Mörkret har svept in över Västerås. Genom skumma kvarter (Hammarby) glider jag sakta fram i min hederliga harv. Mitt lilla blå cp är min enda ledsagare, jag ska träffa Magnus och Lasse från sekten ROSICRUCIAN. Dealen är bestämd till en säker plats — jag ska ta reda på deras tro…

TO BE… ATROCITY …OR NOT TO BE

Varför blev det tyst om er efter det att ni släppt eran debut skiva “Silence” (93)?
L: — Framför allt har vi varit utan trummis sen april 91, så det är ju främsta anledningen. Vi har inte haft någon riktig trummis efter det att PATRIK MARCHENTE la av. Han var ju med på skivan fast han hade hoppat av i april, men han var ändå med och spelade in skivan i augusti. Sen gick han bort (lever ännu, men under hemlig täckmantel) och sen har vi testat en massa dårar och spelat med några kortare och längre perioder. Fast det är ingen som fungerat som det bör göra.
M: — Därför har vi inte heller spelat några konserter efter skivan.

GJORDE SIG SPARKAD

L: — Så fort som vi repat in en ny trummis och han kan alla låtarna så har han typ droppat eller gjort sig sparkad. Och sen har vi fått börja om från början igen. Allt har dragit ut som fan, första skivan var ju försenad när den slutligen kom ut. Vi hade tänkt spela in andra skivan förra sommarn men det blev nu i mars.
M: — Men vi hoppas att komma ut och spela lite konserter, komma igång lite mer intensivt.
L: — Ja, det var ju några år sedan vi lirade live. (garv)
M: — Det verkar ju nästan lite onödigt.

Första skivan, sålde den bra? Är ni nöjda med uppbackningen från Black Mark Productions?
L: — Svar nej och svar nej.
M: — Om vi säger sålde bra och sålde bra. I och för sig den sålde väl, med tanke på att uppbackningen.
L: — I och med uppbackningen inte var…
M: — Så som vi hade tänkt oss…
L: — Så som det borde gå till liksom, den fick inte så mycket support.

TORSKAR DRUNKNAR

— Så den dog ganska snabbt, men den har sålt några antal tusen ex. runt om. I och med att Black Mark Production inte stöttade den så mycket och att det kommer ut så jävla mycket skit hela tiden så drunknar ju den. Om man inte har så mycket promotion så torskar man ju efter en halvår sisådär.
M: — Och det är ju jävligt synd som Black Mark Production har ju jävligt bra distribution överallt. Skivan finns ju tammefan överallt — ändå hade dom bara pushat lite grann mer för den kanske det hade gått bättre än vad det gjorde för skivan.

Hur har responsen från tidningar och media varit efter releasen av “Silence”?
L: — Jävligt bra!
M: — Ja, fyfan, helt jävla OK!
L: — I stort sett bara bra recensioner. 90% va jävligt positiva och var det någonting dom inte gillade så var det sången.

SYNDAREN ÄR ELIMINERAD

— Jaa, det var ju pappa Glyn som sjöng, men han har flyttat från stan. Nu har vi en ny kille som har tagit över efter honom. Den saken är eliminerad till nästa skiva.

Ni har haft en massa strul med medlemmar, har det löst sig nu? Vilka är de nya medlemmarna?
— Det har väl löst sig för stunden. Vi har en ny sångare som är permanent, Uffe Pettersson från Nyköping. Och på trummor har vi en kille som heter “Berget”, från Gnesta. Han hjälper oss med skivan sedan har han fullt upp med egna projekt. Så vi letar ju fortfarande efter en permanent trummis. (Intresserad?! Ring Lars “Larve” Lindén för mer info. på tel. 021/139131)

TORMENTOR OCH TVÅ TAKTER

Lite historia om ROSICRUCIAN (ATROCITY)…
M: — Det började ju en gång i tiden i Sala…
L: — Hösten 69…
M: — Näe, men 86 var det, ganska länge sedan. Glyn hade ett band som jag började i.

Vad hette ni på den tiden?
M: — Det hette, det kommer jag faktiskt inte ihåg… jo! vi hette “TORMENTOR”! Det var ju ganska tungt! Javisst och tillslut bytte vi namn till ATROCITY, vi fick för oss att spela lite thrash aktig musik, tyckte vi iallafall på den tiden.
L: — Svårt att instämma.
M. — Men det var ju iallafall tvåtakter, som sagt var.(asgarv, igen).

SKÄNDNING

M: — Men sen så blev en och annan medlem från Sala borttappade på vägen. Glyn flyttade hit till Västerås, så kom Lasse med, Frippe var med från början.
L: — Fast det var 89.
M: — Också tänkte vi… varför heta ATROCITY när vi hade gjort så jävla bra ATROCITY demos? Varför skända det namnet med en dålig ROSICRUCIAN demo? Åsså bytte vi namn. (Red. måste bara påpeka att guld låtar som HIDING FROM TOMORROW och PRISONERS OF OUR LIVES i dagens läge betecknas som kult, keep on playing that funky stuff!)

ATROCITY VÄRLDEN RUNT

L: — Åsså var ju en anledning att det finns och fanns ca. 400 olika ATROCITYs världen runt, så det började bli lite väl tjatigt.

Berätta lite om era demosar…
L: — Ja jag känner ju bara till en demo.
M: — Jag tycker vi kan ta’t från ROSICRUCIAN demon — det är väl det som är intressantast? (Egentligen inte! Era gamla hederliga ATROCITY demosar är oförglömliga, men låt gå för den här gången… det är ju trots allt Söndag /Red.)
M: — År 1990 (april) begav vi oss ner till Nyköping för att spela in “INITIATIONS INTO NOTHINGNESS”. Det var förresten där vi träffade Uffe från MEZZROW för första gången. Sen efter det var det ju dags för skivan…

SLÖA I HJÄRNAN

Skivkontraktet, fick ni det på demon?
M: — Det fick vi på demon.
L: — Egentligen inte. Det var först ett bolag som ville signa oss TOMBSTONE RECORDS, England. Vi hade fått kontrakt plus hela skiten och vi skulle signa… sen var dom så jävla slöa i hjärnan och det tog ett helt år utan att vi kom fram till någonting. Så vi sket i Tomb stone Records och ungefär samtidigt som vi sket i det kom MARCHENTE fram till att Rock ‘n Roll, var ju inte så jävla roligt längre. Han skulle ju börja lira MARIMBA och hade därför inte tid med för oss. Men vi började spela in skivan i augusti, sen när vi höll på där höll vi även kontakten med Black Mark Production hela tiden.

SVÄNGIG ROCK ‘N ROLL

Och när vi var färdiga blev dom sugna att signa oss och det gjorde dom (osv.).

Hur blir musiken på nya “No cause for celebration”?
M: — Till att börja med försöker vi få lite mer egen karaktär på varje låt. Är det en snabb låt försöker vi få den snabb rakt igenom.
L: — På “Silence” var det väl lite grann av mix av allting i alla låtarna.
M: — Lite mer personliga. Man skall kunna känna igen låtarna.
L: — Den är brutalare än “Silence” — fast den är nog svängigare och mer lättåtkomlig.

BLIND METAL

M: — Jaa, den är nog mer lättlyssnad.
L: — Men det beror på att sången är så jävla mycket bättre, och allting är mer genomtänkt.

Hur definierar ni eran musikstil?
M: — Rock ‘n Roll!
L: — Blind metal!

Era influenser är…?
M: — KISS — YOU WANT THE BEST AND YOU’VE GOT THE BEST! Och självklart den gamla hederliga thrashsvängen! Första skivan med EXODUS och gamla METALLICA är ju alltid vackra. Framför allt SLAYER, mina personliga favoriter.
L: — SLAYER dom finns där alltid. S.O.D. är också coola!
M: — Det finns många hedliga små tomar!

Har ni några schyssta spelningar efter skivan?
L: — Som det är nu så har vi inte ansträngt oss en sekund att fundera på några spelningar. Allt tid har gått till att få den här skivan inspelad.

STUDIO UNDERGROUND STRIKES AGAIN

— Iochmed det att den redan har blivit uppskjuten så jävla länge, men så fort som den har blivit inspelad kommer vi att hoppa på det mera att komma ut och lira.
M: — Så fort som skivan är inspelad så ska vi försöka söka ett management.

Hade inte ni först tänkt att gå in i STUDIO SUNLIGHT, vad fick er att ändra er till STUDIO UNDERGROUND?
L: — Tomas var uppbokad, vi fick inget riktigt besked om det fanns tid så tillslut tänkte vi skit samma. Vi gick sedan ner till Pelle Saethers studio (Studio Underground) och det verkade jävligt lovande. I och med det att vi proddar nästan allt själva så borde det gå lika bra att spela in där.
M: — Plus att det är hundra gånger smidigare eftersom vi bor i Västerås.

UTMATTAD AV ALL DYR ÖL

— Det är ju bara att smita iväg till studion när det passar, än att bo i Stockholm några veckor.
L: — Det är ganska bökigt och det är framför allt dyrt. Sen dricker man alldeles för mycket öl.
M: — Man blir också psykiskt utmattad.

Vilka är framtidsplanerna för ROSICRUCIAN?
L: — Som det är sagt ska skivan komma ut första veckan i Augusti. (Tvi-tvi-tvi) Man vet ju hur mycket man kan lita på skivbolag. Under sommaren ska vi förbereda oss för den releasen och även spela in en video. Vi ska även se vad som händer på trummis fronten, helst försöka få tag på en kille som skulle var beredd att slänga sig ut på vilka spelningar som helst så fort som skivan är släppt.

UPPSJÖ AV BAND

— Till hösten är det bara att försöka spela ute så mycket som möjligt och samtidigt pusha så mycket det går för skivan.

Finns det några schyssta band i Västerås med omnejd?
L: — Jag tror det finns en hel del bra band av olika sorter. Även om man inte hör/ser av den så mycket.
M: — MISCREANT som repar i samma trappuppgång är klart på uppgång.

SVIN PRISER

ABHOTH som vi delar lokal med är ju också OK. Och sen finns det ju en uppsjö av duktiga band, kanske!

Vad tycker ni om musiklivet i Västerås (rock och pop konserter)? Vad kan man göra bättre och hur?
L: — Jag tycker det finns jävligt mycket bra band. Men det finns absolut inga ställen att spela på. Efter det att kommunen gick in och förstörde Bryggis och liksom dödade verksamheten där. Med sina löjliga alkoholtester, svinpriser och allmän bond-mes-svin-äckel attityd!

DOM SISTA UVARNA

— Så finns det ju ingenting kvar längre och det är jävligt tråkigt. Så det är ju stackars ROCKCONNECTION som är dom sista uvarna som håller på. Annars finns det ju ingenting kvar.
M: — Det som också är jävligt synd är att alla band som spelar blir hänvisade till diverse pubar typ Slim Jim för att kunna spela. Och det gynnar ju bara en viss sorts musik stil.

EXTREMA IDIOTER

— Tex schysst lättlyssnad hårdrock, för oss som är lite mer extrema idioter finns det ju ingenting alls.
L: — Det gäller all udda underground musik. Det finns verkligen ingen möjlighet att spela i den här stan längre. Men det är ju bara kommunens fel, för bryggis är ett ställe som man skulle kunna göra mycket bra av.

KOMMUNENS SKRYTBYGGE STÅR BARA OCH RUTTNAR

M: — Det är ju vansinnigt att det bara står och ruttnar.
L: — Ja precis, kommunen gick in och gjorde skrytbygge av det och fixade till det. Sen blev det så jävla överdrivet att det inte funkade i huvudtaget, det tycker jag är ett jävla waste med mina skattepengar!
M: — Dom hyr ut det till pensionärer och kvällstid står det förmodligen mestadels tomt.

BLÅSA I APPARATER

L: — Vad som kan göras är att ROCKCONNECTION får använda bryggis gratis, det vore det bästa. Man skulle kunna öppna en pub där det vore as guld! Ta bort dom löjliga reglerna om alkohol förbud, blåsa i apparater och andra jävla pinsamma saker dom utsatt folk för.

KISS FEST

Har ni några skivor att rekommendera?
L: — Ett måste är KISS Alive, båda två. (Red. räknas inte den tredje?)
L: — Alltid fest!
M: — Tredje är också bra.
L: — Men inte lika kult.
M: — Det är sant.
L: — Det blir mer fest med dom andra två!
M: — Bounded by blood måste jag ju bara nämna, den har jag fastnat för i några dagar.
L: — Det var länge sen.

STÖDKÖP

Här följer massvis med nonsense, ej tryckbart för allmänheten…

Några kloka ord till läsarna av RC-RAPPORT…
L: — Det vetifan.
M: — Den som ändå vore klok i dessa dar. Stöd ROCKCONNECTION, det är det enda som finns här i stan i musikväg, sorgligt men sant.
L: — Det är sant men sorgligt.
M: — Stöd dom. Fan själv blir man nästan tvungen att köpa medlemskort.

Jag lämnar Mange och Lasse i stora kaskader av garv.