Hur fan ska det här sluta? Dessa sex ord suckade jag fram till Mange där vi satt i den danska huvudstaden, nyss inhoppade i en taxi som vi vinkat till oss för en halvminut sen. Om en halv minut till skulle vi vara någonstans i Köpenhamn och intervjua ENTOMBED. Om ytterligare två timmar skulle vi sitta i en loge på KB i Malmö och intervjua PARADISE LOST. Och dansken bak ratten började tjabba om vädret…
Låt oss skutta en bit bakåt i handlingen. Vi hade fått reda på att ENTOMBED skulle spela i Köpenhamn den 11 oktober och samma kväll skulle PARADISE LOST spela i Malmö. Vi var onekligen lite sugna på båda och beslöt oss för att försöka hinna med det. När så söndagen kom satte vi oss glada i hågen i bilen och körde till Malmö för att ta färjan till Köpenhamn. Vår vana trogen hade vi varken tagit reda på när färjorna gick eller var Loppen, stället där ENTOMBED skulle spela, egentligen låg. Det var väl egentligen först när vi kom till Malmö och upptäckte att trefärjan just gått och nästa färja gick fyra som vi vaknade upp ur vår idioti. Nåväl, vi tog sistnämnda färja och hamnade så i den danska taxin där vi hoppfullt frågade den danske chauffören om han kunde köra oss till Loppen.
— Loppen? replikerade han på bred danska.
— Christiania då?
— Jä!
Och så åkte vi dit. Turen vände och vi hittade Loppen endast tio minuter försenade. Efter soundchecken som höll på när vi kom, uppdagades det att ingen visste om att vi skulle komma. Deras manager var dock mycket förstående och fixade så att vi fick snacka med Alex Hellid, en av de eminenta gitarristerna i ENTOMBED.
Jag började med att höra hur soundchecken gick, mest för att bryta isen. Den visade sig vara var jävligt lättbruten — Alex var en riktigt trevlig prick, en stor prick dessutom, något som slog mig när han satte sig vid bordet. Soundchecken hade visst gått ”smärtfritt” och det lät bra också, något som jag påpekade.
— Coolt, replikerade han kvickt.
Knarkmetropol
Christiania är ju ett ställe som mer är känt för haschi-baschi och flummeri. Alex tyckte det kändes intressant och helt rätt att spela här. Det enda han visste om stället var att en massa band spelat där tidigare bl.a. HELLACOPTERS som spelade där för ett tag sen. Det var däremot inte första gången ENTOMBED var i Köpenhamn, tredje gången faktiskt, men vad jag förstod var det första gången de spelade i Christiania.
Turistklipp
Så trillade vi in på deras nya video till ”Wreckage”.
— Jag hade en massa super-åtta kameror med mig på turnén, så jag filmade väl en tjugo rullar eller nåt. Fast en av kamerorna var lite paj så jag fick väl ungefär hälften av det jag skulle ha. Det som fanns kvar var väl typ turistbitarna av turnén, när vi ligger på stranden och såna grejer. Och vi var lite pressade med tid att göra en video så då fick jag klippa ihop nåt, en rolig video istället, av det jag hade kvar.
Är det du som har gjort den?
— Ja. Den är lite åt det hållet som ”Night of the Vampire”-videon är, fast lite bättre kvalle då. Jag gillar ju super-åtta så de som är på superåtta rulle är väl de som jag gillar mest; ”Hollowman”-videon, ”Night of the Vampire”. Jag gillar den här, den har ingenting att göra med texten eller nåt, den är bara klippt efter takt och vad jag tyckte det lät som. Jag passade ihop bilderna med det, så det skulle bli kul. Skitigt och snyggt, passande, det ser ut som det låter.
Ni släppte en singel för ett tag sedan.
— Ja en liten EP, vi ska ju vara ute och turnera nu till december så skivbolaget pushar lite med den, för plattan och så. Vi hade några coverlåtar som vi inte hade släppt än, på TWISTED SISTER, Bob Dylan, THE DOORS och JERRYS KIDS, plus en remix.
Är Bob Dylan något ni gillar i bandet?
— Ja, för fan! Stenhård.
Nästa skiva
Så glider vi in på att snacka lite om ENTOMBEDs låtmaterial genom åren. Alex påpekar att de inte har några nya låtar, något de inte haft tid med helt enkelt. En sak som är säker är däremot att när de väl börjar med nya låtar har de ingen aning om hur det kommer att låta, bara att det kommer att bli annorlunda jämfört med ”To ride…”.
Kommer de att gå tillbaka till mer death metal kanske undrar vi försiktigt.
— Det tror jag inte, vi brukar aldrig gå bakåt. Sen beror det på var och med vem man spelar in den. Man vet aldrig hur det låter förrän det är på band.
Angående DISMEMBERs tillbakagång till ett deathigare sound säger Alex att de ville göra det de ville göra, helt OK. Att ENTOMED och DISMEMBER låg närmre varandra från början hade väl mest att göra med att ENTOMBED lät så då.
— Vi har alltid låtit olika, första plattan kom ut när vi råkade låta så, det var ju det som vi lyssnade på just då som man försökte låta som, lite åt hardcore-trotsåldern-hållet som blev ”Left Hand Path”. Sen försökte vi spela så tekniskt som möjligt på andra plattan. De låtarna kan vi knappt spela idag för det går alldeles för fort. Sen kom ju ”Wolverine Blues”-plattan som blev lite lugnare.
Som du sa kör ni aldrig några ”Clandestine”-låtar live.
— Kör gör vi väl lite, men jag tycker inte vi lyckas med dem riktigt.
”Stranger Aeons” är ju med på Earaches ”Earplugged II”.
— Ja, vi körde den på första spelningen på den här turnén. Fast Nicke har ju inga dubbla baskaggar längre så det blev lite si och så — det är ju rätt mycket dubbla baskaggar på den plattan. Han fick fuska med golvpukan men det lät rätt kasst.
Avundsjukt bolag?
Att Earache blundar för succén med ”To ride…” och skriver biografier till ENTOMBED som slutar med den sista platta gruppen släppte där kommenterar Alex med ”Nä det, det är… det är ju Earache…”
Man visste ju att det funkade dåligt med Earache men vad tyckte bandet om saken?
— Tja, innan den första skivan kom ut var vi ju glada och så där. Men det är ju så med alla skivbolag, det är ju ingen som är riktigt nöjda med sitt skivbolag. Det som vi ligger på nu har faktiskt jobbat riktigt bra hittills. Helt OK…
— En liten gris, lägger han till efter en stunds funderande. (sic /Janos)
ENTOMBED är alltså ute på vägarna ända till december. Efter turnén som denna spelningen ingår i ska grabbarna vila i två veckor och sedan, i början på november, är det ut igen och lira förband till MACHINE HEAD. Jag ber honom jämföra dessa turnéerna med deras första turné, den med CARCASS i England.
— Det är en helt annan grej alltså, andra gången man var i England, helt andra världar! Vi åkte runt i en liten van och sov på golvet hos folk. Fast man känner sig inte annorlunda som person. Folk man möter undrar varför man låter annorlunda, en del tycker det gamla låter bättre än det nya, andra tycker det nya är bättre än det gamla. Man träffar så mycket folk hela tiden så man känner igen mönstren…
Plötsligt inser jag att vi stämmer förmodligen rätt bra in i nämnda mönster så jag påpekar retoriskt att han lär väl ha fått dessa frågorna rätt många gånger tidigare.
— Det är lugnt… Så här va, det finns ju inte så mycket att fråga om, det är ju musiken liksom, så det är sånt man får ta. Så farligt är det inte, tillägger han tröstande. Jag känner mig tröstad.
Festivaler eller spelningar?
— Det spelar ingen större roll om det är en festival eller vanlig spelning. Däremot om det är en ensam spelning blir det en massa slit och släp för ingenting, hämta och lämna prylar osv. Turnéer är bättre, mindre släp upp och ner med grejerna i replokalen.
— Nicke gillar väl festivaler, han är väl en festprisse, Uffe är mindre festivalmänniska. Hultsfred var kul i år, vi spelade kanske inte så bra men det var en jävligt kul spelning. Vi hoppade runt mer än att koncentrera oss på instrumenten. Men den var jag nöjd med, bara folk tyckte det var coolt. Det börjar komma lite mer olika människor på våra konserter och det är ju coolt.
Innan var det mest svartklädda långhåriga typer på spelningarna…
— Ja, det är coolt, bara folk gillar det liksom, så är det coolt.
Black metal
Vi tjabbar lite om DAEMON, ett projekt som från början skulle vara något black metal-projekt utan namn på vilka som var med. Bara tjäna lite pengar och så. Fast sedan visade sig att det skulle gå bättre om de använde namnen, så att så fick det bli. Nicke, som lirade trummorna på DAEMON-plattan styrde upp låtarna som några från KONKHRA förfärdigat.
— Fast han kände sig väl lite utnyttjad. Jag tror inte han ville göra det egentligen. Det är väl en plojgrej, eller det skulle väl vara det från början. Jag tror aldrig han fick några pengar för det sen. Rip-off.
Vägen till det första skivkontraktet började ’87 för ENTOMBED. De gjorde tre demos som såldes och den sista, som endast var ämnad för skivbolagen, såldes aldrig. Det visar sig efter en liten utfrågning att Alex är en riktig Rock’n’Roll från början.
— Jag har aldrig jobbat. Det var direkt ur skolan och åka till USA typ. Innan dess tog jag ledigt en vecka då och då och åkte ut och spelade.
Lite avis blir man allt… Vad har han för gitarrer då?
— Jag har en Les Paul som jag spelar på nu. Jag börjar väl få en tio tolv gitarrer nu. Innan så brukade jag spela på Gibson V:et som jag körde rätt länge. Jag köpte två halvakustiska Gibson, för ett tag sedan, som jag skulle testa. Får se hur det funkar, om det kan bli lite ljud.
Ännu mer avis alltså… Själv kan man räkna sina gitarrer på mindre än vänstra handens fingrar, och då är de bara billigt mög dessutom.
Fylla
Engelsk press har på senare tid slagit upp ENTOMBED som ett riktigt supaband som är grymma på att dricka öl och festa. Kerrang nämnde faktiskt ingenting om musiken utan koncentrerade sig istället hängivet på ölkonsumtionen i bandet. I och för sig slog de ”Your Round”-rekord, så hur är det nu egentligen med spriten?
— Jag gillar Guinnes och Murphys om man ska dricka för det är gott, om man ska bli full så går det ju bra med vad som helst. Jag var på Irland för ett tag sedan och då vart det ju ett par Guinnes och så…
— Alla tidningarna försöker hitta på nån image åt oss, om vi nu inte har någon. I England undrar de varför man inte är full hela tiden och dricker vatten istället för öl ibland. Det där rekordet var rätt länge sedan, och då hade vi redan tömt baren på planet innan vi kom fram också. Fast då var jag så jävla full! Innan en spelning brukar jag aldrig supa, de andra tar sig väl någon öl. Jag spelar inte så bra full och börjar man dricka så ibland spårar det ur. Jag brukar försöka ta det lugnt innan och festa efter, man har gjort lite för många dåliga fyllespelningar så man får försöka vara lite professionell.
Att ENTOMBED är professionella är det väl ingen som tvivlar på, för för att bli världskänd som ett av de bästa death metal-banden krävs det mer än vanlig talang. Vi tackar Alex så mycket för intervjun, snor åt oss två bilder av honom och rusar sedan iväg med sikte på hamnen och båten som skall ta oss tillbaka till Malmö och den väntande PARADISE LOST-intervjun. Klockan är kvart i sex och om en knapp kvart måste vi sitta ombord på båten, med biljetter som vi ännu inte innehar, för då lämnar färjan kajen…
Lämna ett svar