“Schlager köps av Lektyr”, “Schlager blir kompanjoner till Okej”, “Schlagers VD lurar facket och köper förlaget med bulvanpengar”.
Ryktena går om Schlager. Än mer påtagligt går de om Schlagers moderbolag sedan drygt ett år, Saxon & Lindströms förlag. Det finns frågetecken att räta ut. Några blir detta när Lars Nylin möter Stefan Melesko, sedan årsskiftet ägare av Saxons.

I november 1983 köpte Saxon & Lindström Schlager som alltsedan starten 1980 varit en journalistägd tvåveckorstidning. 1984 blev Schlager månadstidning. Schlager ingår i Saxons dotterbolag Förlagsgruppen. Som självständigt aktiebolag.
Ägare av Saxon & Lindström och initiativtagare till köpet av Schlager är Stefan Melesko.
I slutet av 1984 blev det klart att han skulle köpa Saxon & Lindström.
Journalisterna i Förlagshuset var positiva men grafikerna protesterade. Anda sedan fastighetsbolaget Ångslupen (tidigare ägd av den omtalade och nu till England avflyttade finansmannen Jan Pehrsson) köpte Saxons 1983 har det rådit oenighet grafikerna kontra företagsledningen om hur förlaget, och framförallt förlagets tryckeri, ska skötas. Grafikerna har velat ha tillbaka den gamla företagsledningen, bröderna Lindström. Istället för Melesko & co som Ångslupen placerade som styrande i samband med köpet. Idag har bröderna Lindström eget förlag. De ger ut idoltidningen Okej, som följaktligen inte är kollegor till Schlager. Och inte finansierar Schlagers utgivning. Vilket ryktet ofta vill säga.
— Vår centrala idé när vi gick in i Schlager var att vi tyckte att tidningen passade in i den profil som vi planerade för Förlagsgruppen. Ett antal mindre nisch-tidningar som tillsammans kunde bli en stark förlagsenhet. Vi trodde oss kunna bidraga inte bara ekonomiskt, utan också att förbättra marknadsföringen, de administrativa rutinerna och bidra till tidningens redaktionella utveckling.
Men Stefan Melesko är ingen gråkostymsbyråkrat. För några år sedan gick han på DN:s ledningsmöten i jeans och cowboyboots. (Han var tidigare annonschef, försäljningschef och senare VVD på Dagens Nyheter). Neil Young har funnits nära hjärtat ända sedan hans forna favorit i Hollies, Graham Nash, slog sig ihop med den excentriske countryrockaren från Toronto och Los Angeles.
— Jag har följt Rolling Stone sedan länge. An idag prenumererar jag på den, medan en del andra tidningar försvunnit ur den digra tidskriftslistan genom åren. Jag tyckte att Schlager hade, och har, många drag av Rolling Stone. Alltså en tidning som ser hela ungdomskulturs-sammanhanget, som är en livsstils-tidning.
— Vi är positiva till att Schlager har blivit bredare och lättillgängligare. Eftersom tidningen inte tappat sin själ i samband med breddningen. Jag tror att Schlager med rätt utveckling kan komma att bli en slags Månadsjournalen för åldersgruppen 18-30 år, men utan att lämna sin bas — musiken.
Stefan Melesko tror på tidningens möjligheter även i allt tempostarkare mediautbud. Han tror på specialtidningar som kan kommentera bakgrunder, foga ihop större sammanhang, då annars den elektroniska mediautvecklingen blir alltmer fragmenterad. Men han tror att magasinen i framtiden också tvingas höja tempot, ge mer information som läsarna efterfrågar utifrån innehållet i andra medier. Men tempofrågan är central. “Jag tycker om Tom Wolfe, men jag föredrar honom i bokform framför att få honom utspridd sida efter sida i Rolling Stone”.

Stefan Melesko, 41 är. Bakgrund: Handelshögskolan, studentpolitiker, reklambyråjobb, annonsdirektör, reklambyrå-VD, Saxon & Lindström-VD. Röstade på Elvis i Aftonbladets omröstning “Elvis-Tommy Steele”. NME-prenumerant under sextiotalet, Hollies-fantast. Upptäckte Crosby Stills & Nash och Buffalo Springfield. Därmed också Neil Young, den store favoriten, “men han har aldrig nått sin fulla potential”.
Favoriter 84: Springsteen “fast det känns så förväntat”, Bryan Adams och Billy Squire. Gillar Green on Red men tycker att dom är “för lika i längden”. Favorittidning: Sunday Times och tyska biltidningen Automotoren.