STATIONWAGON från Örebro gillar nog BOB HUND och DINOSAUR JR. Dom sitter nog även och analyserar SEBADOH’s skiva ”Bakesale”. Vad kan dom mer göra? Dom har i alla fall släppt två demos och skall vara med på WOUNDED Records samlings-CD Icing, allt detta på ett knappt halvår. Ringde upp basisten Anders och fick reda på följande…

VARFÖR STARTAR MAN ETT DINOSAUR JR/SEBADOH LIKNANDE BAND I DESSA DAGAR NÄR DET BARA PLOPPAR UPP MED DOM?
Ja! Det var ju dom andra… det var deras idé. Dom hade ju ett band som hette COLLEGE VOLUME PEDAL förut som spelade Pop-Punk av något slag, det var ju inte så himla DINOSAUR-aktigt då. Sen så började dom få meningsskillnader i musik valet, Emil och Magnus ville då spela DINOSAUR hållet och dom andra ville spela mer punkigt så då splittrade dom bandet och så bildade ju Magnus och Emil STATIONWAGON. Sen så träffade jag Magnus på en Studiefrämjandets kurs för cirkelledare och då frågade jag lite om han spelade i något band fortfarande och då så han att dom inte hade någon basist och det tyckte ju jag att det lät spännande för jag ville spela bas i ett band och så ville jag också spela i ett sådant band och då fick jag ju båda på samma gång. Jag vet inte varför man bildar ett sådant band, det är bara för att man tycker att det är bra. Det är skönt att spela, roligt att skriva sådana låtar för mig personligen så är det ju mycket mer… dom innehåller mycket mer än tex en Death Metal låt även om det kanske är fem riff i en poplåt och tjugo riff i en Death Metal, så innehåller det så mycket mer. Vi startade bandet för att vi gillar musiken helt enkelt.

NI HAR SPELAT IN TVÅ DEMOS (’Gingerheart’ & ’Pretty Beat Up’) PÅ KNAPPT ETT HALVÅR. HUR HAR NI UTVECKLATS PÅ DENNA RELATIVT KORTA TID?
Ähh, den första demons låtmaterial var på sett och vis lite ihop kastat, det märks på arrangemangen som är ganska knäppa, men dom har faktiskt sin charm. Och den andra demon, det var väl lite mer popiga låtar på den. Det var väl vad vi gillade för stunden då, men sen efter demon så tyckte vi inte att den stilen passade oss riktigt. Det var lite roligare på första demon med lite annorlunda arrangemang så vi har hamnat i det läget så att vi ligger mitt emellan demosarna i låtmaterial, liksom konstiga arrangemang och väldigt popiga refränger. Vi har blivit mer samspelta, alla är öppna för att komma med idéer och sånt där. Det är väl det som har utvecklats mest på en sån kort tid, vi har blivit starkare som en enhet.

HUR HAR KRITIKEN VARIT PÅ ’GINGERHEART’?
Ja vi har ju inte hört så mycket från zines och sånt där, men vi har ju inte skickat ut den så allvarligt mycket. Jag har inte sett några recensioner ännu, men allmänt så tycker folk inklusive oss själva att ljudet är lite konstigt och det har ju sin förklaring i dom som satt bakom mixerbordet, det var deras andra inspelning någonsin dom gjorde. Och även om grundljudet var ganska bra så lyckades dom slarva bort det i mixen, men jag tycker att det duger för att vara gratis och debut, så jävla dåligt är det ju inte. Sen är det ju sången som är lite… inte är så jävla perfekt på den demon, men det var väl i stort sett första gången Magnus sjöng seriöst. Sen i övrigt så tycker jag att låtarna är bra, många har väl påpekat det här med DINOSAUR, det är kanske ett sånt där första intryck man får. Vi är ju så pass inne i DINOSAUR så vi vet ju exakt hur deras låtar är uppbyggda och vad dom använder för slags ackord, så jag skulle inte vilja säga att någon av låtarna på första demon låter sådär jättelikt DINOSAUR JR. Sången är ju lite gnällig, men det var ju meningen. Själva låtarna i sig tycker jag inte är så jävla… den andra låten ”Sourcream” den är ganska lik ”Puke + Cry” i början, men det är mycket mer komplicerade trummor på ”Puke + Cry”.

HUR PASS LÄTT/SVÅRT ÄR DET FÖR ETT RELATIVT NYTT COLLEGE ROCK BAND ATT FÅ PUBLICITET?
Jag tycker faktiskt att det är ganska svårt i och med att jag inte känner till vilka tidningar man kan skicka demon till. Det finns ju dom här open-minded zinen som man kan skicka till, men några renodlade Popfanzines… känner inte till några. Vet inte om MUSIKBOTANIK existerar längre, annars vore det ett givet tillfälle, för han har väl säkert den försäljningskrets som skulle kunna tänkas gilla oss. Första demon har vi kopierat upp i hundra ex och den har inte tagit slut ännu och våran nya skall också kopieras i hundra ex. Så några större mängder demos det säljer man ju inte just nu. Jag hoppas ju att medverkan på Icing kommer ju på alla sätt och vis att göra att vi blir lite kändare eftersom att den kommer ut över hela landet och det kommer ju att vara ganska stor upplaga på den, i alla fall jämfört med hundra stycken demos. Så man hoppas ju att den kommer till rätt folk på något sett. Annars så vet jag inte, man får försöka att göra bra demos och nå till bolagen med dom så att man kommer fram. Det är ganska konstigt på sätt och vis… det vore ju ganska konstigt att gå från att producera hundra demos till att göra en CDs på några tusen ex. Så det är ju ganska bra att den här Icing grejen kom emellan. Men jag hoppas ju att vi hamnar på CD någon gång under ’95. Vi bildade ju bandet i mars/april och vi har inte hållt på i ett år ännu och har kommit ganska långt tycker jag. Vi har spelat in 15 låtar sammanlagt och vi har fem stycken nya, så vi har varit väldigt produktiva när det gäller att skriva låtar och spelat in två demos och hamnat på en samlingsskiva på lite mer än ett halvår. Det tycker jag är ganska bra jobbat.

BERÄTTA LITE OM STATIONWAGON MEDLEMMARNA!
Emil spelar gitarr, han är ganska skum som person. Innan man lär känna honom så är han ganska inåt riktad, han har berättat för mig att när vi började spela… jag kände ju inte han alls då när vi började och han hade fått för sig att jag hatade honom och det gjorde jag ju inte, men det var väl det att vi pratade inte med varandra för vi kände inte varandra. Så vi lärde egentligen känna varandra när vi spelade in första demon, så det var jävligt roligt på det sättet. Han spelar även gitarr i ett band som heter FLATSPOT som kör lite skate Hardcore, FAT WRECK-stuket. Jag har inte hört dom själv, men dom skall vara jävligt bra enligt dom som hört dom. Det är jävligt roligt att det är flera band som spelar den stilen i Örebro. Magnus, MACGYVER fantast, jävligt duktig på gitarr måste jag säga. Så fort man visar ett riff för honom och säger att det här skall det vara solo på så hittar han direkt vilken tonart det är och spelar någonting som passar direkt. Stor J. Mascis dyrkare och han spelar inte i något annat band förutom STORAGE som är ett projekt som han och jag har. Johan är den enda i gruppen, och den enda jag känner som ser Grunge ut utan att se stylad ut. Spelar även trummor i ett annat Popband här i stan som heter CANDYFLUTE som spelar LEMONHEADS-Pop. Han spelar även i en massa andra konstiga band, ett slags Techno band fast utan synthar och lite allt möjligt. Han är jävligt rolig som person. Sen är det jag som är äldst, farbror i bandet. Jag har märkt att det finns någon konstig respekt för dom andra hos mig, fast det spelar ingen roll. Och jag är ju, alla ABNORMALCY läsare vet ju vem jag är så det behövs inte sägas så mycket. HYMEN/CHARLES HÅRFAGER/NASUM/ÖREBRO DISTRO SERVICE, nääää!

VAD TYCKER DU OM DEN SVENSKA POPSCENEN?
Jag tycker att det finns för få småband och sen finns det för dåligt med bolag som man vet någonting om. Liksom man hittar en skiva som det står A WEST SIDE FABRICATION på baksidan så vet man i alla fall att det har kvalitet. Om man läser recensioner i tex en tidning som BACKSTAGE som det står det är ett Indie band och så kollar man på bolaget och så är det något helt okänt. Då vågar man kanske inte satsa på det om man skulle se skivan i någon skivaffär. Men dom etablerade banden som finns, THE BEAR QUARTET, MUFFLON 5, BOB HUND, CARDIGANS, POPSICLE, BRAINPOOL alla är ju jävligt bra band tycker jag och dom är ju inte några kopior av varandra direkt. Jag tycker att MUFFLON 5 har lite likheter i POPSICLE, i soundet. Sen finns det ju dom här mindre WEST SIDE banden, A SHRINE och allt vad dom heter som inte har kommit upp riktigt ännu, men dom är ju bra också. Sen glömde jag att säga HARDY NILSSON som är ett fantastiskt band, jag tycker att det är väldigt roligt att kunna göra sådan pass internationell musik fast fortfarande sjunga på svenska, det är fantastiskt och det är ju inte alls töntigt på något sätt heller. Det är jävligt bra texter och hela konceptet är ju kanon. Dom har ju de mest fantastiska poprefränger som gjorts. Så jag ser positivt på dom banden som är etablerade, det är ju dom här mindre banden som man skulle vilja kom fram mer, om det gjordes lite mer demos. Fast det kanske det görs, jag vet inte. På sätt och vis hoppas jag inte att det kommer som någon trend, men det vore roligt om det kom fram lite mer demoband. Liksom jag hörde av Magnus och Emil att dom hade träffat något band på Hultsfred som hade gått och sålt en demo, — Åh, vi låter jävligt mycket som DINOSAUR JR. Häftigt tyckte dom och kollade på omslaget och så. Dom kallade sig för J. Eriksson och sånt och så satte dom på det och det var någon jävla rehearsal inspelning som var helt kass och inte hade något med DINOSAUR JR att göra. Såna där band klarar man ju utan, men det borde finnas massa bra Popband någonstans som man inte känner till. Det är roligt att SLUSH PUPPIES har spridit sig på något sätt i alla fall, dom har kommit ut ur sin stad eftersom att dom har skickat ut demos och blivit signade på JUST 4 FUN. Det ser jag fram mot, dom är ett bra band.

EFTER FYRA ÅR DEATH METAL SPELANDE I NECRONY SÅ BESTÄMDE NI ER FÖR ATT SLUTA. VARFÖR OCH HUR TROR DU ATT DITT DÖDSMETALL SPELANDE PÅVERKAR STATIONWAGON’S MUSIK?
Vi slutade för att våra musikaliska influenser drog åt olika håll så det hade blivit väldigt schizofrent att fortsätta. Mina låtar hade låtit på ett sett och Rickards låtar på ett annat sett. Sen gav det inte så mycket… längre, vi fick ingen speciell respons från skivbolagen som vi skickade ut våran promo till. Och sen att inte kunna arbeta med den budget som vi skulle vilja göra för att göra en så bra skiva som helst. Men det var ju kul så länge det varade med Tysklandsturné och alltihopa. Den enda Death Metal influensen jag kan ha i STATIONWAGON är väl att jag spelar på en femsträngad bas, så jag tar lite mörka toner ibland. Jag har ju lärt mig att spela ganska fort, alltså spela snabba tonföljder när man spelar Death Metal och det kan vara ganska effektivt när man spelar slingor och sånt där. I STATIONWAGON’s argare delar kan man nog tänka sig att det kommer lite från dödsen, men annars så vill jag inte påstå att det har någon samhörighet. Sen hoppas jag verkligen inte att STATIONWAGON kommer att framstå som NECRONY-Anders nya band, det har inget med det andra att göra. Även fast det är ganska märkligt att flera Dödsmetall band som har lagt av och som har börjat spela sån här musik tex GOD MACABRE körde ju lite på Indie hållet innan dom till slut beslöt sig för någon MONSTER MAGNET rock. Jag vet inte vart sammankopplingen mellan Death Metal och DINOSAUR JR musik finns?

VAD KOMMER ATT HÄNDA MED STATIONWAGON UNDER ’95?
Jag hoppas verkligen att vi har hittat våran stil, dom tre låtar som vi repar på nu… jag tycker att dom är grymt bra, precis som det jag vill spela. Man kan inte jämföra det med DINOSAUR, det är mera SEBADOH och BOB HUND tycker jag. Jag hoppas att folk kommer att tycka om det, jag hoppas ju på en skiva och mera spelningar framför allt, det vore ju trevligt. Även här och utom stads, det har väl varit på gång i både Göteborg och Stockholm genom kompisar till Johan men det har inte blivit något konkret ännu. Det vore faktiskt jävligt roligt att komma ut och få lite rutin på en sådan grej också. Så att låtarna inte bara funkar i replokalen och studion.

TACK! Kontakta STATIONWAGON på följande adress:
STATIONWAGON, Magnus Hägerås, Flygaregatan 14, 702 27 ÖREBRO