DIVERSE ARTISTER
The Legacy 1990: The Sabbath Continues
Frequent Frenzy FREQ LP 004 (MD)
* * * ½
I dessa återföreningarnas och hyllningarnas förgyllda tidevarv har det blivit dags för en svensk platta tillägnad hårdrockens egentliga grundläggare — Black Sabbath. Det är nu tjugo år sedan detta legendariska band debuterade. Det har lilla skivbolaget Frequent Frenzy tagit fasta på och med hjälp att femton svenska grupper och en dansk har de valt att hedra dem med en coverplatta.
Låtvalet på “The Legacy” domineras av klassiska nummer hämtade från Sabbaths tidiga karriär, då de naturligtvis var som bäst. Toppnumren från favoriter som “Black Sabbath”, “Paranoid”, “Sabbath Bloody Sabbath”, med flera, finns alla med.
Det roligaste med skivan är att de medverkande grupperna valt att frigöra sig ganska mycket från originalen. Dessutom finns som tur är ingen riktig hårdrockgrupp med vilket för somliga kanske skulle verkat naturligt. Detta hör naturligtvis också samman med att den musik Black Sabbath spelade hade mycket lite att göra med det vi i dag kallar hårdrock.
Allra mest frigjorda från de ursprungliga versionerna är stockholmarna Oven & Stove. De visar i sin respektlösa version att det till och med går att göra dansmusik av Sabbath. “Paranoid” hör till plattans absoluta höjdpunkter.
Freddie Wadlings Mobile Whorehouse ger sig på “Iron Man”. De lägger grunden med det långsamma tunga riffet och kryddar sedan med lite rapping mellan de ursprungliga verserna. Den blir lite långrandig, men är ändå tacklad med ett fräckt grepp.
Närmare originalen ligger grupper som Union Carbide Productions, Sort Sol, Omnitron (fd Krixhjälters), New Clear Family och In The Colonnades. Carbide “freakar” ut i en ultrapsykedelisk “Planet Caravan”, medan den tunga och lite snabbare “Symptom Of The Universe” visar sig passa perfekt för Omnitrons hardcore-aktiga musik.
Sort Sol ligger tyvärr lite FÖR nära originalet i sin tolkning av “signaturmelodin” “Black Sabbath”. Kanske borde de gjort lite mer av denna långsamma och ödesmättade låt.
De svaga numren lyser med sin frånvaro på “The Legacy” vilket naturligtvis har sin förklaring i det starka låtmaterialet. För en icke så initierad Sabbath-lyssnare som undertecknad är det lättast att ta till sig de låtar som känns igen, men faktum är att flera av de för mig okända spåren är så pass bara att jag blivit nyfiken på originalen.
Som hyllningsskiva fungerar “The Legacy” betydligt bättre än till exempel förra årets tribut till Neil Young — “The Bridge”. Det är naturligtvis först och främst en platta för de redan initierade men besitter också andra musikaliska kvaliteter.
Frequent Frenzy
Hästhagsvägen 7
134 00 GUSTAVSBERG
Lämna ett svar