INFINITE MASS
The Infinite Patio
(Rooftop/Pitch Control)
(CD)
Att hip-hopen lever i Sverige är det inte längre någon som kan tvivla på. I flera år har den funnits i våra sämst ställda betongförorter som Botkyrka, Rinkeby, Tensta och Rosengård. Där är majoriteten av invånarna invandrare som inte har kunnat ta till sig den västerländska popmusiken. De har känt sig mer hemma med latin- och afroamerikansk musik som funk, reggae och hip hop. För flera år sedan började många av ungdomarna i dessa förorter göra sin egen musik, utan att någon större notis har tagits om dem. När Latin Kings förra våren släppte sitt fantastiska debutalbum, och det sålde riktigt bra, var det många skivbolag som började vakna till lite, bara för att upptäcka att det vimlar av duktiga hip hop-kids ute i förorterna. En av de absolut bästa grupperna som dykt upp är Latin Kings polare Infinite Mass. Deras debutskiva The Infinite Patio är fylld av tillbakalutad, inte så lite funkig ”gangstarap”. Jag är övertygad om att Rod-é, Bechir, Cham och de andra önskar att de var uppväxta i Compton eller South Central istället för i svenska Botkyrka. Det låter i alla fall så. Survivin’ (Glad We’ve Got Da Music) handlar om deras uppväxt och vad som skulle ha blivit av dem om de inte haft musiken. Samtidigt som den har ett skönt Kaliforniasoligt sväng är texten ganska allvarlig och ärlig. I Area Turns Red för de ihop Latin Kings Krossa Rasismen och Clawfingers Nigger och går ett stort kliv längre. Hitsingeln Mah Boyz är precis som mycket av inspirationen hämtad från funklegenden George Clinton och hans Parliament, och det är väl inte direkt någon vanlig referens inom svensk musik. Infinite Mass har gjort en platta som har både svängiga partylåtar och en del riktigt seriösa låtar, allting med en utomordentlig produktion signerad Polar Bear.
Lämna ett svar