EN KILLE I Milkcrate-mössa står på scenen och trollbinder den koncentrerade publiken med ljuden från sin laptop. Det knastrar och knäpper i högtalarna, någon noddar med huvudet till den mullrande basen, en annan ler igenkännande till det dubbiga ekot. Föremålet… Fortsätt läsa →
Andreas Tilliander har blivit något av en sinnebild för hur den samtida svenska musikscenen — den som kultursidor i dagstidningar säger är den som “händer här och nu” — ser ut. Det är lätt för allmänjournalister som vill visa att… Fortsätt läsa →
2000-2001 var ett bra år för den svenska electronicascenen. Pluxus blev erkända hos poppubliken, Andreas Tilliander blev med albumet Ljud grammisnominerad i klassen bästa dans. Mokira blev omskrivet och Komp hamnade på flera årsbästalistor. Men efter det har det varit… Fortsätt läsa →
Musiken på öppningsspåret Lovin’ ligger liksom och hackar på ett och samma ställe ungefär som en motor som inte riktigt vill starta. Strax öppnar sig en digital musikvärld där Sophie Rimheden fullständigt begår styckmord på allt vad regelbunden takt heter…. Fortsätt läsa →
Jag har länge hävdat att kvinnor kan göra minst lika bra electro musik som män. Tyvärr så har har det dock fåtalet gånger bevisats. Men Sophie Rimheden från Hässleholm är ett riktigt prakt exempel. Innan Sophie startade The Haze för… Fortsätt läsa →
© 2024 BLASKOTEKET — Drivs med WordPress
Tema av Anders Noren — Upp ↑