LAUREATE
Wretched Love: Of Heart And Gender/Eternally/Beneath The Silvery Moon
****½

Jag kan inte påstå att det händer ofta, men när man väl hör en demokassett som får en att rysa så är det faktiskt större än att höra detsamma på en skiva. Samtidigt som man förstås vill att hela världen ska få ta del av det man upptäckt så finns det något visst med att ha saker för sig själv också.
Tio sekunder in i ”Of Heart And Gender” känner jag att det är förkrossande bra. Bra på ett klassiskt sätt. Både melodin och produktionen för tankarna till en korsning mellan Cat Stevens version av ”Morning Has Broken” och John Denvers ”Annie’s Song”.
Mannen bakom verket heter Tobias Isaksson och bor i lilla Tvååker, strax utanför Varberg i Halland. När jag ringer upp honom visar det sig att han mycket riktigt lyssnat in sig på singer/songwriters.
— Mest klassiska grejer som Tim Hardin och Scott Walker, men också nyare som Ron Sexsmith och Stina Nordenstam, säger han och nämner även att han textmässigt inspirerats av den brittiska romantiken samt William Shakespeare.
Även det märks i musiken. Trots att det blir lite pretentiöst på sina ställen behärskar Tobias språket och den påläste kan säkert finna referenser till mer än ett litterärt anglosaxiskt verk. Så är också pseudonymen Laureate ett gammalt engelskt ord för skald.
”Wretched Love” är Laureates andra demo. Tobias har här fått hjälp med piano, trummor och bas, men annars är det hans eget verk.
I inledningslåten står Tomas Johansson för en fantastisk pianosmyckning, inte olik den Rick Wakeman bidrog med på Cat Stevens nämnda sjuttiotalshit. I övrigt är det den egna och själfulla sången, den sparsmakade produktionen och de vackra låtarna som ligger till grund för storheten.
Tobias röst är mörk och djup, men förmår inte riktigt ta sig fram till alla toner. Det ger en äkthet som närmast minner om Stuart Murdoch i Belle & Sebastian eller Mark Kozelek i Red House Painters.