändå.
Du nämnde ju att ni ligger på Rosa Honung. Hur fungerar det?
Ja, jag tycker att det funkar alldeles utmärkt, och där kan jag nog svara för dom andra också. Det har ju vart mycket skitsnack om Rosa Honung från Asta-tiden, det vet jag inte om du har hört?!
Nja, berätta lite vad det rörde sig om!
Det är väl rätt välkänt här nere i söder, om man säger så. Det har gått mycket såna här rykten om att vi har blivit blåsta av Rosa Honung under Asta-tiden, men jag menar, vi skulle ju inte ha fortsatt på Rosa Honung om vi inte var nöjda med samarbetet från Asta-tiden. Vi har personliga kontrakt med sju dagars uppsägningstid, så man är ju inte direkt låst för tid och evighet. Men det fungerar väldigt bra, det är väl som så att han, Dahlbom, som har skivbolaget, det är som ett kompisskap. Han är en i gånget. Sen är det ju en fördel att vi är enda bandet, så han har bara oss att pyssla med. Det finns ju inga andra projekt som tar upp tid, så vill vi göra nåt så åker vi bara och spelar in, och det är ju skönt.
Ni kommer att ligga kvar på Rosa Honung!?
Ja, det är inget tvivel om det. Så länge han orkar att hålla igång skivbolaget, så lär vi fortsätta.
Jaha. Du har ju varit med ganska länge nu. Vad tycker du om punkscenen idag?
Ja, jag tycker väl att den fungerar alldeles utmärkt. Jag har väl lite åsikter, det finns ju mycket punkers som håller på att hacka på dom här banden som ligger och harvar på listorna. Men jag tycker att det handlar om att sprida punkens budskap, och bara man är samma människa som man har vart, att man inte säljer sig, sätter pengarna i första rummet. OK, många kanske inte är punkare i själen, men… Kan jag få tiotusen att lyssna på mina skivor idag, och hundra av dom fortsätter som punkers i framtiden, så då är väl mycket vunnet. (Nja, om bara en hundradel av dagens punkare fortsätter med det tycker jag att det är lite väl mycket trend. /Red). Men det finns ju både fördelar och nackdelar, men jag tycker att många av dom banden som ligger på topplistorna har fått lite väl mycket gnäll.
Ja, jag har själv jävligt svårt för t.ex. Dia Psalma, jag har väl en liten “hatkampanj” i zinet. Jag tycker först och främst att deras musik definitivt inte är punk, och sen är det en hel del annat som jag blir irriterad på.
Nä, men det kan man ju ha åsikter om, vad som är punk och inte punk, men jag för min del har aldrig delat in punk i fack. Jag träffar Ulke emellanåt när vi är ute och spelar, och han är precis samma människa som han alltid vart. Jag tror jag vet att han gör musik för att han gillar att göra den sortens musik, han gör det inte för att bräcka in på listor. Då är han punk för mig, han står kvar vid sina gamla saker, och det är avgörande för mig. (Jag tror ju inte att Elton John gör musik för att komma in på listor, och han är säkert samma människa som alltid, men inte fan är han punk för det. Nä, den var dålig. /Red). Däremot så, jag gillar dom inte själv musikaliskt, har svårt för sån typ av punk, det har jag. Men jag gratulerar bara honom.
Nä, det går ju att ha hur mycket åsikter som helst om det där, och det är ju klart att alla tycker olika, men… Nå, skit samma. När ni var Asta så sa ni ju att det aldrig går att göra ett punkband stort, men hur känns det uttalandet när ni tittar på topplistorna idag?
Ja… Har vi sagt det, ha-ha?
Ja, jag har det faktiskt på video, så det kommer ni minsann inte undan.
Nä, men det kan jag ju hålla med om, för ska man göra det stort, då kommer ju det här med pengar och så in i bilden. Att man ska sälja. Det är ju en farlig balansgång där. Men jag menar, man får ju inte göra musiken bara för… Jag menar, bara du gör den med hjärtat, att det sker av egen vilja, inte gör musik för att bräcka in på topplistorna och så. Sen om man har tur så lyssnar ju folk på det, men när vågen går ner sen, för det kommer den ju göra förr eller senare, fortsätter man då att göra sin grej, då har man väl inte sålt sig.
Ja, det lär ju visa sig när punkvågen går ner, vilka som blir kvar ett tag till.
Ja, precis. Det gör det. Men håller man på i tio år till så är man väl inne igen sen.
Tror du att det finns nån chans att Cosa Nostra en dag toppar Trackslistan?
Jag kan väl säga som så här, vi siktar inte på det. Det gör vi inte. Det kan ju hända, det är ju inte omöjligt, men det är ju inget vi försöker pusha på. Försöker trycka oss in, skicka skivor dit och så. Det ska ju vara om dom upptäcker det själva. Det går ju inte att tvinga sig in på listan, utan då måste man ju ha ett koncept som gör att… Jag tror risken är minimal för Cosa Nostra i alla fall, det är väl kanske lite för udda musik för listor och sånt. Det går väl lite för fort i svängarna. Jag menar, jag vet inte om du hörde det, men jag lyssnade på Tracks när Dia Psalma låg där, och det kallades för snabbpunk.
Nä, det hade jag inte hört, ha-ha. Det är ju lite det jag menar.
Ja, jag hörde det, jag råkade ha radion på. Då undrar jag, dom hastigheterna vi rör oss i, vad det kallas. Där ser man ju vilka referensramar dom har. Jag tror att, därför kommer väl inte Cosa Nostra att hamna där, av vad jag kan tänka mig idag.
Det finns ju idag jävligt många band som låter som Asta gjorde för tio år sen. Känns det som ett plagiat eller som en hyllning?
Jag kan säga det som så här. Jag tycker väl… Det är bara kul, att folk… Det är väl ett bevis på att Asta, att många gillade det. Det är väl lite synd att… Det är väl som så att, dom flesta band, dom börjar väl med att spela covers, och sen försöker man att göra låtarna… Det är ju Asta Kask och Strebers, mycket låter ju som det, och det är väl lite synd. Det har man ju sett, jag brukar läsa fanzines och i recensionerna ser man ju att det är “Asta-plagiat” och “Strebers-plagiat”. Det är ju så synd, dom banden kommer ju stå still där, istället för att hitta sin särprägel på bandet och göra egna låtar. Men, jag tar det bara… Det är bara kul, tycker jag.
Hur har det varit med spelningar för Cosa Nostra?
Det såg ljust ut, he-he. Vi skulle ju då ut på en turné hela mars, och det var väl fullbokat. Men annars, vi tackar ju nej till spelningar, det får vi göra. Så vi skulle kunna spela i princip hur mycket som helst. Jag vet inte, vi har väl en liten policy också… Dels har ju jag familj, och Bonnie sitter ju i samma sits. Han är skild också, och det gör ju att han är sån här helgpappa varannan helg, och det gör ju att man inte kan vara ute och spela var och varannan dag. Vi har valt att hålla det på en lite lägre nivå. Vi har diskuterat inom bandet också, jag menar, Sverige är inte stort, och ska man hålla på att kryssa runt mycket, så återkommer man ju ofta till samma ställen. Vad man kan säga nu, det är att Cosa Nostra är väldigt hungriga när vi väl är ute och har en spelning. Man kan vara lite vassare och göra lite bättre ifrån sig. Vi har försökt anpassa Cosa Nostra efter verkligheten. Vi är ju inte unga längre, om man säger så.
Tycker du att klimatet på punkspelningar har förändrats på senare år?
Det har det absolut gjort, det tycker jag. Det var på så sätt, att förr så var det ofta rena fylleslag. Det florerar inte riktigt den här spritkulturen som var förr idag, det var mycket bråk med poliser och det var det ena och det andra. Det tycker jag bara är en fördel. Jag vet inte om det kan bero på att medelåldern är väldigt låg bland punkers idag på punkspelningarna. Det kan säkert bottna lite i det, men jag tycker bara att det är en fördel, för förr… Det var väl inte alltid så, men ofta var det ju då fylleslag, som jag säger, och då kan ju inte folk ta till sig musiken på samma sätt.
Apropå spelningar, så finns det ju Asta Kask-material som fortfarande är aktuellt. Live-skivan kom ju ut för mindre än ett år sen. Varför dröjde det så?
Ja, va fan… Gjorde det det, vad tog det?
Ja, ni gjorde väl spelningen i slutet på 92, och skivan kom i början på 94, så.
Ja, det kanske det gjorde… Jag är inte så insatt i det där, det är ju skivbolaget som har hållit i det. Men jag vet att det har varit mycket struligheter, för det skulle ju komma en video i samband med det där, det var mycket bråk med den här killen som gjorde videon. Dom fick väl inte riktigt vad som var överenskommet från början, skivbolaget, utan kostnaderna drog iväg, så det var mycket strul och bråk med sånt. Men som sagt så är jag inte så insatt i det där. Asta, jag bryr mig inte om det idag, utan det är Cosa Nostra som gäller. Jag menar, vill dom släppa nåt, så tycker jag bara att det är kul. Vi gjorde ju en livespelning, och vill dom sätta det på platta så är det ju helt OK. Men sen hur det har gått till, det får skivbolaget sköta.
Varför medverkade inte Cosa Nostra på den här liveskivan “Även Vackra Fåglar Skiter”? Ni spelade ju på den galan.
Ja, det stämmer. Den förklaringen kan du få. Jag vet inte, jag tror det står nåt negativt i skivan. Jag har inte den själv, men den förklaringen som står där, den stämmer inte alls.
Jag tror att det står typ att “Cosa Nostra ville inte vara med, för dom hade tråkiga tidigare erfarenheter”.
Ja, precis. Det där det är skitsnack, för det var inte den förklaringen Granberg fick utav oss. Det var nämligen så här, att jag tror att det var våran andra eller tredje spelning när vi körde där. Och vi höll ju på då att spela in, och vi ville inte. Det var okej att dom spelade in oss, och dom kunde släppa det i framtiden, men vi ville inte vara med på grund av att vi ville ha ut våran skiva först. Vi ville ju inte komma med på en liveskiva med Cosa Nostra innan vi hade släppt första plattan. Det var förklaringen till varför vi inte var med på “Även Vackra Fåglar Skiter”, så enkelt var det. Det är ju inte alls kul att det kommer som live först, och sen kommer vinyl med studioinspelning. Det är ingen höjdare.
Efter en så inaktuell fråga så är det dags för en brännhet. Vad gör Cosa Nostra just nu?
Just nu så försöker vi slicka våra sår och ladda oss inför framtiden. Vi hade tänkt släppa en CD-EP, en sexlåtars, börjat spela in nu då efter turnén. Men det blev ju helt ändrade planer i och med att jag drog av mig fingrar, så i dagarna håller vi på att skriva material, så vi lär återkomma. Vi har förhoppningar om att jag ska vara såpass bra i näven att vi ska kunna börja spela in till hösten, vi ska påbörja en fullängds-CD. Det är det målet vi har. Målet är att ta igen allt vi har förlorat under tiden nu när jag har varit skadad. Fungerar näven tillfredsställande funderar vi på att köra en turné nu till hösten, det är det att det blir en liten förskjutning på det. Så vi axar igång i 130 knyck när det är dags.
Det låter bra det. Tack ska du ha. Har du nåt att tillägga?
Det är inte mycket det, tack själv.
Asta Kask är förmodligen det band som har betytt mest för mig i min musikala uppväxt. Därför blev den här intervjun kanske lite väl Asta-inriktad, men… Så kan det bli ibland. Cosa Nostra finns på denna adress: Magnus Bjurén, Sjötorpsvägen 4, 540 65 Lyrestad.
Lämna ett svar