Ända sedan första gången jag hörde FIRESIDE’s tunga Pop-Hardcore så har jag varit impad. Det har varit ett jävla tjat om QUICKSAND när det gäller FIRESIDE och visst hör man en del influenser, men inte så himla mycket. Bandet som startade bara för att få ett skivkontrakt och det fick dom också ganska snabbt. Det var A WEST SIDE FABRICATION som nappade på dom och sedan dess har dom släppt ‘Softboy’ CDs, ‘Jupiter’ CDs och den oslagbara fullängdaren “Fantastic Four”. Efter att “Fantastic Four” hade varit ute ett tag så hoppade trummisen Fredrik (RANDY) av och ersattes av Pär (f.d. PLAIN). FIRESIDE är dock missnöjda med A WEST SIDE FABRICATION för att dom har supportat dom för dåligt. — Har du någonsin sett en annons för “Fantastic Four” säger Pelle och jag håller med. Vettiga åsikter fick jag höra av Pelle när jag ringde upp honom.
Hur startade egentligen FIRESIDE, var det när SUPERDONG slutade?
Ja det var väl lite tidigare än så. Jag tror det var 91, 90-91 tror jag. Vi satte ihop något Hårdrock projekt, det var väl för vi var less på SUPERDONG. Jag vet inte, vi är ju inte dom där roliga typerna som spelar sån rolig musik, vi är lite mer seriösa typer. Så det var väl därför.
Varför slutade Fredrik egentligen, hur funkar det med den nya trummisen Pär (f.d. PLAIN) och varför vart det just han?
Det har jag ett ganska perfekt svar till. Först och främst så, det gick ju ganska bra för RANDY, vid den tidpunkten. Så det var väl lite att Fredrik inte hade så jätte mycket ambitioner för oss och sådär. Så det var lite sådär segt och sen då på förra turnén som var i våras så var Fredrik borta på ADRENALINE turnén på våra sista spelningar och då var det snack om han skulle fara med oss eller om han skulle fara med dom och så for han med dom till slut. Och då tog vi den här trummisen, vi kände honom, som stand-in bara och så repade vi typ en gång och han kunde alla låtar och så tyckte vi att det var jätte roligt. Så det var som inget snack sen. Men så sa vi typ att… då sa Fredrik typ att han ändå hade tänkt hoppa av snart i alla fall, så då gjorde det inget. Så det var från båda sidorna.
Nu har “Fantastic Four” varit ute ett tag, hur har A WEST SIDE FABRICATION promotat er?
Dom har inte promotat oss alls. Har du kanske märkt? Jag vet inte, han gör ju ingen reklam och sådär alls. Vi har väl spelat, men det är det enda typ att han är ganska bra att fixa på radion. Radiospelningar, radion har spelat in oss typ tre gånger och nu igen nästa vecka och hur mycket den har sålt, har jag ingen aning om. Vad siffrorna är på har jag ingen aning om, men det är nog inte över tusen. Så att jag vet inte, det känns rätt skönt på ett sätt. Vi är ju helt utanför den här hypen, vi är ju för mesiga för dom här tuffa Hardcore killarna och det är ju lite svårare att förstå vår musik. Jag vet inte, det var ändå första skivan så det känns rätt skönt på något sätt. Man får leva med den ett tag till. Vi har material till en hel skiva nu, men vi ska vänta lite tills vi släpper den någonstans.
Hur har “Fantastic Four” sålt och hur har responsen varit?
Ja hur den har sålt har jag ingen aning om, uppåt en åtta hundra har jag hört. Och så responsen, vi har ju fått fara och spela rätt bra. Vi får ju inte alls för mycket pengar när vi spelar, vi har gått back på nästan allting, men nog har det varit okej.
Tjat hela tiden om QUICKSAND, hur pass mycket influeras ni av dom och kanske att SAMIAM även dom är en influens?
Ja visst alltså, SAMIAM är ju en större influens tycker jag i så fall. Fast just nu… jag vet inte, det här med QUICKSAND är ju rätt lustigt givetvis. Varför det är så är ju så självklart för att vi är ju det enda bandet i Sverige som spelar sån där blandning av pop. Givetvis ‘Jupiter’ singeln och dom där riffen, visst är dom QUICKSAND men om man ser det i helhet så är vi ju dom enda som spelar sån musik. Alltså Hardcore av lugnare slaget och inte av punkhållet. Vi blir givetvis jämförda, men om du vänder dig till punkgrupperna om du tar som RANDY. Om det bara hade varit RANDY i Sverige som hade spelat punk så hade vi ändå sagt. Eller i världen då som spelar, det finns ju inte så många grupper som låter typ QUICKSAND så man blir förknippad med dom. Det var ganska säkert ett halvår innan ‘Fantastic Four’ spelades in som vi hade slutat vara sådär helt inne på QUICKSAND, så jag vet inte. Vi lyssnar alltså… jag och Frans, basisten lyssnar nästan bara på Touch & Go band, Chicagoband som JESUS LIZARD, RAPEMEN & SHELLAC och sånt. FUGAZI är nästan större influens än QUICKSAND också. Fast dom törs vi aldrig… eftersom att det inte finns några band som låter som FUGAZI.
Hur vart “Softboy” emottagen? Ni var då ett ganska nytt band, kändes det trögt?
Den vart egentligen tycker jag mer, bättre emottagen än skivan. Jag vet inte varför, vi har fått mer, nästan bättre recensioner på ‘Softboy’ men den är vi inte alls nöjd med. Det var ju verkligen sådär första gången vi var i en riktig studio, en riktigt bra studio. Det var som sådär — Åhhho, vi vågade riktigt inte göra som vi skulle. Det vart liksom inte rätt, på “Fantastic Four”… Jag vet inte riktigt, det är väl liksom lite för mycket låtar på ‘Fantastic Four’ men jag vet inte. Jag är nog inte alls nöjd med ‘Softboy’. Vi spelar typ en låt därifrån live, resten har vi glömt bort.
Hörde att STARTREC hade försökt att köpa över er från A WEST SIDE FABRICATION men inte fick det, berätta!
Äh, det där får vi se hur det blir med i framtiden. Men dom har typ kommit överrens, fast det är bara lite… jag vet inte riktigt vad det handlar om än för vi har kontrakt till 97 och på tre skivor, på två fullängdare till. Så det går ju inte att bryta. Jag vet inte, jag orkar inte sätta in mig i det där. Jag har ju liksom inget att säga till om, jag har egentligen inget emot WEST SIDE egentligen sådär. Det är coolt, men det är jobbigt när det inte funkar.
SONY hade visst varit i kontakt med er, kan det bli så att nästa skiva släpps där?
SONY, nej det tror jag inte alls. Det är bara sådär att dom kanske känner att dom måste ha något slags Hardcore band nu också när det är så trendigt. Så jag kan anta att dom är ute och letar, men det blir nog ingen skiva där. Dom vågar sig inte på oss för det är ingen som vet var dom har oss, vad vi är för någonting. Det skulle nog ta länge innan vi hamnade på ett stort bolag, det funkar ju inte riktigt så. MVG har ju varit intresserade ganska länge, men dom har ju typ… det känns som om vi skulle göra en demo där vi bara står och skriker på så skulle vi få kontrakt eller då vi spelar typ HÜSKER DÜ punk då skulle vi också få det. Fast just att det är lite eget, eller eget, vad ska man säga? Eftersom dom är ute efter ett Hardcore band, dom är ju inte ute efter ett bra… jag vet inte vad jag ska säga. Men det funkar ju så, det är ju så.
Hörde att en MCD är på gång nästa år, planerat mycket ännu och hur mycket låtar har ni?
Ja, vi har väl uppåt en tio låtar färdiga. Det kommer att bli en fullängdare för att vi har en massa låtar som vi inte hunnit repa in eftersom vi har varit ute och spelat. Vi skulle kunna sätt oss ner och spela in när som helst, så att det är typ att vi tar det lugnt ett tag.
Hur låter det nya materialet?
Ja, det skulle vara ganska roligt om du själv beskrev det. Jag vet inte faktiskt. Jag har inte hunnit kolla, det är mycket kvar från det gamla fast jag tycker att det är mycket mer popigare fast hårdare också. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Mycket råare är det.
“Styrofoam” från “Fantastic Four” låter en aning nytänkande för att vara FIRESIDE och även lite THE BEAR QUARTET influerad, kan man förvänta sig fler sådana låtar? Varför gjorde ni just en sån låt?
Äh, det var den enda låten på fullängdsskivan som vi gjorde tillsammans faktiskt. Och det är väl det där FUGAZI-stuket, jag antar att det kommer att komma mycket sådana låtar på nästa skiva. Så att det kommer att vara… jag vet inte, verkligen helt våran låt. Det är nästan löjligt att säga att den är fram jammad i replokalen inte för att det är något vi sysslar med, sitter och jammar och så. Fast jag vet inte, THE BEAR QUARTET. Vi böjer ju bara tonerna, ganska lustigt faktiskt att det blir sådär så fort man gör någonting. Det är ju som ändå inte mycket ackord i den, vi böjer ju bara ett par strängarna. Det gör ju KISS och BLACK SABBATH, men där är väl ganska FUGAZI-aktig tror jag. Som vi skulle vilja låta, skulle jag vilja säga med den låten. För jag tror att vi har spelat den varje gång vi spelat live, vi har aldrig skippat den någon gång.
Ni har varit ute på en hel del turnéer, hur har responsen varit runt omkring?
Jag måste säga att det har varit jättebra. Vi spelar ju nästan bara på klubbar, på åldersgränsspelningar och sådär som kanske inte är så vanligt bland banden, sådär hardcore banden. Jag tycker att i Norge var det jävligt kul på sådan ställen som dom sålde öl på, det var väl inte så mycket folk på en del ställen. Men en del ställen var det väldigt schysst att spela på. Äh, dom har ju som inga trender i Norge, inte sådär i alla fall så dom direkt såg på oss och frågade oss om vi var Hardcore eller vad vi var. Dom lyssnade verkligen och ställde sig själv frågan om dom tyckte det var bra eller inte. Så det var okej, sen spelade vi på sådana straight edge ställen. Där var det lite mer sådär — Är ni hardcore eller? Vad är ni? Lite sådär tråkigt när det är så. Men det var väl okej.
“Sorry” texten är ju skriven av Matti Alkberg (THE BEAR QUARTET), kommer han att skriva flera texter till FIRESIDE och hur kommer det sig att han skrev “Sorry”?
Han kommer nog inte att skriva några fler texter. Det där… varför skrev han den. Det var för att han jobbade här, det är ett stort musikhus här fullt med band och vi höll på att spela in. Då hade Kristoffer börjat skriva en text och så fortsatte Matti att skriva klart den. Så att det är inte han som har skrivit hela. Äh! Nä, han kommer nog aldrig att skriva något mer. Men Frans har börjat skriva texter, han har skrivit två till demon. Jag vet inte, om man ska analysera så har ju texterna en väldigt stor betydelse så att det är nog bra om Kristoffer får fortsätta på linjen.
Hur har responsen varit utomlands?
Ja, vad ska man säga. I Norge om man kan kalla det utlandet men Europa så… vi har fått Tysklands distribution nu på SPV men jag tror inte att vi har sålt mer än 10-20 ex. dit, jag tror inte alls vi har sålt mycket. Jag vet inte om det finns någon sån där underground Hardcore scen kvar i Tyskland, det är väl om man kommer in där och börjar sälja. Men annars vet jag inte. Det är det enda som vi fått dit annars har jag ingen aning. I Norge har vi fått jättebra recensioner.
Ni har spelat in en demo, varför? Nöjd?
Ja, varför vi spelade in den var väl för att vi skulle komma ihåg låtarna. Vi hade varit ute och spelat och sådär. Det var för att kunna lyssna hur det låter och eftersom att jag har studio så går det ganska snabbt att spela in. Och om jag är nöjd med det? Det tycker jag. Jag kan tänka mig att… jag är helt nöjd. Känns mycket mer rätt på något sätt.
Ni var ju med på “There’s A Boy Who Lives On Heaven Hill…” samlingen, varför valde ni just “Don’t Wanna Know If You Are Lonley” och vad tycker du om skivan?
Varför vi valde den… jag vet inte, jag ville ta en annan låt. Det var Kristoffer som övertalade mig att vi skulle ta den. Men det är en bra låt och vi tänkte att det är ju kanske den enda låten som vi kan göra bättre än vad den är på skivan, eller bättre sådär spelat. För den är ganska kass spelad. Vi spelade in den här hos mig, det är inte så bra ljud men skivan? Jag vet inte vad jag ska säga om den. Den är väl okej, POPSICLE & SATOR är väl det enda som jag tycker var rätt okej. Jag börjar bli lite less på sådana där samlingsskivor, det kommer ju en i veckan och dom tigger ju låtar hela tiden. Nu kommer det en på DOLORES med PRINCE covers, den skulle vi också vara med på tror jag.
Som gammal SKÜMBACK medlem så måste du väl ha blivit snopen när MILLENCOLIN körde “That’s Up To Me” från split demon med APESEX på deras CDs “Skauch”?
Jag vart väl inte direkt snopen eftersom att på den där gamla tiden så fick jag ju brev en gång i månaden där det stod hur bra den var den där demon, så direkt helförvånad blev jag inte. Dom gör ju den bra i alla fall. Dom var ju här och spelade och så spelade vi med dom i Sundsvall. Dom var här i lördags och det tyckte jag var jävligt mycket bättre, jävligt bra live. Jag gillar inte Ska-låtarna, jag gillar inte alls sådana där glada punklåtar, men dom här lite mer sorgsna låtarna tycker jag var jävligt bra.
Du har varit med en ganska lång tid i den Norrländska scenen, hur tycker du att den har utvecklats den sista tiden?
Ja, nu är det ju så att Norrland scenen som Norrland inte riktigt existerar som alla tror eftersom det är ganska långt här emellan och Umeå. Umeå och Luleå har ju liksom ingenting gemensamt egentligen. I Umeå har dom ju hela straight edge grejen och den finns ju inte alls här, jag vet ingen som har varit straight edge i Luleå. Men, vad ska jag säga? Jag vet inte, i Umeå kanske det har urartat lite väl mycket nu eftersom… det känns inte riktigt roligt att spela inför den där publiken. Det är mycket sånt där också, — Är ni Hardcore, men hur kan ni då ha en sån där t-shirt på er? Det ska ju vara ett hardcore band på den. Jag vet inte, det är lite jobbigt. Men däremot i Luleå så tycker jag att för att var en så liten stad, sjuk stad så har vi… tycker att det nya BREACH materialet är otroligt bra. Jävligt hårt och THE BEAR QUARTET kan man nästan hålla till scenen, vi är ju liksom samma gäng. Och dom är väl också i världsklass så jag tycker att det är roligt.
Hortlax Hardcore studio, hur funkar den? Vilka band har du spelat in den sista tiden?
Ja den ligger ju här då och jag har haft ungdomspraktik i 1,5 år. Vi kommer att öppna eget, jag och en som åker med som tekniker till oss. Vi ska köpa lite grejer, vi köpte otroligt mycket grejer i somras och vi ska köpa in en 24:a nu. Sen ska vi starta eget och kolla om vi får några jobb. Jag vet inte, vad har jag spelat in senast? Det är massa sånt där, BREACH har jag spelat in till en massa samlingsskivor, annars är det väl RAISED FIST och BLENDER som är det senaste jag spelade in. Jag vet inte, jag är inte så nöjd över någon av grejerna. Jag är inte så nöjd över något jag har gjort, jag tycker inte att det blir så bra. Just nu har vi så otroligt dyra och bra grejer men, jag skruvar mest bort mig när jag ska göra seriösa grejer.
Hörde att AMPERSAND Records kanske skulle släppa något med SUPEDONG, är det sant?
Ja, det har vi planerat jättelänge, men nu börjar vi bli sugna i alla fall. Vi har hunnit spela in en låt, det är väl DESPERATE FIGHT som skall släppa det och det blir väl en fullängdare med alla gamla så att vi får iväg den.
Hur ser ’95 ut för FIRESIDE då?
Ja, vad kommer att hända? Det blir väl en ny skiva till våren kanske, maj/juni någon gång kanske den kommer. Och försöka spela på några festivaler skulle vara ganska roligt och kanske en liten turné till, jag är ganska less just nu på sånt. Det är väl det enda som kommer att hända. Jag vet inte…
Tack Pelle, lycka till med studion och väntar ivrigt på den nya FIRESIDE CD:n. Är den lika bra som demon så är det oslagbart, FIRESIDE visar att Luleå lever nu när det har varit tyst om THE BEAR QUARTET ett tag.
FIRESIDE, Pelle Gunnerfeldt, Malmuddsvägen 8, 951 37 LULEÅ
Lämna ett svar