Att Vitaminic är här för att stanna har nog inte undgått någon. I stormiga nätföretagstider har Vitaminic inga problem med att rida ut stormen. Denna gång i bolagsprofilen får vi möta Janne ”Lunkan” Lundqvist som står vid rodret på den svenska delen av Vitaminickoncernen.

Lunkan berättar om Vitaminic och om hur siten kom till Sverige.
— Vitaminic startade som en marknads- och försäljningskanal för osignade artister och artister på mindre oberoende bolag. Denna del är fortfarande mycket viktig för oss, men nu har vi även artister från de stora independentbolagen, samt de multinationella skivbolagen. Vitaminic startade i Sverige i mars 2000. Vi startade upp här eftersom Sverige, trots sin lilla folkmängd, anses vara en mycket viktig marknad. Detta tack vare en musikbransch som hör till världens mest framgångsrika och för att Sverige ligger långt fram vad gäller användandet av datorer, Internet och mobiltelefoni.

Vitaminic är en Europas största plattformar för marknadsföring och distribution av musik via Internet. Det finns mer än 87 000 artister och drygt 385 000 låtar på siten. Det finns ett otal både mindre och större nätverk och plattformar, som exempelvis Napster, Audiogalaxy och mp3.com, ute på nätet. En del av plattformarna är utan tvekan olagliga och några före detta pirater, som Napster och Audiogalaxy, försöker med stora problem att ställa sig på rätt sida av de upphovsrättsliga regelverk som finns. Vitaminic finns numera i en rad länder men grundidén föddes i Italien. Företaget grundades i april 1999 av Gianluca Dettori, Franco Gonella och Adriano Marconetto.

Hur mycket styr ni verksamhet som ni själva vill här uppe i Sverige?
— Grundstrategin kommer från Italien, men Vitaminic har en lyhörd ledning som lyssnar på de idéer och synpunkter vi kommer med. Dessutom är vi mycket självständiga när det gäller det material och de artister som vi lyfter fram och som vi tror intresserar den svenska publiken.

Vitaminic har satsat stort på aktiviteter i sommar. Bland annat jobbade de mycket med årets Hultsfredsfestival.
— Vi gjorde en särskild Hultsfredsavdelning på Vitaminic, där besökarna, både under och efter festivalen, kunde ladda ned de flesta band som spelar på festivalen. Vi fanns också på plats på festivalen både för att möta våra besökare och odla musikbranschkontakter. Ett populärt inslag var också våra Vitaminic-öronproppar som vi spred bland festivalbesökarna som glömt att ta med proppar hemifrån.
— Det som kommer att märkas mest på siten, förutom Hultsfredsavdelningen och projektet Månadens demo, är de olika musiktjänster vi kommer att leverera till mobiloperatörer i Sverige. Den musiktjänst i mobilen som är den största hiten hittills är hälsningar. Där man kan tala in ett meddelande och lägga till en låt som passar i sammanhanget. Exempelvis om du är nyförälskad kan du tala in ett meddelande ”Hej, jag älskar dig” och lägga till ”Can’t Get You Out Of My Head” med Kylie Minogue, eller om du vill göra slut, så kan du lägga till låten ”Sick Of You” med Sissy Prozac.

Hur kommer Vitaminic se ut om fem år?
— Vitaminic kommer att finnas, förutom på Internet, i din mobiltelefon, i mobilt Internet, hos din bredbandsleverantör, via satellit och annat som vi idag inte känner till. Mobilen kommer att vara viktig för Vitaminic. Mobiltelefonen i sig är ett mer spritt kommunikationsverktyg än datorn, och med fler musiktjänster kommer mobilen att befästa sin plats ännu mer tror jag.

Ditt tråkigaste Vitaminic-minne?
— Har som tur är inte inträffat än. Något som kan vara irriterande är dock när musik vi laddat upp inte dyker upp i tid. Det händer som tur var relativt sällan, men det är alltid lika irriterande när dessa problem uppstår.

Ditt roligaste Vitaminic-minne?
— Mycket att välja bland, men den gången när vi delade ut guldskivor till Rammstein för mer än 15 000 nedladdningar hör till höjdpunkterna.