Svenska nykomlingarna Loveless har letat skivkontrakt lite på halvfart de senaste åren. Genom den egenproducerade siten synthpop.net fick gruppen kontakt med det kanadensiska skivbolaget Kinetic Response. Efter diskussioner och demoskickande släpptes debutalbumet ”Hello World” i Kanada, USA och nu i våras i Sverige. Zeros Jon Josefsson lyfte luren och slog numret till Micke Askernäs i Loveless för att få reda på mer om vägen till skivkontrakt och om känslan av att ge ut ett riktigt album.

Loveless är inte det första svenska elektroniska popbandet som begett sig utanför Sveriges gränser i jakten på skivkontrakt. Möjligheten att kommunicera smidigt och enkelt på nätet har gjort att Mikael och Loveless fått kontakt med, flera bolag runt om i världen.
— För oss har jobbet med siten synthpop.net gett oss massor av kontakter runt jordklotet. Vi har lärt känna många personer från diverse bolag i Europa och Nordamerika. Ett av bolagen vi haft mest kontakt med är Kinetic Response. Jag lärde känna Larry som är ansvarig på Kinetic för drygt ett år sedan. Efter ett tag började jag skicka över låtar och demos. Han gillade det han hörde och erbjöd sig att ge ut vårt debutalbum.

Att ge ut ett album är ett första nödvändigt steg för varje band som siktar utanför replokalens trånga väggar. Micke instämmer helt:
— Det känns viktigt för att det underlättar oerhört mycket för oss som band. Vi får ökad trovärdighet med ett riktigt album. Det är en rejäl skillnad att kunna referera till en utgiven skiva jämfört med att referera till en bränd cd-romskiva. Det känns dessutom mycket mer äkta att ha fått ge ut en skiva och hålla den i sin hand. Det markerar liksom att vi tar det vi gör på allvar.

Loveless kommer även i fortsättningen att använda Internet som marknadsföringskanal och för att nå ut till lyssnare runt om världen.
— Vi gör musik för alla som vill lyssna, om de sedan bor i Mellerud, Milano eller Montreal är mindre viktigt.