Jonas och hans MÖRK GRYNING har inte alltid kommit på så bra kant med folket i scenen. Det har märkts, inte minst när bandet i fråga spelat live och publiken varit otrevliga nog att skandera taskigheter såsom: “Fjorton år har gått!”. Ja, att MÖRK GRYNING retat upp många personer av en eller annan anledning är ingen hemlighet, men vad anledningarna ifråga skulle kunna vara har jag ingen som helst aning om…

Hej. Är det sant att du bor i en lägenhet?
— Nej, jag bor i en rosa öken bland gröna dadlar och tyska marsmänniskor.

Först av allt, kan du nämna tre DESTRUCTION-demos? Om du inte kan det är du inte true och får inte vara med i vår tidning…
— Tror du verkligen att jag vill vara med i er skittidning??? (Ja, eftersom du svarat på intervjun. Vidare så var denna fråga en anspelning på ledaren i Dark Dimension#5 /red)

Du har sagt att “Return Fire” skulle släppas i maj och om det inte blev så, i augusti. Varför det? Kan man inte släppa en platta på sommaren?
— Självklart inte, det borde du väl fatta om du är true (Det är jag inte. /red), att man inte kan släppa en mörkrets skiva när ljuset är som starkast… Sedan kan det kanske också ha lite att göra med att ganska många är på semester under sommaren, vilket besvärar distributionsarbetet.

Andra låten på nyss nämnda platta har ett parti som är lite “Raining Blood”. Håller du med?
— Har faktiskt aldrig tänkt på det men det kan nog ligga något i vad du säger. Men det är ju bara coolt.

Hur seriös är egentligen “The Doom of Planet Yucnown”-texten? “Breaking bodies with our caterpillars…”
— “Hur seriös”…? Skulle vi någonsin kunna göra något som inte var seriöst? Det är ju en väldigt allvarlig text om något som skedde för mycket länge sedan, i en galax fjärran härifrån…

Tror du inte folk har svårt att ta MÖRK GRYNING på allvar när ni hela tiden har massa konstiga utspel?
— De som inte vet vilka de är eller vad de vill måste vara seriösa hela tiden så att de inte glömmer vad de kämpar för eller för att de inte vet “hur långt utanför gränserna de kan gå”. Jag är så jävla trött på allt “men det där är ju inte seriöst”, eller “asså, tror ni verkligen att ni är tusen år gamla, ni ä’ ju ba’ helt dömma i huvä”. HÅLL KÄFTEN!!! Vi kommer aldrig göra vad folk förväntar sig. Vår nästa platta skulle lika gärna kunna vara glamrock. (Men blir den det då?… /red)

Som “Peace Love & Understanding”…
— Förstår du inte ens ironin i det är du fan en jävla idiot. (Jag är fan en jävla idiot. Vad är ironi?… /red)

Inga texter på svenska denna gång?
— Jag tyckte engelskan passade bättre till de här låtarna.

Och inget koncept heller? Tröttnat eller hade du inga bra uppslag till en schysst handling?
— Alla låtar är så olika på den här plattan så det skulle inte passa med ett genomgående koncept. Dessutom får man ofta idéer till texter när man gör en låt och då blir det lätt att man gör en text innan man gjort nästa låt som kanske inte alls skulle passa att fortsätta i den.

Varför lirar ni inte alla solos själva?
— Därför ingen av oss är någon egentlig leadgitarrist. Fast så här i efterhand hade vi nog kunnat lägga lite mer solon själva.

Om man kollar i bookletten märker man vissa antydningar till schizofreni. Tänker då på att du går under ditt riktiga namn utom på låten “Return Fire” där det står “Lyrics: Gorgon”. Är det ett misstag eller?
— Kanske för att jag är schizofren. Ibland kommer Goth-Gorgon fram, ibland Jonas Berndt, om jag känner mig riktigt elak brukar Heinous kika fram och när alkoholen tar ut sin rätt kan även Jonez Berndtschneider visa sitt otvättade tryne…

Och angående texten till titelspåret så är den inte utskriven. Vadan detta?
— Därför att den är så otroligt djup så folk skulle fastna totalt i filosofiska diskussioner ifall de läst den.

Man märker lite vokalistiska utsvävningar på låten “Master of Fire” och det låter coolt som fan. Kan det möjligtvis vara Cronos som inspirerat dig till denna sångstil?
— Tack. Jag har inte kunnat lägga ett ordentligt dödsryt sen jag kom i målbrottet och har haft lite komplex för detta. Men någon vecka efter vi hade börjat spela in “Return Fire” satte jag på “Pleasure To Kill” när jag vaknade och vara bara tvungen att sjunga med. Då fick jag fram den här skorrande rösten och tänkte “Oh yeah, I can do this!”. Sedan övade jag lite i duschen innan jag ställde mig i studion och gick bärsärk. Har själv alltid beundrat folk som lyckats få fram sådan där skorrande röst så jag är väldigt glad över att jag upptäckte denna dolda talang hos mig själv. Jag är nog mer influerad av sångare som Attila (TORMENTOR), Ventor, Dead och Schmier (DESTRUCTION) än Cronos men å andra sidan var väl alla de lite inspirerade av honom.

Tror du att du kommer sjunga så på fler låtar i framtiden?
— Ja, jag kommer nog sjunga på alla mina egna låtar i framtiden (Skojar du? /red) och om det kommer låta likadant som på “Master of Fire” kan jag inte riktigt säga, vi får väl se vad min hals har för planer, men nåt liknade kommer det i alla fall bli.

På bilden på dig i booktetten så står du och pekar på nånting och jag är ivrig om att få veta vad…
— Djupt in ide svartaste hålen av era själar…

Är det “evil” med patronbälten i snön?
— Du skulle bara veta…

Angående lay-outen så är det visst Patrik och Thomas (THYRFING, Mysticism Mag) som gjort den. Hur kom det sig?
— Eftersom jag känner dem bra och de hade möjligheten att fixa det så innebar det en möjlighet för oss att ha större insikt i arbetet. Dessutom är de betydligt mer kompetenta än den där idioten Martinsen som No Fashion brukar anlita. Nu var han tyvärr någon slags mellanhand (fråga mig inte vad han gjorde) så det strulade till sig en del i alla fall.

Kan det vara för att slippa att ha Tom Martinsen (på No Fashions lay-outavdelning.) fingrandes på den biten? Han fick ju LORD BELIALs debut rosa istället för den färg bandet egentligen ville ha.
— Ja, just det. Vi har ju mer koll själva på det här viset.

Du var ju inte helt nöjd med layouten på “Tusen år…”. Vems ansvar låg det på?
— Martinsen så klart! Fan, han gjorde ju ingenting, lade bara in bilderna och skrev in texten. Och hur fan kunde han skriva “Tusen år har gått…” på omslaget i vanlig Times New Roman. Och i vitt dessutom.

Hur har No Fashion fungerat annars tycker du?
— Vi är ju bara ett projekt så vi har liksom aldrig brytt oss så jävla mycket. Hade man varit ett band hade man krävt mer men nu har vi haft så mycket annat att tänka på. Men nu får de fan trycka tröjor. De har gjort flyers för länge sen som skriver att de redan är ute!

Under NAGLFARs gig i Stockholm i våras så hände en viss incident som man har hört en del talas om. Personligen är jag ganska övertygad om att jag vet vad som hände men förtälj gärna din version.
— Det enda som hände var att jag gav honom en vänskaplig klapp på kinden. (Ja, Mörk berättade ju en annan version för mig, men, men… /red)

Var det MÖRK GRYNING-intervjun i Dusk som ledde till er osämja?
— Osämja och ösämja, lite retsamhet livar alltid upp ett förhållande.

Den första låt ni någonsin spelade in hette “When Moonshine Is The Only Light”. Vad handlar den om?
— Den texten handlar om kraftledningar som våldtar små stackars telefonstolpar analt.

No Fashion hävdar att den svenska undergrounden har gett er kultstatus, men på vilket sätt har det yttrat sig? (Kanske genom hotbrev till Far Beyond-boxen?)
— No Fashion hävdar mycket, bl.a. att vi startade MÖRK GRYNING för att bilda världens brutalaste band osv. Om vi fått kultstatus är väl inte jag rätt person att yttra mig om. Angående brevet så vet vi fortfarande inte vem som skickade hotbrevet som finns med i Dark Dimension #5. Fast det var också adresserat till Strange Taste vs Helleluja mag och den enda jag vet som har den där uppe är Jens Rydén, så jag skulle tro det är någon av hans följeslagare som skrivit det.

Så blir det någon mer Dark Dimension?
— Vet inte… Jag börjar känna för det när man läser massa idiotrecensioner överallt av folk som försöker verka så professionella men egentligen inte fattar ett piss av vad musik är. Men det är klart, vi har ju så mycket punkinfluenser på “Return Fire”…

Om ni ska lira gigs med MÖRK GRYNING, blir det grönsaker, fisk och sånt då, eller är det bara en MORTIFER-pryl?
— Haha. (Ja, det var roligt. /red)

Ni sålde sju-åttatusen av förra plattan. Tror du ni kommer slå det?
— Ja, det tror jag verkligen, den har ju legat i toppen på House Of Kicks topplista i två månader nu. Petade faktiskt ned REFUSED (fast det är väl inte så konstigt) (Varför skryta om något så banalt då?… /red). No Fashion har sagt att den kommer sälja över 10000. Vi får väl se!

Har du nåt skoj på gång med MORTIFER eller WYVERN?
— Vi kommer med all sannolikhet signa till det österrikiska bolaget Dark Matter Records med MORTIFER. Det verkar jävligt bra, vi ska (antagligen) ner till Wien i januari och spela in i någon av deras studior, antingen en 32-kanalig digital eller en 24-kanalig analog, så det blir nog schysst som fan. Med WYVERN har vi fyra bolag intresserade, några rätt stora så vi får väl se vad som händer där. Vi har alldeles strax en ny demo ute med både MORTIFER och WYVERN och sen finns det två gamla. Köpes för 30 kr. Fast det är bättre om ni skickar 25 kr + porto…

Det vare det hele!!! Tack och adjö!
— Du borde verkligen tänka igenom dina frågor bättre och gå in mer på djupet istället för samma gamla vanliga “vaffö då??”-frågor. (Jag är ledsen. Jag har ju grubblat och grubblat, men tyvärr blev det ju bara “varför”-frågor hela bunten. /red) Om du tycker mina svar var dåliga beror det i så fall på dåliga frågor (Nej, dina svar var jättebra. Verkligen toppen! Det var jag som var dum. Förlåt. /red). Jag hoppas verkligen du tog med hela intervjun (Det gjorde jag. /red). För övrigt, tack för intresset!