ISO68
”Under Wood”
(LP, Hausmusik/import)
Det har hänt mycket i källare i Österrike och Tyskland de senaste åren: Mouse On Mars, To Rococo Rot och Farmers Manual har visat att det går att göra intressant elektronisk musik utan att hamna i urtypiska germanska fällor som Happy Hardcore eller dödshård Frankfurt-techno. ISO 68 är ytterligare bevis på detta.
”Under Wood” är mystisk, exotisk och stundtals mycket vacker musik som sipprar upp ur den tyska underjorden. Referenser till både Mouse On Mars djungelaktiga komplexitet och To Rococo Rots sömniga postrock är oundvikliga — inga hitlåtar alltså, men desto mer av bedövade bakfyllemeditationer för gråa söndagsförmiddagar. ”Under Wood” är fylld av långsamma ljud som liksom dröjer sig kvar och aldrig riktigt dör ut, med försiktiga slagverk av Florian Zimmer som följer ett märkligt, närapå slumpartat mönster. Det är sorgligt, vackert och exotiskt på samma gång.
Som allra vackrast är ISO 68 i ”Universell”, en svajig komposition uppbyggd av dementa orgelackord och en bakgrund som svagt påminner om Martin Dennys och Les Baxters exotica från 50-talet. Orgel-mantrat upprepas så många gånger och låter så felspelat att det i slutänden blir övertygande och överväldigande. Andra spår, som ”Hattest Du” och ”Hasen”, bygger på samma ödsliga exotiska ljudbild, men kryddat med inslag från Mouse On Mars flummiga djurläten och närmast mekaniska ljud från slagverk utan namn. Musiken är trevande och man gör klokt i att sitta ner ett par minuter innan ISO 68:s slöa, bakåtlutade grooves smyger sig på. Groove och groove, förresten. ISO 68 har inte särskilt mycket att göra med vare sig trip-hop eller något annat som har beröringspunkter med dansmusik, utan är på en helt annan, mer organisk planet. Det finns en tydlig känsla av att någon faktiskt spelar det här med sina händer.
Lämna ett svar