”Den reaktion vi har fått från utländska tidningar är att de flesta tycker det är som en fortsättning på METALLICAs ”…And Justice For All” eller något liknande. Jag tycker inte att vi låter sådär fruktansvärt mycket METALLICA. Det är mer Tekno-Thrash-Speed. Det är väldigt svårt att prata om sin egen musik. Vi har fått med ett gäng av olika saker. Jag tror det kommer sig av att vi lyssnar på så mycket olika musik. Även om vi spelar Speed Metal försöker vi blanda in lite annat också. I början var det mest åt det Tyska Speed hållet att det skulle gå så fort som möjligt. Nu har vi utvecklats åt det hållet att vi får det att låta tuffare och kraftfullare genom att spela aggressivare istället för att spela fortare. De flesta låtar var klara när RICKARD kom med. Vi bestämde oss då definitivt för att skippa det mesta av de gamla prylarna. Han kom med nya idéer”. Det svarade PATRIK SPORRONG på min fråga angående MIDAS TOUCHs musik. PATRIK är basist i Uppsalabandet som i övrigt består av PATRIK WIREN – Sång, LASSE GUSTAVSSON – Gitarr, BOSSE LUNDSTRÖM – Trummor och RICKARD SPORRONG – Gitarr. Det hela startade sommaren 85 när PATRIK, BOSSE och f.d gitarristen THOMAS FORSLUND bestämde sig för att göra något ihop. Fyra år senare ska de ge sig ut på Europaturné med debut-Lp’n ”Presage of Disaster” i bagaget.
PATRIK hur fick ni kontrakt med Tyska NOISE RECORDS?
— Det undrar jag också. Vi spelade ju in en demo. Den var inte direkt allvarligt menad. Ingen av oss hade ju varit inne i en studio förut. Vi ville bara testa. Normalt spelar man inte in tio låtar på en demo. Mest på skoj skickade vi ut den. Det fanns inget att förlora. Det var ju tur det. Vi skickade till NOISE och ett par andra bolag. NOISE hörde av sig per telefon tio dagar efter det att vi hade skickat iväg paketet. Det var ju helt otroligt. Vi trodde inte det var sant.
Berätta lite om ”Presage of Disaster” Lp’n!
— Vi spelade in den i Skytrack studion i Berlin. Producerade gjorde ROY ROWLAND som har jobbat med bl.a KREATOR, SABBAT och LAAZ ROCKIT. Just nu tror jag att han är nere och producerar sången på nya TESTAMENT Lp’n. Det var bolaget som föreslog honom. De tyckte att han skulle passa oss. Det gjorde han verkligen, vi var på samma våglängd. Det jag var rädd för var att komma ner till en producent som styrde och ställde, så här ska det låta och så här ska det vara. ROY jobbade istället väldigt mycket med att ta fram MIDAS TOUCH. Själva innehållet när det gäller texterna är inte världens originellaste. Vi försökte att göra det annorlunda genom bl.a alla effekter som vi lade in här och där. Kanske vi inte skulle ha gjort så nu för en del grejer blev lite väl långa. De flesta av dem kom till i studion. När en tanke föds där så blir det spontant. Baksidan på skivan har ett genomgående tema. Titeln är hämtad därifrån. Det är typ före och efter smällen. Lp’n släpptes i Europa Mars 89 och i USA en månad senare.
I dagarna ska ni ut på en Europaturné. Berätta!
— Nu på måndag sticker vi ut på en Europaturné som förband till Amerikanska HADES. Tidigare har vi bara gjort nio spelningar ihop. Nu blir det 17 på mindre än en månad. Vi ska spela i Tyskland, Holland, Belgien och Schweiz. Vi ser verkligen fram emot det här.
Hur kom det sig att det blev just ni som fick den här turnén?
— Det var p.g.a en tjej som tidigare jobbade på NOISE. Hon är intresserad av oss. Tycker vi är bra. Hon frågade sig för om den här turnén. Hörde att de behövde ett förband. Eftersom de mestadels ska spela i Tyskland så sökte de efter ett tyskt band eller något åt det hållet. Eftersom vi ligger på ett tyskt bolag kom vi på förslag.
Hur ser framtiden ut i övrigt?
— Har inte hunnit planera så mycket förutom turnén. Vi håller på att jobba med nytt material till nästa skiva. Kommer nog att göra några spelningar i Sverige också.
Lämna ett svar