SATOR har lämnat efternamnet Codex bakom sig och heter nu mera kort och gott SATOR. Efter ett flitigt turnerande har de nu etablerat sig som ett av Sveriges effektivaste och aggressivaste Rock’n Roll band.
Med totalrockplattan ”Slammer” infriade killarna alla förväntningar som ställdes på gruppen efter debut Lp’n ”Wanna start a fire” (86). Jag ville veta mer om SATOR jag ringde upp Kent, basist och sångare i bandet.

Kan du berätta lite om tiden före SATOR?
— Det hela började i slutet av 70-talet. Vi spelade i olika punkband hemma i Borlänge. Ett av banden var Bryl Boys, som till sist bildade grunden till SATOR CODEX, kvar från den tiden är bara Chips.
När bildades Sator Codex?
— Bandet startade 81. Det var som det brukar vara med nystartade grupper. Bandmedlemmarna kom och gick. Till sist blev vi i alla fall en grupp killar som ville satsa 100% på musiken. Man kan säga att det tog ett tag innan SATOR CODEX blev en riktig grupp.
När släppte ni er första platta?
— Vår första skiva var en singel som vi döpte till ”Howling”. Den kom 1984. Eftersom vi inte hade något skivkontrakt på den tiden fick vi betala allting själva. Vi gjorde t.o.m. omslaget.
1985-86 hände det mycket runt SATOR CODEX, kan du berätta något om den tiden?
— Ja, vi bestämde oss för att flytta till Göteborg i samband med att vi skrev på ett kontrakt med skivbolaget RADIUM. Inspelningen av ”Wanna start a fire” som är vår första Lp pågick under hela sommaren 85. Den följde vi sedan upp med en mastodontturné runt hela norden. Jag tror det var ett 50-tal spelningar bara i Sverige.
Vilken var er nästa platta?
— Det var en singel som hette ”Scale to skin / crusader”. Den sålde väldigt bra och gav bandet en puff framåt, även pressen skrev fina recensioner. Man kan säga att det var våra första hits som kom med den plattan.
Nu när du ändå nämnde hit så måste jag få fråga, hur kom ”OH MAMA” till?
— Från början var det mest tänkt som en ploj. För när inspelningen av ”Slammer” var klar hade vi lite tid över i studion. När sen inspelningen var gjord tyckte vi i bandet att det vore en kul grej att släppa den på singel. Men här på RADIUM var det ingen som trodde på grejen. Men till sist gav de med sig och sa: ”sälj skiten så de får som de vill”, sen gick det som det gick. Plattan sålde inte guld (25.000) men nästan.
Ska vi gå tillbaka till ”Slammer” nu. Vad kan du säga om den?
— Det är vår senaste Lp som vi släppte för ca. ett år sedan. Den är lite mer aggressiv än den första. Vi spelade in det mesta av skivan i Bryssel där vi hade GILLES MARTIN som producent. Tidigare har han jobbat med bl.a. Tuxedomoon.
Varför Bryssel?
— För det första är MARTIN en mycket bra producent, och sedan är studiopriserna billigare jämfört med en studio av samma kvalité i Sverige, så vi tyckte det var en bra lösning med Bryssel. Men vi resonerade också som så att ska man spela in så är det skönt att sticka hemifrån, för det är så mycket störande moment runt omkring här hemma. Åker man bort har man bara en sak i huvudet och det är att spela in skivan.
Har den sålt bra?
— Ja ca. 10.000 ex. så vi är nöjda.
Ni har varit i New York och spelat. Hur hamnade SATOR i ”The big apple”?
— Vi fick möjligheten att göra tre spelningar där. Två av spelningarna gjorde vi på mässan New Music Seminar där den största delen av publiken var branschfolk. Men den sista spelningen var på en känd klubb på Brodway. Där fick vi jäkligt bra respons av publiken. Så det var en lyckad och rolig upplevelse.
Har ni tänkt att turnera någonstans i Europa?
— Vi var i Tyskland på en 14 dagars turné och det var även tänkt att vi skulle ta Frankrike i samma sväng, men vi åkte hem och spelade i TV-programmet GIG istället. Men längre fram när vi fått en distributör i Europa är det tänkt att vi ska göra en riktig Europaturné. Som det är idag känner ingen till SATOR.
Har ni någon ny Lp på gång?
— Ja, vi håller på att skriva låtar för fullt. Om sedan tidsplanerna håller går vi in i studio till sommaren.
Hur kommer den att låta?
— Det enda jag vet är att attacken blir den samma och att texterna blir på engelska, mer vet jag inte idag.
Har ni aldrig funderat på att köra svenska texter i låtarna?
— Nej, det ligger inte åt vårt håll direkt, eller rättare sagt det passar bättre åt de mjuka banden att ha svenska texter. För som jag ser det finns det inte så många band som har lyckats att spela rock och sjunga på svenska. Ebba Grön är nog ett av de få som har klarat det.
Hur ser framtiden ut?
— Vi kommer att ligga väldigt lågt ett tag i och med att vi spelar in den nya plattan i sommar så blir det bara ett par spelningar ute bl.a. på Finlands största festival och kanske någon i Norge och Danmark.

Gruppens medlemmar är:
Kent: Bas och sång.
Hans: Keyboards och sång.
Michael: Trummor.
Chips K: Gitarr och sång

SATOR – ”OH MAMA”
Skriven av Norell/Oson och tidigare framförd med viss framgång fastän lite slappt gjord av Sveriges svar på Englands svar på Sovjets svar på USAs svar på Finlands svar på Göingeflickorna… LILI & SUSSIE. Är du ägare av denna förnämliga skiva och ej nöjd med fodralet. VRÄNG DET OCH DIN LYCKA ÄR GJORD