När FUZZ träffar Andreas Pettersson är han nyss hemkommen från en lyckad turné med sångerskan Deborah Brown. De senaste åren har han befäst sin position som en av våra mest framstående jazzgitarrister med plattor som At The Baked Potato och Gullin on Guitar och turnerat både i USA och hemmavid. I dagarna är han aktuell med en ny ”on Guitarplatta”. Den här gången spelar Andreas musik av George Gershwin — en amerikansk musikalisk ikon som tolkats både av jazzgiganter som Ella Fitzgerald och onyktra odontologer.
På förra albumet spelade Andreas dåvarande kvartett musik av Lars Gullin, en av Sveriges största jazzmusiker. Det uppslaget kom från Andreas men den här gången var det hans gode vän Göran Israelsson som kom med förslaget.
— Jag var väldigt tveksam först, det är så många som gjort fantastiska saker med Gershwins musik och jag ville inte göra en ren gitarrplatta.
Efter en hel del research där Andreas läste om och lyssnade på Gershwins musik väcktes intresset och han började fundera på låtval och arrangemang — det finns en hel del att välja ur Gershwins omfattande repertoar.
— Det jag fastnade mest för var Gershwins tre preludier (skrivna för piano och som inleder Andreas platta, förf anm). Den största anledningen att intresset och fascinationen för Gershwins musik växte var att det fanns mer blues i hans musik än jag trodde från början och för mig är fortfarande blues oerhört viktigt.
— Jag ville undvika att bara ”rapa upp” hans tio mest spelade låtar. Några ingår i standardrepertoaren som till exempel Summertime, Our Love Is Here To Stay och Oh, Lady Be Good, som alla fulla tandläkare lirar på Stampen (skratt). Låtarna är ju ”belastade” eftersom alla hört dem så ofta. Det viktiga blev att ta hänsyn till hur Gershwin tänkte sig sina kompositioner men att ändå göra dem på mitt eget sätt.
— Vi gör till exempel It Ain’t Necessarily So i 6/8-takt — som blev bra tycker jag — och sedan kan du ju naturligtvis göra stora eller små ändringar i ackordharmoniseringen.
Under vår pratstund visade Andreas (utan gitarr) fingersättningen för ett Db Maj7+11 — ackord som jag hittar drygt 20 sekunder in på It Ain’t Necessarily So.
Gershwin on Guitar spelades in (och mixades) på bara fem dagar. Andreas använde en jazzburk — Gibson Super 400 CES och en stålsträngad akustisk gitarr — Furch F-25 SR. Förstärkaren är kanske ett lite ovanligare val för en jazzgitarrist — en 2x 12 Fender Blues Deville som har hängt med några år nu.
I Andreas musikaliska bakgrund finns både rock och blues, men som gitarrist tillhör Andreas jazzens mittfåra med lika delar Jimmy Raney och John McLaughlin som influenser.
I innertexterna till Gershwin on Guitar berättar Andreas när basstämman till Oh, Lady Be Good dök upp under en lektion med en gitarrelev.
— Jag sjöng basgången (för att komma ihåg den) under hela lektionen, han måste ha trott att jag var på en annan planet!
Så vad lär du ut på en gitarrlektion där du är mer närvarande?
— Jag har några gitarrelever med lite olika inriktningar men jag betonar ofta att lyssna mer. Rent gitarristiskt börjar jag bli mer och mer allergisk mot att bara tänka i licks i alla fall om det innebär att du bara kan spela frasen på samma ackord och rytm som du lärde dig den från. Jag vill att det jag spelar ska vara sångbart och försöker att lära ut det också.
— Nej, skaffa dig en bra skivsamling och spela med folk. Vill du spela blues, köp en Muddy Waterssamling eller jazzblues som Grant Greens plattor. Att få in deras vokabulär och uttryck i kroppen är viktigt! Jag får ofta ut mer av gitarrister som inte ligger så nära vad jag själv gör. Jag gillar Robben Ford, bra gitarrspel och sång, menar Andreas.
Under intervjun betonar Andreas hur viktiga alla medlemmar i hans nya band är; ”de är hypermusikaliska”. Bandet består av pianisten Daniel Tilling samt rytmsektionen Daniel Fredriksson på trummor och Martin Sjöstedt på kontra.
— De är ju tio år yngre än mig och har ett självklart amerikanskt sväng, vilket jag verkligen gillar.
Kommer ni att turnera efter skivsläppet?
— Ja plattan släpps på Universals klassiska jazzetikett Emarcy och vi gör några gig i Sverige plus tv och i juni åker vi till USA.
— Jag har aldrig varit så nöjd med någon tidigare platta jag gjort faktiskt. Det beror nog på att målet inte var att det skulle bli en ”duktig” gitarrplatta utan att musik och samspel var det viktiga.
Mer info på: www.andreaspettersson.com
Lämna ett svar