JOHN ZORN
Spy VS Spy
(Elektra Musician)
(90)
Zorn fortsätter sin upptäcktsfärd bland samtidens stora inspiratörer. Först kom där den kommenterade musiken till Ennio Morricones soundtracks, sen deckarmusiken i ‘Spillane’ och nu tar han även ett stort bett över en av jazzens legender: Omette Coleman.
Zorn trasar sönder folks eventuella fördomar om honom som varandes en uppblåst, knepigt intellektuell kompositör genom att öppet erkänna sin beundran för thrash och grindcore. På en konsert i London nyligen, uppmanade han publiken som kommit för Kronos-kvartetten att gå ut och köpa senaste plattan med Extreme Noise Tenor…
På omslaget till ‘Spy vs Spy’ avtackar han folk från både Napalm Death och Blind Idiot God. Och det antyder mer än en attityd. För när Zorn sen leder thrash-energin in i sin egen musik, tolkar han Coleman med samma personlighet han utsatte Morricone för. När Colemans musik var ung, så var den farlig och skrämde etablissemanget med sin vildhet. Den andan återknyter Zorn till, bl a genom att dubblera sin altsax med hjälp av Tim Berne. Det mesta här sker i ett rasande tempo, men hela tiden med Colemans “harmelodics” bevarade. Och Zorns engagemang smittar.
En platta att skrämma grannarna med.
Lämna ett svar