Att lyckas i musikbranschen är inte lätt. Det räcker inte bara med att spela bra musik (fast självklart är det en fördel), man måste också veta hur man ska marknadsföra sig. Att sitta hemma i garaget och tro att skivbolagsfolk, arrangörer, tidningsmurvlar etc ska komma springande när man har spelat in sin första demo är det tyvärr allt för många som gör. Såna tankar är lindrigt sagt orealistiska. Tyvärr är det nog så att vi Svenskar är fruktansvärt lata och bortskämda. Många band nöjer sig med att vara kändisar på hemmaplan. Det är väl inget fel i det men vill man komma någonstans så måste man vara beredd att satsa. Man måste ”ut på fältet”. Det är ju inte alls lätt alla gånger att skramla ihop tillräckligt med pengar när man t.ex fortfarande går i skolan. Mitt råd är att det är bättre att skynda långsamt och vänta tills man har fått ihop pengarna som behövs än att göra något halvdant. Vill man komma någonstans så gäller det att skapa ett intresse för bandet. Det gör man om man aktivt satsar på sin marknadsföring. Det första intrycket är otroligt viktigt. Har man då bemödat sig med att sätta ihop ett proffsigt promotionpaket så är mycket vunnit. Jag tänker nu gå in lite djupare på vad jag anser bör ingå i ett standardmässigt promopaket. En demo, en biografi och ett eller flera foton är ett måste. Till demon bör ni göra ett snyggt omslag. Hur ni ska utforma det och vilken information ni vill ha med är ju upp till er. Låttitlarna, medlemmarnas namn och kontaktadressen bör nog i alla fall vara med. Tryck upp det hela hos ett riktigt tryckeri. Jag kan lova er att ni blir nöjda med resultatet. Tycker också att ni ska kosta på er att specialbeställa själva kassetterna. Det finns ett flertal ställen i Sverige som är specialister på det området. Vill inte rekommendera något ställe framför något annat (eftersom inget av dem har mutat mig) men köp MM för där brukar ett flertal av dem annonsera. Vad finns det för fördelar med att göra det? Jo ni kan få kassetterna kopierade och klara, med den tidslängd ni vill ha och med bra kvalité (oftast chrome) till ett relativt billigt pris. Tryck på kassetterna kan ni också få. Ni behöver inte beställa tusentals band utan vill ni ha 200 så får ni 200. En biografi behöver ju inte vara speciellt märkvärdig. Det finns många olika varianter. Det kan räcka med ett vanligt A-4 där ni skriver lite om bandet, toppat med Logon. En mer påkostad variant är att trycka upp ett litet häfte där man presenterar bandet och dess medlemmar lite mer ingående med foton och hela köret. A-5 storleken är perfekt. När det gäller foton så är svartvita att föredra för kvalitén blir oftast bäst då. Har ni inte råd att gå till en riktig fotograf så se i alla fall till att ni får en kompis eller någon ni känner som har en ordentlig utrustning att ta korten.
Många tycker säkert att det är helt onödigt att ”offra” ett par sidor på sånt här trams. Det tycker inte undertecknad för min erfarenhet genom åren är att väldigt många Svenska band är helt okunniga när det gäller marknadsföringsbiten. Ett bra exempel är västervikbandet FLÄSKFARMEN. De skickade in sin senaste demo ”Bacontapes” till oss på BACKSTAGE. Den enda information om bandet som framgick i deras brev var (förutom namnet) att de är fem killar som har spelat tillsammans i drygt tre år. Man fick inte ens reda på vad killarna i bandet heter. Det enda i fotoväg var en plåt på trummisen, inte ens en gruppbild. Bandets musik är väldigt tillbakalutad, nästan halvakustisk, med svenska texter. Det är musik för slöa sommarkvällar. Att bandet har en viss charm går det inte att komma ifrån då deras korta brev avslutades med följande rader ”Vi är ett gäng glada svin som är för dumma för att vara nåt annat än glada svin”. Vill du veta mer skriv till LASSE EKSTRAND, Fröjdhemsgatan 5, 593 50 Västervik.
Är man riktigt driftig så kan man komma på egna sätt att marknadsföra sig på. Har stött på en del varianter under åren, en del väldigt kostsamma, andra relativt billiga men väldigt fyndiga. Ett bra exempel på detta dök nyligen upp i BACKSTAGEs postbox. Det var ett paket ifrån Göteborgsbandet BABY KITSCH LTD. De har spelat in en flexisingel som de skickar runt i promotionsyfte tillsammans med foto och biografi. BABY KITSCH LTD som består av MARINA KRIG – Sång, JIMMY & PETER KAGERLAND – Gitarr, PETTER BRYNESSON – Trummor, MIKAEL RUTBERG – Bas har funnits sedan våren 87. Alla i bandet har relativt lång erfarenhet av musicerande. Ingen av dem har direkt något stort namn i ryggen men de har tidigare medverkat i band som DANSE MACABRE, DOBERMANNS och HUDARNA. Flexin innehåller de två låtarna ”Blue Screen” och ”Figured Fingers”. Det är ganska tillbakalutad storstadsmusik. Stundtals påminner det lite om LOLITA POP. Sången är dock helt annorlunda för MARINA har en väldigt personlig sångröst med udda engelskt uttal. Av de bägge låtarna tycker jag bäst om ”Figured Fingers”. Den är lite snabbare med en lyckad basgång under refrängen. Det är stundtals lite blues över den, munspelet förstärker den känslan.
Om ni gör i ordning ett proffsigt paket så är fördelarna många. Ni kan ju använda det till skivbolag, tidningar, radioprogram, arrangörer/musikföreningar o.s.v. Min erfarenhet är att Hårdrock-band som regel är bättre på det här än andra band. De har också en väldigt stor fördel. Det finns otroligt mycket tidningar och fanziner runt om i världen som enbart är inriktade på denna musikform. Så mycket specialpress har ingen annan form av rockmusik idag, det vågar jag påstå.
Lägger ni ner en massa pengar på att er demo ska se proffsig ut så har ni också möjlighet att få tillbaks lite av kostnaden. Med ett snyggt omslag kan ni sälja tapen till kompisar, i samband med spelningar, i musikaffärer etc och på så sätt få in lite av de pengar ni har lagt ut. När det gäller skivbolag så måste ni vara aktiva. Ringa och fråga vad de tycker om er tape. Fast det absolut bästa är utan tvekan ett personligt besök. För att kunna få det het efterlängtade skivkontraktet måste man ju göra intryck på bolagsfolken. En bra start är ju att komma med ett proffsigt promotionmaterial.
Lämna ett svar