Promopop är som namnet antyder ett promotionbolag för musik. Bolaget är dock inte något vanligt promotionbolag som försöker få artister att spelas på radio och sälja en massa skivor. Promopop jobbar istället enbart med osignade artister, vilket de är helt ensamma om i Sverige. Jag träffar Johan och Emil Larsson från Promopop på ett av hemstaden Linköpings trendigaste caféer. Jag möts av entusiasm och idéer.
Promopop startades 1997 efter att Johan Berger spelat i olika bandkonstellationer under många år. Som bandens kontaktman utåt fick han fixa spelningar och jaga bolag. När han sedan la instrumenten åt sidan fanns suget att jobba inom musikbranschen kvar och idén Promopop var född.
— Jag har varit musiker i många år, men de sista åren jobbade jag mer med promotion än med musiken och detta gjorde att mina krafter för bandet tog slut. Jag var trött på att spela själv men tyckte fortfarande att det var roligt att prata i telefon och träffa människor. Jag hjälpte några kompisar med promotion och senare stötte jag ihop med fler som gärna ville ha hjälp. Under den perioden läste jag mycket engelska musikbranschtidningar och blev lite imponerad av sättet hur en manager arbetar där. Jag ville prova samma affärside här och tänkte att jag lika gärna kunde satsa fullt ut och starta ett företag.
— Det vi gör idag är att ge banden en plattform under tiden de jobbar med oss. Många av våra band syns lika flitigt som de stora förlagens akter. Sen har ju Promopop blivit ett filter mellan demoband i källaren och skivbolagen. De stora skivbolagen hör av sig till oss ibland för att se vad vi har på gång. De inser ju att vi gjort en första gallring vilket gör att istället för att gå igenom 100 demos får de tio bra av oss.
Hur går det då?
— Varumärket är relativt starkt med tanke på att det från början bara var jag som jobbade med det. Idag är vi tre, Emil Larsson och Mikael Elofsson har anslutit och det känns fortfarande stimulerande att vi är ensamma om idén i Sverige. Vi kan fördjupa relationerna med musikbranschen både här hemma och utomlands. Rent ekonomiskt så kan man väl säga att det är en ren brakförlust men det är en annan sak, säger Berger med ett brett leende och fortsätter att prata om framtiden och drömmarna.
— Om inte den brinnande hungern att bli den nye Stickan Andersson fanns så skulle jag nog inte hålla på idag. Jag vill ju inte dö i en hjärtattack och dela ut polarpriset men jag vill leva med tanken att instifta Promopop-priset som delas ut om 6-7 år…, filosoferar han.
Pengar krävs
Många band hör av sig varje dag och frågar och vill jobba med Promopop. De flesta vet inte vad bolaget jobbar med och hur det fungerar. Johan vet givetvis vad som krävs.
— Pengar, pengar ska de ha och så ska de vara bra. Idag tar vi 2000 kr plus moms för promotiondelen och för management 3000 kr. Sedan kan banden även välja att spela på Demoklubben som ligger någonstans mellan 2000-4000 per gång och då får gruppen utöver att åka med på turnén en låt på den skiva som skickas runt till bolagen och andra personer som är speciellt intresserade av det vi gör.
— När vi får en demo är kvalitén viktig, ännu viktigare är att medlemmarna är ambitiösa och inte tänker att ”om ett halvår ska vi ha ett skivkontrakt”. För så fungerar det inte. De stora bolagen släpper igenom få svenska band så det gäller att ha allt, inflikar Johans kollega Emil.
Vad ska en demo innehålla?
— Kvalitén på demon och hur de ser ut och hur vi uppfattar kunden, musikerna eller akten är livsviktig för oss. Men kassetten ska inte innehålla fler än fyra låtar. Till detta ska det följa ett kort brev och personligen ser jag gärna ett snyggt omslag också. Vid en andra kontakt spelar det stor roll hur de är som personer, vi kanske ska jobba med dem i två år och då måste det funka.
Största framgång
— Helt klart Eskimos som signades till BMG Publishing. De har medverkat på en del samlingar i Asien men vi har tappat dem nu. De har ju dock upptäckt fördelen med att ligga hos oss vilket känns bra. Vårt största, och det band vi jobbar hårdast och tror mycket på idag, är Planet Superfly. Ett band som det känns kul följa. Jag tror de skriver på för något av de stora skivbolagen. När vågar jag inte svara på.
Värsta minne
— Enkelt, det var första gången jag besökte en festival för att göra promotion för Promopop. Jag hade inte så många kontakter i musikbranschen på den tiden och jag kommer ihåg att jag nästan fick gå undan och gråta en skvätt, skrattar han och fortsätter. När jag sedan tog mod till mig gick jag med en kaffekopp i handen mot festivalens backstageområde. Jag får syn på Pär Bjurman (Aftonbladet) lite längre bort, jag springer fram till honom, och självklart spiller jag kaffe över hans t-shirt och sommarjacka. En lyckad start kan man säga…
Framtiden
— Vi har stora planer, nästa steg blir att vi går in mer på event och jobbar med nya arrangemang och klubbar här i stan och i Stockholm. Självklart jobbar vi också hårt med Demoklubben och sommarfestivalen i Linköping där vi står för Å-festivalen som i år inriktar sig på dansmusik.
Adress för demokassetter:
Promopop
Att: Johan Berger
Box 262
581 02 LINKÖPING
info@promopop.com
www.promopop.com
Lämna ett svar