Tremannaorkestern från Åkersberga i Stockholm bestående av Daniel Bellqvist, Fredrik Zäll och Robert Birming släppte sitt andra album, There’s Only Now, förra hösten och sedan dess har det rullat på ordentligt för dem. Deras största kommersiella genombrott hittills torde vara duetten “Someone New” tillsammans med Heather Nova, en mycket stark låt som knappast någon har missat. Bakgrunden till låten är dock en intressant historia i sig själv.

— Vi hade spånat på att göra en duett till nya plattan och lämnat in lite förslag på olika artister som skulle vilja ha med, Björk till exempel. Plötsligt ringer skivbolaget upp Daniel och säger att Heather Nova ska komma en kort sväng till Sverige. Hon var en av de som vi hade föreslagit och lämpligtvis så ligger hon på samma skivbolag som vi gör, berättar Robert. De undrade om vi kunde ha en demolåt färdigt till nästa dag som hon kunde få lyssna på. Vi tackar självklart ja. Problemet var bara att vi inte hade någon låt färdig just då. Så på typ en halvtimme slänger Daniel ihop en låt och vi spelar in den i all hast. Det visar sig att Heather gillar låten och någon dag senare så går vi in i studio och spelar in den.

Jag frågar om det kommer att bli flera låtar tillsammans med Heather, men Robert berättar att samarbetet med henne är ett avslutat kapitel, men om tillfälle kommer så kan de mycket väl tänka sig ett samarbete med någon annan artist.
— Hela idén med duetter uppkom när vi spelade in första plattan och producenten föreslog att vi skulle göra en duett. Valet utföll på Sara Isaksson. Vi tyckte det lät bra som fan och vill göra om det igen. Och så blev det!

Herr trummis Birming berättat att sommaren är i princip fullbokad av spelningar på klubbar och festivaler samt en turné runt i Europa, bland annat Arvika, Hultsfred och Rock Am Ring.
— Sammanlagt är det väl runt ett 40-tal spelningar som gäller, säger han med en ivrig röst.

Vi börjar snacka om vilket som är roligast av festivalspelningar och klubbspelningar och Robert kommer snabbt fram att festivaler är roligast.
— Visst, det är många band som ska spela och det brukar alltid innebära strul med soundcheck och sådant, men allt det uppvägs av den otroliga stämningen som infinner sig på festivaler. En massa musikintresserade människor som samlas och njuter av musik som de kanske inte ens har hört innan! Det är oslagbart! Om man vill lära känna vår musik så är bästa sättet att lyssna på oss live!

De har ju hållit på med nuvarande sättning i snart sex år och upplevt en hel del tillsammans. Jag frågar om det finns något minne som slår det mesta under karriären. Efter en mindre monolog om olika upplevelser så bestämmer Robert sig:
— Det finns nog två som jag aldrig glömmer. Första spelningen på Hultsfred och Mtv Awards. När vi satt i logen på Hultsfred så var vi oroliga att ingen skulle komma och kolla. En bra stund innan vi skulle upp på scenen så kommer ljudkillen in och säger att hela Teaterladan är proppfull med folk och att de inte kan släppa in en enda person till! Det var helt otroligt! Och där satt vi och var oroliga, skrattar Robban.
— Mtv Awards var också helt sjukt, där satt vi, tre vanliga killar från Sverige tillsammans med Madonna och en hel hög med tokstora musiker från hela världen. Det enda vi kunde tänka var “Va fan gör vi här!!?”.

Lite avundsjuk måste jag ju fråga om de kan leva på sin musik ännu:
— Jodå, sedan två år tillbaka kan vi det, visst vi lever ju på socialbidragsnivå, men ändå, man kan ägna sig åt musiken 100%, det är ju drömmen vi strävat efter!

I och med sin nya platta har Eskobar infört en hel del elektronik i sin musik och som det inbitna synthsnöre man är så måste jag ju fråga om de inte har funderat på att göra en helt elektronisk platta.
— Vi ser våra plattor som olika kapitel i en bok och vi vet inte vad som väntar i nästa. Kanske gör vi en helt elektronisk platta, kanske en helt akustiskt, vi vet inte. Vi gör det som vi känner för just då. Vi har dock en massa nya idéer, runt 2 timmar med musik, allt är dock bara inspelat med akustisk gitarr än så länge. Det enda vi kan säga med 100% säkerhet är att vi ALDRIG kommer att göra något som är kommersiellt. Vi gör det som vi själv vill höra. Detta är vår musik för oss, avslutar Robert.