Robin Beck Can’t Get Off [EastWest/Warner]
Idag låter inte Robin Beck helt som hennes stora hit First Time från 1989. Den här skivan har ett mera vuxet och mer “amerikanskt” sound än debuten. Ms Beck har mognat och framför mest rock, men även låtar som ligger något mera åt vishållet på denna platta. MA
Belly King [4AD/MNW ILR/MD]
King är det andra albumet från Belly, som startades av sångerskan, gitarristen och låtskriverskan Tanya Donelly från Throwing Muses och The Breeders. För den miljonsäljande debuten Star nominerades man till två Grammies och lika många MTV Awards. Belly spelar indierock med en kombination av utpräglad popkänsla och energiskt vässade gitarrattacker. Här finns både svävande ballader och snabbare, tätare spår. Glyn Johns har producerat.
Energy Orchard Pain Killer [Castle/Musikservice]
På sitt fjärde album fortsätter Energy Orchard, ett London-baserat med rötterna i Belfast, att utforska den brittiska folkrocken. Som gäster medverkar folk från både The Pogues och Van Morrisons band och flera av låtarna har en klar irländsk prägel. Dessutom gästar Rory Gallagher. Ett album att sortera in mellan de musikaliska själsfränderna i The Pogues och The Waterboys.
Grip Inc. Power Of Inner Strength [Steamhammer/Border]
Sedan Dave Lombardo slutade i Slayer har han blivit mest uppmärksammad för sin medverkan i Philip Boas Voodoocult. Nu är han dock tillbaka med ett nytt band. Första spåret Toque De Muerto är en percussion-orienterad komposition inte helt olikt Sepulturas rytmiska partier. I övrigt bjuds det på aggressiv metal präglad av hardcore och industry. EF
The Jeff Healey Band Cover To Cover [Arista/BMG]
På sitt fjärde album tar sig Jeff Healey an klassiker signerade bl a Jimi Hendrix, The Beatles, Led Zeppelin, Creedence och ett antal bluesmän. Större delen av repertoaren är hämtade från sextiotalet, men här finns även äldre material av t ex Robert Johnson och Muddy Waters. På söndag gör Jeff Healey ett showcase i Stockholm.
Ingo & Floyd Peel [RCAIBMG]
Martin Rössel är medproducent av Ingo & Floyds tredje album. Bandet kvar sin tyngd, men materialet är bredare och mera varierat än tidigare. Eyes Of The Blind är österländskt klingande metal-rock med skumma samplingar och den egyptiska sångerskan Om Kalsoums stämma på toppen. Edge är en långsamt rullande hårdrocksballad av Red Hot Chili Peppers-snitt. Avslutande God Only Knows är en Beach Boys-cover.
The Jayhawks Tomorrow The Green Grass [American Recordings/BMG]
Andra albumet från Minneapolis baserade Jayhawks har redan hyllats av en i stort sett enig kritikerkår. Med en tillbakalutad mix av traditionell rock och country rör sig detta band i samma gränsland som The Band och Flying Burrito Brothers. Efter det nyligen avverkade promotionbesöket återvänder Jayhawks till Sverige i början av sommaren. EF
Julia Salvatore [Mega/Sony]
Skövdebandet Julia blandar rock, folkmusikkänsla, visa och jazzballader med lätt kabaréatmosfär. Sättningen innehåller förutom gitarr, orgel, bas och trummor bl a mandolin och saxofon, arrangemangen bygger på ett brett spektrum av klanger. Parallellerna till Freda’ och Peter LeMarc är dock inte alls fel.
Katell Keineg Ô Seasons Ô Castles [Elektra/Warner]
Katell Keineg är född i Bretagne, men flyttade tidigt till Wales och levde i tonåren som liftande gatumusikant i England och Irland. Första singel, Hestia, släpptes redan för ett par år sedan på Bob Moulds Singles Only Label, men inleder även debutalbumet som är fyllt av lågmälda, bildrika ballader av samma egensinniga slag. En samling mörka visor med vissa folkinfluenser och ett visst släktskap med Joni Mitchell och Rickie Lee Jones.
Mary Karlzen Yelling At Mary [Atlantic/Warner]
Yelling At Mary handlar om hur Mary ljög för att få jobb i en skivaffär. I denna skivaffär öppnade sig musikvärlden för henne och resultatet hörs på denna skiva med starka pop- och rock-melodier, upbeatgitarr och bra texter tillsammans med influenser från Dylan, Lucinda Williams, Jackson Browne och John Hiatt. Stundtals liknar Marys röst Cardiganssångerskan Ninas. MA
Lucky Stiff EZ [Helikopter/Border]
Göteborgsbaserade Lucky Stiffs andra album EZ har ett löst sammanhållet tema om astronauten EZ:s äventyr. Bandet spelar tung, trashig metalrock med inslag av rap och funk. På sina ställen lyckas man med sin bitvis rätt utflippade hållning kombinera inslag av såväl ren/skitig thrash metal och Red Hot Chili Peppers som Zappa. Autoanal Song finns även som singel och video —då under titeln Autonal Song.
The Miscellaneous She Waiks With Me [Megaphone]
The Miscellaneous medlemmar kommer från fyra olika länder — Sverige, USA, Kanada och Holland, men på debutalbumet förenas man i melodisk, luftig rock med påtagligt brittisk indie-känsla. Första singeln Black Lips Saturday är med sin starka, upplyftande refräng en god sammanfattning av bandets musik. Vissa låtar är lätt folkmusikfärgade, t ex Flowers (We Still Are) med mörk cello i botten.
Monster Magnet Dopes To Infinity [A&M/Polygram]
På detta album har Dave Wyndorf tagit sin Black Sabbath psykadelika till en ny nivå. Musikaliskt så kan Dopes To Infinity betecknas som en skitigare version av det som Soundgarden leverade på senaste albumet. Med ena foten i sjuttiotalets amerikanska musik-och masskultur har Monster Magnet tagit ett stort kliv mot att bli den tyngre rockens motsvarighet till Pulp Fiction. Turnéaktuella i April. EF
The Original Flying Pickets Volume One [EastWest/Warner]
Här har vi något litet annorlunda. The Original Flying Pickets är en femmannagrupp som framför egna tolkningar av kända hits à capella. Det ljudbatteri de kan frambringa med sina röster och div. olika kroppsdelar är imponerande och de framför bl a Under The Bridge, Smells Like Teen Spirit och She Drives Me Crazy på sitt eget lilla vis. The Flying Pickets är kanske mest kända för hiten Only You från -83. MA
The Sharp Sonic Tripod [EastWest/Warner]
Australiensiska trion The Sharps power pop är baserad på såväl sextiotalspop och sjuttiotalspunk som U2 och The Cure. Det är m a o inte särskilt långt till vare sig The Jam eller.Green Day. Starka refränger, bärande melodier och ett energifyllt samspel gör att låtarna fäster. I samband med fiolårets album This Is… gjorde bandet ett showcase i Stockholm och fick goda recensioner.
Spiritualized Electric Mainline Pure Phase [Dedicated/BMG]
Ord som psykadeliskt och flummigt räcker inte till för att beskriva den ljudbild som Spiritualized skapar. På sitt andra studioalbum pendlar dessa britter mellan mediativa stämningar som avlöses och understryks av tremolodarrande gitarrer. Bered er på en stroboskoporgie utan liknelse inför vårens Sverige-besök. EF
S.P.O.C.K. Allen Worlds [Energy/Border]
Alexander Hoffman & Co är helhjärtade sf-fans, vilket präglar allt från text & musik till förpackning (omslaget är en kärleksfull Star Trek-pastisch). Musiken handlar om 100% synth. Åttiotalsinfluerad synthpop med rötter i Kraftwerk, men framför allt komponerad med tidiga Human League som grund. På sina ställen påminner det faktiskt även om tidiga Lustans Lakejer — fast på svenska. Bandet har ett hängivet kultfölje i såväl Sverige som Tyskland.
Larry Tagg With A Skeleton Crew [Empire/Virgin]
Sångaren och basisten Larry Tagg har en bakgrund i San Fransisco-duon Bourgeois Tagg och har även spelat med bl a Todd Rundgren och Hall and Oates. Brent Bourgeois tillhör tillsammans med Peter Wolf och trummisen Prairie Prince gästerna på detta första soloalbum. Här finns både snabba poplåtar och rocklåtar med dragning åt både Fleetwood Mac, Peter Gabriel och Paul McCartney.
The Watchmen In The Trees [MCA]
Kanadensiska The Watchmen spelar radiovänlig alternativrock i samma anda som Pearl Jam och Live. Deras andra album består av låtar som blandar skramliga gitarrer med hårdrocksinfluenser av mer traditionellt snitt. Producerad av Mr Colson som tidigare jobbat med Smashing Pumpkins och L7. EF
XT Extended Empire [Viva/SGA]
Kristna XT spelar anmärkningsvärt rått, ruffigt, hårt och brutalt. Gitarristen Björn Stigsson har tidigare varit medlem i Leviticus och sångaren Sonny Larsson har en bakgrund i Motherlode. Låtarna bygger uteslutande på tungt distade gitarriff och stadigt mullrande trumkomp, men i Kids On The Hill lättar gruppen upp med akustiska gitarrer. XT har tidigare turnerat ute i Europa och albumet släpps i flera länder.
Various Artists Shot ver. 2.0 [October/Border]
En samling från Älmhult-bolaget October, vars flaggskepp, Depeche Mode-influerade Kiethevez (som i höstas debuterade med Three Empty Words) inleder. Samtliga sex band medverkar med två spår var. Alla är hemmahörande inom synthmusiken, men spänner från svävande pop (Laura Effect) till mer experimentella elektroniska utflykter (Children Within).
Various Artists The Best Punk Album In The World… Ever [Circa/Virgin/Musikservice]
Sex Pistols två första singlar — Anarchy In The UK och God Save The Queen, två spår var från The Buzzcocks, The Damned och The Stranglers samt 40 andra klassiska punksinglar från lika många olika engelska och amerikanska band. Dubbel-CD:n gör allt för att leva upp till titeln. The Jam, Generation X, The Only Ones, Blondie, Boomtown Rats, Siouxie & The Banshees, Wire, The Adverts, Stiff Little Fingers… Det enda band som verkligen saknas för att listan skall vara “komplett” är The Clash. Med endast en handfull undantag är låtarna hämtade från 1976—79.
Various Artists Music From And Inspired By The Motion Picture: The Jerky Boys [Atlantic/ Warner]
The Jerky Boys kan definieras som en amerikansk motsvarighet till våra svenska telefonbusare i Hassan. På filmmusiken till deras första rulle hittas förutom busringningar, nytt eller tidigare outsläppt material med House Of Pain, Helmet, Coolio, L7, och Superchunk. Även Tom Jones medverkar med en utstickande version av Lenny Kravitz Are You Gonna Go My Way. EF
Claes Olson (där ej annat anges)
Lämna ett svar