För ca två år sedan slog TEDDYBEARS igen som fan med EP:n ”Women In Pain” som släpptes av DOLORES, det blev en brak succé. Nu två år senare så väntar nu alla med spänning på deras debut album ”You Are TEDDYBEARS” som släpps av MVG. I våras släpptes även CDs ”Extra Pleasure EP” som har gått hem hos dom flesta HC, Rap-snubbar. Något TEDDYBEARS behärskar riktigt bra är deras live framträdanden som alltid är vilda, arga, svettiga och vansinniga. Vem visste att TEDDYBEARS skulle födas ur Grindcore bandet SKULL som 1989 stod och spelade med två basister och ingen gitarrist i en rökfylld lokal i Norrköping skulle bli så pass populära. Intressant? Deras musik är arg, taight, egen HG/Rap/Metal. Kolla nu upp vad basisten Jocke Åhlund sa när jag ringde upp honom en eftermiddag i slutet av oktober.
TEDDYBEARS bildades ur spillrorna av SKULL, hur kommer det sig att musiken blev så pass annorlunda med tanke på SKULL’s grindmangel till TEDDYBEARS Rap/hardcore/metal?
Äh, jag vet inte. Dels så när jag var med i SKULL, då var det typ att jag bara hoppade in i SKULL efter ett tag sådär. Då var det mer eller mindre klart, dom hade låtar och sådär liksom. Det var liksom en style redan. Och så slutade jag i SKULL ett tag och började igen när vi bildade om bandet och kallades för TEDDYBEARS och sådär. Då hade Patric Arve kommit med och sådär, liksom börjat påverka lite grann också. Så var det liksom typ sådär att då började jag typ kunna påverka musiken lite mera åt det hållet som jag ville och Patric Arve också ville liksom. Äh, jag vet inte. Vi började spela det vi gillade liksom. I och för sig inte för att SKULL’s grindcore grejer är bra. Jag tycker fortfarande att ”You’re Dead” är asbra liksom.
När ni spelade in ”Women In Pain” EP:n så var ni ett ganska nystartat band, hur vart responsen på den och vad tycker du om den nu?
Den har väl sålt rätt hyfsat liksom via DOLORES. Den har sålt några tusen ex liksom tusen, 1500 eller något sånt. Så jag vet inte, folk, det blev brak succé liksom sådär direkt. Jag är rätt nöjd med den singeln, den låter rätt bra faktiskt plus att den har sålt liksom hyfsat. Det är en cool singel, cool första singel.
Berätta lite om varje TEDDYBEARS medlem!
Jag vet inte. Först så är det Pat Scab som sjunger. Han är typ 27 år gammal. 28 eller 27, jag vet inte riktigt. Han är äldst i bandet, han är en gubbjävel, en gammal gubbe. Och han är konstnär tror han, tycker han själv i alla fall. Han målar tavlor och sådant där och så är han intresserad av patafysik och såna grejer. Kriminologi är han också intresserad av, han har gått kriminologi-linjen och pluggat sådant. Äh han är en ganska torr jätte bäbis. Nä men han är en bra kille. Det var han som lärde mig att skata också igen, jag hade haft ett uppehåll så jag hade inte åkt någonting. Så det var när jag träffade honom jag började åka igen. Sen är det Glenn på trummor, som är en grymt bra trummis. Snäll kille som gillar att rita serier och titta på splatter filmer och äta korv. Han gillar skräpmat, han brukar doppa sina pommes frites i milkshaken på McDONALDS. Sen är det Klas Åhlund min brolla som är med också. Han spelar gitarr och han är värdelös på gitarr, han kan inte spela så mycket. Så vi får göra många omtagningar i studion och sådär. Nä men det är inte sant förresten, han är duktig på gitarr. Sen är det Zebastian som är med och scratchar, DJ Zeb. Han håller på och för en massa oväsen med skivspelarna. Det är hans uppgift. Ytterligare oväsen förutom dom som vi kan framkalla med våra instrument. Han har bra tillgång till princip allt som finns på vinyl.
Det verkar som att HC kommer att bli den nya hypen, hur ser du på det?
Äh, jag vet inte. Det är väl torrt på sätt och vis. Jag är lite mer underground bög sådär, gillar sånt som är underground och då kommer inte HC att vara så jävla underground längre. Men jag vet inte. Det finns så jävla, jag vet inte… det finns inte så många bra HC-band tycker jag som är så jävla intressanta. Själva den här SICK OF IT ALL, BIOHAZARD, den här renodlade klassiska typiska New York HC, den är jag inte så förtjust i egentligen. Tycker det är rätt tråkigt, det är liksom för mycket Metal-influenser och sådär. Gillar inte det så mycket egentligen, men vad då liksom. Sådana grejer kan man väl inte påverka så jävla mycket om det är bestämt att det kommer att bli nästa hype så får det väl bli det liksom, det skiter vi i!
MVG släppte ”Extra Pleasure EP” i våras, är du nöjd med den och hur har den sålt?
Den har sålt ganska bra. Jag tror att den har sålt uppemot en 2000 ex ungefär sådär. Eller fan, den har sålt mer än 2000 ex, 2500 eller jag vet inte. Den har sålt bra i alla fall. Grejen är den att den säljer fortfarande på. Det brukar vara så typ med sådana grejer att dom säljer lite typ när man just släpper dem, men den här har sålt typ stadigt lika mycket ungefär sedan vi släppte den liksom. Och det är ju kul att folk fortfarande tjackar den. Jag är nöjd med den, jag tycker att den är jävligt cool liksom. Den är hård, det är nästan bara snabba låtar på den förutom ”Cherry Bomb” då. Nä men den är kul sådär. LP:n är väl lite annorlunda kanske? Men det är ju bara bra, jag tycker ändå fortfarande att ”Extra Pleasure EP” är rätt cool. Den är hård i alla fall.
Namnet TEDDYBEARS, vart har ni fått det ifrån och vem kom på det?
Äh, det kommer från en låt med Elvis Presley och det var Patric som kom på det. Pat Scab hittade på det. Och det var när vi var i studion och skulle spela in första singeln för DOLORES som vi kom på att vi hade bytt medlemmar och sådär och då var det lika bra att byta namn också. Och då bytte vi till TEDDYBEARS för det lät så jävla mesigt. Det tyckte vi var bra.
Ni verkar ha ett himla problem med gitarrister, varför har dom andra lagt av och hur funkar det med Klas?
Äh, dom andra gitarristerna har väl slutat eller typ fått kicken därför att vi inte har funkat, vi har inte kunnat hålla sams med dom. Vi har börjat bråka mycket och den första gitarristen slutade typ efter Hultsfred. Jag vet inte, han kanske, jag tror att han trodde att det skulle hända mycket mer än vad som egentligen hände. Typ att vi skulle få stort sätt skivkontrakt direkt liksom och bli sådär megastars på en gång sådär. Så han blev lite otålig när det inte hände någonting. Och sen blev det en massa bråk, han och jag höll på och bråkade och så blev vi osams och sådär. Och efter ett tag så slutade han och då tog vi med, Patrik Lindkvist slutade då först i gruppen innan Martin kom med, han som var med oss i Hultsfred. Äh, jag kommer inte riktigt ihåg vad som ledde till att han slutade. Jo men har liksom tappade sugen bara sådär helt allmänt liksom. Det var inte sådär att att vi var osams eller sådär då liksom utan det var bara att han inte hade så stor lust med det längre, på något sätt. Han tyckte det var tråkigt att stå och harva. Han slutade innan singeln kom ut faktiskt. Det funkar jätte bra med Klas, han är duktig på gitarr och snäll och han är så ful så han får inga brudar. Det gör inget att han är med, vi vill ha alla brudar. Nä men det går bra liksom, det funkar bra helt enkelt. Det är inget speciellt att säga om det annat än att det funkar fint.
Vilka är 93 års bästa skivor enligt dig?
93 års bästa skivor, som har kommit ut under 93 alltså. Jag vet inte. Nya WEEN plattan tycker jag är jävligt bra och BRUTAL TRUTH’s ”Extreme Conditions” och så vidare, den plattan hör väl till en av dom bättre plus att jag vet inte. QUICKSAND plattan ”Slip” tycker jag är jävligt bra, den är cool. FUGAZI’s nya, vad finns det mer? Vet inte… nä jag kan inte komma på så mycket mer. Nä men det är väl några grejer i alla fall som var jävligt bra under 93.
Ni ska vara med på PRIMITIVE ART RECORDS ”Promotors Of The Third World — A Tribute To VENOM” comp-CD, vad har ni spelat in för låt och vad tycker du själv om VENOM?
Vi har inte spelat in någon låt än. Jag vet inte riktigt. Vi har inte haft någon kontakt med dom på skit länge så jag vet inte om det blir någonting av det överhuvudtaget liksom. Det har varit snack om den där skivan ganska länge nu så att jag vet faktiskt inte. Äh, jag har ingen speciell relation till VENOM, jag har aldrig lyssnat särskilt mycket på dom. Det är väl mer ett kultband för death snubbar typ. Jag gillar inte dom så jävla mycket, det är liksom sådär, nu när jag lyssnar på dom sådär typ tio år efter att deras första platta släpptes liksom, då tycker man att det är ganska så skoj. Det var ju rätt nyskapande och häftigt när det kom. Men det var ingenting jag lyssnade på under den perioden liksom och jag har aldrig varit särskilt mycket inne på dom. Kunde ju vara kul i och för sig att försöka göra någon tolkning av någon av deras låtar. Kanske skulle vara lajban, se vad det blev av det. Vi försökte i och sig att göra en grej en gång liksom när det var snack om det senast men det blev aldrig något vidare bra. Vi försökte köra ”Moneto” med funkydrums alltså samplade trummor till och sådär. Men det blev inte så jävla roligt. Det var svårt med sången.
Du lider av serotonin-underskott, hur påverkas du av det?
Jag vet inte. Jag störs inte så mycket av det själv, det är mest andra i min närhet som klagar på att jag är stressig och hyperaktiv och aldrig kan sitta still och aldrig ta det lugnt. Och eldar upp mig och sådär, hetsig och jobbig att diskutera med. Bara för att jag håller på och skriker och är helt enkelt hyperaktiv.
Glenn är ju serietecknare och Patric har ställt ut konst, vad gör ni andra då?
Nä, jag har i och för sig gått på konstskola och sådär och håller på och tecknar och målar ganska mycket och så. Men annars har vi inte några intressen och sådär andra grejer förutom att spela. Varken jag, Klas eller Sebastian. Sebastian håller på liksom, han håller på med ett annat projekt också. Hip-hop greja som han håller på med lite grann. Äh men annars håller jag inte på med något särskilt sånt där. Tecknar och målar lite grann sådär men det är inget seriöst. Och Klabbe har inga andra intressen förutom att käka bullar och glo på TV liksom. Livets skola. Plus att man går på krogen, är ute och super i Stockholm.
Varför vart det just MVG som fick er och var inte TELEGRAM och WARNER BROS intresserade?
Jo både TELEGRAM och WARNER var intresserade vid olika tillfällen men till slut, dom enda som hade något konkret att erbjuda efter ett tag liksom när vi hade väntat ganska länge och vi började bli lite otåliga sådär, det var MVG så därför skrev vi på för dom helt enkelt. Vi började bli rastlösa, vi ville att det skulle hända någonting, vi tyckte det var dags. Eftersom att vi i princip hade kommit så långt man kan komma utan skivkontrakt liksom på något sätt. Vi hade ändå varit och spela typ på olika ställen i Sverige, vi hade varit och spelat typ runt lite grann i Stockholm, hade liksom redan värsta ryktet sådär. Så hade det skrivits om oss i tidningarna lite grann och sådana grejer så att det var liksom, det var dags för oss att släppa något på skiva liksom. Och så var det så struligt med dom andra bolagen för dom bara halade ut på tiden tillslut så att vi bestämde oss för MVG efter ett tag.
Eran fullängdsplatta ”You Are TEDDYBEARS” släpps ju den 27 okt., berätta lite om den?
Äh, vi spelade in den i DECIBEL STUDIOS i Stockholm, det gick jävligt fort att spela in den. Det tog typ fyra dagar, då la vi alla grunder, musiken och ställde in ljudet och sådär. Sen tog väl sången kanske någon vecka att göra sådär. Sen så dröjde det ganska lång tid för att vi spelade in den i juni/juli nu i somras. Så att den inte kommer ut förräns nu beror på typ att det har varit lite problem med att mixa den och sådär. Han som vi spelade in tillsammans men, han som var inspelningstekniker. Han gjorde först en variant på lite mixar som vi inte blev nöjda med för det lät för dåligt liksom. Så var vi tvungna att vänta tills det fanns någon möjlighet att mixa om den. Och nu har vi mixat om den och nu är vi nöjda med mixarna i alla fall sådär. Och så släpps den nu, det är väl typ… den är väl kanske lite mer sådär varierad än vad EP:n är. Det är liksom lite olika style på låtarna. Inte sådär bara sådär ultrasnabbt liksom hela tiden. Men det är ändå, äh det är rätt… jag vet inte. Jag tycker det är rätt cool stil på den. Eller det är någonslags lite egen stil ändå tycker jag det låter som. Tycker inte det liknar några andra band sådär allt för mycket i alla fall. Nä, jag är rätt nöjd sådär men det är man väl när man har gett ut en platta som man har gjort själv liksom, det är svårt att vara objektiv.
Är det mycket skillnad mellan EP:n och CD:n, vad är det som skiljer sig? Hörde att CD:n skulle vara tyngre.
Ja det är väl några som är lite tyngre, men det finns ju låtar om är lika snabba liksom på EP:n också. Det är bara det att på EP:n valde vi ut tre låtar som vi tyckte var bra när man släpper sin första singel. Så då valde vi ut tre snabba låtar liksom, sen så när man gör en fullängdsplatta. En CD så har man lite bättre möjligheter att variera sig och visa lite olika sidor av sig själv och inte bara liksom det här jätte snabba. Utan det är några låtar som är sådär lite tyngre och sådär, några ballader.
Ni har med några korta Hip-hop låtar på ”You Are TEDDYBEARS”. Berätta lite om det?
Äh, nä det är bara låtar liksom som vi har gjort. Lite loopade grejer och sådär som vi gjorde och som vi lade på plattan, tyckte dom var coola. Det är jag, Klabbe, Sebastian och en kille som heter Oskar som har gjort dom. Det är inget live på dom överhuvudtaget utan det är bara samplade grejer.
Omslaget på ”You Are TEDDYBEARS” pryds av ett pentagram, ligger det någon kliché bakom det?
Nä jag vet inte. Det är väl roligt. Det är ju som MÖTLEY CRÜE’s ”Shout At The Devil” typ sådär fast med lite mer glada och mysiga färger. Svenska flaggans färger dessutom, det är ju ännu mer toppen. Äh, nä jag vet inte. Vi tyckte bara att det var en ball symbol och en bra grej att ha svenska flaggans färger och i kombination med en symbol som står för djävulen och sådär. Nä jag vet inte plus att det är lite flört med lite gamla härliga hårdrockare.
Ni har även släppt 12″ ”Backbite”, det skulle visst vara några remixar på den, berätta!
Ja det är låten ”Backbite” som är från LP:n. Sen har vi gjort en remix på den, jag, Klabbe och Jean-Louis, han spelar med FLESH QUARTET och spelade med STONEFUNKERS förut och en annan kille som heter Kalix. Vi gjorde två olika varianter på ”Backbite” och sen så är det dessutom en annan mix på den, inte den mixen som är på LP:n utan ytterligare en mix på den vanliga versionen liksom. Och så är det en mix som är med som vi gjorde om nästan helt från början liksom. Vi la liksom loopade, samplade beats liksom och sådana grejer och sen så la vi på ny sång när Patric stod och skrek genom en gammal distad PEAVEY förstärkare. Så det blev en ganska psykad version. Dom har spelat den på John Peel, du vet BBC. Dom spelade tydligen den först i det programmet. Den är på rosa vinyl också, den är jävligt snygg.
Ni är ju med på KING KONG #4 EP:n, vad tycker du om idén att göra en EP med serier om varje band?
Jag tycker det är skitcoolt. KING KONG är ett bra fanzine tycker jag, det är roligt. Dom distribueras tydligen i Amerika och sådär och det är ju coolt. Nä men jag tycker att det är asballt, jag tycker att det är prisvärt. Man får en singel med, sen är det kul att kunna höra dom banden som man läser om i tidningen. Liksom höra dem direkt på singeln och sådär, kolla vad det är liksom. Jag tycker att dom är bra. Kosmo gjorde en intervju med oss för det numret också, det är väl en av dom intervjuer som man har blivit rätt nöjd med. Det står precis som vi sa ungefär och han fattar, bra frågor och sådär. Han fattar vad det rör sig om. Man får göra så jävla många dyngiga intervjuer med en massa idiot tidningar. När det ringer såhär liksom, vi gjorde någon intervju för någon tysk hårdrockstidning och han hade in ens hört plattan liksom. Och sådana här oseriösa typer liksom inte fattar vad det rör sig om som bara försöker att hoppa på hypen typ. Jag vet inte, sådant är ju tråkigt.
Jag har läst att du är mycket klädintresserad, vad gillar du för typ av kläder och vad är det som är så roligt med kläder?
Jag vet inte. Det är någon konstig grej, jag vet inte var den grejen kommer ifrån riktigt från början. Det har alltid varit en massa snack om att vi är så jävla modemedvetna och klädintresserade och egentligen är det väl inte så jävla mycket. Folk tycker väl att vi klär oss konstigt eller någonting. Äh, jag vet inte. Jag har helt vanliga kläder bara, helt vanliga ruttna kläder. Jag tycker inte att det är något särskilt, man får ha på sig va fan man vill, det skiter jag fullständigt i.
Vad kommer att hända med TEDDYBEARS under 94, ska ni ut på turné?
Äh, ja vi ska väl åka runt i Sverige lite grann först. Vi har lite olika spelningar bokade, vi ska spela i Göteborg den 19 november och sen ska vi spela här i Stockholm på Kvarnen och vi ska spela på Pet Sound Bar på Tre Backar och sådär, lite småställen här i Stockholm. Det är roligare. Och sen så har vi även lite spelningar ute i landet som sagt, Göteborg. Vi kommer att spela… EMA TELESTAR dom bokar oss nu under vintern i alla fall här i Sverige så vi får se. Kommer väl att bli någonslags, kanske inte blir någon sammanhängande turné direkt men lite strö spelningar runt om. Sen så ska vi antagligen åka på turné med REFUSED också, tillsammans med dom och göra sådär tio datum runt om i Sverige lite grann, någongång under vintern alltså. Sen är det väl snack om… för våran skiva släpps i Tyskland nu samtidigt som den släpps i Sverige ungefär. Så att det blev snack om att vi skulle åka på turné med något band där i Tyskland. Och då var det bl.a. tal om MUCKY PUP. Vi skulle åka som förband åt dom och göra tio gigs i Tyskland till och börja med. Och det vore jävligt kul, det blir under januari i så fall. Så det kommer nog att bli mycket lattjo framöver.
Tack Jocke för dom långa och informativa svaren. Lycka till med TEDDYBEARS under 94 och alla ni som inte har kollat in dom, gör det.
Lämna ett svar