EDGE OF SANITY har nu släppt sin tredje platta ”The Spectral Sorrows” som är helt klart deras bästa platta hittills. Dom har även vidgat på ramarna ytterligare ett steg och dom börjar verkligen få en mycket personlig stil. Plattan spelades denna gång in i UNISOUND i Finspång och det var bra. Turné planers till våren i Tyskland och så mycket mer tror jag inte är planerat. Dom jag har intervjuat är gitarristen Drette och trummisen Benny som båda spelar i HC bandet THE LUCKY SEVEN som släpper sin debut CD till nyår. Kolla nu in intervjun jag gjorde i all hast!!!

Berätta lite om den nya plattan ”The Spectral Sorrows”, vart den som väntat och är ni nöjda med den?
Benny: Ja inget blir ju som man väntat sig från början för det låter jävligt skit när man repar om man säger så. Sen skivan skit bra när man spelar in den om man säger så.
Drette: Ja den vart väl bra, är nog nöjda med den? Åtminstone den låten jag sjunger på!

Ni har spelat in ”The Spectral Sorrows” i UNISOUND, vart productionen som ni ville ha den denna gång?
Drette: Ja det är väl mer upp till Kulan det där om han tycker det är bra. Jag tycker att det är bra ljud och så. Jag var ju med den mesta tiden så att jag vart väl lite trött i öronen efter ett tag men jag tycker att det vart bra ljud på den om man lyssnar hemma och så. Det är nog bra production, jag vet inte så mycket om sånt där.

Eran basist Anders är inte med och spelar på nya plattan, varför inte och vem spelar bas?
Drette: Jo för han ligger i lumpen och det är jag som spelar bas, jag Drette spelar bas. Och det gjorde jag för att han kunde inte, han var och fiskade istället. För han hade bara en veckas semester och då ville han ta det lite lugnt istället för att stressa och hålla på och jobba och greja. Så då vart det så att ja la basen. Och så kunde jag ju alla låtarna.

”The Spectral Sorrows” är er tredje skiva, hur tycker ni att EDGE har utvecklats sedan ”Nothing But Death Remains”?
Benny: Ja på alla sätt!
Drette: Vi har ju blivit mycket bättre musiker och skriver mycket bättre låtar nu, kanske lite mer melodiösare. Mera influenser. Man influeras ju av allting man hör och lägger i lite. Sen är det väl mest gamla influenser nu kanske, från gammal hårdrock. Kulan är väldigt inspirerad av STREBERS som han lyssnar på hela dagarna.

Titeln ”The Spectral Sorrows” betyder den något speciellt och var det inte meningen att skivan skulle heta ”Sorrows” från början?
Drette: Jag vet inte. Tyckte att ”The Spectral Sorrows” lät rätt bra. Vet inte riktigt vad den hette från början, det var något med ”sorrows” men det var inte ”The Spectral Sorrows”. Det låter bra helt enkelt, sen passar det bra in på omslaget och sådär lite sorgset och dystert, evil och sånt.

Ni har en halvliknande Käng låt som heter ”Feedin’ The Charlatan” på nya plattan, var det inte tänkt att Fabbe (SVART SNÖ) skulle sjunga på den låten?
Drette: Jo så var det tänkt från början, det var Bempa och jag som hade den idén och vi hade ju helt enkelt inte tid och ringa och strula och försöka få ner Fabbe till Finspång och inspelningen. Så det vart ju jag som fick briljera då, det låter ju rätt bra det också. Nästa skiva kanske det blir några som gäst-sjunger.
Benny: Det ska det vara på varje skiva har vi snackat om jämt.

Texterna på ”The Spectral Sorrows” har utvecklats en del och det finns låtar som handlar om knark och incest, vad beror det på?
Drette: Det kan jag svara på för det är jag som har skrivit båda texterna. Jag vet inte, när man kollar på TV och ser hur mycket skit det är som händer. Jag såg det där jävla programmet på TV4 om incest och sånt. Dom fick träffa sina föräldrar efter tio år när deras föräldrar hade suttit i fängelse. Det finns inga ursäkter för sånt. Jag skriver ju verkligen mot texterna, det är mycket fuck och dra år helvete era jävlar. Och det där med knark, tunga droger det är ju fan ingenting att ha. Om jag kan säga det ut till folk liksom, om folk läser texterna så är det ju bra om dom snappar upp det liksom. LSD och sånt ska man inte göra.

Dan Seagrave har målat det nya omslaget, men var det inte meningen att ni skulle ha ett fotografi som omslag, berätta hur det var?
Drette: Ja, varför vart det inte så?
Benny: Det vart så jävla dyrt.
Drette: Så här är det. Från början hittade Kulan och jag en bild på en gubbe som var sjuk i ögonen i en jävla läkarbok och han såg jävligt sorgsen ut. Och så skulle vi försöka göra ett bildkollage av det där men det vart så jävla mycket strul. Så då åkte vi in till Kricka på MRD och började kolla lite bilder och då hittade vi en cool bild på ett vattenfall med mycket mörka färger och det såg nästan ut som gravstenar dom där stenarna bredvid vattenfallet. Och så vart det så jävla dyrt om vi skulle ha haft det och skulle vi ha haft det så skulle det ha kostat 40000 för varje ny upplaga vi tryckte upp och det är ju lite dyrt… så fick man bara ha bilden i två år plus att det var något band som redan hade haft bilden. Så då ringde Kulan upp Dan Seagrave och frågade om han kunde göra omslaget. Och jag tycker inte att det ser så Dan Seagravigt ut, den är rätt neutral. Så det ser inte ut som ”Altars Of Madness” och ”Left Hand Path” och alla dom där.

Det verkar som om Death Metal banden vågar vidga sina ramar lite mer nu, vad tror ni det beror på?
Benny: Ja vad kan det bero på? Jag vet inte det är väl en trend att göra det nu antagligen. Bara för att ENTOMBED och sådana där börjar med sånt då blir det så. Konstigt men sant.
Drette: Men ändå så är det ju så att ENTOMBED tar ju mera influenser från Punk och HC än vad vi gör. Vi kanske går mer tillbaks till gammal hårdrock och sånt. Vi tycker det är bra att det kommer lite mer influenser för då blir det lite mer annorlunda. Om vi nu spelar Death Metal? Det gör vi väl inte.

Hörde att nu skulle ut på turné i mars/april, vart ska ni spela och med vilka band?
Drette: Vart ska vi spela Benny?
Benny: Tyskland va? Men du ska inte tro så mycket på det där egentligen förräns det är klart.
Drette: Vi håller på och förhandlar och det är väl nästan klart att vi ska ut på turné, fast vi vet inte med vilka. Det beror på, vi vill ju helst ha MERCILESS då så att det blir en riktig jävla råfestar turné. Lite som en semester för Kulan då som är hemma och sköter om barnet och grejer, så att han får komma ut med oss och dricka ordentligt. Festa runt lite, det har han ju inte gjort på ett tag. Men som sagt så håller Kulan på och förhandlar om det där. Vi ska nog ut men vi vet inte med vilka, helst MERCILESS. Det blir säkert med något jävla Thrash band eller nåt sånt och så går det åt helvete.

På ”Nothing But Death Remains” hade ni upp och ner vända kors på er och nu verkar ni nästa förakta dom, vad beror det på?
Drette: Ja, förakta och förakta. Vi har ju fortfarande upp och ner vända kors i logon. Vi hade fått in en present av Kulans farsa allihopa, ett upp och ned vänt kors i halm. Det hade vi på oss allihopa tror jag plus att Kulan och jag hade väl 14 andra kors till som vi hade köpt både här och där. Vi var väldigt inne på det där ett tag. Men jag skulle nog kunna gå med ett upp och ner vänt kors fortfarande utan att skämmas. Det har ju alltid varit mot gud, det har ju aldrig varit något satanist aktigt även om jag nästan var det ett tag. Men det är väl mer som ett förakt mot gud. Jag skulle kunna bära upp och ner vänt kors jämt om jag hittade ett snyggt. Inte sådana där stora glasspinne kors som dom säljer på en marknad.

Ni ska väl spela in en 12″ med en CANDLEMASS cover på, stämmer det och vilka fler låtar blir det på den?
Drette: Nej, nej det kommer ingen 12″ med någon CANDLEMASS cover på.
Benny: Ingen 12″ men den ska vara med på våran nya LP som kommer sen, då ska vi göra en CANDLEMASS cover.
Drette: Och några andra låtar som vi har på gång till den skivan är ”Bleed”, ”Midnight Masquerade”, ”Enter Chaos” och en låt som heter ”Hellfuck” och sen va fan var det mer för låtar. Covern med CANDLEMASS bli ”At The Gallows end” för att vi tycker att den är bra allihopa. Vi tyckte att det var en bra låt, sen får vi se hur Kulan klarar av sången och så vidare. Men det går väl bra hoppas jag.

Vilka är 93 års bästa skivor?
Benny: MASTERS HAMMER skivan är ju inte att leka med, det måste jag säga. Det är en av dom bättre. Jag är jävligt besviken på nya ROTTEN CHRIST måste jag säga, den var inte så bra. Sen vet jag inte, MASTERS HAMMER skivan är ju den bästa måste jag säga. Sen kommer jag inte på vad som är nytt för detta år. Nya MOTORHEAD är säkert bra också, jag har inte köpt den ännu.
Drette: Jag har inte så mycket CD då, så jag har inte köpt så många skivor men nya ENTOMBED är ju suveränt bra och nya SEPULTURA tror jag är bra. Jag har bara hört fyra låtar ifrån den. Kan nog gissa att DISSECTION blir en höjdare. MARDUK blir jävligt bra och sen har jag bara hört lite hos kompisar i och med att jag inte har någon CD då. MAYHEM blir nog bra, men den vet vi inte om den kommer i år. Och sen SVART SNÖ’s singel var ju jävligt bra. Och BJÖRK är ju helt klart utan tvekan årets bästa skiva. Och sen nya NIRVANA var ju inte heller att leka med, jävligt bra. En del urflippade låtar och vad finns det mer? KISS ”Destroyer” om den har släppts i något land i år, den är jävligt bra. Nä, jag satsar nog på att det jag har hört så är ”The Spectral Sorrows” med EDGE OF SANITY bäst.

Låten ”Sacrifice” på ”The Spectral Sorrows” låter likt SISTERS OF MERCY, varför gjorde ni den låten och varför använde ni er av trummaskin?
Drette: Oh inte den frågan igen. Det var så att vi ville ju nästan köra en SISTERS OF MERCY cover från början snackade vi om. Sen gjorde Kulan en låt då som lät så pass mycket SISTERS OF MERCY så att vi tog den istället. Och det där med trummaskinen är ju helt klart att Benny inte kan spela sådär. För han är så jävla dålig på att spela trummor. Nä vars, det var för att vi skulle få den rätta feelingen. Det är ju ingen bas på den låten, det är också synth. Samplade röster och hela köret. Om vi skulle göra något i den stilen så kör vi fullt ut.

Hur har responsen blivit på ”The Spectral Sorrows”, hur har den sålt?
Benny: Ja vi har ju fått respons i Tyskland för det har vi fått.
Drette: 9 av 10 i tyska KERRANG, 9½ till och med. Sen har vi gått upp på någon jävla 50-lista i Tyskland. Bara bra recensioner ifrån Tyskland i stort sätt. I EXPRESSEN fick vi 3 och deras gräns är 4 fick jag höra igår. Och alla som jag känner och skriver och sånt tycker att skivan är bra, det bästa vi har gjort hittills och det tycker vi själva också. EXPRESSEN ska ju också skita i hur snabbt vi spelar för det drog ner betyget, att det gick för fort och att det var dåligt trumljud. Hur mycket har den sålt? Det kan ju du mycket mer än vad jag kan det.
Benny: Den har sålt 25 på MUSIKANTEN i alla fall och så har han beställt 10 till.
Drette: Nä men den går väl ganska bra, vi har bara fått bra respons, det är väl ingen som har hackat på oss.

WOUNDED RECORDS har signat THE LUCKY SEVEN, ni ska släppa eran debut CD till nyår, vad ska den heta och berätta lite om den?
Drette: Skivan ska heta ”Lovealible” för att förra demon hette ”Faddermockor” och vi tänkte att ha sådana ord som inte finns. Det är väl rätt raka låtar. Punk/HC stil lite mer åt US-hållet i stil med HÜSKER DÜ och sånt där. Det är väl det vi tycker om. Jag spelar bas på den skivan också kan jag upplysa om. Den kommer väl ut till nyår hoppas vi, det är på gång på WOUNDED RECORDS att vi ska göra en Kängsamling så den kommer antagligen att komma samtidigt som den. Ett helvetes release party ska vi ha, ja ni som gillar EDGE OF SANITY kan ju lyssna på den om ni vill gå ner. Dansa och sjunga och ha kul för att det är ju lite mer melodiöst än vad EDGE OF SANITY är. Vi får väl passa på att göra lite reklam för WOUNDED RECORDS eftersom att jag jobbar där nu och att han har en samlings-CD som heter OFFSIDE som är jävligt bra och som vi är med på med THE LUCKY SEVEN. Och sen PRE-HISTORIC och ALLENA, klart köpvärda speciellt PREHISTORIC delen. Tack!

Varför namnet THE LUCKY SEVEN när ni bara är fem i bandet, vart har ni fått idén ifrån?
Ja du Krax, så här är det från början så var THE LUCKY SEVEN jag och Bempa eller från början var det bra jag. Och då gjorde jag tre låtar när jag var våldsamt kär i en tjej från Stockholm och jag fick för mig att hennes turnummer var sju så det fick bli THE LUCKY SEVEN. Men så var ju inte fallet utan hennes turnummer var 13 och en dag när jag satt och kollade på ”Det” om du har sett den eller ”It”. Det är det där ungdomsgänget, dom får med sin sista medlem och då säjer dom det att någonting med ”we are the lucky seven” och då tänkte jag att det lät ju ballt det också. Och efter det så säger dom ”the loosers club” så är det något band som redan heter THE LUCKY SEVEN så är det ju lätt för oss att byta för då heter vi ju THE LOOSERS CLUB.

Nu har även PAN-THY-MONIUM skivan ”Khaoohs” släppts, hur tycker du (Benny) att den skiljer sig från förra skivan ”Dawn Of Dreams”?
Benny: Jävligt mycket för att målsättningen med den var att göra en massa kaos och inte göra en massa klurigheter. Därför var det jävligt tråkigt trumspel på den. Det är väl det som skiljer sig mest och att det är svenska texter.

Det är väl sista skivan ni har signat för på OSMOSE, har ni fått något nytt kontrakt av OSMOSE eller är det något annat bolag som har visat intresse?
Benny: Nä, men jag skulle tro att vi får ett nytt på OSMOSE. Det tror jag, han har sagt att PAN-THE-MONIUM är hans favorit band på OSMOSE så jag tror att vi får ett nytt kontrakt. Medans vi väntar så kan jag säga att OBSCURE PLASMA ska släppa våran singel igen på CDs och det är ju skojigt.

Hur tror du att nästa PAN-THY-MONIUM skiva kommer att låta om ni nu får ett nytt kontrakt jämfört med ”Dawn Of Dreams” och ”Khaoohs”?
Benny: Jag vet inte, vi har ju inte ens börjat att göra den. Nä jag vet faktiskt inte. Vi måste väl först ha ett nytt kontrakt innan vi blir inspirerade att jobba på en ny. Så man får väl se vad det låter som då.

Vad kommer att hända med EDGE OF SANITY under 94 då?
Drette: Ny skiva!
Benny: Troligtvis turné.
Drette: Ja till en början så blir det väl en turné och lite sådant. Jag vet inte om det är snack om att vi ska åka till MTV igen. Dom kanske skulle fixa en video åt oss. Turné till våren i Tyskland helst med MERCILESS, supa. Och sen är det väl ny skiva som gäller. Ingen aning om vad den kommer att heta, vi har inget namn ännu att gå efter men vi har nästan hela skivan klar. Vänta ut Börje lite nu så att han får svettas lite och göra några videos och mjölka lite på den här skivan. Man kan ju inte vänta sig att man släpper en skiva och så ska allt gå av sig själv. Sen går vi väl in och spelar in en ny platta, nästa platta blir nog med kompromisslös. Mycket råare!

Avsluta!
Benny: Danmarks kommentaren, var är alla splatterfilms frågor? Nä vars, jag säger inget mer.
Drette: Då vill jag avsluta med en textrad från sista NIRVANA, ”What else can I say, everyone is gay!”!

Tack så mycket både Drette och Benny för dom roliga svaren. Kolla in nya EDGE OF SANITY och ni får inte missa THE LUCKY SEVEN skivan lär bli en höjdare. Vill ni skriva till dom så skriv till Andreas Axelsson Ekkällev. 4A, 612 41 FINSPÅNG.