Mats Pettersson

Jovisst, ni känner säkert till Pål Spektrum och hans på sin tid riksbekanta produktioner. Att även Mats Pettersson har varit verksam som producent betydligt längre i Klippan är dock ett mer okänt faktum. Många av produktionerna var dessutom samarbete mellan herrar Spektrum och Pettersson. Pettersson var även ansvarig för en del av både Torssons och Noise skivor, något som ofta glöms bort.
Bakom dessa ofta geniala produktioner och inspelningar ligger mycket svett och tårar:
— De första timmarna gick mest åt till att försöka luska ut vilka sladdar som hörde till varandra. Att man sedan fick räkna med att det fanns glapp i sladdarna hörde liksom till spelets regler. Och man var tvungen att känna till dem för att klara av att göra en inspelning. Jag och Pål Spektrum hade dessutom monopol på glappet i hörlursuttagen…
Om nu teknikens under inte hade kommit till Studio Bombadill medförde dock lättillgängligheten att det fanns andra fördelar:
— Vi behövde inte ha studioklockans minutvisare jagande i hasorna, utan vi hade obegränsat med tid till att spela in. Den mesta tiden gick nog åt till att glytta oss och när vi tröttnade kunde vi besluta oss för att ta en annan dag. Att spela in skivor medförde också att man blev ett nyfiket byte för kompisarna. De kom och gick i studion och “förstörde” försöken till inspelningar ytterligare. Och som sagt: tröttnade man eller blev ovänner kunde vi alltid gå till Café Fenix och fika.
Att Klippanmusikerna på detta sätt blev tämligen bortskämda fick Mats P. erfara då han nyligen spelade in låtar med Dolkenihåsan.
— Plötsligt hade vi en producent som tog betalt och vi insåg att vi måste skärpa till oss. Det var en helt ny erfarenhet.

Pål Spektrum

…är nog den mest kände av Klippans personligheter. Hans produktioner med bland annat Noise och The Push blev ju mycket uppmärksammade. Det var väl främst den ekofyllda ljudbilden kombinerad med små läckra detaljer, som gjorde att uppmärksamheten i pressen blev stor. Och se’n var det givetvis det här med namnet…
Spektrum sysslade mest i början med skivproduktionen och var väl den som lärde upp Mats P. Senare ägnade han sig mest åt Popfabrikens ekonomi.
När det gäller skivproduktionerna kanske det dock är bäst att påpeka att man nog inte ska överdriva producentens roll. Ofta var det nog bara så att han var den ende som hade erforderliga tekniska kunskaper.

Pål Spektrum i Demoninspelningstagen. Foto: Per Drejare

Sven Tall

Detta namn dök upp i Torsson-låten “Klippans Centrum”, fast det var nog inte så många som hörde det. Namnet Sven Tall blev tyvärr mest förknippat med denna textrad.
Många känner nog inte till allt administrativt arbete som han lade ner och att han alltså var ansvarig för bolaget Skånska Popcentralen. Han har även utformat en del omslag. Man får heller inte glömma hans roll som något av psykolog, stöd och pappa vid inspelningarna.

Sven Tall. Foto: Per Drejare

Stry Terrarie

Denne man lämnade Klippan redan 1978 och borde kanske inte bli nämnd under benämningen “Klippans Personligheter”. Terrarie var dock en av de tidigaste katalysatorerna och hans påverkan för vad som skulle bli Klippanpopen kan väl knappast överskattas.
Sedan dess har han avverkat grupper som Besökarna, Garbochock, Stry & Stripparna, Rymdimperiet, Imperiet och Babylon Blues.

Övriga

Man får heller inte glömma fotografen Per Drejare, vars mycket speciella bilder användes till många skivkonvolut, Lars Jönsson (som fungerat som tekniskt ansvarig på många senare Klippaninspelningar) och Micke Gustafsson (som numera verkar vara den mest aktive i producentsstolen).