— Kollar man noga ser man att jag har ena ögonbrynet ca 2 mm för högt upp.
Mauro Scocco i Ratata häpnade när han såg den bild som medföljer den här texten. I en sådan närbild hade han aldrig sett sig själv. Frågan är om någon sett Ratata så närgånget.
För genom åren har Ratata blivit en nätt liten “hemlig armé” som inte gärna diskuterar annat än sin egen musik. Som inte visar slipsar i veckotidning (“Det handlar om ‘värdighet’, möjligtvis skulle vi kunna presentera Egyptens pyramider…”)
Men med LPn/turnén “Sent i September” öppnade Ratata sig på ett annat sätt. Dom hade kommit in i en rutin: Materialskrivande/LP/turné. “Som alla andra band”. Därav höstens singel “Vänd dig inte om”. Den följs alltså inte av en LP. Den kommer istället i februari. Och turnén får vänta till april.
— Efter senaste LPn började vi känna oss lite “insnöade”. Nu har vi varit lediga. Förutom en ideell spelning (Fryshuset, Stockholm i maj) har vi latat oss.
“Se dig inte om” är samma cinemascope-bagatell som alla stora Ratata-moment. Mauro Scocco har en unik förmåga att gång på gång få naiva “hjärta-smärta”-pastischer att fungera. Ljudet är stooort (även om sången av någon oklar anledning känns “liten”) som allt från dessa begåvade ljudprofessorer. “Hur det går till? Vi har väl vissa hemligheter, sedan fuskar vi till det lite”, säger Johan och får det att låta som tillagningen av gulasch. I själva verket är Ratata unika i Sverige. Inga andra skapar dessa ljudslott. Ratata gör det först i egna Oakland Studio. sedan i Polars lyx-dito. “Hemligheten är just studion. Och att vi får jobba så fritt i den”.
Hela tiden är Ratata medvetna om farorna: “Kolla Chaka Khans LP, där Arif Mardin dränker henne. Hon får inte plats”.
Just nu är Ratata mitt inne i sin formel. 40 minuter 80-talsschlager ska skrivas i egna studion. (Ska vi gissa på spår från Van Morrison? Duons stora favorit för ögonblicket).
För att sedan ljud för ljud kopieras i en annan studio. Så arbetar Ratata, gärna med någon liten grimas som finish. “Det blir så tråkigt annars”.