RACHEL’S
”Selenography”
(LP, Quarterstick/Border)

Världens största underjordiska grottsystem heter Mammoth Cave Area och ligger mellan Louisville och Nashville. Stalaktiter, salamandrar, fladdermöss och gångar som i ett sagoäventyr. Kanske ser det ut som på månen. Huruvida Jason Noble, Rachel Grimes och Christian Frederickson har vandrat omkring i detta grottsystem känner jag inte till, men lyssna på ”Selenography” och fram växer mystiska valv, diffusa trappavsatser och katedralliknande rum. Tja, det går lika bra att föreställa sig en sommaräng i blom på landsbygden. Eller en kylig kväll i en sömnig stad.
Det är lätt att drömma sig bort till Rachel’s musik. Ett av alla band som myllrade fram ur spillrorna av Louisvillekvartetten Rodan. När Jason Nobles vänner i June Of 44 och Sonora Pine fortsatte att utforska de spindelgångar Slint kravlat fram ur bildade han Rachel’s med två klassiskt skolade musiker. ”Selenography”, som betyder studiet av månen, är gruppens fjärde album.
Förra plattan ”The Sea And The Bells” hade en fiktiv kärlekshistoria som ram. 13 musikstycken som hängde ihop med varandra, poetisk och svindlande vacker musik. Ett cd-häfte fullproppat med dikter. ”Selenography” är inte samma enorma upplevelse men en stillsam och växelrik skiva som sjunker in i kroppen. Som vanligt har Bob Weston (Shellac) producerat och som vanligt medverkar en rad gästmusiker. En smekning längs kinden, en cembalo på en gårdsplan, oöppnade brev, vildhonung, en vaxbok med italiensk poesi. Musik som öppnar en labyrint av stigar att dagdrömmande promenera in i. Svårkategoriserad musik. Filmisk musik. Det senaste tiden har jag lyssnat väldigt mycket på Astor Piazzolla och ibland får jag samma känsla av att lyssna på Rachel’s som på den argentinska tangons mästare. Så ohyggligt vackert. Jag lägger mig ner. Blundar. Stillbilder från det amerikanska inbördeskriget. Ett grekiskt drama på en amfieteater. Förflyttas mellan månen, Rom, Louisville och Buenos Aires.