Ingen har lyckats blanda kylig jazz, ensliga skärgårdsvyer och den kokande storstadsnattens puls till en kall och läskande drink som svenska duon Koop. Fantastiska recensioner och en stundande utlandslansering vittnar om att Sverige nu kanske slutligen fått sitt eget Massive Attack. Release träffar Koop på Lollipopfestivalen där de gör sin första spelning någonsin.
— Jaa, våra principer är väl samma som Massive Attacks, säger Magnus Zingmark försiktigt, och Oscar Simonsson bryter in.
— Skillnaden är väl att de gör väldigt svart musik medan vi gör ganska vit musik.
Magnus Zingmark och Oscar Simonsson träffades i Uppsala, där Oscar spelade i ett jazzband och Magnus lirade plattor på klubbar och fester. Därför är det kanske inte så konstigt att deras gemensamma projekt Koop blivit en sofistikerad blandning av jazz och ambient techno. Efter en förvirrad diskussion med oklart resultat om skillnaden mellan svart och vit musik (”det handlar om en känsla”) förklarar Magnus tanken bakom gruppens sound.
— När vi gjorde plattan var vår idé att göra så mycket som möjligt med samplingar. Det kan lätt misstolkas, eftersom till exempel all hip hop i princip görs med samplingar, en rytmloop som bara går om och om igen. Men vi ville inte göra en beatorienterad skiva. Jag tycker inte att vi är något technoband, mer än såtillvida att vi använder maskiner. Vi vill helt enkelt göra organisk musik med samplingar…
Och särskilt organiskt blir albumet ”The Sons of Koop” när Oscar plockar fram sitt dragspel och förflyttar lyssnaren långt ut i den svenska trollskogen. Eller när sångerskorna Kristina Jansson och Cecilia Stalin låter sina svala och sorgesamma röster svepa över de ödsliga men varma melodierna på ett sätt som påminner om skönsjungande Tracey Thorn i Everything But the Girl. På ”Salvation” har duon plockat in nya soulstjärnskottet Stephen Simmonds på sång.
— Vi tyckte att det vore bra att ha en manlig röst med på skivan också, säger Magnus. Det blev ett ganska lyckat möte, tycker vi. Stephen Simmonds har ju en ganska svart röst, så det blev en kul kontrast mot vår musik.
Dagen efter vår intervju överraskar Koop sin Lollipop-publik med att presentera ett band komplett med fyra blåsare och en ståbasist, förutom de båda sångerskorna och Magnus och Oscar. Blåsorkestern ger musiken nytt liv och det blir en lyckad, lågmäld och vacker spelning. Den moderna jazz som Koop ägnar sig åt tycks fungera lika bra i levande form som den klassiska jazzen. Bandet verkar också nöjdare med den stämpeln än med beteckningen ambient.
— Jag skulle inte vilja kalla det för ambient, eller atmosfärmusik som på något sätt ska ligga i bakgrunden, säger Oscar. Snarare så tycker jag att det finns två sätt att få folk att lyssna. Antingen skriker man väldigt högt eller så viskar man. Vi har valt det senare, men det betyder inte att musiken inte skulle vara till för att lyssnas på lika koncentrerat, snarare tvärtom. Jag menar, herregud, vi gör ju låtar. Det är ju för fan pop!
Kooperationen Magnus och Oscar reser sig för att släntra iväg till danstältet där Carl Craig ska spela.
— Nej, vänta, jag tar tillbaks det där sista, skrattar Oscar Simonsson.
För sent.
KOOP
MEDLEMMAR
Magnus Zingmark: prog.
Oscar Simonsson: programmering, dragspel
STARTÅR
1994
HEMORT
Stockholm
SKIVBOLAG
Superstudio
DISKOGRAFI
1995 Son of Koop EP
1997 Sons of Koop alb.
1997 Glömd singel
1997 Abslolute Space singel
KONTAKT
Koop
c/o Superstudio
Blasieholmsgatan 2 A
111 48 STOCKHOLM
www.superstudio.nation.se/gra/koop/
Lämna ett svar