I det klassiska hörnet av musikvärlden råder annorlunda spelregler. Där handlar det inte om att hitta nästa monstersäljare eller hänga med i musiktrender som i vissa fall bara varar i någon månad. Nej, långsiktighet är ett nyckelord. Möt Robert von Bahr, vars skivbolag BIS är har kapat åt sig tre nomineringar i de för året nytillkomna grammis-kategorierna.
Det finns ett stort svenskt skivbolag som få svenskar känner till. Säg MNW eller MVG och det finns alltid några som nickar igenkännande. Men säg BIS Grammofon och upplev hur folk ser frågande ut. Eller så stöter man på någon som inte kan hejda sig och öser ur sig lovord. BIS Grammofon är i den klassiska delen av världen ett varumärke som betyder kvalitet och det är inte helt oväntat att de kammade hem tre av de åtta nomineringarna i kategorierna Årets klassiska artist och Årets klassiska album.
Mannen bakom BIS Grammofon, som levt med företaget sedan starten på hösten 1973 heter Robert von Bahr och han skräder inte orden när han talar förklarar varför BIS är uppskattat hos vänner av klassisk musik.
— Vi lägger ner enormt mycket möda på våra inspelningar, förklarar han.
— Det handlar till stor del om att vi arbetar med väldigt duktiga producenter — och det är inte bara jag. Dessutom har vi enormt skickliga ljudtekniker.
Något som givetvis är mycket i mycket viktigt när man som BIS arbetar med att göra inspelningar direkt i konsertlokalerna. Gör man fel blir inte ljudet som det ska och det får inte hända.
— Idag har det faktiskt gått så långt att vissa artister kräver att vi ska göra deras inspelningar åt konkurrerande bolag.
Det BIS-utgivna verk som nominerats till årets album är en inspelning av Gösta Nyströms Ishavet, framförd av Malmö Symfoniorkester, dirigerad av Paavo Järvi. Och just dirigenter är någonting som Sverige saknar tycker Robert von Bahr.
— Det där är egentligen lite märkligt. Det brukade till och med vara så att det var samma lärare som undervisade de blivande dirigenterna i Sverige och Finland och ändå har vi inte fått fram någon duktig yngre dirigent i Sverige.
På instrumentalistsidan är det dock bättre ställt än på länge.
— Vi har alltid varit bra på att få fram duktiga sångare i Sverige och på senare tid har det också kommit fram allt fler duktiga instrumentalister. Tidigare har det varit lite dåligt med det. Christian Lindberg är utan tvivel världens absolut bäste trombonist, han är så bra att ingen annan ens bryr sig om att tävla med honom längre. Dan Laurin är världens förmodligen bäste blockflöjtist och så finns det ett antal duktiga kammarorkestrar också.
Jag tror att vi är hyfsat världstäckande bortsett från Uganda — och så säljer vi väl inte så mycket i Guatemala heller.
Och kanske har också detta som bidragit till att BIS utgivningar blivit populära utomlands. Idag går nämligen 87 procent av produktionen utomlands och drygt 55 procent hamnar utanför Europa — främst i Japan och USA.
— Jag tror att vi är hyfsat världstäckande bortsett från Uganda — och så säljer vi väl inte så mycket i Guatemala heller.
I vilket fall som helst så är det knappast några problem för den konsument som hittar en skiva i bakkatalogen som han eller hon skulle vilja ha tag på. BIS har nämligen bestämt sig för att lagerhålla alla titlar som man givit ut. Än så länge återstår det ett antal titlar som ska läggas över på CD, men bortsett från dessa så är allt tillgängligt.
— Meningen är att om vi har spelat in en skiva så ska den också finnas att få tag på för konsumenterna. Det är vi ganska ensamma om.
Tämligen ensamma lär de också bli om den kompletta samling av Jean Sibelius verk som man arbetar med. Hittills har BIS släppt 37 titlar och Robert räknar med att det blir ett drygt 60-tal. Dessutom blir det förstås en hel del annat — förra året släppte BIS 88 album, vilket gör dem till ett av Sveriges mest produktiva bolag. I första hand försöker man arbeta med musik från vår del av världen och våra närområden — bland annat genom samarbeten. Däremot sysslar man inte i någon större utsträckning med musik från 1700-och 1800-talet.
— Är det någonting vi inte behöver så är det ännu en samling av Beethovens verk. Vi försöker utveckla diskografin så att folk får höra någonting nytt.
Nomineringar:
Årets klassiska artist:
Dan Laurin — blockflöjt
Martin Fröst — klarinett
Årets klassiska album:
Ishavet av Gösta Nyström Malmö Symf.ork. dirigent: Paavo Järvi
Lämna ett svar