MAX SCHULTZ Blues Up (KAZA/EMI) *** REBECKA TÖRNQVIST & PER ”TEXAS” JOHANSSON The Stockholm Kaza Session (KAZA/EMI) **** Jazz- och bluesfest Heja Sverige friskt humör! MAX SCHULTZ, TILLSAMMANS MED DELAR av den svenska studioeliten, spelar på Blues Up jazzig blues,… Fortsätt läsa →
LODESTAR Lodestar (A&M/POLYGRAM) * Lodestar spelar ett högt spel. De har gett sig in i den snåriga djungel som utgörs av rap-o-metal. Lodestar får passa sig så de inte trillar ner i någon vietcongtunnel och faller offer för KRS ONE:s… Fortsätt läsa →
LABERINTO Priority (MASCOT/MNW ILR) **** Livet som Stereo-skribent och metallkonsument är sannerligen fyllt av överraskningar, såsom exempelvis (Huh-huh! Jag skrev pelvis!) Laberinto. De är från Venezuela, och blandar (naturligtvis) latinopercussion och -influenser med hård och aggressiv metall till en helt… Fortsätt läsa →
HELLOWEEN High Live (RAW POWER/MUSIKSERVICE) ** En sån här skiva (dubbellive) med ett sånt här band (så kallade pudelrockare) får troligen gränslöst med skäll i pressen. Det är svårt att låta bli att hänga på, men jag försöker. Helloween spelar… Fortsätt läsa →
STINA NORDENSTAM Dynamite (TELEGRAM) ***** Stina gör allt rätt Nordenstam håller demonerna på avstånd med raspiga riff FÅ VAR VÄL DE SOM HYSTE NÅGRA TVIVEL om att Stina Nordenstam skulle leverera en skiva i klass med sina två tidigare mästerverk,… Fortsätt läsa →
DIO Angry Machines (SPY/BORDER) *** Jobba, James! Hög tid att du lär dig producera din musik DEN GODE RONNIE JAMES DIO IS STILL GOING STRONG. Det börjar faktiskt bli riktigt tomt runt heavy metal-tronen. Dio har dock fortfarande styrkan och… Fortsätt läsa →
DANZIG Danzig 5: Blackacidevil (HOLLYWOOD/POLYGRAM) *** Danzigs nya platta, blackacidevil, börjar med en av de slamrigare låtar jag har hört dem prestera. Det låter industri långa vägar, och det kanske inte är så konstigt när man ser att Bill Kennedy… Fortsätt läsa →
CATHEDRAL Supernatural Birth Machine (EARACHE/HOUSE OF KICKS) *** Numera är det faktiskt ett smärre slit att hitta bra, tung hårdrock. Det gör gamla favoriter viktigare än någonsin. Engelska Cathedral är ett favoritband. Lee Dorrian och hans mannar har en enorm… Fortsätt läsa →
BODYJAR Rimshot {BURNING HEART) *** Bodyjar är ett australiskt skatetrash-band som spelar larmande pop-punk, och det gör det riktigt bra. Till och från är det ett jäkla ös, mycket tuggande gitarrer — bra! Här och där låter de riktigt Meshuggah-inspirerade;… Fortsätt läsa →
THE BABYSITTERS WITH MACHINE GUNS The Comic (HOT STUFF) ** Ännu ett skate-trashband från de norra delarna av Sverige, de följer ganska traditionsenligt mallen som redan är utlagd sedan tidigare av t ex No Fun At All och Pennywise. Babysitters… Fortsätt läsa →
ANATHEMA Eternity (PEACEVILLE/MNW ILR) *** Det är svårt att tro att Anathema började som stenhårt trash/doomband. På Eternity finns bara några halv-vassa gitarriff kvar av metallen. Det mesta rör sig i trakterna av symfonisk och dynamisk långsam artrock, och är… Fortsätt läsa →
KORN Life Is Peachy (SONY) *** Amerikansk aggression Korn gör upp med sitt hemland KORN ÄR ETT INTRESSANT BAND. DE HAR en sångare som har utstrålning i klass med Ozzy och dessutom spelar han säckpipa. Korn spelar i den tuffaste… Fortsätt läsa →
© 2026 BLASKOTEKET — Drivs med WordPress
Tema av Anders Noren — Upp ↑